خواص سیر در سلامتی کودک | ۱۲ معجزه درمانی

خواص سیر در سلامتی کودک بسیار زیاد است زیرا ممکن است به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین مشکلات مختلف مانند ناراحتی معده، گوش درد، سرماخوردگی و سرفه استفاده شود

یکی از سوالات متداول در مورد غذای کودک این است که، آیا سیر که خواص فوق العاده ای برای بزرگسالان دارد برای کودک نیز مفید است؟ در این مطلب به برسی این موضوع خواهیم پرداخت.

سیر چیست؟

سیر یک گیاه دارویی است که به دلیل بوی تند و طعم بی نظیرش محبوبیت زیادی دارد. سیر بیش از ۳۰۰۰ سال است که کشت می شود. این گیاه حاوی ترکیب طبیعی آلیسین است که خواص دارویی متعددی را به گیاه می بخشد و سرشار از مواد مغذی ضروری است که فواید سلامتی و اثرات درمانی زیادی را برای کودکان دارد.

خواص سیر در سلامتی کودک

سیر یکی از مواد غذایی و سبزیجاتی است که علیرغم بوی تند و تیزش، از خواص بی نظیری دارد، تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که کودکان قبل از شروع خوردن غذاهای جامد، طعم سیر را دوست دارند و از طرفی مطالعاتی که در سال ۱۹۹۱ روی این موضوع انجام گرفت بیان گر این موضوع می باشد که مادرانی که در دوران شیردهی از سیر استفاده می کنند،کودکان سالم تری نیز دارند.

در نتیجه می توان گفت که سیر برای سلامت کودک بسیار مفید است. در ادامه با برخی از فواید سیر برای کودک آشنا می شویم.

خواص سیر در سلامتی کودک

۱. بهبود عفونت ها

سیر دارای فتوکمیکال هایی (مواد شیمیایی گیاهی یا گیاه مغذی) است که در عین حال که میکروب های مضر روده را از بین می برد بر روی پروبیتویک های موجود در سیستم گوارشی تاثیری ندارد، از طرفی خواص ضد میکروبی سیر در بهبود زخم ها موثر است.

برای استفاده از سیر برای کودک می تواند آب سیر را با آب سبزیجات یا میو های دیگر مخلوط کرده و به کودک بدهید.

۲. خواص ضدباکتری و ضد ویروسی از خواص سیر در سلامتی کودک

سیر دارای خاص ضد ویروسی و ضد باکتری است و می تواند کودک را در برابر ابتلا به بیماری ویروسی حفظ کند، همچنین روغن های سبک موجود در بافت سیر مسیر تنفسی کودک را باز می کند. خوردن سوپ شیر در درمان سرماخوردگی های شدید بسیار موثر می باشد.

۳. اثر ضدالتهابی سیر روی سیستم ایمنی

از آنجا که سیر انواع سلول ها مثل ماکروفاژها، سلول های کشنده طبیعی، لنفوسیت ها، سلول های دندریتیک و ائوزینوفیل ها را تحریک می کند، می تواند در عملکرد سیستم ایمنی بدن کودک تاثیر داشته باشد.

سیتوکین نام ماده ای است که می تواند از چاقی و همچنین بروز برخی اختلالات متابولیکی همزمان با رشد کودک جلوگیری کند و در سیر نیز وجود دارد. در نتیجه می توان گفت که سیر برای رشد کودک مفید است و جزو مهم ترین خواص سیر در سلامتی کودک می باشد.

۴. از بین بردن کرم های مضر روده ای در بدن نوزاد

وجود کرم ای مضر روده ای مانند کرم نواری در بدن کودک و تخم ریزی آن ها در قسمت روده برای تغذیه از مواد مغذی بدن کودک باعث ایجاد عفونت و بیماری های مزمن در کودک می شود، سیر در از بین بردن این کرم ها بسیار موثر و قوی عمل می کند.

۵. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

خواص سیر در سلامتی کودک که از او در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و اکسیدان‌ها محافظت می‌کند، هنگامی که به شکل له شده باشد، افزایش می‌یابد، زیرا حاوی مقدار بیشتری از ترکیبات ارگانوسولفور است. همه اینها با هم در تحریک سیستم ایمنی بدن برای واکنش در برابر التهاب کار می کنند و از نوزاد در برابر انواع مختلف سرطان مانند دهان، روده بزرگ، کلیه محافظت می کنند.

۶. سلامت قلب را کنترل می کند

اجتماع کلسترول در امتداد خطوط شریان ها از سنین جوانی شروع می شود و وجود کلسترول باید از همان ابتدا کنترل شود. سیر به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می کند، که خطر ابتلا به فشار خون بالا و احتمال حملات قلبی را در آینده کاهش می دهد و از مهم ترین خواص سیر در سلامتی کودک می باشد.

۷. از عفونت های میکروبی محافظت می کند

دستگاه روده حاوی باکتری های خوب و همچنین باکتری های بد است. هر دارویی برای مبارزه با عفونت معمولا تمام باکتری ها را بدون تبعیض از بین می برد. با این حال، سیر حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به تنهایی به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند.

تغییرات آب و هوایی و شرایط آب و هوایی شدید می تواند منجر به سرماخوردگی و سرفه در نوزادان شود. سیر در درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار موثر است. روغن های موجود در سیر در بازگرداندن دستگاه تنفسی به سطح نرمال عمل می کنند، در حالی که خواص ضد میکروبی آن با ویروس ها و باکتری های که عامل بیماری می باشد مبارزه می کند.

خواص سیر در سلامتی کودک

۸. درمان مشکلات پوستی

سیر دارای خواص آنتی بیوتیک است که به بهبود سلامت پوست و شادابی آن کمک می کند.

۹. آسم | خواص سیر در سلامتی کودک

بسیاری از کودکان از همان دوران کودکی از آسم رنج می برند. سیر برای کمک به این کودکان بسیار مفید است. برای درمان آسم در کودکان می تواند به کودک شما کمک کند تا بهتر نفس بکشد. اگر کودک شما از آسم رنج می برد سعی کنید هر روز به او سیر بدهید.

۱۰. گوش درد، نحوه دادن سیر به کودک

گوش درد در کودکان بسیار شایع است. در زمستان بسیاری از کودکان به گوش درد مبتلا می شوند. ممکن است همیشه داروهایی برای تسکین گوش درد در زمانی که کودکتان دارد در دسترس نباشد. در این صورت مقداری سیر را با روغن مخلوط کرده و گوش کودک را به آرامی ماساژ دهید. درد را تسکین می دهد، البته حتما پیش از این کار با دکتر مشورت کنید.

۱۱.سرفه، نحوه دادن سیر به کودک

سیر درمان اصلی سرفه در خانه است. از آنجایی که سیر هم خاصیت ضد باکتری و هم ضد ویروس است، زمانی که مطمئن نیستید که چه چیزی باعث سرفه شما شده است، بهترین گزینه مصرف می باشد

۱۲. سیر از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می کند

تحقیقات نشان داده شده است که مصرف مزمن سیر عملکرد حافظه را تقویت می کند و از خواص سیر در سلامتی کودک می باشد که توجه دانشمندان و محققان را به خودش جلب کرده است.

استفاده از سیر در غذای کودک

در صورتی که کودک به سیر آلرژی نشان ندهد یا برای هضم آن دچار مشکل نشوند، می توان بین ۶ تا ۸ ماهگی سیر را به کودک شروع کنید. اگر هر کدام از نشانه های ورم، گرفتگی عضله، اسهال یا استفراغ را در کودک مشاهده کردید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید، هم چنین در صورت بروز مشکلات تنفسی یا واکنش شدید باید کودک تحت معاینه و مراقب پزشک قرار بگیرد.

میزان استفاده از سیر در غذای کودک |نحوه دادن سیر به کودک

مانند هر ماده ی مغذی دیگری، استفاده بیش از حد سیر نیز می تواند مضر باشد، برای نوزاد نیز باید از مقادیر کم و محدودی از سیر در رژیم غذایی استفاده کرد. در شروع روزانه تا یک حبه سیر می توانید استفاده کنید، تا بتوانید چند روز وضعیت سلامت کودک را زیر نظر گرفته و در صورت بروز حساسیت متوجه آن شوید، با مراجعه به دکتر در مورد نحوه دادن سیر به کودک اطلاعات بیش تری کسب کنید و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مقدار مصرفی سیر را می توان به مرور افزایش داد و نحوه دادن سیر به کودک را آموخت، اما نه به اندازه ای که برای افراد بزرگسال مجاز است. برای از بین بردن بوی تند سیر در سوپ هم می توان مقداری شکر به آن افزود ولی نمی توان بوی آن را به طور قطعی از بین برد.

خواص سیر در سلامتی کودک

آیا سیر برای نوزادان مفید است؟

سیر سرشار از مواد مغذی است که برای نوزادان در هر مرحله از رشد حیاتی است، به ویژه ویتامین‌های B6، C و کلسیم، و همچنین مس، منگنز، فسفر و سلنیوم. بنابراین استفاده از سیر در غذای کودک مهم می باشد.

این مواد مغذی اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی دارند. به علاوه، سیر ممکن است سطح کلسترول سالم و سلامت قلب را ارتقا دهد، همانطور که در بسیاری از مطالعات مشخص شده است. سیر (چه خام و چه پخته) به دلیل محتوای طبیعی پربیوتیکی که دارد برای روده مفید است.

مضرات سیر برای کودکان

مانند درمان های پزشکی معمولی، استفاده از سیر عوارض جانبی دارد. مضرات سیر برای کودکان عموماً جزئی می باشد، تاثیر بوی تند سیر بر روی نفس و بدن شایع ترین مورد می باشد، اما جدی ترین اثر نامطلوب سیر مربوط به استفاده موضعی بود، بنابراین بهتر است از استفاده موضعی سیر خودداری کنید.

سیر برای بچه ها بی خطر است اما مقدار آن را به صورت مناسبی در نظر بگیرید. دوز بیش از حد سیر ممکن است باعث مضرات سیر برای کودکان مانند تحریک و بثورات پوستی، ایجاد اسهال و حتی جلوگیری از لخته شدن خون شود.

نکات مهم در خرید و  نگهداری سیر

استفاده از سیر تازه در رژیم غذایی بسیار بهتر از پودر سیر است. سیر باید تازه، کاملا آبدار و سفید باشد و بهتر است که ده دقیقه قبل از مصرف، حبه های سیر را کنار بگذارید تا ترکیبات ارگانوسولفور موثر عمل کند.

سیر در محیط گرم و خشک می تواند تا مدت ها سالم بماند.

نویسنده: “کودکانه” سایت کودک و نوجوان

منبع:  Health Benefits Of Garlic For Babies

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *