راهنمای مادران کودک دو ساله

راهنمای مادران کودک ۲ ساله تا ۳ ساله


آیا می دانید:

کودکان در سه سالگی، چپ دست یا راست دست بودنشان مشخص می شود.

کودکان نوپا در هر شکل و اندازه ای می توانند باشند، ولی کودکان در ۲ تا ۳ سالگی ویژگی های مشترکی با یکدیگر دارند. در اینجا کارهایی که ممکن است کودکتان انجام دهد بیان شده اند و به شما گفته می شود که چگونه می توانید به کودکتان کمک کنید تا رشد سالمی داشته باشد.

رشد کودک ۲ تا ۳ ساله: چه اتفاقاتی برای کودک رخ می دهند

احساسات

مهم ترین اتفاقی که  برای کودک در این سن رخ می دهد رشد احساسی اوست.

در حالی که کودکتان در حال یادگیری احساساتی است که دیگران دارند کودک وارد رشد احساسی زیادی می شود. کج خلقی کودک در این سن طبیعی است، زیرا کودکان غالبا در این سن نمی دانند که در رابطه با ناامیدی، خشم، شرمساری، احساس گناه و خجالتشان چه کلماتی را به کار ببرند.

همچنین کودکتان در این سن می داند که رفتارش بر روی شما چگونه تاثیر می گذارد و چگونه رفتارهای شما بر روی او تاثیر می گذارد. او اضطراب جدایی زیادی ندارد، و ممکن است وقتی که شما از او جدا می شوید احساس ناراحتی نکند.

حرف زدن

در حدود دو سالگی، کودک شما در این سن ممکن است قادر باشد جملات دو تا سه کلمه ای را بگوید و بتواند «من»، «تو» و «خودم» را بگوید. او یاد می گیرد که کلماتی زیادی را بگوید و برای شما به مرور راحتتر می شود که صحبت های او را بفهمید.

در سه سالگی، کودک شما قادر است جملات سه تا پنج کلمه ای را بگوید، یا حتی کلمات بیشتری را بگوید. او در این سن یادگیری صحبت کردن را شروع می کند و ممکن است بتواند مکالمه ی کوتاهی را با شما داشته باشد.

کودک شما یاد می گیرد که چگونه در مورد اتفاقاتی که در طول روز رخ داده است صحبت کند. با کمک شما، او ممکن است از بتواند با یک سری چیزها داستان های ساده را بسازد- برای مثال، «من رفتم خرید.» «و در مغازه شما چه کار کردید؟» «خریدن شیر.» در سه سالگی، او ممکن است با توجه به تجربیاتش داستان هایی ساده ای بسازد، ولی قطعا این داستان ها کوتاه هستند.

در این سن کودک همچنین در رابطه و افراد و موضوعاتی که در حال حاضر با او نیستند صحبت می کند، «مادربزرگ در مغازه»، یا «توپ من روی درخت».

تفکر

هر چیزی که کودک یاد می گیرد باعث رشد تفکر کودک می شود.

کودک شما درک مفاهیم مانند زمان و متضادها را شروع می کند- برای مثال، بزرگ/ کوچک و روز/ شب. او همچنین شروع به اشاره کردن به قسمت های مختلف بدن و کارایی آنها می کند، و شروع به مرتب سازی موضوعات مختلف می کند، و اشکال و رنگ ها را با یکدیگر هماهنگ می کند. و او شروع به خاطر سپردن این می کند که اشیاء چه شکل و شمایلی دارند، برای مثال سیب سرخ و گرد است.

کودک شما با استفاده از بیان مسائل سعی در حل کردن مشکلات می کند.

کودک شما از بازی کردن با دیگران لذت می برد، بازی کردن با لباسش، داشتن یک مهمانی چایی، با انگشتانش یا یک قلم مو نقاشی بکشد یا با جست و خیز بازی کند. زمانی که کودک با شما یا دیگر کودکان بازی می کند، ممکن است شما متوجه شوید که کودک شما در نوبت گرفتن بهتر می شود.

داستان گفتن، آواز خواندن و خواندن داستان همچنین در این سن برای کودک سرگرم کننده و لذت بخش می باشد.

مهارت های هر روزه ی کودک

در حدود این سن کودک شما هوش بیشتری برای انجام کارهای خودش را دارد.

برای مثال، او می تواند دستانش را بشورد، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی خودش را تمیز کند، خودش غذا بخورد و لباس بپوشد و قطعا او می تواند بهتر از پوشیدن لباس لباسش را در اورد! و او همچنان در حال یادگیری است و ممکن است به کمک شما نیاز داشته باشد.

شما می توانید با استفاده اجازه دادن به او که در کارهای خاصی در خانه مانند تمیز کردن یا گردگیری به شما کمک کند اعتماد به نفس او را بالا ببرید. او وقتی به شما کمک می کند به خودش افتخار می کند.

کودک شما ممکن است برای استفاده از توالت آماده باشد. برخی چیزها نشانه این است که کودک شما می تواند استفاده از توالت را یاد بگیرد:

  • بیشتر کارها را بدون کمک خواستن از شما انجام دهد
  • به دیگران نگاه کند که چگونه به توالت می روند- این اتفاق در ابتدا ممکن است باعث ناراحتی شما شود ولی این اتفاق راه خوبی برای نشان دادن چگونگی انجام کارها است.
  • به شما اجازه دهد که بدانید که در پوشکش دفع انجام داده است
  • می تواند دستورالعمل ها را دنبال کند، مانند «توپ رو به بابا بده».

ببینید که چه زمانی کودک برای یادگیری استفاده از توالت آمادگی دارد – ولی سعی نکنید او را مجبور به این کار کنید. رفتن به توالت یکی از سخت ترین کارهایی است که کودک یاد می گیرد زیرا نیاز به مهارت های زیادی دارد. برای مثال، کودک باید بداند که چه زمانی نیاز است که دفع ادرار یا مدفوع را انجام دهد، و کودک باید بداند که عمل دفع ادرار و مدفوع را باید در توالت انجام دهد، کودک باید قادر باشد که بر روی لگن یا توالت بنشیند، و بتواند لباسش را بالا یا پایین بکشد.

اگر شما آموزش استفاده از توالت را خیلی زود شروع کنید، ممکن است زمان زیادی ببرد که کودک شما انجام این کار را یاد بگیرد.

حرکات

کودک شما در این سن می تواند بدود و کمتر زمین بخورد. او شروع به راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها می کند، ولی برای حفظ تعادل کودک در برخی از مواقع از نرده ها استفاده می کند. او در این زمان در بغل کردن اشیائ با بازوهایش، لگد زدن و گرفتن توپ بهتر شده است یا اینکه حتی کودک ممکن است بتواند برای چند ثانیه بر روی یکی از پاهایش بایستد.

زمانی که کودک شما در حال کشف کردن چیزها است اگر شما در اطراف او باشید او احساس اطمینان و امنیت می کند. این اتفاق به کودک شما کمک می کند که اعتماد به نفس بیشتری در امتحان چیزهای جدید و اکتشافات جدید داشته باشد.

با اینکه کودک شما بسیار فعال است، بهترین ایده این است که شما دقت کنید که چگونه می توانید خانه را محیطی امن برایش بسازید تا به راحتی در اطراف حرکت کند.

در این سن کودک شما همچنین ممکن است:

  • بر روی نقاط خاصی بپرد
  • سه چرخه اش را براند
  • موضوعات را شنایی کند و اسم آنها را بداند
  • وقتی از پله ها بالا می رود قدم هایش را به صورت متناوب بگذارد.

کمک به رشد کودک دو تا سه ساله

در ینجا مطالبی بیان شده است که می تواند برای کمک به رشد کودکتان  در این سن از انها بهره ببرید:

  • به کودکتان این شانس را بدهید که با دیگران بازی کند: بازی کردن بهترین راه برای این است که کودکتان با دیگران دوست شود و بداند که چطور می تواند با دیگر کودکان باشد. ولی نگذارید که کودک چیزها را برای خودش بردارد زیرا کودکان نوپا فکر می کنند که همه چیز متعلق به خودشان است.
  • او را تشویق کنید که مهارت های روزانه را یاد بگیرد مانند استفاده از قاشق، نوشیدن از فنجان و در آوردن کلاه. این مهارت ها عضلات بزرگ و کوچک کودک را درگیر می کنند. و به همان صورت کودک شما توانایی این را دارد که بداند که که او در حال انجام چه کاری است.
  • صحبت کردن با کودک نوپا: نامگذاری و صحبت کردن در مورد کارهای روزانه، قمست های مختلف بدن، اسباب بازی ها و چیزهایی که در خانه وجود دارد مانند قاشق یا صندلی به کودک شما کمک می کند که مهارت زبانی اش را تقویت کند. در این سن، شما می توانید به کودکتان یاد دهید که صنلی می تواند بزرگ، قرمز یا صندلی بزرگ قرمز باشد.
  • با استفاده از گوش دادن به کودکتان و صحبت کردن با او می توانید به صحبت های کودکتان معنی دهید. اگر کودک شما می گوید «مامان شیر»، شما می توانید به او بگویید «تو می خوای که مامان بهت شیر بده؟» این کار همچنین به کودکتان این احساس را می دهد که ارزشمند و دوست داشتنی است.
  • داستان خواندن برای کودک نوپا:شما می توانید با خواند داستان با همدیگر، داستان خواندن، آواز خواندن، و خواندن قصه های موزون می تواند کودک را درگیر صحبت کردن و خیال پردازی کند.
  • با کودکتان آشپزی کنید: این کار به کودکتان کمک می کند که از غذاهای سالم لذت ببرد، کلمات جدیدی را یاد بگیرد، و مفاهیم ریاضی مانند نصف، یک قاشق چای خوری یا ۳۰ دقیقه را یاد بگیرد. شما می توانید کارهای ساده ای را به عهده ی او بگذارید که انجام دهد، مانند تزئین کردن سالا یا درست کردن ساندویچ با همدیگر.

زمانی که کودک شما مهارت جدیدی را یاد می گیرد، با دادن پاداش به او یا توجه نمون به او موفقیتش را جشن بگیرید. این کار ایده ی خوبی برای این است که با کمک و حمایت از کودک کاری کنید که کارهایی را که یاد گرفته است را انجام دهد حتی اگر کودک فکر کند که انجام این کارها سخت است.

والدین کودک دو تا سه ساله

هر روز شما و کودکتان در رابطه با همدیگر چیزهای جدیدی را یاد می گیرید. در حالی که کودک شما رشد می کند و بزرگ تر می شود، شما یاد می گیرد که کودک به چه چیزهایی نیاز دارد و اینکه شما چگونه می توانید نیازهای او را برآورده سازید.

در حقیقت، به عنوان والدین، شما همواره در حال یادگیری می باشید. همه ی والدین دچار اشتباه می شوند و تجربه کسب می کنند. خوب است که در رابطه با چیزهایی که می دانید اطمینان خاطر داشته باشید. و هیچ مشکلی نیست که شما چیزهایی را که نمی دانید ابراز کنید و از دیگران بپرسید در اغلب مواقع سوالات احمقانه بهترین جواب ها را دارند!

سلامت جسمی و روحی شما مهمترین چیزی است که برای پدر و مادر بودن لازم است. ولی با تمرکز بر روی کودک، برخی از والدین فراموش می کنند که به خودشان نیز توجه کنند. توجه کردن به خودتان باعث می شود که شما درک بهتر، صبر، تصور و انرژی کافی برای مراقبت را کودکتان را داشته باشید.

برخی مواقع ممکن است شما احساس ناامیدی و عصبانیت کنید. ولی اگر شما احساس ضعف می کنید، کودکتان را در محل امنی قرار دهید- برای مثال، او را در گهواره بگذارید یا از کسی بخواهید که برای مدتی او را نگه دارد. بیرون بروید تا ارام شوید. ششما همچنین می توانید به اتاق دیگری بروید و نفس عمیق بکشید و یا به یکی از اعضای خانواده و یا دوستتان تماس بگیرد و بااو صحبت کنید.

هیچ وقت کودک را به شدت تکان ندهید این کار می تواند باعث خونریزی های داخلی در مغز کودک شود و باعث آسیب دائمی به مغز کودک شود.

هیچ اشکالی ندارد که از کسی کمک بخواهید. اگر شما در برابر کودکتان احساس ضعف می کنید، شما می توانید با انجمن حمایت از والدین محلتان تماس بگیرید. آنها ایده های کاربردی برای کمک به احساس راحتی و آرام شدن شما دارند.

زمانی که در رابطه با رشد کودکتان نگران هستید

اگر در رابطه با مطالب ذکر شده دچار نگرانی شدید و متوجه شدید که کودک دو ساله ی شما مشکل خاصی دارد به روان شناس یا پزشک کودک خود مراجعه کنید.

بینایی، شنوایی و برقراری ارتباط

کودک شما:

  • در دیدن یا شنیدن چیزها دچار مشکل می شود
  • نمی تواند از دو کلمه با یکدیگر استفاده کند، برای مثال، ماشین قرمز.

رفتار و بازی

کودک شما:

  • نمی تواند درستورالعمل های ساده را دنبال کند- برای مثال، «لطفا توپ را به من بده»
  • نمی تواند کارها و کلمات شما را تقلید کند- برای مثال، وقتی «سر، شانه ها، زانوها و انگشتانتان را حرکت می دهید»
  • نمی تواند بازی های وانمودی را انجام دهد- برای مثال، نمی تواند وانمود کند که در یک مهمانی چایی است و یا نمی تواند به اسباب بازی و عرسکش غذا بدهد
  • نمی تواند احساساتش را بروز دهد
  • برای دریافت محبت و احساس راحتی به سمت شما نمی آید.

حرکات و مهارت های حرکتی

کودک شما:

  • نمی تواند از پله ها بالا و پایین برود حتی زمانی که شما او را گرفته اید و یا نرده ها را گرفته است
  • نمی تواند بدود
  • نگه داشتن چیزهای کوچک مانند مداد شمعی برای او دشوار است
  • در نقاشی کشیدن نمی تواند سرعت عمل داشته باشد.

اگر متوجه شدید که کودک سه ساله تان هر کدام از این مشکلات را دارد به پرستار خانوادگی کودکتان مراجعه کنید.

بینایی، شنوایی و برقراری ارتباط

کودک شما:

  • مستقیم به چشمان شما نگاه نمی کند
  • در دیدن و شنیدن چیزها مشکل دارد
  • نمی تواند از جملات سه کلمه ای استفاده کند
  • زمانی که با شما، خانواده یا دوستان صحبت می کند به سختی می شود فهمید که چه چیزی می گوید.

رفتار و بازی

کودک شما:

  • نمی تواند دستورالعمل های ساده را بفهمد- برای مثال، «لطفا توپ را به من بده»
  • علاقه ای به بودن با کودکان دیگر ندارد
  • به سختی می تواند از تخت خواب کودکش جدا شود
  • بازی های وانمودی را نمی تواند انجام دهد- برای مثال، نمی تواندد وانمود کند که در حال خرید یا راندن یک اتوبوس است.

حرکات و مهارت های حرکتی

کودک شما:

  • نمی تواند بدود
  • نمی تواند خط بکشد یا نقاشی کند
  • نگه داشتن اشیایی کوچکی مانند مداد و مداد شمعی برایش دشوار است.

زمانی که شما متوجه شدید که کودک شما مهارت هایی را که قبلا داشته از دست می دهد به یک متخصص کودک مراجعه کنید.

زمانی که شما متوجه افسردگی پس از زایمان زن یا مرد یا در خود و یا شریک زندگی تان شدید به متخصص سلامت روان مراجعه کنید. علائم افسردگی پس از زایمان شامل احساس غم یا گریه کردن بدون هیچ دلیل روشنی است، احساس تحریک پذیری، احساس نگرانی در رابطه با هر چیزی.

کودکان با سرعت متفاوتی رشد می کنند و بزرگ می شوند. اگر در رابطه با رشد طبیعی کودکتان نگران هستید، دانستن اینکه تفاوت ها طبیعی است می تواند به شما کمک کند. ولی اگر شما همچنان احساس می کنید که برخی چیزها درست به نظر نمی رسند، به متخصص کودک مراجعه کنید.

منبع:مشاوره-آنلاین.com

50 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. غلامی
    غلامی گفته:

    سلام. پسرم دوسال و دوماه داره. کامل حرف میزنه. خیلی باهوشه و خیلی چیزهایی بلده که حداقل یک سال بالاتر از سن خودش نشون میده. چه جسمی، چه ذهنی. مثل اعداد ۱ تا ۱۰ ، رنگها، اشکال هندسی، متضادها، احساسات و ….(همه به فارسی و انگلیسی) روزی دوساعت تلویزیون نگاه میکنه. بسیار حرف گوش کن و مهربونه. و توی خونه خیلی باهم دوستیم.
    متاسفانه با همسن و سالای خودش دوس نداره ارتباط بگیره. بیشتر بازیهاش باخودشه یا با بچه های بزرگتر از خودش.
    البته توی پارک با بچه ها دوست میشه و کمی باهاشون بازی میکنه ولی امان از وقتی که جایی بریم یا کسی خونمون بیاد. گریه های وحشتناک طولانی. و اگر بچداشته باشن اصلا سمت بچه نمیره و خ

    پاسخ
  2. غزل
    غزل گفته:

    سلام وقت بخیر یه پسر۳۱ماهه دارم خیلی لج باز پرخاشگره و خواب کمی هم دارد هرموقع ارشب بخوابه صبح زودبیداره ظهرها گاهی۴۵دقیقه گاهی یساعت میخوابه خیلی اذیت میکنه و کارهای خطرناک میکنه و یپسر۱۰ماهه هم دارم لطفاراهنماییم بکنید چطور باپسر۳۱ماهم رفتاربکنم دربرابر اذیتاش لج بازیاش

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما غزل جان
      درک میکنم که این شرایط برای مسیر ارتباطی شما با فرزندت دشواری بیشتری ایجاد کرده است اما با توجه به سبک رفتاری که بیان می کنید بهتر است در همین شرایط سنی مسیر رشدی و تربیتی کودک شما به صورت دقیق توسط روانشناس بررسی شود تا بتوانیم به شما و کودکتان کمک کنیم در کنار هم مسیر رشدی بهتری را تجربه کنید.
      در اینجا قصد تشخیص گذاری وجود ندارد چون هزاران دلیل می تواند برای این سبک رفتاری فرزند شما وجود داشته باشد اما احتمال بیش فعالی نیز یکی از این احتمالات هست که بهتر است به کمک روانشناس بررسی دقیق شود تا از همین زمان بتوانید با مسیر ارتباطی و اصول اصلاحات رفتاری به فرزندتان کمک کنید شرایط بهتری را تجربه کند.
      علائم بیش فعالی در کودکان زیر دو سال نیز وجود دارد اما تشخیص آن سخت تر است . کودکان زیر دوسال بیش فعال معمولا با تکان دادن مداوم دست و پا هنگام شیر خوردن ، گریه های بی مورد طولانی و کم خوابی بیش فعالی خود را نشان می دهند . علائم بیش فعالی در کودکان زیر دو سال نیز مشخص است اما تشخیص قطعی از سه سالگی به بعد است .
      ودکان بیش فعال به طور ناخواسته بسیار پر سروصدا پر تنش وبی قرار هستند و نمی توانند برای مدت زیادی در یک مکان بمانند ویا بر روی یک موضوع تمرکز کنند به طور مثال نمی توانند منتظر بمانند تا شما یک داستان را برایشان به پایان برسانید و مدام به دنبال راه فراری از گوش دادن قصه هستند یا در انتها به دلیل عدم تمرکز چیزی از قصه به یاد نمی آورند .

      پاسخ
  3. آوا
    آوا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من ۳۲سالمه دخترم دوسالونه ماهشه رابطه منو همسرم با دخترم عالیه هردوی ما براش وقت کافی میذاریم برای بازی وسرگرمی یا میبریم پارک من با هیجان باهاش حتی سرسره بازی میکنم گه گاهی میبرمش پیاده روی و بازار پدرش هم همین کارو انجام میده یادش دادم هیج جا اشغال نریزه روی زمین یا با دسمال کاغذی دستش ودهنش رو تمیز کنه تشکر کردن یادش دادم غذا دادن به پرنده ها و و…. برای پوشک گرفتنش اذیتش نکردم چند ماهیه بدون دردسر خودش بهم میگه فقط برای پی پی میترسه میگه پوشک منم اذیتش نمیکنم برای غذا خوردنش زور نمیکنم بهش وزنش ۱۲ونیمه موقع سفره پهن کردن و جمع کردن کمک میکنه بهمون مشارکت داره وسایل سبک رو جابه جا میکنه گاهی دوست داره گرد گیری کنه یا جارو دستی بزنه البته کودکانه صرفا برای اینکه ازش لذت میبره و حس خوبی داره از انجامش نه مثل ما بزرکسالان دخترم همه عروسکهاشو دوست داره بوسشون میکنه البته غیر از برقی ها چون یکم میترسه هنوزم منم برشون داشتم ولی به هیچکدوم وابسته نیست با مردم هم رابطه خوبی داره و فراری نیست بعضی ها رو ترجیح میده و میره بغلشون حتی گریه میکنه براشون با بچه ها حتی غریبه رابطه خوبی داره و پیشقدم میشه برای دوستی به منو پدرش محبت میکنه میبوسه بغل میکنه موقع سر کار رفتن مثلا پدرش رو میبوسه بای بای میکنه دم در میره حتما هربار ماهم همین طور اگه با مثلا پدرش بیرون رفته باشه در میزنه صدام میکنه منم با شوق به استقبالش میرم و بغلش میگیرم دخترم اگه بیخواب یا مریض باشه بهم میچسبه وبیشتر بغلم میشینه ووابسته میشه در حالت عادی اونجور نیست مثلا اگه مهمونی یا گردش باشیم خودش مشغول میشه ومیادو میره بازی میکنه بدون اینکه خرابکاری و بیتربیتی کنه اگه چیزی بخواد میاد بهم میگه منم هواشو دارم اما یک دونفر از اطرافیانم میگن باید تو مهمونی و گردش بیاریش بغل خودت و بیشتر توجه کنی بهش و غذا بزور بدی بهش اگه این کارو نکنی بقیه میگن به بچه ش بی توجه هست از این حرفشون اول حس بدی پیدا کردم که شاید مادر خوبی نیستم اما بنظر خودم چرا باید برای دیگران فیلم بازی کنم چرا بزور بچه رو بنشونم رو پام و بغلم وقتی داره بازی میکنه و خوشحاله و گریه نمیکنه و بهونه نمیگیره اخه یا چرا بزور تو مهمونی و جمع غذا بریزم تو حلقش که دیگران بگن چقدر خوب به بچش غذا میده تا جایی که بخوره سعیم رو میکنم ولی مگه بزور میشه لطفا راهنماییم کنین اگه اشتباهی تو رفتارهای من هست تا بتونم اصلاحش کنم ممنونم از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آوا جان
      بی شک شما و همسرتان در کنار هم پدر و مادر به اندازه خوبی هستید اگر بخواهید دائم در انتظار تایید دیگران باشید خب این می تواند هم برای خود شما و هم فرزندتان مشکلات زیادی ایجاد کند.
      اینکه دیگران اگر شما به زور غذا بدهید و یا دائم کودکتان را مجبور به کنارتان بودن کنید در مورد شما فکر مثبتی دارند را بهتر است به خودشان واگذار کنید.
      اینکه شما به استقلال کودکتان هرچند کودکان هست اما احترام می گذارید مورد تایید می باشد رد کنار اینکه قرار نیست چیزی به اجبار به کودک تحمیل شود تا دیگران رضایت داشته باشند .
      بهتر است مسیر رشدی مد نظر خودتان و همسرتان را که باهم به توافق رسیده اید دنبال کنید و از توجه به اینگونه بازخوردها خوداری کنید.
      تا جای که شما در این متن توضیح دادید مشکل خاصی در مسیر تربیتی کودکتان مشاهده نمی شود پس بهتر است که مسیر خودتان را دنبال کنید.
      در مورد مدفوع کردن نیز خب بهتر است او را مجبور نکنید اما سعی کنید در ارامش این مسیر را طی کنید و دقت داشته باشید او هنزو فرصت آموزش دارد پس از تنبیه و یا سرزنش به هیچ عنوان استفاده نکنید.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *