چه زمانی برای فرزندم تلفن همراه بخرم؟

چه زمانی برای فرزندم تلفن همراه بخرم؟

 

زمانی تلفن همراه یک وسیله ی لوکس منحصر برای ثروتمندان یا وسیله ی مورد استفاده برای والدین بود، اما از یک زمانی به بعد این مسئله که کودکان نیز یک گوشی تلفن همراه داشته باشند امری عادی شده است. کودکان نوپا و بچه های کوچک با گوشی تلفن همراه و تبلت آشنا می شوند و به وسیله ی آن می توانند شوهای تلویزیونی مورد علاقه شان را تماشا کنند، به موسیقی گوش دهند و با آن بازی کنند. ولی دلیلی وجود ندارد که کودکان در سنین پایین با این قبیل

ابزار اشنا شوند و یا پیش از انکه ضروری باشد به انها یک گوشی شخصی داده شود.

زمانی که بچه ها انقدر کوچک هستند که باید همواره تحت نظارت باشند، آنها به موبایل نیازی ندارند. این مسئله روشن به نظر می آید که در تکنولوژی موبایل در اصل برای ارتباط با دیگران ابداع شده است. کودک برای تماشای شوهای تلویزیونی و بازی کردن به موبایل نیاز ندارد. استفاده از وسایل الکترونیکی برای بچه ها در سنین خاصی بر روی رشد و سطح توجه آنها تاثیر می گذارد. هیچ دلیل برای اینکه کودکان برای خودشان موبایلی داشته باشند که همیشه در دسترس باشند وجود ندارد. شما می توانید گوشی را پیش خود نگه دارید و زمانی که کودک باید به شما تلفن بزند و یا از او خبردار شوید گوشی را در اختیار او بگذارید.

زمانی که فرزند شما سنین بلوغ را پشت سر گذاشته مثلا در حدود پانزده سالگی، مطمئنا باید گوشی همراه داشته باشد حداقل یک گوشی برای تماس های اضطراری باشد نه حتما یک گوشی هوشمند که نوجوانان همه خواهان ان هستند.

این زمانی است که فرزند شما به اندازه کافی استقلال و جسارت دارد که به تنهایی و یا با دوستانش بیرون برود و زمانیست که کودک به ارتباط نیاز دارد. این بدین معنی نیست که نباید هیچ قانونی در رابطه با این وسیله وجود نداشته باشد. به فرزند خود اجازه ندهید همان سطح دسترسی که شما به گوشی موبایل دارید به همان مقدار به موبایل دسترسی داشته باشد.

بنابراین زمانی که یک گوشی موبایل در اختیار فرزند خود می گذارید نیاز است که یک سری محدودیت ها برای استفاده از آن برای او قائل شوید. این مسئله می تواند در مورد این باشد که کودکان برای چه کاری از تلفن همراه استفاده کنند و چه زمانی اجازه استفاده از آن را دارند. تمام گوشی های نوجوانان هوشمند هستند و مجهز به اینترنت بنابراین تمامی نوجوانان دسترسی وسیع بع گستره اینترنت از گوشی های خود خواهند داشت. نمی توانیم خود را گول بزنیم و با محدودیت های ظاهری تصور کنیم نوجوان را محصور نگه داشته ایم. بهتر است بدین منظور روی اگاه کردن نوجوانان سرمایه گذاری کنیم. به عنوان یک والد، این مسئله به شما بستگی دارد که تشخیص دهید که چه زمانی برای کودک خود تلفن همراه بخرید. یک موبایل مشترک با اعضای خانواده یا با خواهر و برادر بزرگتر گاهی می تواند یک راه حل خوب باشد. بلوغ کودک خود و به کار گیری قوانین را در او در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن مسئله ی امنیت که در اولویت می باشد یک گوشی در اختیار کودکتان بگذارید. گوشی های مدرن پنجره ای رو به اینترنت و مسائل امنیتی موجود در ان می باشد. برخی مسائل وجود دارد که شما به عنوان یک والد در مورد بچه ها از آنها خبر دار باشید.

 

منبع:مشاورکو

236 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام اسمم فاطمه هست و ۱۴ سالمه و تبت دارم و میخوام بفروشم و یه گوشی بخرم به نظر شما سنم خوبه ؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فاطمه جان
      در این مسیر نیاز است که در اول عزیزم بررسی کنی که می خواهی از گوشی چه استفاده کنید و در این مسیر می توانی مدیریت لازم را داشته باشی چون در هرصورت گوشی می تواند تمرکز شما را مقداری کاهش بدهد پس بهتر است که در اول در این موراد فکر کنی تا بتوانی با مشورت با خانواده و بررسی شرایط تصمیم گیری بهتری داشته باشید .
      شما یک خانم نوجوان هستید و می توانید از گوشی استفاده کنید اما نیاز است که مراقبت و مدیریت لازم را داشته باشید .

      پاسخ
  2. محمدی
    محمدی گفته:

    سلام.خسته نباشید
    من محمدی هستم و ١۵ سالمه. الان با گوشی مادرم این کامت رو میذارم. چند وقت قبل مطرح کردم که گوشی هوشمند برام بخرن اما با مخالفت شدید مواجه شدم و میگفتن تو الان نیاز نداری. من خودم هم قبول دارم که در این سن نیاز اورژانسی به داشتن تلفن هوشمند ندارم اما بنظرم چیز هایی وجود داره که حس داشتنشون در نوجوانی با داشتنشون در هیچ سن دیگه ای قابل مقایسه نیست. و اینکه باید مسئولیت پذیری در رابطه با فضای مجازی رو از همین سنین یاد گرفت.
    من همین الان هم که گوشی مادرم رو استفاده میکنم هیچوقت سراغ وب سایت ها، پیج های اینستاگرامی و یا فیلم هایی با محتوای بد و ضد شرع نرفتم، هیچوقت دنبال ارتباط با جنس مخالف نبودم و به هیچ وج نیستم چون میدونم در آخر ضررش برای خودم هست.
    با همه اینها چون خودم قبول دارم که نیازم اورژانسی نیست خیلی کم درخواست کردم و همیشه تمام تلاشم رو کردم و میکنم که با این موضوع و تمام موضوعات زندگی منطقی و عاقلانه برخورد کنم.
    حالا هم به دلایلی که بالا گفتم دوست دارم که گوشی هوشمند داشته باشم و اگر میشه راهنمایی کنید که چگونه میتونم مادرم رو راضی کنم؟!

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      خب شما نوجوانی هستید که بینش لازم را در مورد آسیب های احتمالی سنت و شرایط رشدی خودت و حتی نیازهایی که ممکن است تجربه کنید دارید اما در این مسیر بهتر است که در این مسیر در تعامل با پدر و مادر تصمیم گیری داشته باشید چون انها نیز نگرانی هایی دارند که سعی می کنند از این طریق از شما محافظت کنند اما خب شما می توانید در این سن با رعایت یک سری از موارد و حدود مشخص تری از استفاده از گوشی تلفن همراه گوشی اندروید داشته باشد اما بازهم در این مسیر نیاز است که در احترام و با بیان درک نگرانی های پدر و مادر و بیان احساسات و نیازهای خودت و مسیر استفاده و هدفی که دارید با آنها صحبت کنی تا بتوانید در کنار هم و با پاسخ و درک احساسات و نیازها در این مسیر تصمیم گیری داشته باشید .
      استفاده از هر وسیله ای اگر با مراقبت و بینش و به شکل افراطی نباشد مشکلی ایجاد نمی کند هرچند که شرایط سنی نیز اهمیت دارد مثلا گوشی با داشتن فضاهای مجازی مناسب سن یک کودک نیست و نیاز است که مراقبت های لازم صورت گیرد و یا در سن نوجوانی اگر بخواهید خود را درگیر فضاهای مجازی کنید البته منظور افراطی و در زمان طولانی و بدون محدودیت می باشد خب این می تواند بر مسیر زندگی شما و اولویت هایی که در این سن برای آینده شما اهمیت دارد تاثیر بگذارد .

      پاسخ
  3. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام دختر من ۱۴ سالشه و از من تبلت میخواد اون تبلتی که دوست داره براش بخرم سیم کارت نمیخوره و تمام برنامه هاش به گوشی من وصله ایا مناسبه تا براش بخرم؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      دقت کنید که فرزند شما ۱۴ سال دارد یعنی یک نوجوان محسوب می شود و در این مورد می تواند از گوشی و یا تبلت با نظارت و همراهی شما استفاده کند البته نیاز است که باهم در مورد نصب برنامه ها و میزان استفاده و شرایط سنی که دارد صحبت کنید تا بتوانید در مسیر تعاملی باهم در این مورد تصمیم گیری داشته باشید .
      در کنار اینکه خب یک نوجوان نیاز به ارتباط با دوستان خودش دارد پس اینکه سیم کارتی نیز داشته باشد اصلا مشکلی نیست اگر او بداند که قرار نیست تمام تمرکز خودش را بر این مسائل بگذارید .
      بهتر است نگران نباشید اگر بتوانید مسیر تعاملی و فضای صحبت و تعامل ایجاد کنید می توانید در این مسیر با انعطاف پذیری باهم این مسیر رشدی را بهتر طی کنید.

      پاسخ
  4. Targol$
    Targol$ گفته:

    سلام،من یه دختر چهارده ساله هستم،من وقتی هفت سالم بود پدر و مادرم برام تبلت گرفتن که صرفا برای بازی کردن و همین چیزا بود،وقتی ده یازده سالم شد یه سیمکارت هم برام گزاشتن که مثلا یه وقتی چیزی پیش اومد بهشون اطلاع بدم.تا الان که مدرسه ها مجازی شده چیزی درباره موبایل و اینترنت نگفتم چون میدیدم واقعا هیچ نیاز ظروری ندارم و فوقش هر از چند گاهی با گوشی بابام میرفتم چند تا اهنگ دانلود میکردم و میریختم تو تبلتم گوش بدم.ولی اان که همه چیز و مدرسه هم مجازی شده گفتم برام یه موبایل معمولی بگیرن،چون هم تبلتم دیگه واقعا قدیمی شده و خیلی کارارو نمیشه باهاش انجام داد و ی سری چیزا رو نصب کرد،هم اینکه اصلا حافظه نداره،ولی باز هم میگن که بزار هجده سالت شه تازه تصمیم بگیرم بات بگیریم یا نه.هی برام تعریف میکنن که اره ما تازه وقتی رفتیم دانشگاه موبایل خریدیم،خب منم میگم که الان که بیست سال پیش نیست!الان همه تکنولوژی دارن من چه فرقی باهاشون دارم.میبینم همسنای خودم چه مثلا یه سال کوچیکتریا بزرگتر موبایل دارن،نمیگم به خاطر حسودی یا اینکه چون دوستم داره منم باید داشته باشم نه من از این ادما نیستم ببینم یکی یه چیزی داره منم برم بگیرم،ولی الان تو این دوره زمونه واقعا یه نوجوون همسن من احتمالا به یه گوشی یا اینترنت احتیاج داره.تازه من میگفتم کهبرام گوشی بگیرن نمیخاستم توش اینستاگرام و این چیزا نصب کنم هرچند دوستام دارن،ولی من خودم نمیخام چون هم هیلی از وقتمو ناخودآگاه میگره هم مصرف نتش خیلی بالاست،ولی مثلا واتساپ یا شاید تلگام فکر نمیکنم چیز بدی باشه،درسته تو تلگرام هم سایت های نامناسب زیاد هست ولی خوب خودمم میفهمم که چیز درستی نیستن.
    میخام بهم راهنمایی کنین که اگر پدر و مادرم درست میگن که الان تایم مناسبی برام نیست که گوشی داشتن باشم،چجوری خودمو اماده کنم یا اعتمادشونو جلب کنم که برام تهیه کنن؟؟
    ممنون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما عزیزم
      ببین در هرصورت انها شرایط مناسب سنت را برایت محیا کرده اند و خب در این مسیر بهتر است که نگران آینده نباشی و به خودت و آنها زمان بدهی در این مسیر فعلا می توانید از گوشی پدر و مادر استفاده کنی و در مورد کلاس هایی که داری با آنها صحبت کنید تا بتوانید در مسیر تعاملی باهم در این مورد نتیجه گیری بهتری داشته باشید .
      در هرصورت بهتر استکه خودت را مقایسه نکنی چون اینکه زودتر از شرایط هم برای فرزندان موبایل و امکانات نامناسب سن ایجاد کنیم به معنای دوست داشتن بیشتر نیست در کنار اینکه فرهنگ و هنجارهای خانواده ها باهم متفاوت می باشد.
      سعی کن در یک تعامل در احترام و با بیان نیازها و احساسات و شنونده خوبی بودن با انها پیش بروید به مرور زمان و با افزایش سن شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

      پاسخ
  5. Ali$
    Ali$ گفته:

    سلام من یه پسر۱۴ ساله هستم قبلا گوشی نداشتم ولی الان لازم دارم بخواتر درسام اما مادرم میگه اگه تیزهوشان قبول شدی برات میگیریم یا یه تلاشی ازت دیدم من از کلاس اول تا هفتم میانگین نمره هام همه ۲۰ بوده حتی یه ۱۹هم نداشتم.هرچی بهشون میگم گوش نمیکنن الان همه ی دوست هام گوشی دارن و همش من رو مسخره می کنن من هیچ وقت این رو به پدر و مادرم نگفتم و هیچ توجهی به این موضوع نکردم لطفا بگین چطوری مادرم رو راضی کنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا علی
      خب اینکه شما نیاز جدیدی را تجربه کنید اصلا چیز بدی نیست و خب با توجه به اینکه وارد سن نوجوانی شده اید بهتر می توانید موارد استفاده از گوشی و محدودیت و آسیب های آن را درک کنید و خب از نظر تهیه گوشی اگر واقعا بتوانید مدیریت لازم را داشته باشید برای سن شما چیز بدی نیست .
      اما در اینجا چند موضوع وجود دارد در اول اینکه خب نیاز است که شما با پدر و مادر صحبت کنید که خب نمره دیگر بالاتر از بیست که نداریم پس شما دارید تلاش خودتان را می کنید پس در این مسیر می توانید در کنار تلاش درسی که خب برای شرایط سنی و رشدی در آینده شما از اهمیت زیادی برخودار می باشد یک سری امکانات را نیز داشته باشید اما خب پدر و مادر نیز به دلیل شرایط سنی شما و نگرانی هایی که دارند در تهیه گوشی دچار سردرگی می شوند و این باعث می شود که خب مقداری آن را تاخیر بندازند اما مادر بیان می کند با دیدن تلاش خب به گفته شما همه نمره ها بیست می باشد پس در این مورد بالاتر نداریم اما خب نیاز است که دقیقا از ایشان بپرسید که منظورشان از تلاش چیست و نگران چه چیزی هستند و سعی کنید با تعامل و درک نیازها و نگرانی و احساسات هم در این مسیر تصمیم گیری کنید.
      اما اینکه دوستان شما ، شما را مسخره می کنند بهتر است که زیاد به این رفتارها توجه نکنید و در کنار احترام به روابط دوستی خود مسیر رشدی خودتان را سپری کنید در هرصورت شما براساس شرایط خودتان و نه در قالب مقایسه خودت با دیگران نیاز است که در این مسیر تصممی گیری کنید و اگر بخواهی وارد مقایسه کردن خودت با دیگران شوی احساس رضایت هر روز کاهش می یابد پس بهتر است که مسیر رشدی خودت را بسازی.

      پاسخ
  6. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام من ۸ دی امسال یعنی دو الی سه هفته دیگه تولدمه کلاس هفتمم از لحاظ درسی تا امسال یه نمره غیر خیلی خوبم نداشتم بودم ولی امسال وارد هفتم که شدم تو مدارس تیزهوشانم حلی ۷ معدلم۱۹ به بالا هست و در کل متغیره پایین تر از ۱۹ فعلا دریافت نکردم من هرچی به پدر و مادرم میگم که برام موبایل بگیرن نمیگیرن میگن لپتاپ داری میگم اخه لپ تاپ که جای گوشی رو نمیگیره بعدشم گوشی اصلا سیستم عاملش با لپ تاپ متفاوته کلاس پنجم که بودم تبلتم خراب شد و تا به الان هیچی جز لپتاپم ندارم بعضی اوقات هم اگر مادرم با گوشیش کار نداشته باشه ازش استفاده میکنم ولی متاسفانه هرچی به پدر و مادرم میگم برام نمیگیرن و اینکه پیش دوستانم خجالت میکشم اونا همه دارن و هر از چند گاهی یبار مسخرم میکنن که البته این موضوعو به پدر و مادرم نگفتم چون نمیخوام در اون حد تحت فشار قرار بگیرن برای خرید موبایل دوست دارم با رضایت خودشون برام بگیرن به نظرتون چطوری میتونم راضیشون کنم؟؟؟؟؟

    پاسخ
  7. ناشناس
    ناشناس گفته:

    سلام من ۸ دی امسال یعنی دو الی سه هفته دیگه تولدمه کلاس هفتمم از لحاظ درسی تا امسال یه نمره غیر خیلی خوبم نداشتم بودم ولی امسال وارد هفتم که شدم تو مدارس تیزهوشانم حلی ۷ معدلم۱۹ به بالا هست و در کل متغیره پایین تر از ۱۹ فعلا دریافت نکردم من هرچی به پدر و مادرم میگم که برام موبایل بگیرن نمیگیرن میگن لپتاپ داری میگم اخه لپ تاپ که جای گوشی رو نمیگیره بعدشم گوشی اصلا سیستم عاملش با لپ تاپ متفاوته کلاس پنجم که بودم تبلتم خراب شد و تا به الان هیچی جز لپتاپم ندارم بعضی اوقات هم اگر مادرم با گوشیش کار نداشته باشه ازش استفاده میکنم ولی متاسفانه هرچی به پدر و مادرم میگم برام نمیگیرن و اینکه پیش دوستانم خجالت میکشم اونا همه دارن و هر از چند گاهی یبار مسخرم میکنن که البته این موضوعو به پدر و مادرم نگفتم چون نمیخوام در اون حد تحت فشار قرار بگیرن برای خرید موبایل دوست دارم با رضایت خودشون برام بگیرن به نظرتون چطوری میتونم راضیشون کنم؟؟؟؟؟.

    پاسخ
  8. فرحناز نظری
    فرحناز نظری گفته:

    سلام به همگی.دختر من اسمش بهار هست.هم اکنون از گوشی همراه من استفاده میکنه برای درس خواندن و کار های دیگه و زیاد از بازی خوشش نمیاد (البته کمی دوست داره) خودش هم دوست نداره اینقدر توی اینترنت بچرخه و روزی تقریبا ۲ ساعت توی گوشی و اینترنت هستش راستی دختم ۱۲ ساله هست و اون میگه که دوست داره تلفن همراه خودش رو داشته باشه من و پدرش هم موافقت کردیم نظر شما چیه؟!

    پاسخ
  9. کیوکا
    کیوکا گفته:

    سلام من ۱۱ سالمه مامانم میگه که درست نیست برام گوشی خریدم بابام هم
    من با گوشی مامانم کار میکنم توی مدرسه هم دوستام مسخره مکنند
    نمره و درسمم خوبه همیشه ۲۰ ۱۹ میگرم
    اما کوچکتر از من هم گوشی داره
    من باگوشی مامانم اگه قرار بود ذهنم خراب بشه خوب شده‌بود ولی من از همه بچه‌ای فامیل با عدب تو و نمره‌ای بالاست

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما
      اینکه شما دوست دارید گوشی مخصوص به خودت را داشته باشی اصلا چیز بدی نیست اما خب قرار هم نیست خودت را با دیگران مقایسه کنی چون در هرصورت شرایط و قوانین خانواده ها و حتی مسیرهای که برای زندگیشان افراد انتخاب می کنند باهم فرق دارد و خب در این مورد بهتر است شما درخواست خودتان را با آنها در میان بگذارید اما با مشورت باهم در این مورد تصمیم گیری کنید.
      در کنار اینکه خب اگر شرایط کلاس های آنلاین وجود نداشت واقعا استفاده از گوشی اختصاصی هنوز برای شرایط سنی شماها زود بود و خب حتی در زمان فعلی نیاز است که برای مراقبت از خودتان هم که شده از تمرکز افراطی بر این موارد خوداری کنید.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *