تربیت کودک دو ساله

تربیت کودک دو ساله ✔️ نکات روانشناسی که نمی دانید

تربیت کودک دو ساله یک دوره مهم در رشد کودک است. کودک در این سن مهارت های جدیدی را در زمینه های فیزیکی، شناختی، زبانی و عاطفی کسب می کند. والدین نقش مهمی در حمایت از رشد و توسعه کودک در این سن دارند. دو سال اول زندگی کودک لذت بخش اما سخت هستند.

با این وجود، به محض اینکه ویژگی های این دوره را بدانید به راحتی با آنها کنار خواهید آمد. کودک دو ساله شروع به تلاش برای کسب استقلال می کند و این مسئله راه انداز چالش هایی خواهد بود.

در این دوره بیش از هر زمان دیگری با شما مخالفت می کند، بنابراین الان زمانی است که باید راه‌هایی برای تشویق آنها به همکاری پیدا کنید و در عین حال به آنها اجازه دهید که نیاز به خودکفایی را در خود ارضاء کنند.

تربیت کودک دو ساله

تربیت کودک دو ساله دکتر هلاکویی در این مقاله هفت نکته علمی برای فرزندپروری کودک دو ساله آورده شده است.
  • رفتارهای نادرست را نادیده بگیرید: کودکان دو ساله در مرحله پیش عملیاتی رشد شناختی هستند. آنها دقیقا با تکرار مداوم یاد می گیرند. آنها به خصوص رفتارهایی را بیشتر تکرار می کنند که باعث یک رفتار ناگهانی و یا عکس العمل شدید می شوند. اگر کلمه نادرستی را از شما یا همسرتان یا بچه های دیگر یاد گرفتند، آن را نادیده بگیرید، جوری وانمود کنید که انگار چیزی نشنیدین.

پیشنهاد مشاور: روانشناسی یک تا دو سالگی کودک

تربیت کودک دو ساله

  • به صورت غیرمنتظره آنها را سورپرایز کنید همانطور که گفته شد آنها از هر نوع واکنش غیر منتظره خوششان می آید. بنابراین، با رفتاری که تقویت کردن آن مشکلی نیست، مانند کارهای خنده دار احمقانه، آنها را سورپرایز کنید.  یا تظاهر کنید که وسیله ای به شدت سنگین است در حالیکه این طور نیست و الکی زور بزنید.
  • به جای اینکه بگویید “فریاد نزن” بگویید “آروم صحبت کن”. بهتره که این کار را تفریحانه کنید. به جای اینکه بگویید آروم قدم بردار بگید “بیا مثل اردک ها راه بریم”. گاهی هم می توانید حواس آنها را پرت کنید با گفتن اینکه چه کار خلاقانه بهتری می توان انجام داد.

تربیت کودک دو ساله

  • انجام تکلیف برای رشد ذهنی کودک دو ساله. با مسئولیت دادن به کودک، حس خودِ تازه یافته‌ی کودک را مهار کنید. این کار حس تسلط کودک را تقویت می کند. این نکته مهمی برای دو ساله ها و همکاری آنهاست. حتی اگر کاری هست که شما باید آن را انجام دهید، از انها بخواهید قسمتی از کار باشند.
  • خواسته های طولانی را به خواسته های کوچک تر تقسیم کنید. به جای اینکه از کودک بخواهید کفش هایش را بپوشد، که شامل چندین قدم است، آن را به چند مرحله تقسیم کنید. مثلا بگویید بیا با هم مسابقه پوشیدن کفش بذاریم.

پیشنهاد مشاور: لجبازی کودک دو ساله

  • احساساتشان را نام گذاری کنید و به آنها ارزش بدهید. کودکان دو ساله در حال یادگیری این هستند که هیجان ها کدامند، هیجان ها را به روش اولیه ای ابراز می کنند نه به صورتی که از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده باشد. در مرحله اول لازم است به آنها آموزش دهیم هیجان ها را بنامند و بشناسند، و بعد باید بدانند که این احساس ها را باید بپذیرند و داشتن هیجان ها و احساس عادی است.
  • چگونگی ابراز هیجانات در آنها ممکن است مناسب نباشد. در این حالت برای مثال، به آنها بگویید عصبانی شدن عادی است، اما زدن دیگران خوب نیست. نامگذاری هیجان ها اولین قدم در یادگیری چگونگی ابراز کردن آنهاست. ارزش دادن به هیجان های کودک، اینکه به آنها بگویید آنچه احساس می کنند عادی هست و کمک به انها در شناخت هیجانهایشان باعث ارتقای همدلی و رفتارهای اجتماع پسند می شوند.

تربیت کودک دو ساله بازی

  • برنامه های آنها را منظم و قابل پیش بینی کنید. یکی از چالش برانگیزترین زمان ها برای کودکان زمان های گذار هستند. مانند آمادگی برای ترک خانه یا برگشتن به آن. آماده شدن برای خواب یا اماده شدن در صبح.
  • بچه ها حس واقعی نسبت به زمان ندارند. مثلا گفتن اینکه الان زمان خاموش کردن تلویزیون است یا زمان خوردن شام، ممکن است برای کودک مستبدانه و کنترل گرایانه به نظر برسد. در نتیجه آنها به مقابله برمی خیزند.
  • نیازی نیست که یک کار روزمره سفت و سخت تعیین کنید. اما لازم است که یک سری زمان های مشخص برای خواب و وعده های غذایی تعیین کنید. مثلا بین ساعت نه تا ده و نیم زمان خوابیدن است. مثلا اسپاگتی یا سوپ غذای سه شنبه هاست.

پیشنهاد مشاور: ۸ بازی آموزش مهارت دوست یابی به کودکان

توانایی کودک دو ساله

توانایی کودک دو ساله نی نی سایت کودک دو ساله در حال طی کردن یک دوره رشد و تحول سریع است. او در این سن در زمینه‌های مختلف از جمله حرکتی، شناختی، زبانی و اجتماعی رشد چشمگیری می‌کند. کودک دو ساله در زمینه حرکتی پیشرفت‌های زیادی می‌کند. او می‌تواند:

  • به تنهایی راه برود.
  • بدون کمک از مبلمان بالا و پایین برود.
  • در حالی که دست شما را گرفته از پله بالا و پایین برود.
  • توپ را با دست پرتاب کند.
  • هنگام راه رفتن یک اسباب بازی بزرگ یا چند اسباب بازی را با خود حمل کند.

رشد فیزیکی کودک دو ساله

کودکان دو ساله به طور پیوسته در حال رشد و نمو هستند. آنها مهارت های حرکتی پایه خود را بهبود می بخشند و می توانند کارهایی مانند راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله ها، پرتاب توپ و استفاده از قاشق و چنگال را انجام دهند. آنها همچنین شروع به کشف مهارت های حرکتی ظریف خود می کنند، مانند نقاشی با مداد، چسباندن و استفاده از قیچی.

تربیت کودک دو ساله

رشد ذهنی کودک دو ساله

کودکان دو ساله شروع به یادگیری مفاهیم جدیدی می کنند. آنها شروع به درک اینکه اشیا می توانند متفاوت باشند، مانند شکل، اندازه و رنگ. آنها همچنین شروع به درک مفاهیمی مانند قبل، بعد، داخل و خارج می کنند.

رشد زبانی

کودکان دو ساله در حال توسعه مهارت های زبانی خود هستند. آنها شروع به بیان جملات پیچیده تر می کنند و می توانند سوالات بپرسند. آنها همچنین شروع به یادگیری کلمات جدید می کنند.

رشد عاطفی

کودکان دو ساله شروع به درک احساسات خود می کنند. آنها ممکن است احساسات مختلفی مانند شادی، غم، عصبانیت و ترس را تجربه کنند. آنها همچنین شروع به درک احساسات دیگران می کنند.

پیشناد مشاور: کودک دو ساله ی پرخاشگر را بیشتر بشناسید.

نکات تربیت کودک دو ساله

در اینجا چند نکته برای تربیت کودک دو ساله آورده شده است:

  • محیط ایمن و حمایت کننده ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که خانه شما برای کودک شما ایمن است و اسباب بازی ها و وسایلی که برای بازی او مناسب هستند را در دسترس داشته باشید.
  • به کودک خود کمک کنید تا مهارت های جدید را بیاموزد. با کودک خود بازی کنید و به او کمک کنید تا کارهای جدیدی مانند راه رفتن، صحبت کردن و لباس پوشیدن را بیاموزد.
  • با کودک خود ارتباط برقرار کنید. با کودک خود صحبت کنید و به او گوش دهید. به او کمک کنید تا احساس کند که شنیده می شود و مورد توجه قرار می گیرد.
  • انتظارات واقع بینانه داشته باشید. به یاد داشته باشید که کودکان دو ساله هنوز در حال یادگیری هستند. انتظارات واقع بینانه داشته باشید و به کودک خود زمان و فرصت دهید تا مهارت های جدید را بیاموزد.

تربیت کودک دو ساله

رفتارهای معمول در کودکان دو ساله

در اینجا برخی از رفتارهای معمول در کودکان دو ساله آورده شده است:

  • استقلال طلبی. کودکان دو ساله شروع به استقلال طلبی می کنند. آنها می خواهند کارهای خود را بدون کمک انجام دهند.
  • بدخلقی. کودکان دو ساله ممکن است بدخلقی کنند. این رفتارها اغلب نتیجه ناامیدی، خستگی یا گرسنگی است.
  • ابراز احساسات. کودکان دو ساله شروع به ابراز احساسات خود می کنند. آنها ممکن است احساسات مختلفی مانند شادی، غم، عصبانیت و ترس را تجربه کنند.

چگونه با رفتارهای معمول کودکان دو ساله کنار بیایید؟

در اینجا چند نکته برای کنار آمدن با رفتارهای معمول کودکان دو ساله آورده شده است:

  • با کودک خود صبور باشید. یادگیری نحوه کنار آمدن با احساسات خود زمان می برد.
  • رفتارهای مثبت کودک خود را تقویت کنید. زمانی که کودک شما رفتار مثبتی انجام می دهد، او را تحسین کنید.
  • محدودیت های روشنی ایجاد کنید. به کودک خود بگویید چه رفتارهایی قابل قبول هستند و چه رفتارهایی قابل قبول نیستند.
  • رفتارهای نامناسب کودک خود را متوقف کنید. اگر کودک شما رفتار نامناسبی انجام می دهد، به آرامی و با آرامش او را متوقف کنید.

خلق و خوی کودک ۲ ساله

خلق و خوی کودک دو ساله می تواند بسیار پراکنده باشد. آنها ممکن است در یک لحظه شاد و پرانرژی باشند و در لحظه بعد عصبانی یا ناراحت باشند. این نوسانات خلقی به دلیل رشد سریع کودک و تلاش او برای درک دنیای اطرافش است.

کودکان دو ساله در حال یادگیری نحوه کنترل احساسات خود هستند. آنها ممکن است هنوز نتوانند کلماتی را برای بیان احساسات خود پیدا کنند، بنابراین ممکن است از طریق رفتارهای پرخاشگرانه یا لجبازی آنها را ابراز کنند.

در اینجا چند نکته برای کمک به کودک دو ساله شما برای مدیریت خلق و خوی خود آورده شده است:

  • به احساسات کودک خود احترام بگذارید. به او بگویید که احساساتش را می فهمید، حتی اگر آنها را نپذیرید.
  • به کودک خود کمک کنید تا کلماتی را برای بیان احساسات خود پیدا کند.
  • به کودک خود کمک کنید تا راه های سالمی برای بیان احساسات خود پیدا کند.

مقالات مرتبط

[shortcode_blog title=’مشاور کودک این مقالات را به شما پیشنهاد می دهد’ cols=’2′ cats=’%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84-%d9%84%d8%ac%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%88-%d9%86%d8%a7%d9%81%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c,%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84-%da%a9%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%ac%d9%87-%d9%88-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c,%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9,%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d8%b3%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87′ postspp=’4′ usecarousel=’1′ img_popup=’1′ /]

سوالات خود در مورد تربیت کودک دو ساله را مطرح کنید.

سوالات متداول

۱ - یادگیری کودک در دو سالگی چقدر است؟

بیشتر کودکان نوپا بعد از ۲سالگی از جمله های ساده دو کلمه ای استفاده می کنند و می توانند دستور دو مرحله ای را دنبال کنند ("اسباب بازی خود را انتخاب کنید و به من بدهید"). درک زبان نیز بهبود می یابد و کودکان نوپا خیلی بیشتر از آنچه می توانند بیان کنند درک می کنند. یک کودک، با تکان دادن، خنجر زدن یا پرتاب اسباب بازی ها "بازی" می کند، نرمال است.

۲ - چه چیزی باید یک کودک ۲ ساله را یاد بگیرد؟

یادگیری، مهارت های تفکر حتی اگر آنها در زیر دو یا سه لایه پنهان شوند چیزهایی را پیدا کنید. شروع به مرتب کردن اشکال و رنگ ها. جملات کامل بسازد و توان تکمیل جمله های ساده را داشته باشد. بازی های ساده را انجام دهد. دستورالعمل های دو بخشی را دنبال کنید (مانند "شیر خود را بنوشید، سپس ظرف آن را به من بدهید")

۳ - چطور می توانم کودک ۱۸ماهه تا ۲ ساله خود را در خانه آموزش دهم؟

از فرزند خود بخواهید که به شما کمک کند. به عنوان مثال، از او بخواهید که ظرف خود را روی میز بگذارد یا کفش خود را برای شما بیاورد. آهنگ های ساده و شعرهای کودکانه را به فرزند خود بیاموزید. برای فرزندتان شعر بخوانید. کودک خود را تشویق کنید تا با دوستان و خانواده صحبت کند. او می تواند در مورد یک اسباب بازی جدید به آنها بگوید. با او بازی کنید و در بازی اصول اخلاقی و رفتاری را آموزش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *