روش های غلبه بر احساس ناکامی در مدرسه

روش های غلبه بر ترس از شکست تحصیلی

احساس ناکامی در مدرسه در فرد ایجاد می شود که؛ موانعی همچون؛ نقص جسمانی، اجتماعی، روانی و… در فرد وجود داشته باشد که از رسیدن او به هدف های مورد علاقه اش جلوگیری کند.

ناکامی در اشکال و صورت های متغاوتی می تواند بروز یابد. به عنوان مثال؛ ناکامی ملایم؛ تنها به تلاش های زیادی فرد برای دست یابی به هدفش بروز می کند. که تا این حد می تواند بسیار ارزشمند باشد. در صورتی که ناکامی شدید، منجر به تغییر انگیزه ها می شود.

دستیابی به اهداف تحصیلی برای دستیابی به اهداف حرفه ای در آینده بسیار مهم است. با این وجود، غلبه بر آنچه در محیط های آکادمیک به عنوان «شکست» تلقی می شود، می تواند کاری دلهره آور به نظر برسد. با این حال، اگر از اشتباهات گذشته درس بگیرید و یک برنامه عملی برای آینده تهیه کنید، می توانید تقریباً از هر شکست تحصیلی چیزی یاد بگیرید و از شکست های آینده خودداری کنید.

غلبه بر ترس از شکست در کنکور

تلاش در آموختن این که ناکامی را چگونه تحمل کنند، می تواند به نوجوانان در سازنده بودن در بسیاری از شرایط ناراحت کننده و ایجاد کننده ی ناکامی در زندگی اش کمک کند.

همه ی افراد ناچارا در زندگی خود با اینگونه موقعیت هایی رو به رو می شوند، و یاد گرفتن اینکه فرد در مواجهه با این شرایط واکنش مناسب از خود بروز دهد، بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

غلبه بر احساس ناکامی در مدرسه

آرام پذیرفتن ناکامی می تواند منجربه بی تفاوتی در فرد بشود. و همچنین باعث شود که شخص خیلی کمتر از حد نرمال در زندگی خود به جستجو بپردازد.

۱. تمرین مهربانی با خود

ذهنیت مناسب نقش مهمی در رسیدن به اهداف تحصیلی دارد. به جای اینکه خود را به خاطر کاستی های گذشته قضاوت کنید، به جای آن روی احساسی که برای شما مشکل ایجاد می کند تمرکز کنید و راه هایی برای حل آن پیدا کنید.

۲. طرز فکر مناسب را اتخاذ کنید.

مردم تمایل دارند به خود به عنوان افرادی «موفق» یا «شکست» خورده نگاه کنند. تعریف کنید که موفقیت برای شما چه معنایی دارد و اجازه دهید که این تعریف شما را در مسیری که پیش رو دارید راهنمایی کند.
به جای اینکه به مشکل را به عنوان یک شکست در نظر بگیرید، آن را به عنوان یک مشکل در نظر بگیرید. مشکلات وجود دارد که حل شوند. مشکل همیشه قابل رفع است و مهمتر از همه، همه مشکلات دارند حتی موفق ترین یا باهوش ترین افراد.
در نظر بگیرید که آیا نیاز به تعدیل انتظارات خود دارید یا خیر. از خودتان بپرسید که اولویت های شما چیست و دیگران چگونه در آن ها قرار می گیرند.

۳. یک هویت برنده پرورش دهید.

شکست و موفقیت بخشی از هویت افراد می شود. بسیاری از کسانی که در مدرسه با مشکل مواجه شده اند، هویت خود را به عنوان یک شکست خورده پذیرفته اند. اگر فردی به عنوان یک فرد شکست خورده شناسایی شود، آنگاه موفقیت مغایر با ماهیت و هویت او می شود.
اگر فکر می کنید ممکن است یک هویت شکست خورده داشته باشید، اولین قدم این است که مهربانی به خود را تمرین کنید.

از فکر کردن به عنوان یک شکست خورده دست بردارید و در مورد خود به عنوان فردی با یک مشکل قابل حل فکر کنید. مشکل یک فرصت است، زیرا نحوه پاسخ فرد به آن چیزی است که باعث موفقیت یا شکست می شود.
به یاد داشته باشید که می توانید در بیش از یک زمینه باهوش باشید. بسیاری از مردم در برخی زمینه ها باهوش و در برخی دیگر با مشکل مواجه می شوند.

۴. مشکلات خانوادگی

مشکلات در خانه یا در روابط شخصی رایج ترین عامل بیرونی است که عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد. به آنچه در خانه و در روابط شخصی شما می گذرد فکر کنید. اگر شما و عزیزانتان زیاد دعوا می کنید، آیا یکی از والدین طلاق گرفته است؟
از آنجایی که افراد در روابط شخصی نزدیک ارزش زیادی دارند، اعتراف به اینکه این روابط ممکن است در زمینه‌های دیگر مشکلاتی ایجاد کند دشوار است. اما فقط به این دلیل که شما مشکلاتی در رابطه دارید به این معنی نیست که رابطه فرد بدی است. نکته این است که مشکلات رابطه را از مشکلات تحصیلی جدا کنیم تا هر دو قابل حل باشند.

۵. فهرستی از تکالیف پیش رو برای هفته آینده تهیه کنید.

بی نظمی و مدیریت نادرست زمان عامل بزرگی در شکست تحصیلی است. تهیه فهرستی از تکالیف آتی، سررسیدها و دستورالعمل ها راهی برای سنجش مهارت های سازمانی شماست.

۶. تصور کنید چه احساسی دارید وقتی می خواهید امتحان بدهید.

اگر متوجه می‌شوید که قبل از امتحان چیزهایی را که می‌دانید فراموش کرده‌اید، قبل از اینکه از شما خواسته شود آنچه را که می‌دانید در یک امتحان نشان دهید.
هر از گاهی همه عصبی می شوند. سوال این است که آیا شما آنقدر عصبی می شوید که باعث می شود توانایی های خود را از دست بدهید؟ اگر امتحان دادن باعث اضطراب شدید شما می شود که بر عملکرد و نمرات شما تأثیر می گذارد، با معلم خود صحبت کنید تا ببینید آیا می توان امکانات دیگری برای شما ایجاد کرد یا خیر.

برخورد با ترس از شکست در نوجوان

روش های برخورد با نوجوانانی که در شرایط و موقعیت های ناکامی زا هستند کدام موارد می باشد؟

بخشی از راه حل های تحمل ناکامی و روش های مقابله با موقعیت های ایجاد کننده ی ناکامی را با بیان مثال هایی در زیر شرح می دهیم:

  • معلم می تواند واکنش های عاطفی و احساساتی مناسب را از طریق مثال و رفتار تأیید کننده به نوجوانان آموزش بدهد و او را در برخورد با ناکامی ها آرام کند.
  • معلم می تواند کودک را با دادن فرصت کوتاهی برای آرام شدنش، تشویق کند، و همچنین آرامش و شکیبایی و خود داری او را مورد تقویت و تشویق قرار دهد.
  • معلم می تواند مقداری از کار را که کودک توانسته با موفقیت انجام بدهد، به عنوان آغاز خوبی از کاری که احتمالا قسمت اعظم آن باقی مانده است، اشاره کند.
  • معلم می تواند به منظور حل مسئله، تغییراتی که امکان پذیر هستند را پیشنهاد بکند. زیرا چه بسا خشم و ناکامی کودک، تلاش های او را در حل کردن مسئله با شکست مواجهه کرده است.
  • معلم می تواند عامل ایجاد کننده و همچنین تقویت کننده ی انگیزه های دانش آموز باشد و دانش آموز زا به گونه ای درباره ی حل نهایی مسئله تشویق کند.
  • معلم می تواند در از بین بردن تهید و یا ترسی که باعث شکست رد دانش آموز برای حل کردن مسئله شده است، تلاش کند.
  • معلم می تواند با روش های مختلف، از جمله بی توجهی و گاهی با تنبیه کردن، نسبت به رفتار ناسازگارانه ی دانش آموز واکنش نشان بدهد.

منبع: How to Cope with Academic Failure

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *