بهترین کتاب های کودک جهان، بهترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان آورده شده است. چیزی به نام کودکی که مطالعه را دوست نداشته باشد، وجود ندارد. شما فقط باید نوع مناسب کتاب را به آن ها بدهید تا عادات خواندن را تقویت کنید. ۳۱ کتاب که در ادامه آمده است بهترین کتاب های کودک جهان هستند که همگی به فارسی ترجمه شده اند.

بهترین کتاب های کودک جهان

۱. کتاب کرم ابریشم خیلی گرسنه اثر اریک کارل

سن مناسب: کودک تا ۳ سالگی

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های کودک جهان  است در شمارش، روزهای هفته و یادگیری اسم میوه ها به کودک کمک می کند و داستان جذابی دارد که از زمانی شروع می شود که کرم ابریشمی متولد می شود و به دنبال غذا می گردد تا گرسنه نباشد. علاوه بر این کتاب امکان بازی و قیچی بازی نیز فراهم کرده است تا کودکان مهارت های فیزیکی را نیز تمرین کنند.

۲. کتاب شب بخیر ماه نوشته مارگارت وایز براون

سن مناسب: کودک تا ۴ سال

بچه‌خرگوش با تاریک شدن اتاق به تمام وسایل اتاقش شب بخیر می گوید و در پایان روز به چیزهایی فکر می کند که ارزش دارد از آن ها قدردانی کند. این کتاب برای قبل از خواب بسیار مناسب می باشد زیرا به کودک یاد می دهد که چگونه در پایان روز سپاس گذار روزی باشد که پشت سر گذاشته است.

۳. کتاب روز برفی نوشته‌ی ازرا جک کیتس

سن مناسب: ۲ تا ۵ سال

ازرا جک کیتس (Ezra Jack Keats) این کتاب را بسیار زیبا نوشته است و در مورد کودکی است که بیدار شده و متوجه می شود همه جا برف نشسته است. این کتاب در مورد بازی های کودک با دوستانش هنگام برف بازی می باشد.

۴. کتاب مامان دیوید همیشه می گوید: نه، دیوید!

سن مناسب: ۲ تا ۶ سال

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های کودک جهان در مورد کودکی است که بسیار شیطنت می کند و همین باعث می شود مادرش همیشه به او بگوید «نه» این کتاب نشان دهنده شیطنت های بچه می باشد که هم برای مادر و هم برای کودک بسیار شیرین می باشد.

پیشنهاد مشاور: ۲۰ نشانه استرس در کودکان | انواع اضطراب

۵. کتاب نافل بانی اثر مو ویلمز

سن مناسب: ۳ تا ۵ سال

این کتاب داستان کودکی است که هنوز نمی تواند صحبت کند و عروسک خود را گم می کند، کتاب بسیار زیبا بوده و باعث ایجاد حس همذات پنداری در کودکان می شود.

۶. کتاب ما محافظان آب هستیم اثر کارول لیندستروم 

سن مناسب: ۳ تا ۶ سال

این داستان به کودکان در مورد اهمیت محیط زیست، آب های زیر زمینی و  رعایت پاکیزگی آن یاد می دهد و به آن ها می آموزد که چگونه می توانیم در حفظ این منابع بکوشیم و آن ها را حفظ کنیم تا برای نسل های آینده نیز ادامه یابد.

۷. کتاب قطار کوچولویی که توانست! اثر واتی پایپر 

سن مناسب: ۳ تا ۷ سال

این داستان به کودکان کمک می کند تا در مورد مثبت‌اندیشی، سخت‌کوشی، کمک به دیگران، اعتماد به نفس و پشتکار بیاموزند.

۸. کتاب قصه ی پیتر خرگوشه اثر بئاتریکس پات

سن مناسب: ۳ تا ۷ سال

کتاب «قصه پیتر خرگوشه» در مورد خرگوشی کنجکاو می باشد که به باغی می رود و دچار دردسر های مختلف می شود. پیتر بالاخره نجات می یابد و به خانه بازمی گردد و متوجه می شود که مادرش منتظر اوست.

۹. کتاب خرگوش مخملی

سن مناسب : ۳ تا ۷ سال

خرگوش مخملی در مورد اهمیت بردباری، مهر، دوستی و راستی است. این داستان به ما یاد می دهد که حقیقتا چه چیزی در زندگی اهمیت دارد.

۱۰. مجموعه جرج کنجکاو

سن مناسب: ۴ تا ۷ سال

مجموعه جرج کنجکاو داستان های مصوری می باشد که در مورد ماجراجویی های مردی با کلاه زرد و میمونی به نام جرج می باشد.

۱۱. کتاب هارولد و مدادشمعی بنفش اثر کراکت جانسون

سن مناسب : ۴ تا ۸ سال

هارولد دوست دارد زیر نور ماه قدم بزند ولی ماهی در آسمان نیست و جاده ای وجود ندارد بنابراین با مداد شمعی بنفش خود همه این چیزها را به تصمیم می گیرد. داستان بسیار جذاب می باشد و دنیایی را به تصویر می کشد که هارولد دوست دارد و آن را خلق می کند.

۱۲. کتاب وروجک اثر مولی لو ملون

سن مناسب: ۴ تا ۸ سال

در این کتاب که بهترین کتاب های کودک جهان می باشد، وروجک کوتاه ترین دختر کلاس می باشد که همکلاسی هایش او را دست می اندازد اما همه چیز اینگونه باقی نمی ماند..

این داستان به کودکانی که مورد قلدری کمک می کند تا روحیه لازم را به دست بیاورند.

۱۳. شنل قرمزی از جری پینکنی | بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا

سن مناسب : ۴ تا ۸ سال

داستان شنل قرمزی که یکی از بهترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان است برای همه آشنا می باشد،  دختر کوچکی با مادرش زندگی می کرد، مادر بزرگ دختر، برای او یک شنل کلاه دار به رنگ قرمز درست کرده بود و به همین دلیل همه آن را شنل قرمزی صدا می زدند. یک روز مادر شنل قرمزی از او می خواهد تا سبدی پر از خوراکی را برای مادربزرگ ببرد.

پیشنهاد مشاور: داستان شنل قرمزی + تصویر و پیام اخلاقی

۱۴. کتاب اگر به یک موش شیرینی بدهی

سن مناسب: ۴ تا ۸ سال

کتاب اگر به موش شیرینی بدهی نوشته‌ی لارا نومروف، از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز می باشد که از شهرت بالایی برخوردار است.

روزی پسری یک شیرینی به موش می‌دهد، به مرور خواسته های موش زیاد می شود که لحظات بسیار شادی را برای کودکان رقم می زند.

۱۵. کتاب مجموعه آملیا بدلیا اثر هرمن پریش

سن مناسب: ۴ تا ۸ سال

مجموعه داستان آملیا بدلیا در مورد دختری می باشد که کودکان همراه با آن ها ماجرا جویی های مختلفی را تجربه می کند.

بهترین کتاب های کودک جهان #cyaiyon

بهترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان

۱۶. کتاب جایی که وحشی ها هستند نویسنده موریس سنداک

سن مناسب: ۴ تا ۸ سال

کتاب جایی که وحشی ها هستند کتاب مصوری است که داستان آن در مورد کودکی است که بدون خوردن شام به رختخواب فرستاده شده و آرام آرام به سرزمین رویاها پا می گذارد.

۱۷. کتاب پیت گربه‌هه: کفش سفیدمُ دوست دارم

سن مناسب: ۴ تا ۸ سال

این مجموعه کتاب داستان پیت گربه را روایت می‌کند و کفش های سفیدش را بسیار دوست دارد که به مرور با مواد مختلف کثیف می شود اما پیت اصلا ناراحت نمی شود و آهنگ خواندن خود را ادامه می دهد. این به کودکان یاد می دهد که با وجود هر مشکلی باید به راه خود ادامه دهند و هر مشکلی را در حقیقت فرصتی برای تجربه های بیش تر بدانند.

۱۸. کتاب قلب من می روید از کورینا لویکن

کتاب قلب من می روید داستان مهربانی و عشق است، این کتاب احساسات و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند و باعث می شود که اهمیت عشق و علاقه را درک کند.

۱۹. آدا دانشمند کوچک از آندریا بیتی

سن مناسب: ۵ تا ۷ سال

این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تصویری سال ۲۰۱۶ می باشد. آدا یک دانش آموز کنجکاو کلاس دوم است که با تمام قدرت در مورد نتایج هیجان انگیز و ماجراجویانه پیش می رود. این کتاب کودکان را به پرسش و اختراع ترغیب می‌کند و یکی از بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا می باشد.

۲۰. کتاب آنجا که پیاده رو پایان می یابد از شل سیلوراستاین

سن مناسب: ۶ تا ۸ سال

کتاب آنجا که پیاده رو پایان می یابد، این مجموعه فوق العاده خنده دار ولی بسیار آموزنده می باشد. در این دنیا با پسری آشنا می شوید که به تلویزیون تبدیل می شود و سپس داستان های مختلفی را تجربه خواهید کرد.

۲۱. صد دست لباس اثر النور استیس

سن مناسب: ۶ تا ۹ سال

این داستان در مورد قلدری نسبت به دختری به اسم واندا پترونسکی است که در مدرسه او را مسخره می‌کنند. نویسنده که یکی از همکلاسی‌های واندا می باشد، سعی دارد که بی تفاوتی خود را نسبت به این قلدری با نوشتن کتاب جبران کند.

۲۲. کتاب بچه های واگنی از گرترود چندلر وارنر

سن مناسب: ۷ تا ۱۰ سال

این داستان در مورد چهار بچه‌ است که پدر و مادرشان را از دست داده‌اند و از پدربزرگشان فرار می‌کنند در حالی که اصلا او را ندیده اند. یک روز فکر عجیبی به سر آن ها زد..

۲۳. کتاب تکه‌هایی که من شدند از رنه واتسون

سن مناسب: ۷ تا ۱۰ سال

این کتاب که یکی از بهترین کتاب ها کتاب برای کودکان ۱۰ ساله می باشد. جایزه های زیادی را به خود اختصاص داده است در مورد دختری به نام جید است که تلاش خود را می‌کند تا بتواند در این دنیا بی رحم با وجود همه سختی ها ادامه دهد.

۲۴. کتاب باد در درختان بید از کنت گرهم

سن مناسب: ۷ تا ۱۰ سال

داستان در مورد موش کور می باشد که از خانه ی زیرزمینی خود خارج شده و بعد از مدتی موش آبی را ملاقات می کند و باهم دوست می شوند، این کتاب نکات دوستی زیادی یاد می دهد که باعث می شود از بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا باشد.

۲۵. کتاب دفتر خاطرات یک بچه خفن مهربان اثر جف کینی

سن مناسب: ۷ تا ۱۳ سال

رولی تجربیات خودش و دوستش را توی این دفتر می‌نویسد. خاطره این دو دوست بسیار جذاب می باشد و داستان های جذاب و دوست داشتنی می باشد که برای نوجوان ها و کودکان بسیار جذاب می باشد.

۲۶. کتاب آلیس در سرزمین عجایب اثر لوییس کارول

سن مناسب: ۸ تا ۱۱ سال

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب که فیلم هایی هم بر اساس آن ساخته شده است و شخصیت های جذابی مانند خرگوش، ملکه ی سرخ و البته کلاهدوز محیطی بسیار جذاب در این داستان فراهم شده است که برای تمام کودکان جذاب می باشد.

بهترین کتاب های کودک جهان #cyaiyon

۲۷. کتاب آماری و برادران شب از بی بی آلستن

سن مناسب: ۸ تا ۱۲ سال

کتاب آماری و برادران شب، داستانی بسیار جذاب می باشد که در مورد ختری سیزده ساله به نام «آماری» پس از ناپدید شدن برادرش می باشد و سازمان مخفی را کشف می کند و همین باعث ادامه داستان می شود..

۲۸. پلی به‌سوی ترابیتیا از کاترین پترسون

سن مناسب: ۸ تا ۱۲ سال

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان  است در مورد جس و لزلی می باشد که در مدرسه طرد شده‌اند، آن ها دنیایی جادویی در جنگل تصور می کنند، که تخیل آن ها می تواند آن را ایجاد کند و در آن دنیا قهرمان می باشند.

۲۹. کتاب چارلی و کارخانه ی شکلات سازی اثر رولد دال 

سن مناسب : ۸ تا ۱۲ سال

این کتاب که فیلم مشهور و موفقی نیز از آن ساخته شده است برای بسیاری از کودکان بسیار جذاب می باشد، داستان این اثر در مورد پسر بچه ای می باشد که در خانواده ای فقیر زندگی میکند و آرزو دارد که کارخانه شکلات سازی « ویلی وانکا» دیدن کند..

۳۰. کتاب شارلوت عنکبوته از ای. بی. وایت

سن مناسب: ۸ تا ۱۲ سال

کتاب شارلوت عنکبوته داستانی بسیار جذاب می باشد، ویلبر، بچه خوکی است که حیوان خانگی دختری می باشد و حال با گذشت زمان گزینه ی برای تولید گوشت شده است، یکی از کسانی که به او در این راه کمک می کند (شارلوت عنکبوت) می باشد.

۳۱. کتاب آن‌جا که کوه به دیدار ماه می‌رود

سن مناسب: ۸ تا ۱۲ سال

جایی که کوه با ماه ملاقات می کند ممکن است بهترین کتاب کودک در سه گانه زیبا و پرفروش گریس لین می باشد، داستان دختر روستایی است که به همراه اژدها دنبال راز خوشبختی می گردد. اما آیا آن را پیدا می کند؟

فواید کتاب خواندن برای کودک 

  1. ساختن رابطه عاطفی عمیق تر با والدین
  2. پیشرفتهای چشمگیر تحصیلی
  3.  دایره لغات بیشتر
  4.  مهارت برقرار ارتباط قوی تر
  5. مهارتهای درست اندیشیدن
  6.  قدرت سازش با تجربیات جدید زندگی
  7.  افزایش نظم و تمرکز
  8.  خواندن یک نوع تفریح است
  9.  الگو سازی مثبت
  10. حرمت نفس بیشتر

منبع: THE BEST CHILDREN’S BOOKS OF ALL TIME