روانشناس متخصص کودک

چالش نوشتن تکالیف مدرسه

 

” وادار کردن آنها برای نوشتن تکالیف مانند یک مبارزه دشوار است و در ریاضی و علوم هیچ وقت نتوانستم کاری از پیش ببرم”

این جملات را به کرات از والدین می شنویم. گاهی اوقات تکالیف برای والدین دلهره اور هستند همانطور که برای بچه ها هستند. والدین نگران می شوند وقتی‌که بچه ها تکالیف خودرا برای دقیقه اخر می‌گذارند یا از انجام همه انها سر باز میزنند، که می‌تواند منجر به درگیری در خانه شود. از طرف دیگر والدین همچنین ممکن است دلهره داشته باشند که اگر بچه ها از انها کمک بخواهند قادر به کمک کردن نباشند.

کنار امدن با تکلیف

به بچه ها شانس صحبت درباره تکالیف مدرسه شان را بدهید- وقتی‌که شما از انها درباره روزشان می پرسید بررسی کنید تا ببینید که انها چه چیزهایی را یاد می‌گیرند. حتی اگر در باره یک موضوع خاص اطلاعاتی ندارید همچنان شما می‌توانید با گوش کردن و کمک به انها برای پیدا کردن جوابهایشان، کمک کنید. اگر شما تکلیفی که به انها داده شده است را متوجه نمی‌شوید، انرا در اینترنت جستجو کنید یا از دوستان و خانواده سوال کنید. وقتیکه شما درکی از کار دارید ممکن است بهتر بتوانید کودک خود را پشتیبانی کنید.

به فرزندانتان برای پذیرش مسئولیت سازمان دهی و انجام تکالیفشان کمک کنید. هرگز فراموش نکنید که فرزندتان را برای کاری که در انجام ان شرکت دارند تشویق کنید. بسیاری از مدارس یک دفتر تکالیف یا دفتر ثبت وقایع روزانه دارند که والدین هر روز باید انرا امضا کنند. این به شما و فرزندتان برای دنبال کردن تکالیف  کمک می‌کند .

ایجاد یک محیط مناسب برای تکالیف

بعضی از کودکان ترجیح میدهند که تکالیف را بلافاصله بعد از مدرسه انجام دهند در حالیکه برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا ابتدا کمی استراحت کنند. به کودکتان اجازه دهید که یک روش مناسب خود بیابد و انرا دنبال کند. ایجاد یک مکان مناسب که انها بتوانند تکالیف خود را انجام دهند مهم است، در حالت ایده ال محیطی تمیز با نور مناسب و بدون مزاحمت. اگر انها ترجیح میدهند با موسیقی کار کنند به انها اجازه دهید.

اگر شما فضایی در خانه ندارید یا به مکانی برای دسترسی به اینترنت احتیاج دارید، کتابخانه را امتحان کنید. هیچ چیزی ارزش انرا ندارد که در حالیکه منابع انلاین عالی بسیاری برای کمک به تکالیف فرزندانتان وجود دارد، کودک شما تکالیفش به تنهایی انجام دهد و به تنهایی یاد بگیرد.

کمک از مدرسه

تسهیلاتی که مدرسه فرزند شما ارائه میدهد را پیدا کنید. بسیاری از مدارس زمان هایی را برای نوشتن تکالیف دارند بویژه برای کودکانی که برای کار درمنزل مشکل دارند یا برای کامل کردن تکالیف خود نیاز به پشتیبانی دارند. اگر شما در نوشتن تکالیف توسط فرزندان مشکل دارید با مدرسه برای گرفتن توصیه هایی صحبت کنید. زودتر و نه دیر که انها بتوانند به شما کمک کنند. اگر کودک شما نیازهای اموزشی خاصی دارد شما میتوانید قرار ملاقاتی با معلم تنظیم کنید برای اینکه این نیازها را وقتی که تکالیف تعیین میشوند، برطرف کنند. کودک شما شایسته دریافت حقوق منطقی است که ممکن است شامل منابع اضافی و روشهای جایگزین برای تکمیل تکالیف باشد. در مقالات دیگر در این سایت بیشتر به موضوع نوشتن تکالیف خواهیم پرداخت.

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

4 پاسخ
  1. ناهید
    ناهید گفته:

    سلام پسری ۶ ساله دارم که پیش دبستانی میره مشکلی که هست اینه که مربی میگه ازانجام تکالیف خسته میشه و اگه قراره سه صفحه انجام بده با انجام یک صفحه دیگه ادامه نمیده توی خونه هم برای انجام تکالیف رغبتی نشون نمیده و یا خسته میشه نقاشی آزادو دوست داره و گاهی رنگ آمیزی هم دوست داره.آیا ممکنه اختلال در توجه یا بیش فعالی داشته باشه؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام.. ببینید اصلا از بچه شش ساله انتظار نمی ره که تکلیف بنویسه اون هم سه صفحه…. تکالیف آزاد کاملا برای این سنین مناسب هستند و تکالیف زیاد مانع رشد شناختی و درست کودک می شوند… بعلاوه روی عتماد به نفس و خلاقیت بچه ها هم تاثیر می گذارند.

      پاسخ
  2. عسل بانو
    عسل بانو گفته:

    سلام وقتتون بخیر من ٣ دختر مدرسه ای دارم که برای دختر بزرگم و کوچیکم مشکل زیادی ندارم فقط وسطی امانمو بریده سال قبل کلاس اول بود که با درس نخواندن و آنلاین نشدن سر کلاس ها دوباره امسال تکرار پایه شد و دوباره کلاس اول امسال هم همش یا نمیخواد مدرسه بره و یا تکالیفشو نمینویسه اوایل با تشویق وادارش میکردم اما الان هیچ جیزی کار ساز نیست خواهش میکنم راهنماییم کنید واقعا حال خودمم خوب نیست

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      ببین عزیزم نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام است و خب در هرصورت کلاس اول با سختی و دشواری زیادی برای خود کودک و خانواده همراه است و خب شرایط آنلاین شدن این مسیر را برای کودکان اول سخت تر کرده بود اما در زمان فعلی که فرزند شما تکرار پایه دارند خب اگر بازهم عملکرد او پاسسن است و تمایلی به مدرسه رفتن و انجام تکالیف ندارد بهتر است بجای سرزنش کردن او دلیل این مسئله را با کمک روانشناس بررسی کنید چون دلایل زیادی می تواند در کاهش عملکرد درسی نقش داشته باشد پس بهتر است که در این مسیر بدون سرزنش، توهین و یا تحقیر کردن برای کودکتان شرایط مراجعه به روانشناس کودک را ایجاد کنید در این حالت خودتان نیز می توانید با بینش به مشکلات فرزندتان و راهنمایی های متخصص در این مسیر با او همراه شوید.
      تا زمانی که دلایل مشکلات فرزندتان مشخص نشود نمیتوان در این مورد نظری داد یا راحلی را بیان کرد پس بهتر است قبل از اینکه این مسیر درسی بر اعتماد به نفس او تاثیر بیشتری بگذارد و او را از مدرسه دور تر کند شرایط این مسیر را برایش ایجاد کنید.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۶۸۵۷۴۱

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *