ناخن جوی در کودکان

ناخن جوی در کودکان

 

ناخن جوی در کودکان

 

بسیاری از کودکان با مشکلات رفتاری و تربیتی و روحی و روانی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. یکی از مشکلاتی که در بین سیل عظیمی از افراد به خصوص در سنین کودکی رواج دارد مشکل و اختلال جویدن ناخن است.

جویدن ناخن

جویدن ناخن به عنوان یک واکنش روحی و روانی که می تواند نشان از استرس و اضطراب باشد بیشتر در سنین بین ۴ تا ۵ سالگی بروز پیدا می کند. از نظر علم روانشناسی دلایل متعددی برای بروز این عارضه در بین کودکان وجود دارد که از استرس و اضطراب به عنوان یکی از اصلی ترین آن هاد یاد می شود.

دلگیری ها و ناراحتی ها

البته دلایل عمده دیگری نیز برای اختلال ناخن جوی مطرح می شود که از ناخن جوی برای بروز دلگیری ها و ناراحتی ها نیز یاد  می شود و در واقع عده زیادی معتقدند که کودک با کار ناخن جوی می خواهد دلخوری و یا دلگیری خود را از امری نشان دهد که در واقع نسبت اعتماد به این گفته بسیار پایین تر از نسبت دادن آن به استرس و تنش می باشد. از جلب توجه نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل روی آوردن کودک به ناخن جویدن یاد می شود که در بعضی موارد می تواند کاملا درست و به جا باشد. دلیل دیگری که می توان برای ناخن جوی در کودکان برشمرد این است که وقتی کودک نمی تواند خشم خود را در مقابل یک خواسته برآورد نشده فرونشاند به ناخن جوی به عنوان یک وسیله اعتراضی روی می اورد که این امر نیز می تواند درست باشد اما به هر حال به قطعیت و محکمی علت استرس نمی باشد.

در نهایت ناخن جویدن در کودک هر دلیلی که داشته باشد بد و خطرناک بوده و می تواند باعث ایجاد آسیب های جسمی و روحی به او شود که این آسیب ها شدت بیشتری در دوران دبستان و راهنمایی داشته و می تواند موجب ایجاد افت تحصیلی نیز در کودک شود.  یکی دیگر از عوارضی که می تواند در کودکان مبتلا به ناخن جوی بروز نماید عقب ماندگی اجتماعی  است که در واقع نیاز است تا والدین با دقت وارد عمل شده و برای از بین بردن این اختلال در دوران کودکی فرزند خود تلاش نمایند چرا که حل این مشکل در دوران کودکی که فرد هنوز از نظر روحی و جسمی کاملا شکل نیافته آسان تر خواهد بود. برای جلوگیری از مشکل جویدن ناخن در کودکان راه های زیادی وجود دارد که می تواند مثمر ثمر واقع شده و اختلال را در کودک کم نماید و یا به طور کامل آن را برطرف نماید و یا جلوی وقوع آن را بگیرد.

نکته بسیار مهم این است که والدین هیچ گاه نباید کودک را به خاطر جویدن ناخن سرزنش کرده و به او سرکوفت بزنند بلکه می بایست برای علت آن فکر چاره کرده و دلیل این کار را بفهمند چرا که هیچ گاه با سوال پرسیدن از کودک نیز نمی توان دلیل آن را فهمید و حتی ممکن است آن را بد تر نماید. برای این کار دقت نمودن به کودک و این نکته که کودک در چه زمان هایی این کار را انجام می دهد می تواند بسیار موثر واقع شود. ف

همیدن این که چه دلیلی باعث بروز مشکل ناخن جوی در کودک شده و ارامش او را به هم زده است بسیار مهم است. کوتاه نمودن ناخن های بلند کودک می تواند جلوی این مشکل را تا حد بسیاری گرفته و آن را بهبود دهد اما به هر حال راهکار قطعی نیست چرا که این مشکلات ریشه در شرایط ذهنی و روحی کودک دارد. باید توجه کودک را از جویدن ناخن پرت کرده و مثلا  او  را به بازی جدیدی مشغول نمایید که کودک نیز باید حس خوبی به آن داشته باشد و در غیر این صورت می تواند مشکل او را تشدید کند. هیچ گاه نباید کودک را سرزنش نمود.

 

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *