چگونه-باردار-شوم؟

چگونه باردار شوم

تلاش برای بارداری: ۱۰ توصیه برای زنان

یک سری روش هایی وجود دارند که زنان با استفاده از آنها می توانند شانس حامله شدن یک نوزاد را افزایش دهند.

به منظور بهینه سازی بارداری زنان، مراقبت مناسب اولین مرحله می باشد. روش های دیگر مربوط به مراقبت از نوزاد چه روش هایی می باشند؟

دکتر ماری الن پاون[۱]، یک متخصص زایمان و بارداری و سرپرست بخش پزشکی در برنامه بارداری آزمایشگاهی در بارداری بالینی و بخش بالینی تناسلی در شیکاگو معتقد است که مهمترین توصیه برای زنی که می خواهد باردار شود، شناخت بدن خودش و به خصوص سیکل قاعدگی خودش می باشد.

پاون بیان کرده است که “شناخت طول مدت سیکل ها اهمیت زیادی دارد، چرا که وی در نتیجه آن می تواند زمان آمیزش را برای باردار شدن مشخص کند.”

در ادامه ۱۰ اصل مربوط به افزایش شانس باردار شدن زنان بیان شده است.

تعداد سیکل بارداری را ثبت کنید

زنی که می خواهد بچه دار شود، باید مشخص کند که آیا روزهای اول پریود وی در روزهای مشابه هر ماه صورت می گیرد و در این شرایط پریود وی به صورت منظم در نظر گرفته می شود.

به طور معکوس، ممکن است که پریود وی نامنظم باشد، به این معنا که طول سیکل وی در هر ماه متغیر می باشد.

یک زن با مشخص کردن این اطلاعات در یک تاریخ، به صورت بهتری می تواند زمان احتمالی تخمک گذاری خودش را مشخص کند که مربوط به زمانی است که تخمدان وی در هر ماه یک تخمک را انتشار می دهد.

بر اساس بیانیه انجمن بارداری آمریکا، تخمک یک زن ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از انتشار باردار می شود. با این وجود، اسپرم مرد تا پنج روز می تواند در بدن زن زنده بماند.

مطلع بودن نسبت به تخمک گذاری

پاون بیان کرده است که زنان دارای  سیکل های منظم، دو هفته قبل از شروع پریودشان شروع به تخمک گذاری می کنند.

پیشبینی تخمک گذاری در زنان دارای سیکل های نامنظم سخت تر می باشد، ولی معمولا ۱۲ تا ۱۶ ساعت قبل از شروع پریود بعدی صورت می گیرد.

یک سری روش هایی برای مشخص شدن روزهایی از ماه که احتمال بارداری در آن زیاد می باشد، وجود دارد.

کیت های پیشبینی تخمک گذاری خانگی می توانند به صورت حدسی زمان تخمک گذاری یک زن را مشخص کنند.

کیت های آزمایش ادراری برای هورمون های لوتینایزینگ[۲]، یک ماده ای که سطح آن در طول دوره تخمک گذاری در هر ماه افزایش می یابد و منجر به انتشار یک تخمک می شود، در داروخانه ها فروخته می شود.

بر اساس گزارش انجمن بارداری آمریکا، دقیقا سه روز بعد از یک آزمایش مثبت، بهترین زمان برای زوجین است تا رابطه جنسی داشته باشند و احتمال باردار شدن در این زمان در بالاترین سطح قرار دارد.

یک روش دیگر برای پیشبینی تخمک گذاری عبارت از در نظر گرفتن ماده لزجی موجود در دهانه رحم زنان می باشد، که شامل بررسی منظم مقدار و وجود داشتن ماده لزجی در واژن زن می باشد.

بر اساس بیانیه مارچ آف دایمز[۳]، دقیقا بعد از تخمک گذاری، که احتمال باردار شدن زن در بالاترین سطح ممکن می باشد، مقدار ماده لزجی افزایش پیدا می کند و همچنین ضخیم تر، تمیز تر و لغزنده تر می شود.

زمانی که ماده لزجی دهانه رحمی لغزنده تر می شود، می تواند به اسپرم کمک کند تا به سمت تخمک حرکت کند.

یک مطالعه صورت گرفته در مجله بارداری و نازایی[۴] نتیجه گیری کرده است زنانی که به صورت مستمر ماده لزجی دهانه رحمی خودشان را بررسی می کنند، احتمال باردار شدن آنها بعد از گذشت شش ماه از پریود، ۲.۳ برابر بیشتر از سایر افراد خواهد بود.


[۱] Dr. Mary Ellen Pavone

[۲] Luteinizing hormone

[۳] March Of Dimes

[۴] The journal Fertility and Sterility


داشتن رابطه جنسی در طول روزهایی غیر از بازه بارداری

بر اساس انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا،”بازه بارداری” شامل فاصله زمانی شش روزه می باشد که پنج روز آن قبل از تخمک گذاری می باشد و یک روز آن مربوط به روز تخمک گذاری است.

این روزها عبارت از روزهایی در طول هر ماه هستند که احتمال باردار شدن زن زیاد می باشد.

برخی از زنان از ابزارهای تکنیکی جدید، همانند برنامه ها و وب سایت های ردیابی بارداری استفاده می کنند تا در شناسایی روزهای که احتمال بارداری زیاد می باشد، به آنها کمک کند؛

ولی یکی از مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ممکن است این برنامه ها دقیق نباشند.

پاون بیان کرده است که تحقیقات صورت گرفته نشان داده است تفاوت قابل توجهی در نرخهای بارداری ما بین زوجین دارای رابطه جنسی در طول روزهای مربوط به “بازه بارداری” (۳۷ درصد) .

زوج هایی وجود دارد که هر روزه دارای رابطه جنسی هستند (۳۳ درصد). وی اضافه کرده است “داشتن رابطه جنسی در طول هر روز به منظور باردار شدن، برای زوجین راحت تر می باشد.”

تصورات اشتباه رایج و افسانه های زیادی در مورد بارداری وجود دارد که توسط زنان مسن بیان می شوند.

برای مثال پاون بیان کرده است که هیچ مدرکی دال بر تاثیر پوزیشن رابطه جنسی بر روی شانس زوجین برای داشتن نوزاد وجود ندارد؛

همچنین هیچ مدرکی نشان نمی دهد که خوابیدن یک زن به پشت بعد از یک رابطه آمیزشی و به مدت طولانی، شانس بارداری را افزایش می دهد.

ولی وی بیان کرده است که یک سری مواد لزج واژنی مبتنی بر آب وجود دارند که می توانند حرکت اسپرم را تسهیل کنند.

به همین دلیل پاون توصیه کرده است که در زمان نیاز داشتن به مواد لزجی،  به جای آستروجلاید یا برند K-Y جلی[۱] باید از مواد قبل از تخم ریزی[۲] استفاده کرد.

تلاش برای داشتن وزن بدنی سالم

  1. سنگین بودن بیش از حد می تواند شانس زنان را برای بارداری کاهش بدهد، ولی بیش از حد لاغر بودن منجر به سخت تر شدن نگهداری یک نوزاد می شود.

پاون بیان کرده است که تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد یک زن دارای وزن زیاد، نسبت به یک زنی که BMI او به صورت نرمال در نظر گرفته می شود.

دو برابر بیشتر طول می کشد تا باردار شود. همچنین وی بیان کرده است یک زنی که وزن کمتری دارد، ۴ برابر بیشتر طول می کشد تا باردار شود.

داشتن بدن چاق منجر به تولید استروژن اضافی می شود و این ماده می تواند یک سری موانعی را در تخمک گذاری ایجاد کند.

بر اساس بیانیه انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا، کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن قبل از تلاش زن برای بارداری می تواند شانس بارداری وی را افزایش دهد.

یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ نشان داد زوجینی که هر دو آنها چاق هستند، در مقایسه با زوجینی که چاق نیستند، ۵۵ تا ۵۹ درصد بیشتر طول می کشد تا باردار شوند.

زنانی که بیش از حد لاغر هستند، ممکن است که پریود منظمی نداشته باشند یا ممکن است که تخمک گذاری آنها متوقف شود.

مصرف ویتامین پیش از تولد

پاون توصیه کرده است زنانی که تلاش می کنند تا باردار شوند، حتی قبل از باردار شدن شروع به مصرف ویتامین پیش از تولد می کنند.

وی بیان کرده است که زنان نسبت به این روش تمایل بیشتری دارند و در طول دوره بارداری مصرف خودشان را ادامه می دهند.

براساس نظر پاون، یک احتمال دیگر عبارت از مصرف مالتی ویتامین روزانه می باشد؛

این مصرف حداقل شامل ۴۰۰ میکروگرم (mcg)  از اسید فولیک، نوعی ویتامین B، در هر روز می باشد که برای پیشگیری از معایب تولدی در مغز و ستون فقرات نوزاد مهم می باشد.

شروع زودتر مصرف مکمل های اسید فولیک یک ایده مناسبی می باشد، چرا که منجر به افزایش مسیرهای عصبی در مغز و رشد ستون فقرات در طول ۳ تا ۴ هفته قبل از بارداری می شود، که مربوط به قبل از زمانی است که زنان انتظار باردار شدن دارند.


[۱] Astoglide or K – Y Brad Jelly

[۲] Pre – Shed


مصرف غذاهای سالم

هر چند که ممکن است رژیم غذایی خاصی برای افزایش احتمال بارداری وجود نداشته باشد.

ولی مصرف یک سری از غذاهای سالم از طریق انباشت مناسب مواد مغذی مهم همانند کلسیوم، پروتئین و آهن، می تواند بدن زن را آماده بارداری بکند.

این به معنای مصرف انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات، پروتئین رقیق، حبوبات سالم، لبنیات و منابع سالم چربی می باشد.

یک زن علاوه بر مصرف مکمل های دارای اسید فولیک، همچنین می تواند این ویتامین B را از غذاهایی همانند سبزیجات برگ دار دارای رنگ سبز تیره، بروکلی، نان و غله های قوی، حبوبات، میوه های مرکبات و آب میوه ها تامین کند.

اداره غذا و دارو توصیه کرده است در زمانی که می خواهید باردار شوید، مقادیر کمی از ماهی های دارای جیوه پایین، همانند ماهی شمشیری، کوسه ماهی، ماهی خال مخالی پادشاه و ماهی سافی را مصرف کنید.

همچنین مصرف ماهی تونایاتون آلباکور (سفی) را به شش اونس در طول هر هفته محدود کنید تا احتمال قرار گرفتن در معرض فلزهای سمی را کاهش بدهید.

همچنین مصرف کافئین را محدود کنید: مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گر کافئین در طول هر روز منجر به کاهش احتمال بارداری در زنان می شود.

بر اساس بیانیه انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا، مصرف ۱ تا ۲ لیوان قهوه، یا کمتر از ۲۵۰ میلی گرم از قهوه در طول هر روز و قبل از باداری، هیچ تاثیری بر روی احتمال بارداری ندارد.

کارهای شدید و سخت را متوقف کنید

فعال بودن فیزیکی در اکثر روزهای هفته می تواند به بدن یک زن کمک کند تا آماده بارداری و زایمان شود.

ولی انجام دادن ورزش بیش از حد یا انجام دادن کارهای شدید می تواند منجر به پیشگیری از تخمک گذاری شود.

پاون به مجله علوم زنده[۱] گفته است در زنانی که ورزش های سنگینی انجام می دهند، پزشکان اختلال های قاعدگی زیادی را مشاهده می کنند .

این زنان در صورتی که بخواهند باردار شوند، در اکثر مواقع باید کارهای خودشان را متوقف کنند.

نسبت به کاهش احتمال بارداری در نتیجه افزایش سن مطلع باشید

با مسن تر شدن یک زن، احتمال بارداری وی کاهش می یابد؛ دلیل این امر عبارت از تغییرات مربوط به سن در تخمدان است که می تواند منجر به کاهش کیفیت و مقدار تخمک ها شود.

همراه با افزایش سن، همچنین ریسک مشکلات سلامتی، همانند ریشه های رحمی، بیماری های رحمی و انسداد لوله های فالوپینی کاهش می یابد و در نهایت منجر به کاهش احتمال بارداری می شود.

این کاهش تدریجی مربوط به احتمال بارداری زنان در ۳۰ تا ۴۰ سالگی شروع می شود، بعد از سن ۳۷ سالگی کاهش بیشتری پیدا می کند و بعد از ۴۰ سالگی، کاهش شدیدتری پیدا می کند.


[۱] Live Science

رفتارهای مربوط به سیگار کشیدن و مصرف مشروب را متوقف کنید

براساس بیانیه انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا، سیگار کشیدن در زنان و مردان می تواند منجر به بروز مشکلات بارداری شود.

مواد شیمیایی موجود در مغز، همانند نیکوتین و کربن مونوکسید، منجر به تسریع در کاهش تخمک زنان می شوند.

بر اساس بیانیه کلینیک مایو، سیگار کشیدن منجر به مسن شدن تخمدان های زنان می شود و تخمک های نابالغ موجود را تخلیه می کند.

دور ماندن از سیگار دسته دوم اهمیت زیادی دارد، چرا که این مورد بر روی شانس باردار شدن تاثیر می گذارد.

در طول دوره هایی که زنان تلاش می کند باردار شوند، باید از مصرف ماری جوانا و سایر داروهای تفریحی اجتناب کنند.

زمانی که زن تلاش می کند باردار شود، اجتناب از مصرف الکل اهمیت زیادی پیدا می کند.

همچنین در صورتی که یک زن به دلیل اینکه می خواهد باردار شود، مصرف داروی کنترل تولد را متوقف می کند، باید مصرف الکل خودش را هم متوقف کند.

با این وجود، یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ نشان داد که نیمی از زنان باردار در ایالات متحده، در طول دوره های اولیه بارداری خودشان و قبل از زمانی که متوجه بارداری خودشان شوند، الکل مصرف می کنند.

بر اساس بیانیه کالج آمریکایی مربوط به مامایی و امراض زنانه، مصرف الکل در سطوح متوسط (یک یا دو بار نوشیدن در طول هر روز) یا سنگین (بیش از دو بار نوشیدن در طول هر روز) می تواند منجر به مشکل تر شدن بارداری زن شود.

پاون بیان کرده است زمانی که یک زن باردار می شود، مصرف هر مقداری از الکل مضر می باشد.

باید نسبت به زمانیکه به کمک نیاز دارید، مطلع باشید

پاون بیان کرده است در صورتی که زن ۳۵ ساله یا مسن تر باشد، و بعد از داشتن رابطه های جنسی منظم و بدون استفاده از ابزارهای کنترل تولد در طول شش ماه باردار نشوند، حتما باید یک ارزیابی ناباروری را داشته باشند.

همچنین پاون بیان کرده است زنی که زیر ۳۵ ساله است و همسر وی بعد از داشتن یک سال رابطه آمیزشی محافظت نشده به صورت مرتب باردار نشود، حتما باید با یک پزشک مشورت کند.

نویسنده: کری نیرنبرگ[۱] – ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸، ۱۲ بعد از ظهر-مترجم :کودک و نوجوان


[۱] Cai Nierenberg, Live Science Contributor

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *