فرزندپروری: هشت نکته مخصوص پدران

فرزندپروری: هشت نکته مخصوص پدران

 پدران نقش مهمی در بزرگ کردن فرزندان خود دارند، گرچه همواره به عنوان مراقب اولیه کودک به حساب نمی ایند. در زیر هشت نکته در برای کمک به فرزندپروری بهتر پدران امده است.

  1. برای موفقیت جمعی تلاش کنید

در فرهنگی که به فکرخود بودن تحسین می شود شما به عنوان پدر باید خواهان از خودگذشتگی و در اولویت قرار دادن خانواده درجه یک خود باشید. این به معنای برآورده کردن نیازهای همسر و کودکان و سپس خود می باشد. اگر مجبورید که از بین چیزی که برای شما و برای خانوده شما بهتر است یکی را انتخاب کنید همواره ابتدا خانواده را در اولویت قرار دهید. ممکن است شما ممکن است گاهاً کمی احساس دلخوری کنید از اینکه هرگز نیازهای شما مدنظر قرار نمی گیرد (مثلاً شما باید جشن تولد بگیرید)، اما اینجا منظور تااندازه ای رضایت به فداکردن خود برای اعضای خانواده است.

برای مطالعه بیشتر: پدران هم می توانند مراقب کودک باشند

نقش پدر در تربیت کودک

  1. از همسر خود تمجید کنید

تحسین همسر به خاطر تعهدپذیریدر قبال حضور به موقع سر کار و رسیدگی به شما و فرزندان کار سختی نیست (حتی اگر او تمام وقت کار می کند). اما مادر بودن مشکل ترین، بشردوستانه ترین و اغلب قدرنشناس ترین کار دنیا است. شما باید در همه حال از او به خاطر تمام کارهایی که برای اعضای خانواده انجام می دهد تشکر کنید. همچنین به او فرصت های مشخصی برای پرداختن به خود تعیین کنید؛ خواه ورزش کردن، ملاقات با دوستان باشد خواه برای برخی فقط هنگام غمگینی خواندن کتاب یا گرفتن یک دوش طولانی باشد. علاوه براین؛ دوست من همیشه با کمی خودخواهی می گوید که من همسر شاد، زندگی شاد را دوست دارم(امیدوارم که این اظهارات دال بر تبعیض گرایی نباشد، که منظور آن نیست).

  1. مراوده کنید

ارتباط برقرار کردن یکی از مهم ترین وسیله های موفقیت در زندگی زناشویی و خانوادگی است. بله آن یک وسیله است که مردان به طور سنتی در آن خیلی خوب ظاهر نمی شوند. ارتباط می تواند از طریق عبارات، زبان بدن، هیجان ها  و رفتار صورت گیرد. آن نشان دهنده احترام قائل شدن برای همه اعضای خانواده  است و اطمینان می دهد که نیازها درحال برآورده شدن و تضادها نیز حل و فصل شدن هستند. با همسر و فرزندان خود صحبت کنید اما از آن مهم تر به پیام های آن ها طور بارز و نافذ گوش دهید و به آنها متقابلاً بازخوردی بدهیدکه شما آنچه آنها می گویند را شنیده اید.

  1. احساساتی باشید

ما در فرهنگی زندگی می کنیم که در آن بیان هیجان ها توسط مردان ضعیف اعمال می شود. در عین حال بیان مناسب هیجان ها خواه هیجان های مثبتی مانند شادی، برانگیختگی یا هیجان های کمتر مثبتی همچون خشم، ناکامی یا غم برای خشنودی فردی، ارتباطات سالم و موفقیت در زندگی حائز اهمیت می باشند. توانایی ابراز همه هیجان ها بخش مهمی متعادل بودن و مهربانی است. زندگی احساساتی سالم یک موهبت ماندگاری است که شما به فرزندان خودمی بخشید. بعلاوه، برخلاف آنچه فرهنگ ما می گوید،معمولاً نیاز به استعداد است تا بتوانید یک ابرازکننده عاطفی باشید زیرا آن در مقابل تعریف معمولیمردانگی قرار می گیرد(ورفتن برخلاف جریان آب نیزدر باب مفهوم مردانگی است همانطور که کاری نداردآن را داشته باشید!).

  1. محکم باشید

بسیاری از والدین این روزها این پیام را از فرهنگ های عامهمی گیرند که آنها باید به فرزندان خود آسان بگیرند. خوب، اجازه دهید چیزهایی به شما بگویم: دنیای بیرونی جای آسان گرفتن به فرزندان نیست، پس شما باید آنها را برای مواجهه با محیط به طور واقع بینانه مجهز کنید. اما وقتی که من می گویم”محکم”؛ به این معنی نیست که نامهربان یا عصبانی باشید. بلکه منظورم آن است که شما باید بدانید چه چیزی و چه کاری برای فرزندان شما بهتر است؛ خواه آن را دوست داشته باشند خواه نداشته باشند. آنها ممکن است امروز خیلی قدرشناس این کار نباشند اما در آینده از شما به خاطر تذکر این موارد و نشان دادن خوب و بد تشکر می کنند.

  1. پیام های خوب بدهید

بدانید که کودکان شما آماج پیام های نامناسب از هر جایی که آنها به آن سر می زنند به ویژه از فرهنگ های رایج قرار می گیرند. اما مانند پدر خود؛ شما باید بتوانید بر آنها به طور مستقیم تر، مقتدرانه تر و  قاطعانه تر تأثیرگذار باشید. برای این کار شما باید قدمی بیش از گفتگو کردن بردارید؛ بعلاوه بایستی برای گردش رفتن اقدام کنید زیرا کودکان شما به آن نیاز دارند همانطور که شما قول می دهید و به آن عمل نمی کنید.اطمینان یابید پیام هایی که شما به کودکان خود مخابره می کنید چه در قالب عبارات، هیجان ها چه اعمال همه در راستای تسریع رشد سالم پیش می روند.

 

  1. ارزش های ممتاز و جامعه پسند را آموزش دهید.

ارزش هایی که کودکان شما هنگام کودکی یاد می گیرند آنها را هنگام مواجهه با هرچیزی در زندگی ایشان هدایت خواهند کرد. متأسفانه، ما در یک فرهنگ رایج آلوده ای زندگی می کنیم که به کودکان مهیب ترین ارزش ها را آموزش می دهد. مانند؛ بی احترامی، خودخواهی، طمع ورزیدن و بی تفاوتی.برای غلبه بر تأثیرات آن شما باید اطمینان یابید که ارزش های شما معقول است و آنکه کودک شما پیام های ارزشی مثبت را از شما می گیرد و به آنها عمل می کند.

  1. خود را از نظر جسمی و روحی پرورش دهید

اگر شما مانند خیلی از پدران امروزی هستید، استرس ناشی از سخت کوشیدن برای متکفل بودن خانواده و متعادل کردن همه جنبه های زندگی می تواند اثرات مضر خودش را داشته باشد.عادات خوردن نادرست و ورزش نکردن و بیخوابی همه و همه منجر به چاقی و مشکلات جدی تهدید کننده سلامتی می شود. با وجود اضافه وزن داشتن، بدقیافه شدن، مریضی، محدودیت های فیزیکی به هر طریق(یا حتی بدتر از آن، مرگ)؛ شما ۵۰درصد پدر خوبی نمی باشید. مراقب گذر زمان باشید(ممکن است اینکه شما چگونه کار می کنید اهمیتی نداشته باشد)و ملزم به حفظ سلامتی خود به خاطر رفاه حال خانواده باشید.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *