فواید مطالعه برای کودکان

۱۹ فواید کتاب خواندن برای کودکان

فواید کتاب خواندن برای کودکان، فواید کتابخوانی برای دانش آموزان، فواید کتابخوانی برای دانش آموزان ابتدایی، کتاب خواندن برای کودکان فواید بی شماری برای کودکان دارد، از جمله این فواید می توان به تاثیر مثبت آن بر رشد، ارتباطات و عملکرد مدرسه اشاره کرد.

حتی زمانی که کودک شما تازه متولد شده است، زمان بسیار خوبی برای کتابخوانی می باشد. فواید کتاب و کتابخوانی برای کودکان در سن کم شامل موارد زیر می شود:

  • به شما فرصت برای تعامل و نزدیکی می دهد.
  • فرزند شما ساعتی را در روز برای خواندن کتاب به تنهایی یا با شما آماده می شود.
  • به رشد مهارت های زبانی کودک شما کمک کند.
  • احساسات مختلفی را درک خواهند کرد.

تاثیرات و فواید مطالعه برای کودکان

۱. شبکه نورونی عصبی

شبکه نورونی که مربوط به کلام و بیان است در مغز با گوش دادن به کسی که در حال خواندن است، تقویت می شود. بنابراین کودک شما فقط با شنیدن داستان خواندن شما، دایره واژگان خود را تقویت می کند و به مرور کلمات بیش تری را می فهمد و استفاده می کند.

۲. توسعه شناختی

وقتی برای فرزند خود کتاب می خوانید، کودک موارد شناختی را بهتر دریافت می کند، شروع به درک آنچه می گویید می کند و چیزهایی در مورد اعداد، رنگ ها، شکل ها، حیوانات یا هر چیز دیگری که شما می گویید یاد می گیرند.

علاوه بر این آن ها شروع به درک علت و معلول خواهند کرد و توانایی تفکر منطقی آن ها توسعه بیش تری می یابد.

۳. رابطه قوی و محکم

کتاب خواندن برای کودکان رابطه بسیار نزدیک و قوی تری میان والد و کودک ایجاد می کند، از نظرات هم آگاه می شوند و بهتر یکدیگر را می شناسند.

وقتی برای کودک خود کتاب می خوانید تمام و کمال با او ارتباط برقرار می کنید زیرا نمی توانید  حواس خود را پرت گوشی یا انجام کارهای دیگر کنید و همین باعث می شود این زمان بسیار ارزشمند شود.

۴. سرگرم کننده | فواید کتاب خواندن برای کودکان

تفریح ​​به تنهایی می تواند سرگرم کننده بوده و استرس کودک را کاهش دهد. زمان صرف شده برای کتاب خواندن برای کودکان ​​می تواند منجر به خواب بهتر، احساسات مثبت و حتی روابط قوی تر شود.

۵. تاثیر آرام بخش

کودکان خردسال هنگام خواب ناآرام هستند و همین والدین را عصبی می کند، یکی از فواید کتاب خواندن برای دانش آموزان تاثیر آرام بخش کتاب برای کودک دارد که باعث می شود کودک راحت تر و با آرامش بیش تری به خواب برود.

فواید کتاب خواندن برای کودکان

نیم ساعت قبل از خواب داستان گفتن را شروع کنید. آن‌ها را داخل تخت بگذارید، نور چراغ‌ها را کم کنید و با صدای آرام برایشان بخوانید، سعی کنید داستانی که انتخاب می کنید هیجان زیادی نداشته باشد.

۶. عملکرد بهتر در مدرسه

یکی از فواید خواندن کتاب برای کودکان این است که باعث نمرات بهتر در مدرسه می شود. تجارب اولیه یادگیری مانند خواندن داستان می تواند عملکرد مدرسه آن ها را بهبود بخشد.

آن ها یاد خواهند گرفت که خواندن را دوست داشته باشند و سعی می کنند در مورد موضوعات مختلف مطالعه کنند.

فواید و مضرات کتاب خواندن

۷. بهبود مهارت گوش دادن

شما با داستانی که می گویید دنیای جدیدی را به روی آن ها باز می‌کنید و آن ها با دقت به شما گوش میدهند، حتی زمانی که فکر نمی‌کنید یا به نظر می رسد حواس شان به شما نیست. زمانی که سعی می کنید با همسر یا دوست خود مکالمه خصوصی داشته باشید شاید دقت نکنید ولی فرزند شما کاملا به حرف های شما گوش می دهد. بنابراین باید به حرف هایی که می زنید دقت کنید.

۸. تخیل فعال

آیا تاکنون کتابی خوانده اید و سپس فیلم آن را دیده و ناامید شده اید؟ این به دلیل تخیل شما هنگام کتاب خواندن برای کودکان می باشد که کاملا فعال می باشد و در تصویرسازی به شما کمک می کند.

قوه تخیل کودک را می توان با فعالیت هایی مانند بازی و خواندن کتاب فعال کرد. کتاب خواندن کودکان باعث می شود که آن ها در یک دنیای ساختگی غرق شوند و احساس می کنند که بخشی از داستان هستند. آن‌ها سعی می کنند تصور کنند که اگر در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که شخصیت‌های اصلی در آن قرار میگیرند، چه احساسی یا رفتاری خواهند داشت.

۹. افزایش آی کیو | فواید مطالعه کتاب

درک مطلب به شما توانایی درک سوالات پیچیده را می دهد.

راه مناسب برای پاسخ صحیح به مسئله این است که ابتدا به طور کامل بفهمید چه چیزی می‌پرسد، و این چیزی است که درک مطلب می‌تواند برای شما انجام دهد.

۱۰. بهبود تفکر انتقادی

برای بهبود این مهارت فقط گوش دادن به کلمات کتاب کافی نیست، باید بیشتر از این تلاش کنید، هنگام کتاب خواندن برای کودکان سعی کنید تفکر انتقادی آن ها را افزایش بدهید و آن  ها را به چالش بکشید.

کودک شما باید سعی کند آنچه را که می‌خواند یا می‌شنود بفهمد تا بیشترین بهره را از کتاب ببرد. تشویق فرزند خردسال خود به انجام این کار ممکن است دشوار به نظر برسد، اما تنها کاری که باید برای شروع کردن او انجام دهید این است که از او سؤال کنید.

به عنوان مثال، یکی از سؤالات می تواند این باشد که شخصیت اصلی چه کاری باید انجام دهد تا خود را از مشکلات خارج کند یا چه کاری باید انجام می داد تا پایان داستان اینگونه نمی شد.

۱۱. توسعه همدلی

همدلی به این معنی است که فرزند شما چقدر می تواند احساسات دیگران را درک کند.

برای تقویت همدلی، می توانید کتاب هایی تهیه کنید که به توانایی آن ها در برقراری ارتباط با افراد دیگر درک شرایط آن ها کمک کند.

برای کمک به بهبود مهارت همدلی آن‌ها، می‌توانید در حین خواندن کتاب سؤالاتی درباره احساس فرزندتان بپرسید، برای مثال می توانید از آن ها بپرسید که احساس می کنند شخصیت اصلی داستان چه احساسی دارد.

۱۲. بهبود مهارت مقابله ای

دیدن اینکه دیگران چگونه با احساسات خود کنار می آیند می تواند به فرزند شما کمک کند تا بهتر احساسات خود را مدیریت کنند. آن ها می توانند مهارت های مهم مقابله ای را از خواندن یاد بگیرند.

تصویری را در کتاب به آن ها نشان دهید که حالت چهره شخصیت داستان را نشان می دهد. این به آن ها کمک می کند تا احساسات را بشناسند و همچنین راه های مقابله با آن را بیابند.

۱۳. الگوهای زبانی

کودکان صحبت کردن را عمدتاً با گوش دادن به والدین خود یاد می گیرند.

کتاب خواندن برای کودکان، ساختارهای زبانی خوب را می شنوند و به طور طبیعی آن ها را تقلید می کنند. آن ها نه تنها دایره لغات گسترده تری خواهند داشت، بلکه در مهارت های گفتاری و استفاده از گرامر نیز بهتر عمل خواهند کرد.

کتاب خواندن برای کودکان

۱۴. علاقه به مطالعه

یکی از فواید کتاب خواندن  کودکان این است که آن ها را تشویق می کند تا خودشان به تنهایی نیز مطالعه کنند.

کودکان قبل از هر کس دیگری از والدین خود یاد می گیرند. اگر شما را در حال خواندن ببینند، می خواهند از شما تقلید کنند و خواندن را یاد بگیرند.

۱۵. مهارت های نوشتن

خواندن کتاب مهارت های نوشتاری را بهبود می بخشد، یکی از فواید کتاب خواندن کودکان این است که با تقویت مهارت نوشتن آن ها می تواند دایره واژگان آن ها را تقویت کند.

فرزند شما نه تنها ساختار جملات صحیح را درک می کند و می تواند از آن ها استفاده کند، بلکه افزایش واژگان نیز به او کمک می کند تا خلاقانه بنویسد.

۱۶. افزایش تمرکز

وقتی کودکان به داستان گوش می دهند، توانایی خود را برای تمرکز بر آنچه می شنوند افزایش می دهند.

کودک به مرور به خود فشار می آورد تا بیش تر گوش دهد، بنابراین در طول زمان دامنه توجه آن ها افزایش می یابد. هر چه یک کتاب برای کودک جذاب تر باشد، هنگام خواندن به آن توجه بیشتری خواهد کرد.

خواندن می تواند تمرکز کلی کودک را افزایش دهد. این امر به آن ها کمک می‌کند در مدرسه و هنگام کار روی فعالیت‌ها بهتر عمل کنند.

برخلاف تماشای صفحه نمایش که بر مغز تأثیر منفی می گذارد، خواندن تمرکز واقعی را تحریک می کند. آن ها باید در این فرآیند فعال باشند تا از داستان سود ببرند.

فواید کتابخوانی برای دانش آموزان ابتدایی

۱۷. بهبود تمرکز

وقتی کودکان به داستان گوش می دهند، توانایی خود را برای تمرکز بر آنچه می شنوند افزایش می دهند.

خواندن می تواند تمرکز کلی کودک را طولانی تر کند. این امر به سایر زمینه‌ها سرایت می‌کند و به آنها کمک می‌کند در مدرسه و هنگام کار روی فعالیت‌ها بهتر عمل کنند.

۱۸. درس های اخلاقی

کودکان چیزهای زیادی از شخصیت های داستان های مورد علاقه خود یاد می گیرند. این داستان ها پر از سناریوهایی هستند که در آن شخصیت ها باید تصمیم بگیرند و بر نتیجه اتفاقات تأثیر بگذارند.

نحوه درک کودکان از تصمیمات و اعمال شخصیت های داستان بر اخلاق و ارزش های آن ها تأثیر می گذارد.

۱۹. مهارت ارتباطی

خواندن بهترین فعالیت برای بهبود مهارت ارتباطی در کودکان است. آن ها را تشویق کنید تا در مورد شخصیت ها و رویدادهای داستان بحث کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. حتی می توانید از او بخواهید داستان را با نماش عروسکی اجرا کند.

چگونه والدین با کودک کتاب بخوانند

۱. از سنین پایین شروع کنید.

کتاب خواندن حتی در سن نوزادی نیست فواید مطالعه کتاب زیادی دارد و می تواند از همان زمان باعث علاقه کودک شما به کتاب شود برای این کار می توانید تصاویر کتاب را به او نشان داده و اسم آن ها را بگویید تا درک آن ها را از زبان و اشیا افزایش دهید.

۲. آن را بخشی از برنامه خود قرار دهید.

کتاب خواندن برای کودکان باید به یک روتین برای والدین تبدیل شود و سعی کنند این کار را هرروز انجام دهند تا فواید خواندن کتاب برای کودکان را مشاهده کنید. این کار را مانند مسواک زدن بخشی از برنامه همیشگی خود کرده و به آن پایبند باشید.

فواید کتاب خواندن برای کودکان

۳. تنوع داشته باشید | فواید مطالعه کتاب

سعی کنید کتاب های متفاوتی را برای فرزند خود انتخاب کنید تا در مورد موضوعات مختلف فکر کند و تخیل خود را در همه زمینه ها پرورش دهد. می توانید برخی اوقات کتاب های علمی کودکان برای آن ها بخوانید و نظر آن ها را در مورد آن ها بپرسید. اما به یاد داشته باشید که کتاب خواندن برای کودکان گاهی اوقات باید برای تفریح باشد بنابراین سخت نگیرید.

۴. صبر داشته باشید.

برای کودک خود وقت بگذارید و اگر متوجه داستان یا موضوع کتاب نشدند صبور باشید، کودکان آگاهی های شما را ندارند و ممکن است نتوانند به خوبی شما تمرکز کنند یا گوش دهند اما با صبر می توانید آن ها را درک کرده و همراهشان شوید. کتاب خواندن کودکان به صبر زیادی نیاز دارد و اگر عصبانی شوید کودک ممکن است علاقه خود را به کتاب از دست بدهد.

۵. بحث کنید.

گاهی اوقات می توانید پس از اتمام داستان با پرسیدن برخی از سوالات چالش برانگیز بحث را جالب کنید و از کودک خود بخواهید در مورد پایان یا نتیجه داستان بیش تر فکر کند به طور مثال می توانید از او بپرسید « چه چیزی را در مورد تصمیم شاهزاده دوست داشتی؟»، « شخصیت مورد علاقه تو کدام بود؟ چرا». با این حال، لازم نیست این کار را همیشه انجام دهید گاهی اوقات تنها لذت بردن از کتاب کافی می باشد.

نویسنده: “کودکانه” سایت کودک و نوجوان

منبع: Why is Reading so Important for Children?

 

سوالات متداول

۱ - کتاب در رشد مغز کودک مهم است؟

مطالعه منظم کودکان خردسال الگوهای بهینه رشد مغز را تحریک می کند که به ایجاد مسیرهای قوی در مغز کمک می کند و به نوبه خود مهارت های زبانی، سوادآموزی و مهارت های اجتماعی-عاطفی را بهبود می بخشد که می تواند مزایای مادام العمر به همراه داشته باشد.

۲ - کتاب چه تاثیری بر کودکان دارد؟

کتاب‌ به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی اولیه را توسعه داده و دایره لغات خود را عمیقاً گسترش دهند. کتاب از بچه ها می خواهد که فکر کنند و سعی کنند تا خود را به جای فرد دیگری قرار دهند و از زاویه دید او به دنیا نگاه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *