مشکل خواب کودک

چهار اشتباه در در مورد خواباندن کودک

 

کودک شما خوابش نمی برد؟ این چهار اشتباه متداول موقع خواب را متوقف کنید

آیا کودک شما تا دیر وقت بیدار است، آن هم زمانی که موقع خواب است و باید می خوابیدند؟ این سناریوی معمولی وقتی که همه خواب هستند باعث بیچارگی در روز بعدی می شود. با این حال، اگر می خواهید کودک شما بخوابد، باید از هرگونه اشتباهی که تا به حال کرده اید مطلع شوید و به دنبال ایجاد تغییراتی باشید.

عدم داشتن کارهای روتین مشخص

کارهای روتین موقع خواب به نفع کودکان است همانطور که در یک زمان خاصی از هر شب را به رختخواب می روند. ولی سعی کنید با خسته کردن آنها یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب شروع کنید. چراغ ها را خاموش کنید، بازی های پر انرژی را آغاز نکنید و یک جو آرامی خلق کنید.

برای مطالعه بیشتر:

تنظیم خواب روزانه نوزادان و نوپایان

بهداشت خواب کودکان

یک موسیقی ملایم، قصه گویی و در آغوش گرفتن کودکان کنار بخاری به آرام بودن آنها و داشتن احساس خواب آلودگی کمک می کند.

عدم ترغیب فعالیت کافی در روز

اگر کودک شما انرژی زیادی دارد یقیناً برای شما آشکار خواهد شد! کودکان وقتی که از آنها می خواهید بخوابند قشقرق به پا می کنند. اطمینان یابید که آنها در طی روز فعالیت بدنی داشته اند، ساعت ها قبل از فرارسیدن زمان خواب. در صورت امکان زمان بازی در هوای آزاد را تشویق کنید زیرا آنها در فضای آزاد بیشتر ورجه وورجه می کنند تا در فضای محدود و بسته. اگر حاضر به بیرون رفتن  از منزل نیستند نیز آنها را در جهت داشتن فعالیت و تحرک برانگیزانید. رقصیدن، بازی های پر جنب و جوش، پریدن یا لی لی کردن تا حدی از انرژی آنها کم می کند.

تقویت و پاداش به بیدار ماندن

البته که شما هنگام نخوابیدن کودک خود تمایلی به بداخلاقی کردن ندارید. با این وجود، شما قصد ندارید با پیشنهاد دادن جایزه نیز آنها را به بیدار ماندن تشویق کنید. اما اگر شب بیدار می مانند در پی مهمان کردن آنها به خوراکی هایی مانند نوشیدنی های شیرین و آب نبات ها نباشید. همچنین، آنها را به مدت زیاد در آغوش نگیرید یک بغل کردن کوتاه مدت برای نشان دادن توجه و علاقه شما کافی است. بعلاوه، به آنها اجازه شروع کردن زمان بازی را هنگامی که باید هر چه سریع تر بخوابند ندهید. با خونسردی آنها را به رختخواب برگردانید و بخوابانید نه اینکه آنها را به بیدار ماندن وادار کنید که باارزش تر است.

قوانین ناسازگار

به کودک خود بگویید که عرض پنج دقیق باید بخوابد و اگر این کار را نکند برای آنها قصه قبل از  خواب نمی گویید بلکه از این بعد نیز این روند ادامه نخواهد داشت طوری که آنها تجسم کنند در محکمه هستند. به قوانین پایبند باشید، آنها را برای کودک واضح کنید طوری که نتوانند آنها را زیر پا بگذراند. همچنین، استوار باشید. به کودکان خود نگویید که باید زمان خاصی از شب را بخوابند ولی شبی دیگر بدون هیچ دلیل خاصی بیدار بمانند. با این کار آنها نه تنها گیج می شوند بلکه قادر به درک انجام رفتار درست موقع خواب نیز نخواهند بود.

همواره استفاده از تقویت های مثبت از پیامدهای منفی همچون تنبیه سازنده تر است. یک پیامد و پاداش مثبت معقول می تواندطوری باشد که مثلا اگر کودک شما در طی یک هفته تحصیلی به موقع می خوابد، روزهای جمعه و شنبه را بتواند تا دیر وقت بیدار بماند. شما باید از دیگر اولویت های کودک به عنوان تشویق استفاده کنید. اگر شما برای کارهای خوب آنها از یک چارت نقطه ای استفاده می کنید باید از آن به عنوان روشی برای به دست آوردن نقاط بیشتر استفاده کنید. اگر کودک شما نخوابد خسته و عصبی می شوند. اگرچه ممکن است شما به طور ناخودآگاه آنها را به بیدار ماندن تشویق کرده باشید. کارهای روتین هرشب موقع خواب را انجام دهید و سعی کنید کودک شما بتواند قبل از خواب آرام باشد. اطمینان یابید که آنها در طی روز فعالیت داشته اند و به خاطر بیدارماندن آنها را تشویق نکنید. همچنین، به قوانین وضع شده در باب روال عادی خواب پایبند باشید که با این کار کودکان آسانتر وارد سرزمین خواب و خیال می شوند.

منبع:ساینس دیلی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *