روانشناسی عشق در نوجوانی و عشق در 15 سالگی

روانشناسی عشق در نوجوانی

روانشناسی عشق در نوجوانی و عشق در ۱۵ سالگی و حتی در ۱۳سالگی و نحوه برخورد با نوجوانی که عاشق شده چگونه است. زمان مطالعه ۵ دقیقه است.

عشق در نوجوانی

روابط عاشقانه چیزهای زیادی برای آموزش به نوجوانان دارد، درباره موضوعات مختلف از جمله:

این ارتباط درس هایی را با خود به همراه دارد که می توانند بنیاد ارتباطهای دراز مدت در بزرگسالی باشند، هم چنین سهم بزرگی در رشد، تاب آوری و شادی در نوجوانان دارند.

دوستی و روانشناسی عشق در نوجوانی

از نظر روانشناسی عشق در نوجوانی ممکن است داشتن یک دوست دختر یا دوست پسر می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود ولی پیامدهایی برای او به همراه دارد.

نوجوانان زمانی که رابطه صمیمانه و مثبت است شادتر هستند. نوجوانان به تجربه حمایت، اعتماد و نزدیکی در رابطه صمیمانه اهمیت می دهد.

در واقع، نوجوانان با والدین و همسالان خود مشکلات بیشتری دارند تا با شریک عاطفی خود، و اختلافات شدید در ارتباطات با افزایش سن بیشتر می شوند.

وقت گذرانی با یکدیگر در فعالیت هایی که هر دو شریک باشند و لذت ببرند برای زوج های نوجوان بسیار مهم است.

زمانی که این جنبه از صمیمت از دست می رود، ارتباطات پایان می یابند.

پیشنهاد مشاور: سکس نوجوان

روانشناسی عشق در نوجوانی و عشق در 13 سالگی

رشد جنسی کودک ۱۵ ساله

ارتباطها می توانند رشد جنسی را حمایت کنند، که یک جنبه مهم رشد به سمت بزرگسالی است.

اکثر نوجوانان باور دارند که ارتباط جنسی باید در بافت یک ارتباط رمانتیک رخ دهد، و در حالیکه همه ارتباطهای نوجوانی همراه با ارتباط جنسی یا سکس نیستند، اکثر آنهایی که از لحاظ جنسی فعال هستند نیز تنها با یک شریک هستند.

مضررات عشق در ۱۵ سالگی

البته این ارتباطها جنبه منفی نیز دارند. وارد شدن به دنیای رابطه به طرز اجتناب ناپذیری فرد را مستعد تجربه هیجانی شکست عشقی می کند.

برای نوجوانانی که بیشتر نسبت به طرد شدن حساس هستند، بهم خوردن رابطه می تواند منجر به حس بدگمانی در مورد خود و ناامیدی گردد.

روابط با کیفیت پایین که شامل فقدان اعتماد هستند، اختلاف مداوم وجود دارد و خشونت بالاست نیز نوجوان را به سمت افسردگی و اضطراب می برند.

عشق در ۱۵ سالگی یا حتی ۱۳ سالگی

دوستیابی قبل از نوجوانی، ممکن است همراه با افسردگی باشد، مخصوصا برای دختران و مخصوصا زمانی که با سکس نوجوان همراه باشد.

زیرا خانواده آن ها را راهنمایی نکرده و یا از مشاور کمک نگرفته اند، منجر به سکس یا حتی رابطه آسیب زا می شود.

ارتباط بین دوستیابی اولیه و افسردگی هنوز به خوبی شناخته شده نیست.

نابرابری در یک رابطه و رفتار نامناسب از سوی یک شریک ممکن است به افسردگی منجر شود ، اما منبع مشکل عاطفی نیز می تواند از خارج از رابطه به وجود آید.

دختران کم سن که به دنبال دوست پسر می روند معمولا از خانواده هایی با مشکلات عاطفی هستند، و مستعد افسردگی می باشند. همچنین شواهدی وجود دارد که افسردگی باعث می شود دختران نوجوان به سمت رابطه بروند.

روانشناسی عشق در نوجوانی و عشق در 15 سالگی

عاشق شدن در ۱۳ سالگی

عاشقی اتفاقی است که در ۱۲ سالگی و یا ۱۳ سالگی برای نوجوانان اتفاق می افتد. در این دوره نوجوان مفاهیم جدید از حضور در گروه دوستان و یا ارتباط با جنس مخالف را درک می کند. هرمون ها شروع به ترشح کرده و برای اولین بار مفهوم عاشق به جنس مخالف در نوجوان بروز می کند.

معمولا این عاشقی در دایره نزدیکان رخ می دهد. گاها نوجوانی عاشق دختر همسایه، یا هم بازی، یا هم مدرسه ای یا دختران فامیل می شود. اولین دختری که با او مهربان باشد، بازیگوش یا آرام باشد. به او لبخند بزند. عشقش می شود.

در این دوره نباید نوجوان را سرکوفت زد و یا او را مسخره کرد زیرا او پاکترین احساسات را تجربه می کند و همین احساسات است که بعدا منجر به ازدواج و بقای خانواده می شود.

عاشقی در ۱۳ سالگی معمولا پایدار نیست چون نوجوان درک کاملی از شرایط زندگی و انتخاب همسر ندارد. در این دوره اگر نوجوان درگیر عاشقی شود باید شروع به مطالعه کند و یا با یک والد آگاه (پدر و مادر اگاه به علوم تربیتی) یا مشاور تربیتی صحبت کند و راهنمایی بگیرد.

ارتباط جنسی در کشورهای غربی شایع است و متاسفانه یکی از خطرناک ترین دلایل ابتدا به بیماری های جنسی از جمله ایدز است که به دلیل عدم آگاهی نوجوان از وسایل پیشگیری رخ می دهد. از طرفی برخی دختران به دلیل عدم آشنایی از وسایل پیشگیری جنسی و خجالت کشیدن از خانواده، باردار شده و حاملی ناخواسته را تجربه می کنند. به همین دلیل خانواده های تک والدی(فقط با پدر یا مادر بودن) بسیار مرسوم است.

کسی نمی تواند زمان مشخصی برای ازدواج تعیین کند ولی چند شرط مهم برای ازدواج وجود دارد:

  • در سنین حساس ازدواج تحت نظر مشاور باشد.
  • هر دو طرف با وضایف و مسئولیت های زندگی متاهلی آشنایی پیدا کنند.
  • ابتدا ویژگی های همسر آینده را مشخص کنند و سپس آن ویژگی ها را با موردی که عاشق شدند مقایسه کنند.
  • هر دو به بلوغ جنسی و عقلی رسیده باشند.
  • حمایت مالی برخوردار باشند یا خود بتوانند از پس مخارج بر بیایند.

عشق یک طرفه دختر ۱۳ ساله

عشق یک طرفه اساساً یک احساس دوست داشتن کسی است که به شما این احساس را ندارد. به طور خلاصه می توان از عشق یک طرفه به عنوان یک شیفتگی یا هر نوع جاذبه یاد کرد، اما این عشق واقعی نیز هست.

این احساس برای کسی است که احساسات شما را درک نمی کند. کسی که عشق یک طرفه را تجربه می کند در اعماق قلبش این امید را دارد که یک روز آن شخص خاص او را دوست داشته باشد.

ممکن است فردی که به زمین افتاده اید دقیقاً همتای شما نباشد، او ممکن است در شهر دیگری زندگی کند یا خیلی پیر یا جوان باشد که نتوانید با او ازدواج کنید.

او ممکن است احساساتی نسبت به شخص دیگری داشته باشد، یا ممکن است در حال حاضر برای یک رابطه آماده نباشد.

عشق نافرجام ممکن است فرد را ناامید کند، زیرا شما به کسی اهمیت می دهید که این احساس را نسبت به شما ندارد. عشق یک طرفه حتی بین زوج هایی که در یک رابطه هستند نیز امکان پذیر است، جایی که یکی از طرفین با فداکاری ۱۰۰٪ عشق می ورزد و طرف دیگر به سختی اهمیت می دهد.

معشوق ممکن است آگاهانه معشوق یک طرفه را طرد کند یا حتی کوچکترین سرنخی از محبت عاشقانه ستایشگر نسبت به او نداشته باشد.

نشانه های عشق یک طرفه 

معشوق برای شما کاملاً عالی به نظر می رسد. شما هیچ اشتباهی در معشوق خود نمی بینید حتی اگر او اشتباه کرده باشد. شما همیشه اشتباهات و گفته های آنها را توجیه می کنید.
عشق یک طرفه باعث می شود احساس خستگی کنید زیرا همه چیز را به آن متعهد می کنید و در عوض هیچ چیز ثمربخش و رضایت بخشی به دست نمی آورید.
اولویت سایر روابط در زندگی شما کاهش می یابد و شما فقط به آن شخص خاص اهمیت می دهید
شما هرگز به اولویتی که لایقش هستید نمی رسید و فقط در دنیای خیالی خود زندگی می کنید.
برای ملاقات با فردی که دوستش دارید مدام بهانه می آورید زیرا فقط دیدن او روزتان را شاد می کند.
حتی اگر معشوقتان علائمی نشان دهد که به شما علاقه ای ندارد، باز هم همچنان امیدوار هستید که روزی شما را دوست داشته باشد.
احتمالاً پروفایل های رسانه های اجتماعی معشوق را دنبال می کنید و تمام حرکات و فعالیت های او را از نزدیک پیگیری می کنید.
شما خیلی راحت افسرده و ناراحت می شوید، به خصوص اگر شخصی که دوستش دارید شما را نادیده بگیرد یا نتواند پیامک ارسال کند یا با شما تماس بگیرد.
تمام روز در مورد او با دوستان خود صحبت می کنید.
شما کسی هستید که همیشه با او شروع به گفتگو می کنید
بدیهی است که عشق یک طرفه آزاردهنده است زیرا شما همچنان وقت و انرژی خود را برای کسی تلف می کنید که حتی به خود زحمت نمی دهد شما را در نظر بگیرد یا به احساسات شما اهمیت دهد. اما پس از آن لازم نیست همه چیز بد باشد. وقتی احساس می‌کنید ارزشش را دارد، می‌توانید واقعاً سعی کنید عشق یک طرفه را به نتیجه برسانید، پس بیایید ببینیم.

عشق در ۱۶ سالگی

تحقیقات علمی مخلفتی روی سن زوجین صورت گرفته است که در فرهنگ های مختلف می توانند تاثیرات گوناگونی داشته باشد.

نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در اروپا و آمریکا معمولاً روابط کوتاه مدتی دارند که کمتر از پنج ماه طول می کشد. فوگارتی می افزاید: «نوجوانان معمولاً با همسالان همجنس خود معاشرت می کنند. وقتی نوجوانان به سنین میانی نوجوانی (سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی) می رسند، شروع به برقراری روابط با جنس مخالف می کنند. باربارا گرینبرگ، Ph.D.، در مقاله Psychology Today می گوید: نوجوانانی که در دبیرستان قرار می گیرند می توانند عادات مطالعه ضعیفی پیدا کنند، زیرا سعی می کنند تعهدات خود را با فراز و نشیب های عاطفیو عشقی که روابط عاشقانه به همراه دارد متعادل کنند.”

 

شیوع ارتباط عاشقانه و جنسی در نوجوانی

از هر سه نوجوان یک نفر ارتباط عاشقانه را تجربه می کند، و این میزان با افزایش سن بیشتر می شود.

از سن ۱۷ سالگی، بیشتر نوجوانان مقداری تجربه این روابط را دارند.

به طور معمول نوجوانان بیشتر از یک ارتباط عاشقانه را در طول این دوره تجربه می کنند.

جهت گیری های فرهنگی و جنسی روی زمان بندی و میزان روابط تاثیر دارند.

برای مثال، نوجوان های آسیایی و آمریکایی دیرتر از بقیه وارد ارتباط می شوند.

به صورت کلی، در فرهنگ آسیایی صحبت کردن و قرار گذاشتن در نوجوانی کمتر پذیرفته است.

این مسئله باعث می شود که نوجوانان پارتنرهای مناسب کمتری را در اختیار داشته باشند.

در حالیکه بسیاری از نوجوانان پارتنر رمانتیک خود را در مدرسه ملاقات می کنند، آنهایی که به دنبال ارتباط جنسی هم هستند کمتر می توانند کسی را در مدرسه پیدا کنند و ممکن است با افرادی ملاقات کنند که شایستگی لازم را ندارند.

کودکی و اوایل نوجوانی

اکثر دوستان کودکان ممکن است از یک جنس باشند (همه پسر یا همگی دختر).

بلوغ باعث افزایش علاقه بسیار در روابط عاشقانه می شود. در سالهای پیش از نوجوانی و در اوایل آن، نوجوان احساس فشار زیادی را دارد زیرا با موضوع عشق خود ارتباط کمی دارد.

برخی از این نوجوانان، مخصوصا انها که پایگاه اجتماعی بالایی دارند معمولا بیرون از مدرسه در گروه های مختلط معاشرت می کنند.

آنها سپس در روابط مختلف جفت های خود را پیدا می کنند و در واقع پای خود را در کفش همسالان محبوب می کنند و از آنها تقلید می کنند.

اواسط نوجوانی و اواخر آن

نوجوانان اعتماد به نفس خود را از طریق ماندن در روابط محکم و عمیق می سازند.

در این زمان است که اعتماد به نفس به نوجوان اجازه می دهد در مقابل عقاید همسالان مقاومت کند و پارتنر خود را بر اساس توافق و سازگاری انتخاب کند نه مطلوبیت اجتماعی.

از زمان دبیرستان، فعالیت های گروهی به صورت زوجی متداول می شوند، و در اواخر نوجوانی اگر زوج باشند کمتر با همسالان وقت می گذرانند و بیشتر با یکدیگر هستند، در حالیکه شبکه های اجتماعی را نیز نگه می دارند.

تاثیرات روی کیفیت ارتباط

در نوجوانان،  زمانی که روابط جدید هستند، بخشی از تجارب آنها بوسیله خانواده و همسالان شکل می گیرد.

نحوه برخورد با نوجوانی که عاشق شده

والدین

سطح نزدیکی و حمایتی که نوجوانان با والدین و خواهر و برادرها تجربه می کنند روی کیفیت روابط رمانتیک آنها تاثیر می گذارد.

اگر ارتباط بین والدین و فرزندان در اوایل نوجوانی مثبت و حمایتی باشد، و احتمالا تعامل مثبت تری با پارتنر رمانتیک در اواخر نوجوانی دارند.

نحوه برخورد با نوجوانی که عاشق شده

الگودهی والدین در هنگام اختلاف ها نیز روی روابط نوجوانان تاثیر می گذارد.

براساس مطالعات روانشناسی عشق در نوجوانی ، طلاق والدین نیز روی دیدگاه نوجوانان در مورد تعهد و سطح صمیمیت آنها موثر است.

تجربه تضادهای جدی در زندگی زناشویی نیز میتواند باعث شود که نوجوان خشونت بیشتری را در دوستی به خرج دهد و هم چنین وی را در معرض تجاوز فیزیکی و جنسی در کودکی قرار می دهد.

دوستان و همکاران

روابط با همسالان نیز موثر است. کیفیت روابط رمانتیک تا اندازه ای بازتاب دوستی با همسالان است؛

آنهایی که دوستان نزدیک و قابل اعتماد زیادتری دارند با احتمال بیشتری وارد روابط مطمئن و نزدیک می شوند.

در حالیکه، نوجوانانی که با دوستان و همسالان خود روابط پرخاشگرانه دارند، با احتمال بیشتری در ارتباط خود نیز اینگونه هستند.

به طور مشابه، سطح مهارتهای ارتباطی که نوجوان در دوستی ایجاد می کند.

مانند بیان نقطه نظرهای مختلف و حل تضادها، در روابط رمانتیک نشان داده می شوند.

جامعه

هنجارهای اجتماعی ادراک شده نیز روی کیفیت روابط تاثیر می گذارند.

برای مثال، پسرها با احتمال بیشتری یک پارتنر پرخاشگر هستند زیرا گاها فرهنگ به آنها القا می کند که خشونت برای آنها معمول است.

تجربه رابطه جنسی و یا داشتن دوستان بزرگتر باعث می شود با احتمال بیشتری نوجوان هم سکس داشته باشد.

تصمیم گیری برای ارتباط جنسی تحت تاثیر تایید یا عدم تایید همسالان نیز هست.

حمایت کردن از روابط: نقش خانواده

نحوه برخورد با نوجوانی که عاشق شده بسیار مهم است.

والدین می توانند با استفاده از اقتدار درست شانس اینکه فرزندان ارتباط مثبت داشته باشند را افزایش دهند، در واقع شیوه فرزندپروری مناسب را به کار گیرند.

از جمله آگاهی بخشی و تنظیم محدودیت ها، اما عدم تلاش برای کنترل کامل زندگی خصوصی نوجوان.

در حالیکه پیگیری و ردیابی فعالیت های کودک مهم است، والدین باید یاد بگیرند که به حدود فرزند خود احترام بگذارند.

زمانی که والدین به طور مکرر به حریم شخصی فرزند خود تجاوز می کنند، با احتمال بیشتری نوجوان در خانواده و در رابطه خود خشونت نشان خواهد داد.

همچنین خانواده ها باید جهت گیری جنسی نوجوان خود را بپذیرند.

اگر نوجوان تمایلات متفاوت مثلا به جنس موافق دارد والدین باید ابتدا بپذیرند و بعد اگر لازم بود از مشاوره کودک کانون مشاوران ایران استفاده کنید.

سوالات متداول

۱ - عشق در دوره نوجوانی چه معنایی دارد؟

شما از نظر جسمی به شخصی جذب می شوید اما شخص را به اندازه کافی نمی شناسید تا احساس نزدیکی را که از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات و احساسات شخصی ناشی می شود احساس کنید. عشق رمانتیک هنگامی است که جذابیت و نزدیکی با هم ترکیب می شوند.

۲ - آیا عشق نوجوان خوب است؟

عشق نوجوان واقعی است در صورتی که بر اساس شناخت خود و دیگری باشد. اگر یک نوجوان عاشق هستید، رابطه شما برای شما مهم است و اگر روی آن کار کنید، به همان اندازه شانس ماندگاری به مانند هر رابطه بزرگسالان نیز دارد. روابط نوجوانان ممکن است چالشهای بی نظیری داشته باشد، اما با تعهد و برقراری ارتباط، می توانند در آزمون زمان ایستادگی کنند.

۳ - چرا نوجوانان سریع عاشق می شوند؟

عاشق شدن یک تحرک عاطفی در هر سنی است، اما برای نوجوانان کنترل احساسات حتی سخت تر می شود. ... تغییرات هورمونی، ناشی از تحولات مغز و بدن، به شدت در احساسات شدید و جذابیت جنسی و عاشق شدن نقش دارد.

۴ - چرا روابط نوجوان شکست می خورد؟

دلیل دیگر عدم موفقیت روابط دبیرستان به این دلیل است که به خاطر افراد و همکلاسیان و عدم آمادگی برای ازدواج این رابطه به صورت فرسایشی و یا ناگهانی تخریب می شود. لذا پیشنهاد میشود که ... در این روابط هستید حتما مطالب سایت را مطالعه کنید...

۵ - آیا عشق در نوجوان ۱۳ ساله معنا دارد؟

بله، ولی در سن ۱۳ سال تعریف و درک فرد از عشق متفاوت است آن ها عاشق پدر و مارد، دوست خواهر و برادر، یا حتی عاشق حیوان خانگی شوند. در این سن، مفهوم عشق و ادراک از زندگی از هفته به هفته دیگر تغییر خواهد کرد.

۶ - عشق از چند سالگی شروع می شود؟

عشق اتفاقی است که در ۱۲ و یا ۱۳ سالگی برای نوجوانان اتفاق می افتد. در این دوره نوجوان مفاهیم جدید از حضور در گروه دوستان و یا ارتباط با جنس مخالف را درک می کند.

546 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. مرتضی
    مرتضی گفته:

    من ۱۳ سالمه و پسر و یع دختررو خیلی خیلی خیلی خیلی دوسش دارم وعاشقشم و اون از من بدش میاد من نمیدونم چیکار کنم این عشق من بچه بازی این جور داستانا نیس از نظرم من باهاش اینده مو میبینم و لحظه شماری میکنم که ببینمش توروخدا کمکم کنید من میخام باهاش زندگی کنم

    پاسخ
  2. حسین بدوی
    حسین بدوی گفته:

    سلام من پسر ۲۱ ساله هستم و عاشق دختر۱۵ ساله هستم خیلی هم دیگه رو دست داریم همیشه باهم بودیم و میخوایم باهم ازدواج کنیم ولی مشکل اینجاست ک الان رفت ب مادرش گفت ک منو دوست داره ولی مادرش دیگه اجازه نداد بیاد بیرون و من الان یک هفته از خبر ندارم جیکار کنم تورو خدا کمک کنید من خیلی عاشقشم اونم منو دوست داره تورو خدا کمک کنید

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام دوست عزیز،

      اول از همه باید بگم که عشق یک احساس زیبا و ارزشمند است. اما عشق در سنین نوجوانی می تواند بسیار پیچیده و پر از چالش باشد.

      در مورد مشکل شما، باید بگم که مادر دختر مورد علاقه شما نگران است. او نگران این است که دخترش در سن کم ازدواج کند و آینده خود را خراب کند.

      شما باید به مادر دختر مورد علاقه خود نشان دهید که شایسته اعتماد او هستید. باید به او ثابت کنید که می توانید از دخترش مراقبت کنید و آینده خوبی برای او فراهم کنید.

      در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

      با خانواده دختر مورد علاقه خود صحبت کنید. سعی کنید با آنها رابطه خوبی برقرار کنید و به آنها نشان دهید که فردی قابل اعتماد هستید.
      به دختر مورد علاقه خود نشان دهید که می توانید از او مراقبت کنید. به او کمک کنید در درس هایش موفق شود، در کارهای خانه به او کمک کنید و همیشه در کنارش باشید.
      به دختر مورد علاقه خود نشان دهید که آینده خوبی برای او می خواهید. به او بگویید که می خواهید با او ازدواج کنید و خانواده ای تشکیل دهید.
      اگر بتوانید این کارها را انجام دهید، شانس بیشتری برای جلب اعتماد خانواده دختر مورد علاقه خود خواهید داشت.

      البته، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که ازدواج در سنین نوجوانی می تواند عواقب زیادی داشته باشد. شما باید قبل از تصمیم گیری در مورد ازدواج، همه جوانب موضوع را در نظر بگیرید.

      در نهایت، تصمیم گیری در مورد ازدواج یک تصمیم شخصی است. شما باید با دختر مورد علاقه خود صحبت کنید و ببینید که هر دوی شما چه می خواهید.

      امیدوارم که مشکل شما حل شود و بتوانید با دختر مورد علاقه خود زندگی خوبی داشته باشید.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *