شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

پزشکان اغلب برای حصول اطمینان از میزان دریافت انواع ویتامین ها و مواد مغذی به بدن بیماران، به آن ها توصیه می کنند که رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشته باشند. متاسفانه کمبود مواد مغذی و ویتامین های لازم در بدن کودکان می تواند منجر به بروز مشکلات جدی و بلندمدتی بر سلامت آن ها شود.

در این مطلب قرار است در مورد علائم و نشانه های احتمالی در رفتار کودکان که ممکن است با کمبود ویتامین یا مواد مغذی مرتبط باشد، صحبت کنیم تا در صورت لزوم مواد غذایی لازم به رژیم کودک اضافه شده و نگرانی شما در رابطه با سلامتی او برطرف شود.

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

افسردگی و اضطراب

علاوه بر ذهن که می تواند منشا بروز اضطراب و افسردگی در فرد شود، کمبودهای مواد غذایی مانند پروتئین که کمبود آمینواسیدها را در پی دارد نیز می تواند باعث بروز علایم افسردگی و اضطراب در کودک شود.

با اینکه گیاهان سرشار از پروتئین هستند اما همه آمینواسیدها را دارا نیستند، پروتئین موجود در گوشت، یک منبع غنی از آمینو اسیدهایی است که در بدن هم به آسانی جذب می شوند.

اگر در کودک خود، علائم افسردگی و اضطراب را مشاهده می کنید، حتما به میزان مصرف پروتئین در رژیم غذایی او، دقت نمایید.

تاخیر در گفتار

کودکانی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند، احتمالا دچار تاخیر در تکلم و شروع حرف زدن می شوند. برای کودکان نباید از مکمل B12 استفاده کرد و باید با رژیم غذایی حاوی ویتامین B12 این کمبود را جبران نمود. توجه داشته باشید شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم بسیار مهم می باشد.

ویتامین B12 در هیچ نوع گیاه و دانه ای وجود ندارد، در عوض گوش گاو، گوشت ارگانیک، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ و لبنیات منبع غنی ای از ویتامین B12 هستند.

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

ضعف در بینایی

کمبود ویتامین Aو E، یکی از دلایل ایجاد خشکی چشم و تاری دید در کودکان است. اگر کودک تان از تاری دید و خشکی چشم شکایت می کند، احتمالا بدن او با کمبود این دو ویتامین روبرو است. کمبود این ویتامین ها نیز می توان با اضافه کردن مواد غذایی مناسب به برنامه غذایی کودک برطرف نمود.

تخم مرغ(به خصوص زرده تخم مرغ)، جگر گوسفند یا گاو، کره، گوشت، ماهی و سبزیجاتی از قبیل هویج، کاهو، کدو تنیل، فلفل، خربزه و زردآلو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A هستند و همچنین مغزها و دانه های خوراکی، ماهی سالمون، آووکادو، سبزیجات برگ دار سبز نیز منابع خوبی برای ویتامین E می باشند.

رشد دندان ها به صورت به هم ریخته

به هم ریختگی دندان ها و رشد کج آن ها یکی از مواردی است که برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. مصرف مواد غذایی فراوری شده و فست فود در کودکان یا استفاده مادران در طول بارداری از این مواد غذایی، می تواند باعث ایجاد فاصله نامناسب و رشد نامنظم دندان شود.

این در حالی است که افرادی که از رژیم غذایی سنتی استفاده کرده و مواد غذایی متنوع و حاوی چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین های کامل حیوانی را مصرف کرده اند، فاصله بین دندانی متناسبی داشته و حتی لثه آن ها در سنین بزرگسالی جای کافی برای رشد دندان عقل را دارد.

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

پوسیدگی و خرابی دندان

باور اغلب افراد بر این است که فقط مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین باعث پوسیدگی دندان ها می شود، اما باید گفت یکی از دلایل مهم پوسیده شدن دندان نیز کمبود مواد معدنی و همچنین ویتامین های محلول در چربی از جمله A, D, K2 و E که برای جذب مواد معدنی در بدن ضروری هستند، می باشد. توجه داشته باشید

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم بسیار مهم می باشد.

سیستم ایمنی پایین و خونریزی لثه

ویتامین C نیز یکی از ویتامین های مهم بدن است که یکی از خواص آن تقویت سیستم ایمنی بدن  و استحکام لثه و دندان ها می باشد. اگر کودک شما هنگام مسواک زدن یا جویدن آدامس دچار خونریزی لثه می شود، احتمالا از کمبود ویتامین C رنج می برد.

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

زخم دهان

ویتامین گروه B انواع مختلفی دارد و کمبود هر کدام از ویتامین های خانواده B می تواند منجر به عوارض و علائم متفاوتی شود. ایجاد زخم در دهان نیز می تواند از علائم کمبود یکی از انواع ویتامین B باشد.

خشکی پوست و مو

کمبود ویتامین های محلول در چربی از جمله A, D, K2 و E می تواند منجر به خشکی پوست و موی فرزندتان شود. برای رفع این خشکی نیاز است که میزان مصرف این ویتامین ها را افزایش دهید.

مشکلات پوست، مو و ناخن

کمبود ویتامین B7 و بیوتین می تواند باعث شکننده شدن ناخن ها و ضعیف بودن موها شود و همچنین کودکانی که دچار ریزش مو و یا خارش پوست هستند، احتمالا با کمبود ویتامین B3 و B7 روبرو هستند.

ابتلای مدام به سرماخوردگی و آنفولانزا

بروز همیشگی سرماخوردگی و آنفولانزا خصوصا در فصل سرما، یکی از آزاردهنده ترین مشکلات برای کودکان و والدین آن هاست. اگه فرزند شما مدام سرما می خورد، لازم نیست برای بهبود این وضعیت به دنبال ویتامین یا مواد مغذی خاصی باشید.

کافی است  به کودکتان اجازه دهید خاک بازی کنند. بازی در خاک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز بیماری های التهابی جلوگیری می کند و هم چنین سیستم گوارشی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

هیجان زیاد

اگر کودک شما قادر به کنترل هیجان خود نیست و به سرعت هیجان زده می شود، لازم است میزان امگا ۳ مصرفی را برنامه غذایی او افزایش دهید. چربی ها به خصوص امگا ۳ موجود در مواد غذایی برای ثبات حال خوب در افراد ضروری هستند. این ماده در ماهی هایی مثل ساردین، ماهی آزاد، شاه ماهی و ماهی کولی یافت می شود.

سندروم دان یا عقب ماندگی

مشخص شده که احتمال ابتلای جنین به سندروم دان در مادرانی که در بارداری از مصرف مواد فراوری شده مثل کنسروها، روغن و غذاهای بسته بندی اجتناب کرده و در عوض از چربی های اشباع شده حیوانی، دانه ها و پروتئین های مواد غذایی دریایی استفاده کردند، به شدت پایین است.

 چاقی

برخلاف نظر عموم مردم که تصور می کنند، افراد چاق دچار سو تغذیه نمی شوند، اما مصرف غذاهای پرکالری و فاقد مواد مغذی که منجر به گرسنه ماندن دائمی بدن و ایجاد سوءتغذیه می شود و این یکی از دلایل مهم چاقی در افراد است. با مصرف غذا های فراوری شده و بدون مواد مغذی، فرد همیشه احساس عدم رضایت و گرسنگی خواهد کرد.

مصرف متناسب وعده های غذایی سالم و متعادل شامل همه گروه های غذایی مانند، غذای دریایی، محصولات لبنی، روغن گیاهی، سبزیجات و میوه ها، باعث جلوگیری از بروز چاقی در کودکان و بزرگسالان می شود.

گرفتگی عضلات و درد ماهیچه

یکی از مشکلاتی که ممکن است کودک را درگیر کند، درد ماهیچه ها و گرفتگی آن است. اگر کودک شما نیز، زیاد دچار گرفتگی عضلات می شود، باید میزان مصرف ویتامین D و C  را در برنامه غذایی کودک افزایش دهید.

استخوان بندی ضعیف

هر فرد برای داشتن استخوان های سالم و قوی باید به میزان کافی ویتامین D دریافت کند. بیماری های استخوان مثل شکستگی استخوان با کمبود ویتامین D ارتباط مستقیمی دارند.

شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم

 بیش فعالی

بیش فعالی یکی از مشکلاتی است که برخی از کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خودشان، بلکه اطرافیان، خانواده و هم کلاسی های آن ها را نیز دچار مشکل می کند.

جذب مواد مغذی در بدن این کودکان به کمبود فلورا باکتری و ضعف درگوارش مواد غذایی به سختی انجام می شود. برای بهبود این شرایط، توصیه می شود که مواد غذایی فراوری شده از برنامه غذایی این کودکان کاملا حذف شود. این روش برای شروع درمان، خوب است اما کودکان بیش فعال در اکثر مواقع دچار مشکلات هاضمه هستند.

اختلال خواب

اگر فرزند شما دچار مشکلات خواب است و خواب کافی و عمیقی ندارد، این موضوع احتمالا با کمبود کلسیم در بدن او مرتبط است. مواردی مثل بی خوابی، مشکلات دندان، شکننده بودن ناخن ها نیز به علت کمبود کلسیم اتفاق می افتد.

در آخر یادآوری می کنیم که تغذیه سالم و سرشار از مواد مغذی مهم ترین اصل در سلامت فرزندان تان است.

نویسنده: “کودکانه” سایت کودک و نوجوان

مقالات مرتبط

[shortcode_blog title=’شناسایی کمبودهای بدن کودکان از روی علائم’ cols=’2′ cats=’%d8%aa%d8%ba%d8%b0%db%8c%d9%87-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86′ postspp=’4′ usecarousel=’1′ img_popup=’1′ /]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *