علائم افسردگی در نوجوان

۳۱ علائم افسردگی در نوجوان

علائم افسردگی در نوجوان، علائم افسردگی در نوجوانان پسر، درمان افسردگی نوجوانان. شایع ترین علائم افسردگی به صورت مستقیم با علایم افسردگی اساسی در ارتباط نیستند اما بسیار شبیه این علایم هستند. اما اگر تعدادی  از ویژگی های زیر در یک نوجوان مشاهده شود، این احتمال وجود دارد که به افسردگی اساسی مبتلا باشد.

علائم افسردگی در نوجوان

۱. احساس اندوه، گریه کردن و بغض مداوم

نوجوانان ممکن است اندوه شدید خود را بوسیله ی کارهای مانند پوشیدن لباس های سیاه، نوشتن اشعار غمناک، یا شیفتگی به موسیقی هایی با مضمون های پوچی گرایی، ابراز کنند. ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی گریه کنند.

۲. نا امیدی و درماندگی

نوجوان ممکن است احساس کند زندگی ارزش زندگی کردن یا حتی ارزش تلاش برای حفظ ظاهر مناسب و نظافت فردی را ندارد. آن ها ممکن است باور داشته باشند که یک وضعیت منفی هرگز تغییر نخواهد کرد و به آینده ی خود بدبین شوند.

۳. کاهش علاقه به فعالیت ها، یا ناتوانی در لذت بردن از فعالیت هایی که قبلا از انجام آنها لذت می بردند.

نوجوان ممکن است نسبت به مسائل بی تفاوت شده و از کلوب ها، ورزش، و دیگر فعالیت هایی که زمانی از انجام آنها لذت می برده است فاصله بگیرد. هیچ کدام از آنها دیگر برای نوجوان افسرده جذابیتی ندارند.

۴. خستگی مداوم و بی انرژی بودن

یکی از علائم افسردگی در نوجوان با نداشتن انگیزه و انرژی در غیبت در کلاس ها و نرفتن به مدرسه نمود پیدا می کند. در اینجا می توان کاهش معدل نمرات مدرسه را ناشی از کاهش تمرکز و توان ذهنی دانست.

علائم افسردگی در نوجوان

۵. انزوای اجتماعی، ضعف در برقراری ارتباط

ارتباط او با خانواده و دوستان کمرنگ می شود. نوجوان ممکن است از حظور در دورهمی های خانوادگی و مراسم ها اجتناب کند. نواجوانی که پیش از این زمان زیادی را با دوستان خود می گذراند، اکنون ممکن است بیشتر زمان خود را در تنهایی و بدون انجام فعالیت خاصی بگذرانند. نوجوان ممکن است دیگر نخواهد احساسات خود را با دیگران در میان بگذارد، و باور داشته باشد که در این دنیا تنها است و هیچ کسی وجود ندارد که به حرف های او گوش دهد و یا حتی به او اهمیت دهد.

۶. اعتماد به نفس پایین و احساس گناه

نوجوان ممکن است برای رویدادهای منفی به دنبال مقصر بگردد. آنها ممکن است احساس شکست کنند و در مورد توانایی ها و ارزشمندی خود دیدگاهی منفی پیدا کنند. ممکن است احساس کنند که به اندازه ی کافی کارآمد و توانمند نیستند.

۷. حساسیت بسیار بالا در قبال احساس طردشدن یا شکست

با اعتقاد به این که فردی بی ارزش هستند، نوجوانان افسرده با مواجه شدن با هرگونه طرد شدگی و یا احساس عدم موفقیت حتی به میزان بیشتری افسرده می شوند.

۸. ضعف در برقراری ارتباط با دیگران

نوجوان ممکن است ناگهان انگیزه خود را برای حفظ روابط دوستانه خود از دست داده و از دیدن دوستان و صحبت کردن با آن ها دست بکشد.

۹. شکایت مکرر از بیماری های جسمی، مانند سردرد و ناراحتی معده

نوجوان ممکن است از سرگیجه، حالت تهوع، و کمردرد شکایت کند. ازدیگر ناراحتی های جسمی شایع می توان سردرد، درد معده، استفراغ، و مشکلات عادات ماهیانه را برشمرد.

۱۰. غیبت های مکرر از مدرسه یا عملکرد ضعیف در فعالیت های مدرسه

این امکان وجود دارد که کودکان و نوجوانانی که در خانه یا مدرسه مشکل ساز هستند، از افسردگی رنج ببرند اما خود متوجه آن نباشند. زیرا ممکن است کودک تمام اوقات به نظر اندوه گین و غمگین نرسد و والدین و معلمان هرگز متوجه نشوند که این رفتارهای مشکل ساز او ناشی از افسردگی است.

۱۱.  تمرکز پایین

نوجوان ممکن است در تمرکز برروی اموری همچون فعالیت ها و تکالیف مدرسه، پیگیری و ادامه ی یک گفتگو، یا حتی تماشای تلویزیون با مشکل مواجه شود.

۱۲. تغییر عمده در وعده های غذایی یا برنامه ی خواب

اختلال در خواب ممکن است به صورت تماشای تلویزیون در تمام طول شب، دشواری در برخواستن از رخت خواب برای رفتن به مدرسه، یا خوابیدن در طول روز بروز پیدا کند. از دست دادن اشتها می تواند منجربه آنورکسیا (بی اشتهایی عصبی) یا بولیمیا (پرخوری عصبی) شود. پرخوری می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

۱۳. صحبت در مورد فرار از خانه و یا اقدام به این کار

فرار از خانه در واقع فریادی است برای درخواست کمک و علائم افسردگی در نوجوان می باشد که باید به آن دقت شود. بسیاری از والدین ممکن است تازه در این زمان متوجه شوند که فرزند آنها دچار مشکل شده است و نیاز به کمک دارد.

۱۴. صحبت در مورد اقدام به خود کشی یا صدمه زدن به خود

این امکان وجود دارد که نوجوان افسرده از خودکشی حرف بزند و این که آرزو می کند مرده باشد. کودکان و نوجوانان افسرده به میزان بیشتری در معرض خطر اقدام به خود کشی هستند. اگر از کودک و یا نوجوانی شنیدید که: “می خواهم خود را بکشم”، یا ” من خودکشی می کنم”، همیشه این حرف او را جدی بگیرید و نظر یک روانشناس کودک و نوجوان یا دیگر متخصصان سلامت روانی را در این باره جویا شوید. برای تماس با متخصصین ما کلیک کنید.

۱۵. مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که افسرده هستند با مشکلات حافظه و تمرکز دست و پنجه نرم می کنند. این می تواند همه چیز را از محل کار، مدرسه، تا کارهای ساده روزمره تحت تاثیر قرار دهد.

۱۶.عزت نفس پایین

یکی از علائم افسردگی در نوجوان، اعتماد به نفس پایین است. با افسردگی، نوجوانان اغلب خود را شکست خورده و بی ارزش می دانند. این چرخه افسردگی را عمیق تر می کند و در صورت عدم توجه می تواند منجر به پیامدهای نگران کننده و دائمی شود.

پیشنهاد مشاور: تمام علائم افسردگی در نوجوانان دختر که باید بدانید

۱۷. کاهش عملکرد مدرسه

افسردگی می تواند حضور در مدرسه را بسیار دشوارتر کند و  اراده فرد را برای تکمیل تکالیف مدرسه تحت تأثیر قرار دهد و منجر به شکست در مدرسه شود.

۱۸. حساسیت نسبت به طرد یا شکست خوردن

کسی که در حال حاضر با مشکلات افسردگی و خود انگاره دست و پنجه نرم می کند، کمتر احتمال دارد که خود را در موقعیتی قرار دهد که با طرد شدن یا شکست مواجه شود. علاوه بر این، اگر فرد افسرده شکست را تجربه کند، ممکن است چرخه افسردگی شرایط او را بدتر سازد.

۱۹. کاهش تحرک فیزیکی

یکی از علائم افسردگی در نوجوان این است که بیدار شدن و رویارویی با روز مانند یک چالش غیرقابل حل به نظر برسد. به همین دلیل، افسردگی اغلب می تواند منجر به کاهش کلی حرکت فیزیکی و ورزش شود.

۲۰. افزایش درگیری با خانواده و دوستان

افسردگی می تواند تقریباً هر بخش از زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از زمینه هایی که اغلب به دلیل افسردگی آسیب می بیند، روابط با خانواده یا دوستان است.

۲۱.  نشخوار فکری

نگرانی بیش از حد و فرآیندهای فکری برای افرادی که افسرده هستند رایج است. فکر کردن بیش از حد از طریق این افکار اغلب منفی می تواند مضر باشد و باعث می شود که در گذشته گیر کند.

۲۲. احساس بی ارزشی، حقارت، یا گناه

احساس بی ارزشی، حقارت یا گناه برای فردی که افسردگی را تجربه می کند، رایج است. این احساسات اغلب طاقت فرسا هستند و می توانند مانع از داشتن کیفیت زندگی عادی افراد شوند.

۲۳. خستگی و از دست دادن انرژی

فردی که افسرده است اغلب گزارش می دهد که برای انجام کارها خیلی خسته است و انرژی لازم برای این فعالیت ها را ندارد. این خستگی در واقع نشانه افسردگی و نشانه مشخصی از یک مشکل عمیق تر است که ممکن است در آینده شدید تر شود.

۲۴. خودآزاری

خودآزاری یک علامت نگران کننده از مشکل عمیق تر سلامت روان است. نوجوانانی که با آسیب رساندن به خود دست و پنجه نرم می کنند معمولاً با افسردگی یا اضطراب عمیق دست و پنجه نرم می کنند، نیاز به درمان فوری دارند و باید به روانپزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرند.

۲۵. مشکلات گوارشی

محققان دریافته‌اند افرادی که مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب نوجوان را تجربه می‌کنند، ممکن است ناراحتی روده را تجربه کنند. این ناراحتی معمولاً به دلیل افزایش التهاب در آن ناحیه از بدن ایجاد می شود.

علائم افسردگی در نوجوان

علائم افسردگی در نوجوانان پسر

  1. شکایات مکرر از دردهای غیر قابل توضیح
  2. کاهش قابل توجه وزن در صورت عدم رژیم غذایی یا افزایش وزن
  3. بی خوابی یا خواب زیاد
  4. توجه کمتر به بهداشت شخصی یا ظاهر
  5. خشم و پرخاشگری
  6. تحریک پذیری
  7. دردهای غیر قابل توضیح
  8. سردرد و معده درد از علائم افسردگی در نوجوان می باشد.
  9.  حساس شدن
  10. کناره گیری اجتماعی
  11. اعتیاد به فناوری یا اعتیاد به تلفن
  12. رفتار مخرب یا مخاطره آمیز
  13. استفاده از الکل یا مواد مخدر
  14. استفاده بیش از حد از فناوری 

در شرایط خاص افسردگی نوجوان می تواند باعث موارد زیر شود:

  1. رفتارهای پرخطر
  2. آزمایش مواد مخدر و الکل
  3. فرار از خانه
  4. رد شدن از کلاس یا حضور ضعیف در مدرسه
  5. نمرات ضعیف
  6. کشیدن سیگار

سخن گفتن در مورد مرگ معمولا برای افراد آزار دهنده است. اما گفت و گو با نوجوان در مورد افسردگی و فکر خود کشی او می تواند مفید باشد. به جای آنکه بخواهید به اصطلاح او را “سر عقل” بیاورید، با این سوالات می توانید به او این اطمینان را بدهید که کسی وجود دارد  که به مشکل او اهمیت می دهد و به نوجوان فرصت می دهید تا از مشکلات خود سخن بگوید.

درمان افسردگی نوجوانان

درمان افسردگی نوجوانان دست و پنجه نرم می کنند می تواند به اشکال مختلف باشد. یکی از اولین و بهترین گزینه های درمانی گفتگو درمانی است که معمولاً درمان شناختی رفتاری است.

اگر فرزند شما با افسردگی دست و پنجه نرم می کند و علائم افسردگی در نوجوان را نشان می دهد ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از مشاور کمک بگیرید. افسردگی یک وضعیت جدی است و بهتر است زودتر آن را درمان کنید. با حمایت و مشاوره صحیح، فرزند شما می توانند بر افسردگی غلبه کنند و منتظر آینده ای روشن تر باشند.

منبع: Teen Depression: More Than Just Moodiness

102 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. فرهاد
    فرهاد گفته:

    فرهاد هستم عاشق دختری شدم که بهم خیانت کرد الان که الانه هنوز به دختره فکر میکنم پارسال بهم خیانت کرد هر کاری میکنم نمیتونم فراموشش کنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا فرهاد
      ببینید تجربه احساس دوست داشتن می تواند سازندگی زیادی داشته باشد اگر شما در کنار دوست داشتن برای یک ارتباط به شناخت هم توجه کنید چون در هرصورت اگر بعد از یک سال هنوز شما به مرحله پذیرش نرسیده اید خب این باعث میشود که عملکرد شما در مسائل مختلف تحت تاثیر قرار گیرد پس بهتر است با کمک روانشناس در طی جلسات برای عبور از این مسیر همراه شوید.

      پاسخ
  2. هستی:)
    هستی:) گفته:

    هه چ جالب من همه ی این علایم رو دارم ۱۴ سالمه و آرزو میکنم وقتی خابیدم دیگ بلند نشم، ولی با خانوادم هیچ مشکلی ندارم:)

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما هستی جان
      ببین عزیزم بهم ریختگی روحی نیاز به بررسی و درمان دارد پس اگ شرایط روحی خود را خوب ارزیابی می کنید و فکر می کنی علایم بیان شده در این مقاله را دارید نیاز است که برای درمان به روانشناس مراجعه کنید .
      حتما نباید همه علایم را داشته باشید همین که بیان می کنید ارزو می کنید وقتی خوابیدید دیگر بیدار نشویدیعنی علایم اصلی افسردگی را دارید و نیاز نیست حتما با خانواده مشکل داشته باشید.
      در این مسیر متخصصین ستاره ایرانیان می توانند با بهترین گروه درمانی به شما کمک کنند.
      ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

      پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. افسردگی می تواند انواع مختلفی داشته باشد برای تشخیص دقیق و درمان با مرکز تماس حاصل کنید. نگذارید افسردگی اینده شما را خراب کند.
      ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲
      ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

      پاسخ
  3. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام خسته نباشید. ۱۶ سالمه من خیلی وقته
    زود عصبانی میشم تحمل شنیدن هیچی حرفی رو ندارم . احساس پوچی میکنم. وقتایی که مدرسه میرم داخل کلاس احساس می‌کنم از همه کمترم . حتی دوست ندارم از خونه بیرون برم . پارک رفتن و با خانواده بیرون رفتن برام لذتی ندارم . اعتماد بنفسم خیلی پایینه . حوصله هیچ کس رو ندارم . بی انگیزه شدم و حتی دوست ندارم کتابای درسیم رو بخونم .
    از چهره خودم راضی نیستم
    آیا این افسردگیه ؟
    ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. شما افسردگی ندارید مشکل اجتماعی دارید از مرکز وقت گرفت هتا با آموزش و درمان مشکل شما را به صورت تضمینی و کامل درمان کنیم

      پاسخ
  4. کاربر بی نام
    کاربر بی نام گفته:

    سلام.من ۱۵سالمه. یه ۲سالی هست که حس تنهایی و پوچی میکنم البته سال پیش کارم بود که هر شب گریه کنم و همش به خودم بگم من تنهام /هیچکس منو درک نمیکنه /چه زندگیه مزخرفی کاش زودتر تموم شه تا راحت شم /از خودم متنفرم از این زندگی متنفرم/من تو همه ی کارا بدم و…
    ولی امسال اینجوریه که خیلی زود از انتقاد بقیه ناراحت میشم و الکی گریه میکنم حتی بدون اینکه دلیلشو بدونم و خیلی عصبیم و همش خستم و میخوام کل روزو بگیرم بخوابم ولی اصلا خوابم نمی‌بره و دیگه حس هیچ کاریو ندارم و همش یه گوشه نشستم و ۲۴ ساعته تو گوشیم و همه اطرافیان و دوستانم بهم میگن چرا انقدر ساکتی؟/چرا تو خودتی؟/چرا انقد بی احساسی؟/ یکم عاطفه به خرج بده/یکم بخند/چرا انقدر عجیب شدی و…
    آیا من افسردم؟ آقای دکتر

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. سریعا برای درمان اقدام کنید. علایم بیش از اختلال افسردگی است.

      پاسخ
  5. نازگل
    نازگل گفته:

    سلام من ۱۳ سالمه.بعضی وقتا دوست دارم بشینم کلی گریه کنم بعضی وقتا هم خیلی خوشحالم نسبت به حرف بقیه خیلی حساس شدم و زود عصبانی میشم احساس بی قراری میکنم و احساس میکنم نسبت به قبلا ها ناراحت ترم
    افسردگیه؟

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام.
      علائمی که شما ذکر کردید می‌تواند نشانه‌های افسردگی باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که شما افسرده هستید. افسردگی یک اختلال روانی است که باعث احساس غم، ناامیدی، و بی‌حوصلگی می‌شود. این اختلال می‌تواند بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی بگذارد و باعث شود احساس کنید قادر به انجام کارهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید، نیستید.

      اگر نگران هستید که ممکن است افسرده باشید، مهم است که با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا علت علائم خود را تشخیص دهید و راه‌های درمانی را بیاموزید. برای صحبت با برترین مشاوران و متخصصان سلامت روان می توانید با شماره های ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵ تماس بگیرید.

      پاسخ
  6. Asma
    Asma گفته:

    من تقریباً همه ی علایم هارو داشتم و به شدت گریه میکنم تقریباً میشه گفت هر روز دارم گریه میکنم به هر دلیل
    من ۱۳ سالمه

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      می‌فهمم که خیلی سخته و گریه می‌کنی. غم و اندوه و احساساتی که داری کاملاً طبیعیه و اصلاً عجیب نیست که در سن ۱۳ سالگی با این چالش‌ها روبرو باشی.

      اولین قدم اینه که بدونی که تنها نیستی. خیلی از نوجوانان در این سنین احساسات مشابهی رو تجربه می‌کنن و کمک‌های زیادی وجود داره که می‌تونی ازشون استفاده کنی.

      قدم دوم اینه که با یک فرد بزرگسال مورد اعتماد مثل پدر، مادر، معلم یا مشاور صحبت کنی.

      علاوه بر این، فعالیت‌هایی وجود داره که می‌تونه بهت کمک کنه تا با احساساتت کنار بیای و حالت بهتر بشه:

      ورزش کردن: فعالیت‌های ورزشی مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا می‌تونه به ترشح هورمون‌های شادی‌آور در بدن کمک کنه و حالت رو بهتر کنه.
      گذراندن وقت در طبیعت: بودن در طبیعت می‌تونه به آرامش ذهن و کاهش استرس کمک کنه.
      انجام فعالیت‌های مورد علاقه: انجام فعالیت‌هایی که ازشون لذت می‌بری مثل نقاشی، موسیقی، مطالعه یا بازی می‌تونه بهت کمک کنه تا از غم و اندوهت دور بشی.
      تمرین تکنیک‌های آرامش‌بخش: تکنیک‌هایی مثل تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا می‌تونه به آرامش ذهن و بدنت کمک کنه.
      به یاد داشته باش که بهبودی زمان می‌بره و صبور باش. با کمک گرفتن از دیگران و انجام فعالیت‌های مفید می‌تونی از این دوران سخت عبور کنی و به آرامش و شادی برسی.

      اگر احساس می‌کنی که در خطر آسیب به خودت یا دیگران هستی، فوراً با یک بزرگسال مورد اعتماد یا یکی از خطوط تلفنی که معرفی کردم تماس بگیر.

      مهم‌ترین چیز اینه که بدونی که تنها نیستی و کمک در دسترسه.

      امیدوارم که حالت بهتر بشه.

      پاسخ
  7. Aysan
    Aysan گفته:

    سلام من ۱۳ سالمه و تقریبا هر روز گریه میکنم هر روز اینو با خودم تکرار میکنم احساس تنهایی میکنم، هیچکس درکم نمیکنه،این زندگی به درد من نمیخوره،کارای من به درد نمیخوره،هیچکس منو دوست نداره،کاش میمردم و یا به دنیا نمیومدم.
    همش بیخیال همه چیز هستم فقط کار وبارم شده گوشی و خیلی زود عصبی میشم و زیاد نمیخندم و اطرافیانم میگن چرا زود عصبی میشی؟چرا نمیخندی؟ و اینکه زیاد گریه کنم سر درد میگیرم

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام عزیزم، می‌فهمم که الان توی شرایط سختی هستی و احساس تنهایی می‌کنی. اینکه هر روز گریه می‌کنی و این افکار منفی رو توی ذهنت داری اصلاً خوب نیست و می‌تونه به سلامتی جسمی و روحی‌ات آسیب بزنه.

      اول از همه می‌خوام بدونم که چه اتفاقی باعث شده که اینقدر احساس تنهایی کنی؟ آیا با کسی مشکل داری؟ توی مدرسه یا خونه اذیت می‌شی؟ یا اینکه احساس می‌کنی هیچکس تو رو درک نمی‌کنه؟

      دوم اینکه، می‌دونم که گوشی می‌تونه یه راه فرار از مشکلات باشه، اما اگر بیش از حد ازش استفاده کنی می‌تونه باعث بشه که از دنیای واقعی دور بشی و بیشتر احساس تنهایی کنی. سعی کن به جای گوشی، با دوستات وقت بگذرونی، ورزش کنی، کتاب بخونی یا یه سرگرمی جدید پیدا کنی.

      سوم اینکه، عصبی شدن و زود رنج شدن می‌تونه به خاطر اضطراب و افسردگی باشه. اگر فکر می‌کنی که به این مشکل‌ها مبتلا هستی، حتماً به یه روانشناس یا مشاور مراجعه کن.

      و در آخر، یادت باشه که تو تنها نیستی. خیلی از بچه‌ها توی سن تو این مشکلات رو تجربه می‌کنن. مهمه که با کسی که بهش اعتماد داری مثل پدر و مادر، معلم یا مشاور صحبت کنی و ازشون کمک بخوای.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *