چگونه کودک شاد تربیت کنیم؟

چگونه کودک شاد تربیت کنیم؟

چگونه کودک شاد تربیت کنیم؟

کودک شاد

ایجاد دوران کودکی شاد و سالم برای کوک می تواند باعث موفقیت او در آینده شود. اما بسیاری از والدین نمی دانند، به راستی چگونه می تواند کودکی شاد در دنیای امروز تربیت کرد؟ بزرگ کردن کودک شاد تنها ایجاد لحظات شاد برای آنها نیست، در واقع چیزی برعکس اینست. کودکان شاد مهارت هایی دارند که به آنها اجازه می دهند از شادی دراز مدت در زندگی لذت ببرند. با اتخاذ روش ها و عادات سالم می توانید مهارت های شادی در زندگی را در فرزند خود ایجاد کنید. در اینجا ده روش برای پرورش کودک شاد ارائه شده اند.

  1. تشویق بازی در فضای باز

قدرت بازی های فضای باز را دست کم نگیرید. دویدن روی چمن، بالا رفتن از درختان، تاب بازی، و حفاری خاک برای کودکان مناسب هستند. مطالعات نشان می دهد رایحه های مرتبط با طبیعت ، مانند درختان کاج ، چمن های بریده شده و اسطوخودوس می توانند روحیه کودک شما را تقویت کنند. بنابراین، باید کودک خود را تشویق کنید تا در فضای باز کتاب بخواند یا تکالیفش را در بالکن یا ایوان خانه بنویسد تا بیشتر شاد شوند.

بازی در فضای باز هم چنین می تواند مهارتهای اجتماعی را در کودک بهبود بخشد. یک مطالعه ۲۰۱۷ منتشر شده در مجله علوم پزشکی آمریکا نشان داد که افزایش بازی در فضای باز برای کودکان باعث افزایش همدلی، سرگرمی و خودکنترلی در آنها می شود، که مهارتهای اجتماعی حیاتی هستند. کودکان با مهارتهای اجتماعی بهتر احتمالا از روابط سالم تری لذت می برند. یک مطالعه نشان داد که کودکان با مهارت های اجتماعی بهتر با احتمال دو برابر بیشتر به کالج می روند و کمتر احتمال دارد تجربه مصرف مواد مخدر، چاقی و خشونت را داشته باشند. بنابراین بازی در فضای باز را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. حتی زمانی که هوا خوب نیست، کودک را تشویق کنید دوچرخه شواری کند، با کودکان همسایه بازی کند و در فضاهای بزرگ و باز بدود.

  1. زمان نگاه کردن به صفحه نمایش ها را محدود کنید.

ممکن است کودک روی ساعات طولانی نشستن پای گوشی و لب تاپ اصرار بورزد و آن را عامل شادی بداند. اما مدت زیاد استفاده کردن از این وسایل برای بهزیستی کودک شما مناسب نیست. مطالعات نشان داده اند، اگر کودکان زمان زیادی را به فعالیت های غیر لوازم الکترونیکی اختصاص دهند، مثل ورزش کردن، فعالیت های خانوادگی، بازی های آزاد و … شادتر خواهند بود. محدودیت های واضح برای استفاده از لوازم الکترونیکی وضع کنید. اگر دارای گوشی هوشمند است استفاده از آن را محدود کنید مخصوصا هنگام فعالیت های خانوادگی و بازی با همسالان.

  1. قدردانی را تمرین کنید

قدردانی کردن در زندگی روزمره می تواند به کودکان کمک کند که افرادی سالم تر و شادتر باشند. اما به یاد داشته باشید که تفاوت زیادی بین تشکر اجباری و تشکر به معنای واقعی وجود دارد. سپاس گزاری خود را صمیمانه ابراز کنید. ابراز سپاس گزاری و قدردانی برای کارهایی که کودک می کند به آنها آموزش می دهد که همان کار را تکرار کنند.

صحبت در مورد اموری که نسبت به آنها حس قدردانی دارید را در خانه فراموش نکنید. سه چیز را که برای آنها قدردان هستین مشخص کنید و در هنگام شام و یا خوابیدن در مورد آنها صحبت کنید. این مسئله به کودکان کمک می کند که یاد بگیرند برای چیزهایی که دارند سپاس گزار باشند. عادت نوشتن یادداشت های تشکر را ایجاد کنید. یادداشت های تشکر را محدود به هدیه دادن نکنید. باید کودک را تشویق کنید که یادداشت های سپاس گزاری و تشکر برای معلم مخصوص خود یا مربی بفرستد.

  1. انتظارات بالا داشته باشید اما نه خیلی بالا

در حالیکه گذراندن ساعات زیاد برای یک تست یا تمرین یک آلت موسیقی خیلی سرگرم کنده نیست، کودکانی که گرایش به انجام کارهای سخت دارند زندگی شادتری خواهند داشت. انتظارات شما تاثیر بزرگی روی تمایل کودک برای به چالش کشیدن خود دارد. کودک سخت کار می کند تا انتظارات را برآروده کند، البته به شرطی که این انتظارات منطقی باشند.

مطالعات نشان داده اند زمانی که والدین انتظارات آکادمیک بالا از فرزندان دارند، در نهایت بچه ها عملکرد  بهتری در مدرسه دارند و در بیشتر در تکالیف سخت دوام می آورند. انتظارات مناسب هم چنین با تاب آوری اجتماعی نیز مرتبط بوده است. اما مهم است که فراموش نکنید که نباید انتظارات کمال گرایانه از فرزند خود داشته باشید. فشار آوردن زیاد ممکن است منجر به مشکلات رفتاری در کودک شود. انتظار بیش از حد کامل بودن در کودک ریسک ابتلا به مشکلات سلامت روان را در کودک افزایش می دهد. هم چنین، کودک شما ممکن است اهدافش را رها کرده و احساس کند که فشار زیادی را به او می آورید.

  1. خود کنترلی را آموزش دهید.

ممکن است خوردن یک کلوچه اضافه، کنار گذاشتن تکالیف خانه با دوستان و افراط در تماشای تلویزیون به جای انجام وظایف لحظات لذت بخشی را برای کودک فراهم کنند. اما در دراز مدت، فقدان خودکنترل گری بیشتر آسیب می رساند. یک مطالعه ۲۰۱۴ نشان داد که افراد با خود کنترلی بیشتر خلق بهتری را گزارش می کنند. جالب اینکه، محقان یادآور می شوند افراد با خودکنترلی بیشتر خود را کمتر از دیگر افراد در موقعیت های وسوسه انگیز قرار می دهند. ذاتا آنها بلدند خود را شاد کنند. خود تنظیمی را از اوایل کودکی آموزش دهید. همزمان با آن، به او یاد دهید که اطرافش را با موضوعات وسوسه کننده پر نکند. روش هایی که می توانید به او کمک کنید عبارتند از:

  • یک سبد برای گوشی های هوشمند در آشپزخانه قرار دهید. از او بخواهید زمان انجام تکالیفش گوشی را در سبد قرار دهد و بعد به کارهاش برسد.
  • غذاهای سالم را در فریزر یا کابینت قرار دهید. اگر مقداری شکلات در خانه دارید، آنها را خارج از دسترس قرار دهید تا به سختی بتواند بردارد.
  • همه لوازم الکترونیکی را قبل از خواب در یک نقطه مشترک از خانه بگذارید. بنابراین، کودک تبلت یا گوشی را خود به تخوتخواب نمی برد.
  1. وظایفی را به او محول کنید.

کودک دوست ندارد که اکنون میز یا حال را تمیز کند. اما، مشخص کردن وظایف می تواند یک عامل کلیدی در دستیابی به شادی طولانی مدت باشد. مطالعات نشان داده اند مشخص کردن وظایف در سن ۳ تا ۴ سالگی بزرگترین پیش بین موفقیت در طولانی مدت است. همچنین، انجام وظایف تعیین شده به کودکان کمک میکند احساس نزدیکی بیشتر یا خانواده داشته باشند. این حس نزدیکی و ارتباط با خانواده به کودک کمک می کند از لحاظ ذهنی قوی بماند مخصوصا زمانی که با سختی ها مواجه می شود.

چگونه کودک شاد تربیت کنیم؟

وظایف و تکالیف هم چنین درس های زندگی بی شماری را برای کودک دارند، مانند خدمات اجتماعی و مسئولیت پذیری. هم چنین می توانند یاد بگیرند که چگونه با تکالیف خسته کننده روبرو شوند، یا اینکه قادرند حتی هنگام خستگی دوام بیاورند. مرتب کردن تختخواب یا تمیز کردن آشپزخانه به آنها حس مشارکت می دهد، و نشان می دهد که اگر چه کوچک هستند اما می توانند تغییری ایجاد کنند. تکلیف منظمی را معین کنید و از کودک انتظار داشته باشید آنها را انجام دهد.

  1. با یکدیگر شام بخورید.

زمانی که کودکان تمرینات ورزشی و بازی را انجام می دهند، دوست دارند چیزی را گاها بخورند و وعده ها را بین بازی ها صرف کنند. اما غذا خوردن در کنار هم به عنوان خانواده، یکی از بهترین کارهایی است که شما می توانید انجام دهید تا فرزندی شاد داشته باشید. یک مطالعه نشان داد که تعداد بالاتری از وعده های غذایی با خانواده با خلق مثبت در نوجوان همراه است. مطالعه دیگر نشان داد که نوجوان هایی که غذا را با خانواده می خورند دیدگاه مثبت تری به آینده دارند.

وعده های خانوادگی همچنین سلامت را ارتقا می دهند. کودکانی که با والدین خود غذا می خورند کمتر احتمال دارد دچار اضافه وزن و یا مشکلات خوردن شوند. نوجوانانی که با والدین غذا می خورند با احتمال کمتری اعتیاد به مصرف مواد پیدا می کنند یا مشکلات رفتاری نشان می دهند. اگر هر شب با یکدیگر شام نمی خورید، نگران نباشید. بیشتر مطالعات یافته اند که کودکان حتی از چند شب شام خوردن با والدین نیز سود می برند.

  1. از زیاده خواهی فرزندان اجتناب کنید.

خریدن هر هدیه ای که کودک دوست دارد یا در اختیار قرار دادن هر چیزی که می خواهد واقعا او را شاد نمی کند. در واقع، کودکان زیاده خواه ممکن است در بهزیستی روانی خود دچار مشکل شوند. مطالعات نشان داده اند که کودکانی که هر چیزی برای آنها فراهم می شود احتمال احساس پوچی را تجربه خواهند کرد. ممکن است برای تعریف تفاوت بین خواسته ها و نیازها مشکل داشته باشند و در نتیجه، ممکن است تصور کنند شادی تز چیزهای مادی نشات می گیرد.

بنابراین سعی کنید هر چیزی که کودک می خواهد را فراهم نکنید. با وجود اینکه خریدن جدیدترین گوشی هوشمند، لباس های برند و دوچرخه بهتر آنها را شاد خواهد کرد، اما در دراز مدت نتیجه خوبی نخواهد داشت. به انها فرصت دهید تا برای آنچه می خواهند هزینه کنند. زمانی قدر آنچه را دارند می دانند که برای رسیدن به آن تلاش کنند، نه اینکه راحت به دست بیاورند. بیشتر روی تجربه کردن تمرکز کنید تا وسایل. مطالعات نشان داده اند که صرف پول و وقت برای ایجاد خاطرات بسیار خوشحال کننده تر است تا خرید وسایل مختلف.

  1. با خانواده ورزش کنید.

چه در خانه از روی کلیپ ها ورزش کنید و چه به پیاده روی خانوادگی بروید، ورزش در کنار هم خانواده را شادتر میکند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که نوع ورزش مهم نیست. ایروبیک، کششی و تعادلی یا وزنه زدن، همگی می توانند شادی را افزایش دهند. ممکن است تصور کنید نیازی به ورزش با یکدیگر نیست، چون کودک در مدرسه تمرین دارد. اما ورزش شما را شادتر می کند و والدین شادتر کودک شادتر خواهند داشت. علاوه بر اینها، فعالیت فیزیکی به شما کمک می کند که خاطرات مثبت با یکدیگر بسازید، که در واقع نیازمندی های شادمانی هستند.

  1. به بقیه کمک کنید.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که نوع دوستی با شادی مرتبط است. در واقع، مهربان بودن با دیگران کودک شما را شادتر می کند و شادی آنها را مهربان تر. این یک چرخه مثبت است و آنها را برای زندگی شادتر و سالم تر آماده می کند. روش های زیادی وجود دارند که می توانید کودکان را در رفتارهای نوع دوستی مشارکت دهید:

  • دعوت از اعضای خانواده برای یک رفتار مهربانانه در روز، و آگاه کردن بقیه از این کارها در هنگام صرف غذا و یا دورهمی خانوادگی
  • با یک سازمان خیریه همکاری کنید و کارهای داوطلبانه را در برنامه های خود قرار دهید.
  • به صورت هفتگی مقداری پول برای کمک کردن به دیگران را در اختیار کودک قرار دهید و به او اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد کجا آنها را خرج کند.

نویسنده: “کودکانهسایت کودکان و نوجوان

مقالات مرتبط

[shortcode_blog  title='کودک شاد' cols='2' cats='%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9' postspp='4' usecarousel='1' img_popup='1' /]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *