آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان5

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۵

 

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۵

 

در مقاله  « آماده ساز کودکان برای ورود به دبستان ۱» عنوان شد که هفت توانایی به عنوان توانایی های پایه هستند که بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی کودکان در دوره تحصیلی آنها به خصوص موفقیت در دبستان موثر می باشد، پنجمین توانایی که می بایستی در سال های پیش از دبستان تا قبل از ۷ سالگی بر آن کار و تمرین شود تا کودک ورزید شود  مهارتهای شناختی  نام دارد.

بر اساس کی تحقیق علمی کودکان ۴ ساله به طور متوسط در طول روز ۴۰۰ سوال می پرسند. « اگه دایناسورها وجود ندارن پس چرا این همه ازشون عکس و تصویر هست؟» …. و میلونها سوال دیگر که شما والدین جواب می دهید یا از سر باز می کنید یا ناقص جواب می دهید. بسیاری از والدین از خود می پرسند:«پس کی این بچه دست از حرف زدن بر می دارد؟»

در این سوال و جواب ها با فرزندتان اتفاق شگرفی در حال وقوع است. مهم ترین کار یک کودک مهد کودکی پرسیدن سوال است تا میل و بی قراریش را برای معنا دادن به دنیای اطرافش ظاهر کند. وقتی کودک سوال می کند و شما جواب می دهید و مطلب جدیدی در حرفهای شما است کودک مطلب جدید و غیر منتظره ای را تجربه می کند باید راهی برای درک و معنا بخشیدن با آن پیدا کند. از این طریق این مکالمه در حال تمرین چندین گام مهم است : مشاهده و سوال پرسیدن ، استدلال کردن ، فرضیه سازی، حل مسئله. و در سنین بالاتر تفکر انتقادی و تصمیم گیری که سالها بعد در مدرسه و دانشگاه و زندگی روزمره و …. همه این مراحل به کار او می آید. زمانی که کودک نیاز به کسب اطلاعات دارد تا با دستبه بندی و طبقه بندی را بر اساس تفاوتها و شباهتها انجام دهد. اطلاع از اینکه زنبور عسل هم حرف می زند؟ یا فقط شیرها حرف می زنند (غرش می کنند؟)

آنگاه باید استدلال کند بر اساس اطلاعاتی که جمع کرده طبقه بندی و مقایسه نمونه است باید بتواند تصمیم بگیرد سوسکها یا مورچه ها هم حرف می زنند.

آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۵

همچنان فرضیه بسازد در دنیای کودکانه خودش بگویید:«آیا مورچه ها هم ناراحت می شوند؟» و با عقل کودکانه اش حل مساله کند مثلا اگر مورچه ای را ناراحت یافته است او را برداشته و برده کنار سوسک یا حشره ای  که دیگر ناراحت و تنها نباشد.

و در نهایت  تفکر انتقادی و تصمیم گیری که دو توانایی افراد مستقل و موفق می باشد که از تفکرات سطح بالا می باشد و کسب توانایی های مقدماتی که عنوان شد حاصل می شود.  به راستی چه کسانی وظیفه دارند تا این مهارتها و توانایی ها را به کودکان خود بیاموزند اگر شما والدین تا سنین پیش دبستانی چنین زمانی و انرژی را در مکالمات روزمره صرف کودکان خود نکنید آنها دچار نوعی فقر محیطی می شوند. لذا پاسخگویی به سوالات کودکانن بسیار مهم و در فرآیند آماده سازی آنها برای ورود به دبستان و موفقیت تحصیلی ارزشمند است.

منبع:مشاورانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *