افسردگی نوجوان

راهنمای جامع نوجوانان برای افسردگی ۲


 

 

در این مقاله در ادامه مقاله پیشین در مورد افسردگی نوجوانان به نام راهنمای جامع نوجوانان برای افسردگی ۱ نکات دیگری را در این ارتباط ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

توصیه ی شماره ۱ غلبه بر افسردگی نوجوانان: با یک فرد بالغ که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

افسردگی تقصیر شما نیست و شما هیچ کاری برای وقوع آن انجام نداده اید. با این حال، شما برخی از کنترل ها را برای داشتن احساس بهتر باید اعمال کنید. گام اول کمک گرفتن است.

صحبت با والدینتان در مورد افسردگی

ممکن است این گونه به نظر برسد که هیچ راهی نیست که والدین بتوانند کمک کنند به خصوص این که اگر آنها همیشه سر شما غر می زنند و یا در مورد رفتار شما عصبانی می شوند. حقیقت این است که از این که ببینند کودکشان آسیب می بیند، نفرت دارند. ممکن است والدین احساس ناامیدی کنند چرا که نمی فهمند چه اتفاقی برای شما در حل افتادن است و یا اینکه نمی دانند چگونه به شما کمک کنند.

برای مطالعه بیشتر:

عوارض مصرف داروی ضد افسردگی

افسردگی در کودکان و نوجوانان

  • اگر والدین شما به هر صورت بد اخلاق هستند و یا مشکلات خوشان را دارند که باعث می شود مراقبت از شما برایشان دشوار باشد، یک فرد بالغ دیگر پیدا کنید که به او اعتماد داشته باشید (مانند یکی از بستگان، معلم، مشاور و یا مربی). این فرد می تواند حتی به شما کمک کند تا به پدر و مارد خود نزدیک شوید و یا شما را به سمت حمایتی که نیاز دارید، هدایت کند.
  • اگر شما واقعا کسی را ندارید که بتوانید با او صحبت کنید، بسیاری از کمک های آنلاین، مراکز خدماتی و گروههای حمایتی هستند که می توانند کمک کنند.
  • مهم نیست راجع به چه چیزی، فقط با یک نفر صحبت کنید، به خصوص اگر افکاری در مورد آسیب رساندن به خود و یا دیگران به سراغتان می آید. کمک گرفتن شما شجاعانه ترین کاری است که شما می توانید انجام دهید و اولین گام برای این است که احساس بهتری داشته باشید.

اهمیت پذیرش و به اشتراک گذاری احساساتتان

صحبت در مورد احساساتتان -به خصوص زمانی که احساس افسردگی، نا امیدیف سرافکندگی و یا بی ارزش بودن می کنید- می تواند واقعا سخت باشد. مهم است به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم با احساساتی مشابه اینها درست در همین زمان و یا اوقات دیگر دست و پنجه نرم می کنند. و اینها به این معنا نیست که شما ضعیف هستید، اساسا اشتباه کرده اید و یا فرد خوبی نیستید. پذیرش احساساتتان و صحبت در مورد انها با کسی که شما به او اعتماد دارید، به شما کمک می کند تا احساس تنهایی کمتری کنید.

مهم نیست که چه احساسی داشته باشید، مردم شما را دوست داشته و به شما اهمیت می دهند و اگر شما بتوانید شجاعت صحبت در مورد افسردگی خودتان را پیدا کنید، این مساله می تواند حل شود و حل هم خواهد شد. برخی از مردم فکر می کنند که صحبت در مورد احساسات غم و ناراحتی، حالشان را بدتر می کند اما برعکس این همیشه صادق بوده است. به اشتراک گذاری نگرانی هایتان با فردی که به شما گوش کرده و اهمیت می دهد، کمک کننده خواهد بود. اصلا نیازی نیست فردی که با او صحبت می کنید قادر به درست کردن حل شما باشد، بلکه فقط نیاز است تا شنونده های خوبی باشند.

  • توصیه شماره ۲: سعی کنید خودتان را منزوی نکنید- این باعث بدتر شدن افسردگی می شود.

زمانی که شما افسرده هستید ممکن است احساس کنید که دوست ندارید کسی را ببینید و یا هیچ کاری انجام دهید. خارج شدن از تخت خواب در صبح می تواند مشکل باشد، اما منزوی کردن خودتان فقط افسردگی را بدتر می کند. سعی کنید اجتماعی باقی بمانید حتی اگر این اخرین کاری باشد که دلتان می خواهد انجام دهید. هنگامی که به جهان بیرون پا می گذارید ممکن است احساس بهتری داشته باشید.

– زمانی را برای رابطه ی رو در رو با دوستانی که با آنها احساس بهتری دارید، صرف کنید. به خصوص با کسانی که فعال هستند، سرزنده هستند و درک می کنند. از وقت گذراندن با کسانی که سوء مصرف مواد مخدر و یا الکل دارند، شما را به مشکل و دردسر می اندازند و یا کسانی که باعث می شوند احساس عدم امنیت کنید، پرهیز کنید.

– زمان گشت و گذارهای آنلاین را کم کنید. به این فکر کنید که بعد از گذراندن ساعت های متوالی برای بازی های ویدئویی و یا چک کردن رسانه های جمعی چه احساسی به شما می دهد. خیلی احساس خوبی نیست نه؟ صرف زمان زیاد آنلاین برای سلامت ذهن خوب نیست. حتی اگر با دوستانتان تعامل می کنید، این جایگزین مناسبی برای ارتباط رو در رو با فرد نیست. پس بنابراین، در مورد زمان آنلاین بودنتان هوشیار باشید. آنلاین بودن زمان و مکان خودش را دارد- فقط اجازه ندهید کل زمان زندگی شما را بگیرد.

– در فعالیت هایی که از آن لذت می برید (یا عادت به انجام آن دارید) درگیر شوید. درگیر شدن در فعالیت های فوق درسی ممکن است آخرین چیزی باشد که حس می کنید دوست دارید زمانی که افسرده هستید، انجام دهید اما اگر این فعالیت ها را انجام دهید، قطعا احساس بهتری خواهید داشت. چیزی را انتخاب کنید که در گذشته از انجام آن لذت میبرید، خواه این یک ورزش باشد، یا یک کار هنری، رقص و یا یک مجتمع فرهنگی بعد از مدرسه باشد. ممکن است در شروع کار انگیزه خاصی نداشته باشید، اما به محضی که شروع به مشارکت مجدد کنید، مود شما و لذت برذدن از زندگی مجددا ارتقا خواهد یافت.

– داوطلب شوید. انجام دادن کارهایی برای دیگران یک ضدافسردگی و تقویت کننده ی شادی قوی است. داوطلب شدن به هر دلیلی به شما کمک می کند تا حس ارتباط با دیگران و جهان کنید و اینکه بدانید در حال تغییر هستید رضایت بخش است.

  • توصیه شماره ۳: سلامت بدن خود را حفظ کنید.

انتخاب شیوه زندگی سالم می تواند برای خلق و خوی شما شگفت آور باشد. به نظر می رسد چیزهایی مانند درست غذا خوردن، منظم ورزش کردن و خواب کافی داشتن، تغییری اساسی است برای افسردگی.

– به حرکت خود ادامه دهید. آیا تا به حال راجع به این حرف که “دونده ها سرزنده هستند” شنیده اید؟ شما واقعا از ورزش کردن میزان زیادی اندورفین دریافت می کنید که باعث می شود سریعا احساس شادی کنید. فعالیت های فیزیکی می تواند به اندازه درمان دارویی و یا تراپی برای افسردگی موثر باشد، پس در انواع ورزش ها شرکت کنید، دوچرخه برانید و یا به کلاس های رقص بروید. هر گونه فعالیتی تاثیر گذار است. اگر زیاد احساس سرزندگی نمی کنید، با یک پیاده روی کوتاه روزانه شروع کنید و از اینجا شروع کنید.

– در مورد آنچه که می خورید، هوشیار باشید. یک رژیم غذایی ناسالم می تواند باعث شود شما احساس سنگینی و خستگی کنید، که علائم افسردگی را بدتر می کند. غذاهای ناسالم، کربوهیدرات های تصفیه شده و میان وعده های شیرین بدترین عوامل مشکل زا هستند! ممکن است اینها یک حس خوب سریع به شما بدهند اما در بلند مدت اثرات بدی خواهند داشت. اطمینان حاصل کنید که مغزتان را با مقادیر زیادی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تغذیه کنید. با والدین، پزشک و یا پرستار مدرسه در مورد اینکه آیا رژیم غذاییتان به حد کافی معذی است یا نه، صحبت کنید.

– از الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.ممکن است وسوسه شوید که الکل بنوشید و یا از مواد مخدر برای فرار از احساسات و کسب “افزایش روحیه” حتی اگر برای یک مدت کوتاه استفاده کنید. با این حال، همچنین استفاده از مواد مخدر در وهله اول باعث ایجاد فسردگی می شود، افسردگی را در بلند مدت بدتر می کند. مصرف الکل و مواد مخدر می تواند همچنین احساسات خودکشی را در شما افزایش دهد. اگر اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر دارید، کمک بگیرید. شما به درمان خاصی برای مشکل سوء مصرف مواد در مورد اینکه چه درمانی برای افسردگی شما مناسب است، نیاز دارید.

– هر شب ۸ ساعت خواب را هدف قرار دهید. احساس افسردگی به عنوان یک نوجوان به طور معمول خواب شما را مختل می کند. چه خواب شما خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد، مود شما در حالت مناسب نخواهد بود. لذا با اتخاذ عادات خواب سالم، شما می توانید برنامه خواب بهتری داشته باشید.

  • ارتباط بین نگرانی و افسردگی نوجوانان

استرس و نگرانی می تواند عواقب زیادی داشته باشد. استرس بدون علت، تردیدها و یا ترس ها می توانند انرژی عاطفی شما را تقلیل دهند، سطح اضطراب شما را افزایش دهند، بر سلامت فیزیکی شما تاثیر بگذارند و حتی منجر به افسردگی و یا بدتر شدن آن شوند. مدیریت استرس در زندگی، با تشخیص منابع استرس زا آغاز می شود:

۱.اگر امتحانات و یا کلاسهایتان به نظر می رسد شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، با یک معلم و یا مشاور مدرسه صحبت کنید.

  1. اگر یک نگرانی از سلامتی خود دارید که احساس می کنید نمی توانید با پدر و مادرتان در رابطه با آن صحبت کنید- مانند ترس از بارداری و یا مساله مواد مخدر- در جستجوی درمان در یک درمانگاه باشید و به یک پزشک مراجعه کنید. یک متخصص بهداشت می تواند به شما در نزدیک شدن و راحتی با پدر و مادرتان کمک کند (در صورت نیاز) و شما را به سمت یک درمان مناسب هدایت کند.
  2. اگر با یک ارتباط دست و پنجه نرم می کنید، دوستی و یا مسائل خانوادگی، با یک فرد بزرگسال که به او اعتماد دارید صحبت کنید. مدرسه شما ممکن است یک مشاور داشته باشد که بتوانید برای کمک گرفتن به او مراجعه کنید . و یا ممکن است از پدر و مادرتان بخواهید تا یک وقت ملاقات و ویزیت از یک متخصص برایتان ترتیب دهند.
  3. اگر افکار منفی خودتان و نگرانی های مزمن تان باعث افزایش سطح استرس در زندگی روزمره شما می شود، می توانید عادات خود را بشکنید و مجددا کنترل ذهن نگران خود را بدست بگیرید.
  • توصیه هایی برای کمک به یک دوست افسرده

نوجوانان افسرده معمولا به دوستان خود بیشتر از والدین و یا دیگر بزرگسالان در زندگی اتکا می کنند، پس بنابراین شما در موقعیتی قرار میگیرید که ممکن است اولین نفر  – و یا تنها فرد-  باشید که دوستانتان در مورد احساساتشان با شما صحبت کنند. هر چند این ممکن است یک مسئولیت سنگین به نظر برسد، کارهای زیادی وجود دارد که شما برای کمک رساندن به آنها می توانید انجام دهید:

– کاری کنید که دوستتان با شما صحبت کند. شروع کردن یک مکالمه در مورد افسردگی ممکن است چندان جالب نباشد اما شما می توانید چیزهای ساده تری بگویید “به نظر می رسه تو واقعا غمگین هستی و خودت نیستی. من واقعا می خوام بهت کمک کنم. کاری هست که بتونم برات انجام بدم؟”

– بدانید که دوستتان انتظار ندارد که شما جواب های لازم را بدانید. دوستتان احتمالا فقط نیاز به یک نفر دارد تا به او گوش بدهد و حمایتش کند. شنونده باشید و بدون اینکه قضاوت کنید و یا بدون اینکه جبهه گیری کنید پاسخ بدهید و اینگونه است که می توانید کمک بزرگی برای او باشید.

– دوستتان را تشویق کنید تا کمک بگیرد. دوست افسرده ی خود را ملزم کنید تا با یکی از والدینیشان، معلم و یا مشاور صحبت کند. این ممکن است برای دوستانتان ترسناک باشد که برای یکی از مسئولین بروز دهد که مشکلی وجود دارد. با اعلام اینکه برای کمک به او حاضر هستید، به او پیشنهاد دهید که همراه او برای حمایتش خواهید بود.

– در اوقات سختی و مشکلات در کنار دوست خود باشید. افسردگی ممکن است باعث شود مردم چیزهایی را بگویند و کارهایی انجام دهند که مضر و یا عجیب هستند. اما دوست شما اوقات سختی می گذارند پس بنابراین سعی کنید این موراد را به خود نگیرید. زمانی که دوستتان کمک دریافت کند، دوباره همان فردی خواهد شد که شما می شناختید و دوستش داشتید. در عین حال، اطمینان حاصل می کنید که دیگر دوستان و یا خانوادههم مراقب شما هستند. احساسات شما مهم هستند و بایستی مورد احترام قرار بگیرند.

– اگر دوستتان امکان دارد قصد خودکشی داشته باشد، سریعا با فردی صحبت کنید. اگر دوستتان در مورد خودکشی شوخی می کند و یا صحبت می کند، از فرصت ها کناره گیری می کند و یا خداحافظی می کند به یکی از بزرگسالانی که مورد اعتماد است سریعا اطلاع دهید. تنها مسئولیت شما در این زمان این است که دوستتان کمک دریافت کند و این هم در اسرع وقت باشد. حتی اگر شما قول دادید که به کسی چیزی نگویید، دوستان شما به کمک شما نیاز دارند. بهتر است دوستی داشته باشید که موقتا از دست شما عصبانی باشد تا اینکه دوستی داشته باشید که دیگر زنده نیست.

منبع: کودک و نوجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *