نوجوان افسرده

توصیه هایی برای کمک به نوجوان افسرده ۲

 

توصیه سوم برای کمک به نوجوان افسرده : سلامت فیزیکی را در اولویت قرار دهید

سلامت فیزیکی و روانی به طور نزدیکی با یکدیگر ارتباط دارند . افسردگی بواسطه عدم فعالیت، خواب کم و تغذیه ضعیف شدید می شود . متاسفانه ، نوجوان ها بخاطر عادات ناسالم معروف هستند : دیر بلند شدن ، خوردن غذا های ناسالم و صرف ساعت ها زمان برای گفتگو با تلفن و کار کردن با لوازم الکترونیکی. اما شما به عنوان والدین می توانید از طریق ایجاد محیط منزل سالم و پشتیبانی با رفتار ها مقابله کنید.

  • نوجوانتان را به حرکت وا دارید ! ورزش و تحرک برای سلامت روانی کاملا مهم می باشد از اینرو نوجوانتان را فعال سازید. نوجوانان به طور ایده آل بایستی حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی در روز داشته باشند اما این نیازی نیست که این فعالیت ها خسته کننده یا ناتوان کننده باشند. خارج از چارچوب فکر کنید: با سگ پیده روی کردن ،رقصیدن ، انداختن توپ به حلقه بسکتبال ، دوچرخه سواری کردن ، اسکیت سواری – هر چقدر تحرک داشته باشند سودمند است.
  • محدودیت هایی را برای تلویزیون دیدن وضع کنید . اغلب نوجوان ها به سمت وسایل ارتباطی انلاین روی می آورند تا از مشکلات فرار کنند اما استفاده زیاد از کامپیوتر تنها انزوای آنها را زیاد می کند و آنها را افسرده تر می سازد . وقتی زمان دیدن صفحه نمایش زیاد می شود ، فعالیت فیزیکی و زمان حضور چهره به چهره با دوستان کاهش می یابد . هر دو کار پایه ای برای بدتر شدن نشانه های افسردگی هستند.
  • تهیه وعده های غذایی متوازن و مغذی. اطمینان حاصل کنید که نوجوانتان تغذیه ای دارد که برای سلامت مغزی بهینه و خلق خود لازم دارد: چیز هایی شبیه چربی های اومگا -۳ ، پروتئین سالم و محصول تازه . خوردن مقدار زیاد شکر و غذا های نشاسته ای باعث شادی بدن و مغز نمی گردد .
  • تشویق برای خواب زیاد : نوجوانان به خواب بیشتر نسبت به بالغین نیاز دارند تا به طور بهینه فعالیت کنند – تا حدود ۹تا ۱۰ ساعت در هر شب. مطمئن شوید که فرزندتان به میزان کافی خواب و استراحت دارد.

توصیه چهارم برای کمک به نوجوان افسرده : بدانید چه زمانی به یک متخصص حرفه ای نیاز دارید

پشتیبانی و تغییرات سالم شیوه زندگی می تواند جهانی متفاوت را برای نوجوانان افسرده بسازد اما همیشه کافی نمی باشد. وقتی افسردگی شدید تر است ، برای کمک روانپزشک یا روانکاو تردید نکنید . یک متخصص روانی حرفه ای  با آموزش پیشرفته و پیشینه قوی درمان نوجوانان برای مراقبت از فرزندتان می تواند بهترین شرط باشد .

گزینه های درمانی را به کودکتان پیشنهاد دهید

وقتی  متخصص را انتخاب می کنید یا  گزینه های درمان را پیگیری می کنید، به نوجوان خود اطلاع بدهید. اگر شما قصد دارید تا نوجوانتان انگیزه پیدا کند و به درمانش متعهد گردد، ترجیحاتشان را نادیده نگیرید یا تصمیمات یکجانبه اتخاذ ننمایید. هیچ درمانگری  نمی تواند معجزه کند و هیچ درمانی برای هر کسی بکار نمی آید . اگر کودکتان احساس ناخوشایندی دارد یا با روانکاو یا روانشناس ارتباط برقرا نمی کند، بدنبال گزینه مناسب تری باشید.

انتخاب خود را پیگیری کنید

انتظار جلسات گفتگو و بحث بین نوجوان و متخصصی که انتخاب کرده اید داشته باشید. گفتگو درمانی اغلب درمان اولیه خوب برای موارد افسردگی خفیف تا متوسط می باشد. افسردگی نوجوانتان در دوره درمان ممکن است حل گردد . اگر این مشکل حل نگردد ، دارو می تواند ضمانت کننده باشد .

متاسفانه، بعضی والدین در انتخاب درمان افسردگی تمایل به دارو درمانی دارند  از انجا که کم هزینه است و زمان کمتری می برد . با این وجود، جزء زمانی که کودکتان در حال انجام کار خطرناک می باشد یا بخاطر خودکشی در خطر است ( درمان موردی و یا مشاهده دایمی در ان ممکن است ضروری باشد ) ، شما برای سبک و سنگین کردن دقیق گزینه هایتان قبل از تعهد برای هر نوع درمانی وقت دارید. در تمامی موارد، دارودرمانی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که در برنامه های درمانی گسترده تر از جمله روان درمانی فردی، نوروتراپی و یا توانبخشی قرار می گیرند.

تجویز دارو با ریسک هایی همراه می گردد

داروهای ضد افسردگی با ریسک ها و تاثیرات جانبی  همراه می باشند، از جمله نکات ایمنی مرتبط با مصرف دارو برای کودکان و نوجوانان.

دارو های ضد افسردگی برای بالغین طراحی و تست گردیدند از اینرو تاثیرشان بر مغزهای جوان در حال رشد هنوز شناخته نشده است. بعضی محققان نگران هستند که خوردن داروهایی نظیر Prozac ممکن است بارشد عادی مغزی تداخل داشته باشد  مخصوصا با روشی که مغز استرس را مدیریت کرده و هیجان را تنظیم می کند.

همچنین داروهای ضد افسردگی به عنوان افزایش دهنده ریسک افکار و اعمال خودکشی در برخی نوجوانان و بزرگسالان شناخته شده اند. نوجوانان با اختلال دو قطبی یا سابقه خانوادگی با اختلال دو قطبی یا سابقه تلاش های خودکشی قبلی به طور خاص آسیب پذیر هستند .

ریسک خودکشی در طول دو ماه اول درمان دارو های ضد افسردگی در بالاترین حد قرار دارد . نوجوانانی که  داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند ، بایستی به طور نزدیک برای هر نشانه ای پایش گردند که ممکن افسردگی بدتر شود.

نشانه های هشدار در نوجوانان با داروی های ضد افسردگی :

اگر نشانه های زیر را متوجه شدید با دکتر تماس بگیرید ……

  • فکر های خودکشی جدید یا بیشتر
  • تلاش های ناموفق برای خودکشی
  • افسردگی جدید یا وخیم
  • اضطراب جدید یا وخیم
  • احساس آشفتگی یا بی قراری زیاد
  • حملات وحشت زدگی
  • بد خوابیدن ( بیخوابی )
  • کج خلقی جدید یا وخیم
  • حالت تهاجمی گرفتن ، عصبانی شدن یا خشونت
  • تکانه های ناگهانی خطرناک
  • بی نهایت بیش فعال بودن در کار ها و صحبت کردن ( جنون خفیف یا دیوانگی )
  • دیگر تغییرات غیر عادی در رفتار

توصیه پنجم برای کمک به  نوجوان افسرده : از خودتان مراقبت کنید ( و مابقی خانواده )

هنگام پرداختن به افسردگی نوجوان ، ممکن است توجه و تمرکزتان را بر روی کودک افسرده‌تان معطوف می کنید . در واقع ، شما ممکن است نیاز های خودتان و نیاز های دیگر اعضای خانواده را نادیده بگیرید . درنتیجه ، این موضوع بی نهایت مهم می باشد که شما به مراقبت از خودتان در طول این زمان سخت ادامه می دهید .

  • هیجانات خود را نایده نگیرید. طبیعی است که احساس خشم، ناامیدی یا فرسودگی بکنید. با دوستان خود بچرخید، به گروه های حمایتی اجتماعی بپیوندید، یا درمانگر خود را ملاقات کنید. صحبت کردن در مورد احساسی که دارید عصبانیت شما را خنثی می کند.
  • مراقب سلامت خود باشید. استرس و ناراحتی ناشی از افسردگی نوجوان ممکن است روی خلق و هیجانات شما تاثیر بگذارد. بنابراین از سلامت و بهزیستی خود محافظت کنید با غذا خوردن مناسب، خوابیدن کافی، و وقت گذاشتن برای فعالیت های لذت بخش.
  • با خانواده راحت باشید. در مورد افسردگی نوجوانتان با دیگر فرزندان خود صادق باشید. کودکان می دانند چه موقع چیزی نادرست است. وقتی آنها چیزی از موقعیت نمی دانند ممکن است نتایج بدتری بگیرند. در مورد انچه در حال اتفاق است با دیگر فرزندان صادق باشید و به انها اجازه دهید سوال بپرسند و احساسات خود را به اشتراک بگذارند.
  • حواستان به خواهر برادرهای او باشد. افسردگی در یک نفر ممکن است موجب استرس و اضطراب در دیگر اعضای خانواده شود، بنابراین حواستان باشد کودکان سالم نادیده گرفته نشوند. خواهر برادرها ممکن است نیازمند توجه خاص باشند و یا گاها نیاز به مشاوره داشته باشند تا بدانند چگونه با موقعیت برخورد کنند.
  • از سرزنش کردن خود یا دیگران بپرهیزید. سرزشن کردن خود یا دیگر اعضای خانواده برای افسردگی نوجوان ممکن است اسان باشد، اما این مسئله تنها به تنش موقعیت می افزاید. به یاد داشته باشید افسردگی ناشی از عوامل مختلفی است و نمی توان تنها دنبال یک مقصر گشت.

 

مطالب مرتبط:

علائم افسردگی نوجوانی

درمان افسردگی کودک و نوجوان

توصیه هایی برای کمک به نوجوان افسرده ۱

بسته درمان افسردگی (TDCS و بیوفیدبک)

منبع:مشاوره-خانواده.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *