چرا بازی برای رشد سلامتی اهمیت دارد

چرا بازی برای رشد سلامتی اهمیت دارد

 

 

همه ما اصطلاح ” ای بابا، این بازی کودکانه است” را شنیده ایم، که بر هر چیز ساده، سبک  و بی اهمیت در قالب طرحواره ای کلی از امور دلالت دارد. اما بازی برای رشد روانی، اجتماعی و جسمانی کودکان مهم است. همه ما می دانیم که کودکان بازی را دوست دارند. اما آنچه نمی دانیم اهمیت بازی در زندگی کودک است. بازی در هر حیطه رشد و نمو کودک نقش مهمی دارد.

بازی وسیله ای برای اندوختن انرژی برای به عمل درآمدن در آینده است، هم چنین مهارت های حرکتی بزرگ و کوچک را تقویت و اصلاح می کند و نیز موجب تقویت بنیه و قوای جسمانی کودکان می شود. یادگیری حسی به شدت از طریق بازی شکل می گیرد. بازی نقش بسزایی در رشد فیزیکی دارد ولو بدون آن بدن قادر به رشد و نمو نرمال نیست.

کودکان به نوعی کنجکاوی طبیعی دست می یابند. آنها دنیای بیرونی خود را با بازی کشف و درک می کنند.  والدین و مربیان نیز باید از این فعالیت یادگیری، با فراهم کردن اسباب بازی ها، عناصر و محیط برای آنها حمایت کنند.

برای مطالعه بیشتر:

خلاقیت در بازی

کودک و بازی و دیگر هیچ

با بازی، کودکان می توانند در مورد دنیا چیزهایی بدانند و اطلاعات اساسی برای یادگیری را کشف کنند. از طریق بازی کودکان مفاهیمی اساسی مانند رنگ ها، شمردن و نحو ساختن چیزها و حل مسئله را یاد می گیرند. هر موقع که کودک در حال نوعی بازی است مهارت های تفکر و استدلال به طور مؤثری ایجاد می شوند.

کودکان متصل کردن چیزها به یکدیگر، نقش های گفتگو کردن، اشتراک گذاری و اطاعت از مقررات را از طریق بازی یاد می گیرند. آنها همچنین طریقه پیوستن به گروه و عضوی از تیم بودن را یاد می گیرند. یک کودک از طریق بازی دوستان خود را پیدا و حفظ می کند. بازی نیازهای زیادی از قبیل حس تحقق، دادن و دریافت موفقیت آمیز توجه و نیاز به اعتماد به نفس را برآورده می کند. هم چنین موج بتصور از خود قوی و خشنودی از نظر هیجانی در کودکان می شود. آنها راجع به بی طرفی و وانمود کردن نقش ها و نیز روش های مناسب ابراز هیجاناتی مانند خشم، ترس و ناکامی، استرس و روش های کشف مواجهه با این احساسات یاد می گیرند.

پس کودکِ خود را به بازی کردن تشویق کنید. تصاویر را رنگ بزند، روی نقاشی ها دست بکشد، خانه بسازد و با بلوک های خود شهرها را در ذهنش به طور خیالی تجسم کند، در وسط اتاق نشیمن چادر بزند و به اردو برود؛ احتمالات پایان ناپذیرند. بعلاوه همه ما می دانیم که کودکی دورانی است که می گذرد، پس بگذارید کودکان شما از کودکی خود لذت ببرند!

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *