رشد کودک ده ساله

رفتارها و عادات کودک ده ساله

کودک ده ساله در آستانه ی نوجوانی قرار دارد، و رفتارهایشان بسیار به بیست ساله ها شباهت دارد. به لحاظ فیزیکی، آنها بلندتر می شوند و برخی کودکان ۱۰ ساله تغییرات بلوغ را تجربه می کنند. آنها در رابطه با روالشان مسئولیت پذیرتر می شوند و کارهای شخصی خود (مانند تکالیف، نظافت، و کارهای روزانه) را خودشان انجام می دهند و به بسیاری از وظایفشان با نظارت کمی رسیدگی می کنند.

به هر حال، ۱۰ سالگی زمانی برای تناقضات است. در حالی که ممکن است نگاه و کارایی آنها رشد یافته تر باشد، ممکن است کودک ۱۰ ساله کوچکتر به نظر برسد، و حتی رفتارهای ناپخته ای از خود نشان دهند. غیر معمول نیست که کودک ۱۰ ساله شما، از شما بخواهد که در مکان های عمومی او را بغل نکنید ولی همچنان می خواهد که در خانه او را بغل کنید و ببوسید. و در حالی که از هر زمانی مستقل تر شده است، کودکان در این سن بعضی اوقات نیاز دارند که به انها رسیدگی شود و آنها را راهنمایی شوند و با برنامه به کارهایشان سازمان دهی داد.

بیشتر بخوانید: روانشناسی کودک ۱۰ سالگی

تغذیه

در سن ۱۰ سالگی، بسیاری از کودکان وارد عادت های غذایی شده اند که در دوران کودکی ان را شروع کرده اند. کودکانی که به آنها اجازه داده شده است که تغذیه ی ناسالمی مانند نوشابه و فست فود را داشته باشند، علاقه شان به غذاهای ناسالم را ادامه می دهند در حالی که کودکانی که نسبت به تغذیه ی سالم خو گرفته اند، تغذیه ی متعادلی داشته و از تغذیه ی سالمتری لذت می برند.

به این دلیل است که ایجاد الگوی عادت تغذیه ی سالم در کودکان برای والدین مهم است و به کودکانشان  غذاها و تنقلات مغذی را پیشنهاد کنند.

مطمئن شوید که انواع گوناگون میوه ها و سبزیجات، حبوبات، پرتئین های بدون چربی را خریداری می کنید، و غذاهایی مانند چیپس، نوشابه و شکلات را محدود می کنید. همچنین والدین می توانند به کودکشان یاد بدهند که در مدرسه زمانی که برای خودشان ناهار می خرند انتخاب های سالمی داشته باشند، یا اینکه برای آنها غذا تهیه کنید که با خودشان به مدرسه ببرند. نکته ی دیگر تغذیه ایی: همچنین والدین باید سعی کنند که هر قدر که امکان دارد در خانه با همدیگر غذا بخورند، دانش آموزانی که با خانواده شان غذا می خورند منفعت بسیاری از این کار می برند که شامل کاهش خطر ابتدا به چاقی کودک، الگوی تغذیه سالم، و حتی کاهش خطر سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر می باشد.

ممکن است کودک ۱۰ ساله اشتهای متفاوتی را از خود نشان دهد. ممکن است یک روز زیاد غذا بخورند و ممکن است روز دیگر فقط لقمه های کوچکی به عنوان غذا داشته باشند.  به هر حال، کودک ۱۰ ساله در حالی که در این دوره برای بزرگ شدن و رشد کردنش نیازمند تغذیه ی درستی می باشد اشتهایش افزایش می یابد.

خواب

برای کودکان ۱۰ ساله مشکلات خواب مانند مشکل در به خواب رفتن و در طول شب خوابیدن را پشت سر گذاشته اند. مشکلات دیگری مانند خیس کردن رختخواب نیز کمتر در این سن معمول می باشد.

با این اوصاف، برخی از چالش ها می تواند در رابطه با خواب کافی کودک وجود دارد. برخی خواسته ها مانند وسوسه ی تماشای تلویزیون، بازی های ویدئویی، کامپیوتر، و دیگر وسایل الکترونیکی باعث کسری خواب می شوند، که می توان با یاددهی و توانایی توجه نسبت به این مسئله مداخله کرد – که دو عامل مهم و ویژه برای کودکان مدرسه ای می باشند.

مطمئن شوید که عادت های خوب خواب را در کودکان پایه گذاری می کنید و مطمئن شوید که انها در شب استراحت کافی دارند. خواب برای عملکرد شناختی، حالات روانی، و در هر زمینه ای که مربوط به سلامتی کودکان و بزرگسالان می شود حیاتی می باشد، پس هر کاری که می توانید انجام دهید که مطمئن شوید که اعضای خانواده خواب کافی دارند.

وظایف

کودکان ۱۰ ساله به طور کلی یک سری وظایفی را در خانه بر عهده می گیرند. آنها قادرند که بسیاری از کارهای پیچیده ی خانه مانند شستن ظرف ها، شستن لباس ها، و مراقبت از حیوانات خانگی را انجام دهند.

همچنین وارد کردن کودک به یک سری از روال های مربوط به خانه مانند خرید مواد غذایی ایده ی مناسبی برای یادگیری کودک برای انتخاب غذاهای سالم می باشد. همچنین ممکن است والدین به کودک اجازه دهند که کودک یک سری کارها را انجام دهد. که در این سن به کودک کمک خواهد کرد که یک سری مسائل مانند جمع کردن پول و مدیریت را یاد بگیرد.

رشد فیزیکی کودک ۱۰ ساله

در این سن والدین می توانند انتظار این را داشته باشند که کودک رشد فیزیکی گسترده ای داشته باشد، با اینکه برخی از کودکان در این سن بلندتر و به لحاظ جسمی نسبت به همسالانشان بزرگتر هستند و برخی از کودکان هنوز در رشدشان جهش آنچنانی مشاهده نمی شود.

نوجوانی تقریبا از ۱۰ سالگی شروع می شود و بسیاری از کودکان به خصوص دختران ممکن است قبل از این سن علائم بلوغ در آنها نمایان شود. در این سن، همچنین والدین باید کودکان را به انجام فعالیت های جسمانی تشویق کنند و این نوع فعالیت ها را در کارهای روزانه ی آنها بگنجانند، همانطور که آنها باید خواب مناسب، تفریحات و تغذیه ی مناسبی داشته باشند.

رشد

کودک ۱۰ ساله وارد دوره ی نوجوانی می شود، و می توات انتظار داشت که به طور قابل چشمگیری قد بلندتر و سنگین تر می شوند در این سن دختران نسبت به پسران رشد سریعتری دارند، و ممکن است که نسبت به پسران همسن خود قدبلندتر باشند. مهم است که به یاد داشته باشید که کودکان با نرخ متفاوتی رشد می کنند؛ در حالی که ممکن است برخی از کودکان کوتاه تر و یا بلندتر از دیگر کودکان همسنشان باشند، که این مسئله در سالهای بعد تغییر خواهد کرد و کودکان جهش رشدی خواهند داشت.

در این سن بسیاری از کودکان می توانند نسبت به خودشان به لحاظ تفاوت های روانشناختی خودآگاهی داشته باشند که این می تواند باعث تفاوت کودک از دیگر کودکان شود. اگر یک کودک نسبت به همسالانش تزلزل احساسی کمتر یا بیشتری داشته باشد، والدین می توانند مطمئن باشند که او نرخ رشد متفاوتی نسبت به دیگران دارد، و برخی از کودکان جهش رشدی را نسبت به همسالانشان دیرتر تجربه می کنند.

برای مطالعه بیشتر: شناخت رشد جنسی اولیه در کودک (یک تا ده سالگی)

به طور کلی، دختران زودتر از پسران به بلوغ می رسند. والدین باید کودکانشان را برای تغییرات فیزیکی که باید انتظار آنها را داشته باشند آماده کنند، تغییراتی مانند افزایش چربی سازی پوست، رشد موی زیر بغل و کشاله ی ران، افزایش چربی بدن، و بوی بدن.

در دختران ممکن است سینه و باسن رشد کنند. و در حالی که عادت ماهانه معمولا از سن ۱۲سالگی شروع می شود، ممکن است برخی از دختران ۱۰ ساله این فرایند را زودتر شروع کنند (که یک یا دو نفر از دختران در کلاس پنجم ممکن است دوران قاعدگی را شروع کنند).

والدین می توانند با صحبت کردن با کودک در رابطه با تغییراتی که در دوران بلوغ باید کودک انتظار آنها را داشته باشد به آماده کردن کودکشان برای زمان بلوغ کمک کنند.

برای کمک به کودک ۱۰ ساله برای حفظ وزن طبیعی و نرمال، والدین باید مطمئن شوند که به کودکشان عادت های تغذیه ی سالمی می آموزند و گام های در رابطه با ورزش های منظم و فعالیت ها فیزیکی در روال روزانه شان می گنجانند.

هماهنگی مهارت های حرکتی

در سن ۱۰ سالگی، کودکان مهارت های حرکتی رشد یافته ای دارند، که برایشان این امکان را به وجود می آورد که در فعالیت های ورزشی مانند فوتبال، بیس بال، ژیمناستیک، اسکیت، و دیگر فعالیت ها شرکت کنند. بسیاری از کودکان نیز هماهنگی، تعادل و دیگر مهارت های فیزیکی شان رشد یافته و قادرند که یک دوچرخه را در این سن برانند.

مهارت های حرکتی همچنین فراتر رفته، و بسیاری از کودکان در ۱۰ سالگی می توانند با کنترل بیشتری نقاشی کنند و بنویسند. کار کردن با کامپیوتر و انجام بازی های ویدئویی نیز وارد سطح جدیدی می شوند، در این سن کودکان هماهنگی و سطح بالاتر عکس العمل برای انجام فعالیت های سخت تر را نسبت به قبل دارا می باشند. اگر کودک قبلا با ابزارهای موسیقی کار نکرده، این بهترین زمان برای شروع آن است.

مراقبت های بهداشتی و مراقبت از داندانها

می توان انتظار داشت که کودک ۱۰ ساله شما از دست دادن دندان های شیری اش را ادامه دهد. در این زمان، دندانهای داخلی و کناری قبلا افتاده و با دندانهای دائمی جایگزین شده اند، و دندان های دائمی به رشدشان ادامه خواهند داد. برخی از کودکان ممکن است با از دست دادن دندان های شیری احساس خوبی نداشته باشند و اذیت شوند تا زمانی که دندان ها کاملا می افتند و دندانهای دائمی آنها جایگزین می شوند، و این فرایند جویدن غذا را برای کودکان دشوار می کند.

 

منبع:کانون مشاوران ایران

7 پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      با توجه به اینکه فرزند شما بلوغ زودرس داشته است بهتر است در همین زمان به متخصص غدد با او مراجعه کنید تا شرایط بدنی و صفحه رشدی او بررسی شود و به او کمک شود تا بتواند از رشد قدی و جسمی بهتری برخودار شود .

      پاسخ
  1. Dina
    Dina گفته:

    سلام پسرم. ۱۰ ساله هست. خیلی عصبی. پرخاش گر شده. آروم حرف میزنم گوشنمیده. دواع کنم. عصبی میشه. اخلاقش کلا تند شده. میشه کمک کنین چیکار کنم. میترسم. این اخلاقش. همیشه گی بشه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام می باشد اما در این مسیر این رفتارها نشان از فشار روحی فرزندتان دارند در کنار اینکه نشان از احساسات او دارد و در این مسیر نیاز است که بررسی شود چه چیزی در روان او تجربه می شود تا بتوانیم به او کمک کنیم .
      اما در این مسیر دقت کنید که بهتر است شنونده خوبی برای او باشید و احساسات را بیان کنید مثلا بیان کنید به نظر می رسد عصبانی هستی اما دلیل ان را متوجه نمی شوم اگر دوست داشتی می تونیم باهم صحبت کنیم.
      در این مسیر بهتر است به صورت حضوری فرزندتان را به روانشناس ارجاع بدهید .

      پاسخ
  2. خانم
    خانم گفته:

    سلام دخترم ۱۰ سالشه خیلی شره و مثل بچه پنج ساله رفتار میکنه ولی درسش عالیه ولی اینکه میگم مثل بچه پنج ساله رفتار میکنه مثلا میریم مغازه اسباب بازی فروشی برای خواهرش چیزی بخریم دختر به گریه میفته که منم اسباب بازی می خوام و اینکه از جلوی شهربازی که رد میشیم جیغ می زنه که من می خوام برم شهربازی و گریه میکنه و اینکه هنوزم که هنوزه بدلیجات بچگونه استفاده می کنه و عروسک با خودش بیرون می آره و اینکه تو خونه خیلی شلوغ میکنه ، بهشم چند بار گفتم نکن ولی گوش نمی ده

    پاسخ
  3. بهار
    بهار گفته:

    سلام
    پسرم ۹ساله هست و بیشتر مواقع بهانه می‌کنه و جلوی مهمون کاری می‌کنه که من خجالت زده بشم مثال همون موقع میگه این انار که جلوی مهمون بود مال من بوده و چرا خورده و دقیقا همونی که جلوی مهمون هست و یا برمیدارند یا میگه اصلا چرا جلوی مهمون است ولی اگه زمان زیادی این میوه یا چیز دیگه ای باشه اصلا نگاهشم نمیکنه و نه تنها مهمون ناراحت میشه بلکه خودم هم خجالت زده میشم و خودش هم بعد از مدت کمی ، پشیمان میشود ولی

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. این علائم می تواند ناشی از یک اختلال روانشناختی باشد که نیاز به درمان دارد و هر چه زودتر درمان شود کودک در مدرسه و محیط خویشاندان رابطه بهتری پیدا می کند. در زمانی که کودک رفتار را انجام میدهد توانایی کنترل ندارد و ما در مرکز مشاوره ستاره ایرانیان با جدیدترین تکنیک های درمانی و بدون استفاده از دارو به درمان این کودکان می پردازیم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *