رشد خلاقیت کودک

خلاقیت چگونه رشد می کند

خلاقیت چگونه رشد می کند؟
برخی از نظریه پردازان روش را مطالعه کردند که به موجب ان خلاقیت کودکان رشد می کند. بیشتر نظریه‌های رشد کودک، کودکان خردسال را بسیار خلاق می بینند، که با یک گرایش طبیعی به خیالبافی، آزمایش و کشف محیط خود همراه هستند. با این حال، این سطح بالا از خلاقیت لزوما در طول دوران کودکی و در بزرگسالی حفظ نمی شود. به عنوان مثال، مدور (۱) شواهد از ایالات متحده آمریکا داشته است که خلاقیت (که توسط آزمون تفکر واگرا اندازه گیری می شود)  کاهش می یابد هنگامی که کودکان وارد مهد کودک می شوند، و در حدود سن پنج یا شش سالگی هستند.

رانکو (۲) مطالعه کرده است که چگونه خلاقیت ایجاد می شود. او توضیح می دهد که تحقیقات طولی در روند خلاقیت هم استمرار و هم رشد خلاقیت کودکان جوان را در طول زندگی نشان داده اند. به عبارت دیگر، یک کودکی که ابتدا به عنوان بسیار خلاق تشخیص تشخیص داده می شود، معلوم نیست که در دوره های بعدی زندگی خود خلاقیت را نشان دهد. او استدلال می کند که این رشد ناموزون ممکن است ناشی از این حقیقت باشد که صفات و مهارت های خاص با میزان مختلف رشد می کنند و تحت تاثیر محیط فردی هر کودک و تصادفات و شانس در زندگی هستند.

چگونه آموزش و پرورش بر خلاقیت تاثیر می گذارد ؟
بسیاری از نویسندگان در حوزه خلاقیت توافق دارند که احتمال دارد خلاقیت در کودکان تشویق یا بازداری شود. این یافته توسط مدر (۱) مورد تاکید قرار گرفته اند، که کودکان ظاهرا قبل از اینکه  آنها وارد مهد کودک شوند خلاق تر هستند ، و منجر به این سوال شد که آیا این یک نتیجه طبیعی بلوغ کودکان و محدود شدن با قراردادهای اجتماعی است، و یا اینکه آیا تجارب در مهد کودک به نحوی باعث این کاهش شده است.

انجا که پرورش خلاقیت کودک در محیط آموزش مهم است ، ممکن است شناسایی برخی از اجزای خلاقیت در کودکان مفید باشد. خلاقیت با شخصیت فرد و زندگی عاطفیارتباط نزدیکی دارد: چیزی بیشتر از مهارت های تفکر خلاقیت را در برمی‌گیرد.

راس (۳)یک مدل برای توضیح رابطه بین خلاقیت و فرایندهای روانی را توسعه داده است.این مدل نشان می دهد که باید سه عنصر زیر به کار روند:

  1. ویژگی های شخصیتی، مانند اعتماد به نفس، قادر به تحمل ابهام، کنجکاوی و انگیزه داشتن
  2. فرآیندهای هیجانی مانند فانتزی هیجانی در بازی، لذت بردن در چالش، درگیر شدن در تکالیف و تحمل اضطراب
  3. توانایی های شناختی، مانند تفکر واگرا، توانایی”‘تبدیل” فکر (به عنوان مثال، قادر بودن به دوباره مرتب کردن اطلاعات و یا تغییر فکر “مجموعه” )، حساسیت به مشکلات، وسعت دانش و قضاوت.

کاربرد این مدل این است که،کودکان برای ابراز خلاقیت به ترکیبی از ویژگی ها نیازمندند. اگر چه برخی از کودکان در حال حاضر اجزای لازم را دارند، دیگران ممکن است به کمک، تشویق و رشد مهارت به منظور شرکت در فعالیت های خلاق نیاز داشته باشند.

به عنوان مثال، یک کودک ممکن است به تفکر خلاق نپردازد چرا که او فاقد اعتماد به نفس است و باور ندارد که او چیزهای باارزش زیادی برای ارائه کردن دارد. یا شاید زمانی که تکالیف باز با چندین راه حل به انها داده می شود مضطرب می شود. یک فرد بالغ می تواند از طریق مشاهده، و صحبت، روی مشکلات کودک کار کند و وی را تشویق کند که آنها را با هم برطرف کنند.

تنظیمات آموزشی چگونه می تواند بر خلاقیت تاثیر گذارد؟
ملو (۴) نشان می دهد که خلاقیت کودکان جوان می تواند از طریق مجموعه های آموزشی در سه جنبه پرورش یابد: محیط زیست خلاق، برنامه های ابتکاری و معلمان خلاق، و راه های تدریس.

هم چنین بخوانید:

تعریف خلاقیت

خلاقیت در کودکان

محیط خلاق

منابع:

  1. MEADOR, K.S. (1992). ‘Emerging rainbows: areview of the literature on creativity’, Journalfor the Education of the Gifted, 15, 2, 163–۸۱.
  2. RUNCO, M.A. (Ed.) (1996). Creativity fromChildhood through Adulthood: The DevelopmentalIssues (New Directions for Child DevelopmentNo. 72). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  3. RUSS, S.W. (1996). ‘Development of creativeprocesses in children’. In: RUNCO, M.A. (Ed.)
  4. Creativity from Childhood through Adulthood: TheDevelopmental Issues (New Directions for ChildDevelopment No. 72). San Francisco, CA:Jossey-Bass.
2 پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      سلام.. بله بسته ها برای ارتقای مهارت های خلاقانه کودک طراحی شده اند و برای کودکان بالاتر از دو و نیم سال مناسب هستند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *