کودک اوتیسم اختلالات طیف اوتیسم

شناخت اختلالات طیف اوتیسم در کودکان

به نقل از پیون و همکاران (۱۹۹۷) اصطلاح اختلال طیف اتیسم چتری است که سه اختلال اوتیسم، اسپرگر و اختلال فراگیر نا مشخص را از نظر سیر و سبب شناسی شباهت بیشتری با هم دارند، در بر می گیرد .اختلالی که در این طیف قرار دارند بر حسب مشکلات فراگیر خفیف تر و یا فقدان دتاخیر زبانی (اسپرگر) از یکدیگر متمایز می شوند. بسیاری از پژوهش های مبتنی بر تاریخچه خانوادگی و مطالعه دو قلو ها نشان داده داند که این سه اختلال، ریشه های ژنتیکی مشترکی دارند.

از آنجایی که این اختلالات، اختلالات تحولی هستند، تظاهرات رفتاری آنها براساس سن و توانایی های افراد بسیار متفاوت خواهد بود به عبارت دیگر نمی توانیم انتظار داشته باشیم که علائم یکسانی در کودک، نوجوان یا بزرگسال اتیسم دیده شود افرادی که در این طیف قرار می گیرند می توانند تا سنین بزرگسالی بسیای از قوانین اجتماعی را بیاموزند و به صورت طوطی وار آنها را حفظ کنند و در نتیجه ممکن است در سنین بالاتر بسیاری از ملاک ها در مورد آنها صدق نکند با این حال، متخصصان به ویژگیهای ۳ گانه ای دست یافتند که به اشکال مختلف در تمامی مراحل تحول قابل مشاهده است. این ویژگی ها مثلث آسیب شناسی اختلالات طیف اتیسم خوانده می شود. عبارتند از : آسیب در تعامل اجتماعی، آسیب در برقراری ارتباط و علائق محدود و کلیشه ایی از آنجایی که این مثلث مورد پذیرش اغلب صاحبنظران است، در این بخش به بررسی هر یک از زوایای آن می پردازیم (به نقل از وینگ[۱] و همکاران،۱۹۷۲).

مهارت های اجتماعی:

اختلال در مهارت های اجتماعی اغلب نخستین ویژگی قابل مشاهده و قابل شناسایی در اختلال اوتیسم است. به نقل از تین[۲] و همکاران(۲۰۰۹) تقریباً تمام افراد اتیستیک این نارسایی را نشان می دهند نارسایی اجتماعی در سنین بسیار پایین و حتی بیش از یک سالگی خود را نشان می دهد به گونه دای که پژوهشگران گزارش می کنند نوزدان مبتلا به اختلال اتیسم در مقایسه با گروه کنترل در سن ۱۲ ماهگی، به لحاظ برقراری تماس چشمی، بروز واکنش به صدا کردن نامشان و لبخند اجتماعی قابل تمایز هستند )به نقل از زوایگن[۳]و همکاران، ۲۰۰۵ ) این مشکلات در مورد نوزادان اتیستیک مسن تر نیز دیده می شود و آنها قادر به دنبال کردن افراد بصورت چشمی نیستند.

مهارتهای ارتباطی

بر اساس از انجمن روانپزشکی آمریکا(۲۰۰۰)اختلال در مهارت های ارتباطی به دهر دو صورت کلامی و غیر کلامی دومین جنبه از نقایص سه گانه اختلال اتیسم را تشکیل می دهد در معرفی علائم اصلی اختلال اتیسم، نوعی تمایز بین نقایص زبانی و تعامل اجتماعی به چشم می خورد با این وجود، هنگام بررسی رفتار اجتماعیدر این افراد تمایز مذکور از بین می رود به گونه ای که آسیب در مهارتهای ارتباطی می تواند مشکلات افراد اتیستیک را در تعامل اجتماعی تشدید کند و شواهد نشان می دهد مهارت زبانی یکی از عوامل دخیل در تعامل اجتماعی است.

علائق محدود و کلیشه ای:

به نقل از سیگل[۴] (۱۹۹۶افراد اتیسم در این حیطه ممکن است ویژگی های زیر را نشان دهند:

-ناتوانی در بازی های تخیلی با اشیا و اسباب بازی ها به همراه کودکان دیگر و یا بزرگسالان. البته برخی از این کودکان دامنه محدودی از فعالیت تخیلی را دارا هستند، ولی این فعالیت ها را بصورت تکراری و انعطاف ناپذیر انجام می دهند (به عنوان مثال، عینا از برنامه های تلویزیونی الگو می گیرند).

-گرایش به توجه به جزیئات ظریف در محیط به جای درک معنای کلی.

-مشکل در درک مکالمات اجتماعی، ادبیات(به ویژه داستان های تخیلی) و شوخی ها ( به خصوص شوخی های کلامی)

بروز و تظاهر هر یک از این ویژگی ها، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتی در مورد یک فرد هم الگوی رفتاری می تواند در طول تحول و در سنین مختلف، متفاوت باشد. همچنین به طور معمول هیچ فردی را نمی توان یافت که به تنهایی همه این ویژگی ها را در عین واحد داشته باشد پیامد آسیب در تخیل این است که فرد در نهایت،گرفتار دامنه بسیار محدودی از فعالیت های تکراری و علائق خاص می شود این فعالیت های قالبی و تکراری که تقریبا همیشه آسیب های سه گانه را همراهی می کنند، می توانند شکل های ساده یا پیچیده به خود بگیرند (به نقل از بارون[۵]، ۱۹۹۷).

منبع:کانون مشاوران ایران

[۱]Wink

[۲]teen

[۳]Solingen

[۴]Seagull

[۵]baron

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *