روان شناسی رشد کودک 18 ماهه

روانشناسی کودک ۱۸ ماهه

 

کودک شما اکنون یک نوپا است. در سن یک و نیم سالگی  سریع یاد میگیرد و پرورش می یابد و دیدن این اتفاق ها بسیار هیجان انگیز است. کودک ذهنیت و نظر خود را دارد و می تواند خواسته هایش را به صورت واضح در باره هر چیزی  از لباسی که می خواهد بپوشد گرفته تا غذایی  که می خواهد بخورد  بیان کند. سرعت رشد او بسیار بالاست و کنترل و  نگه داشتنش  در جایی که قرار گرفته و جایی که باید باشد بسیار سخت است.

نگران نباشید. راه کارهای ساده ای وجود دارد که والدین با انجام دادن آنها میتوانند به کودک خود کمک کنند. مهارت هایی که برای رشد  و پرورش  او لازم است بیاموزد و به این ترتیب آمادگی لازم برای مواجهه با مراحل مهم زندگی کودک در شما ایجاد می شود.

در  این سن بسیار محتمل است که کودک با بی پروایی راه برود، بخواهد از راه پله بدون کمک گرفتن  استفاده کند و یا اسباب بازی هایش را پشت سرش پرتاب کند. او می تواند از کمر به روی زمین خم شود تا اشیاء را از روی زمین بردارد و یا بدون اینکه بیافتد چمباتمه بزند تا از نزدیک کشف کند این چیزی که روی زمین است چیست، و می تواند در حالی که با یک الگوی منظم  با اشیاء بازی می کند، بدود.

کودک نسبت به دنیای اطراف خود شیفتگی دارد. باید بدانید توقف های ناگهانی هنگام انجام دادن کارهایش طبیعی است مثل زمانی که مکث می کند تا چیزی را از نزدیک آزمایش کند.

مهارت های درشت حرکتی کودک بسیار نا محسوس پیشرفت می کند. در ۱۸ ماهگی می تواند در را باز و بسته  و به دستگیره در دسترسی پیدا کند. زمانیکه مهارت چنگ زدن در او به حد کافی رشد می کند، از سر هم کردن مهره های بزرگ لذت می برد و می تواند چیز های کوچک را به راحتی بردارد. همچنین می تواند به حدی مهارت کسب کرده باشد که در پوشیدن و درآوردن لباسش کمک کند.مثلا درست زمانیکه قصد خروج از خانه را دارید  کفش هایش را بر می دارد.

درکنار رشد مهارت های حرکتی، مهارت های شناختی کودک نیز در حال رشد است.او می تواند بفهمد اشیاء همچنان وجود دارند با وجود اینکه او دیگر نمیتواند آنها را ببیند. در واقع می تواند بعضی مفاهیم  ساده علت و معلول را درک کند.

کو دک چهره های آشنا را می شناسد و به طور حتم بازی های تکراری مثل پوشاندن صورت با دست و برداشتن دست از صورت برایش بسیار جذاب است چون هنوز حافظه اش به حد کافی رشد پیدا نکرده است. در این میان اگر خسته شده باشید و به او بگویید انجام دادن این کارهای تکراری را تمام کند او ناراحت می شود. بخشی از این احساس ناراحتی که ایجاد شده به علت علاقه او به داشتن حدو مرزهای استقلال طبلی است و بخشی مربوط به ناتوانی کودک در به خاطر آوردن آن چیزی ست که قبلا به او گفته اید.

در این دوره سنی ممکن است کودک علاقه زیادی به کتاب مصور داشته باشد و بتواند به چیزی که اسم آن را می برید اشاره کند و حتی نام بعضی اشیاء را خودش به زبان آورد.

دایره لغات او در حال گسترش است و صحبت کردن با او به یادگیری کلمات کمک می کند حتی اگر در حد توصیف محیط پیرامونش باشد. صحبت کردن با کودک او را تشویق می کند که کمی مستقل تر شود. زمانی را اختصاص دهید تا کودک به تنهایی بازی کند و در انجام دادن بعضی کارهایش مثل غذا خوردن و لباس پوشیدن به او مسئولیت دهید. این عوامل به استقلال کودک کمک می کند.

تا زمانی که کودک نیارمند تمرین برای کسب مهارت های جدید می باشد انجام دادن بازی های تکراری برایش بسیار مفید است. توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد که باید به او زمان دهید و تشویقش کنید که تلاش کند و شکست بخورد و باز تلاش کند.

کودک نو پای شما با استقلال بیشتری پیش به جلو می رود و اکنون بهترین زمان است که او را در محیطی امن و راحت پرورش دهید.

این کار ها را انجام دهید، جایزه شما یک کودک سالم وشاد است که به مهارت هایی برای رو به رو شدن با مراحل آتی زندگی تجهیز شده است.

منبع:مشاوره-خانواده.com

80 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. رحمانی
    رحمانی گفته:

    سلام وقت بخیر پسر من هجده ماهشه و جز یک کلمه (عشقم) کلمه دیگه ای رو تکرار نمیکنه ولی با اواها و صداهای نامشخص حرف می زنه، به هیچ وجه جمله های دستوری رو گوش نمیده احساس میکنم اصلا متوجه نمیشه و معنی جمله ای که میگم رو درک نمیکنه، هنوز تمام اسباب بازی ها رو در دهانش میکنه، به کتاب خواندن خیلی علاقه داره و دایم کتاب هاشو میاره که من براش بخونم .خیلی نگرانم ایا اینها جزو علایم اتیسم محسوب میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل درک می باشد اما این نشانه ها ارتباط زیادی به اوتیسم ندارد اما خب در این مسیر فکر میکنید متوجه نمی شود و یا واقعا متوجه کلمات و مفهوم ها نمی شود متفاوت می باشد چون نیاز است که او یک سری کلمات را مانند این توپ است و اشیای که در دسترسش می باشد را بشناسد ،پدر و مادر خودش را بشناسد و بتواند آنها را نشان بدهد حتی اگر نتواند بگوید و صحبت کند.
      این زمان به بعد است که کودکان شروع به ساختن لغتنامه مخصوص به‌خود را می‌کنند و تا ۱۸ ماهگی می‌توانند تا ۱۰ کلمه را بیان کنند. ولی بعضی از کودکان بااستعدادتر حتی می‌توانند تا رسیدن به ۲۰ تا ۲۴ ماهگی بیش از ۵۰ کلمه را بگویند. واضح است که هر کودک با دیگری متفاوت است اما درهر حال بهتر است از این زمان به بعد بیشتر مراقب گفتار خود باشید و توجه بیشتری به کودک‌تان بکنید. بخش اعظم لغاتی که کودکان از این زمان به بعد فرا می‌گیرند تحت تاثیر مستقیم پدر و مادرشان است.
      با توجه به اینکه نمی توان براساس احتمالات نظری بیان کرد بهتر است که برای بررسی دقیق مسیر رشدی کودکتان به صورت حضوری او را به روانشناس و یا گفتار درمانگر ارجاع بدهید تا بتوانیم در این مورد نظر دقیق تری بیان کنیم.
      در این سن بهتر است به جای تلاش برای تصحیح اشتباهاتش، هر چیزی را که کودکتان می‌تواند بگوید، تحسین کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان می‌گوید «شوپ بده و یا هرچیزی که اشاره به توپ دارد »، آن را با گفتن «نه، بگو توپ می‌خوام» اصلاح نکنید، بلکه بگویید: «بله، اینم یه توپ» مدل‌سازی استفاده‌ٔ صحیح از یک کلمه بیشتر از تصحیح اشتباهات آنها به یادگیری سریع بچه‌ها کمک می‌کند و اینکه دائماً صحبت‌های یک کودک ۱۸ ماهه را غلط‌گیری نکنید، به تقویت اعتماد به نفس و افزایش اشتیاق او برای یادگیری و امتحان کردن کلمات جدید کمک خواهد کرد.
      همچنین شما می‌توانید با هم به موسیقی کودکان گوش کنید. این روشی عالی برای بهبود مهارت‌های شنوایی فرزندتان است و شاید از تعداد کلماتی که او از ترانه‌ها یاد می‌گیرد شگفت‌زده شوید.

      پاسخ
  2. روژگار
    روژگار گفته:

    سلام پسر من ۱۸ ماهشه و یه خاهر ۱۲ ساله و یه خاهر ۶ ساله داره که دختر ۶ سالم بدجورر رو اعصاب پسرم راه میره و همین موضوع باعث داد و جیغ زدن پسرم میشه گاهی از شدت جیغ میگم نکنه گلوش پاره بشه دخترم اثلا حرف گوش کن نیست و پسرم این روزها هر وقت از بیرون میاییم نمیزاره بزارمش زمین و گریه میکنه تا حدی که صداش درنمیاد و با گریه خوابش میبره چکار کنم که عصبی بار نیاد

    پاسخ
  3. سارا....
    سارا.... گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    دختر من چند روز دیگه۱۹ ماهش میشه اما هنوز نمیتونه راه بره یا حتی دستس رو بگیره به مبل یا چیزای دیگه و روی پای خودش ببلند بشه . آزمایش هاش نرمال بود . متخصص مغز و اعصاب هم چک کردن و همه چیز عادی و خوب بود. حرف زدنش هم عالیه بالاتر از ۲۰ تا کلمه رو میتونه بگه ولی مشکل بزرگ اینجاست که حس میکنم خیلی زیاد ترسو شده بد عنق شده بغل هیچکس نمیره همه اش چسبیده به خودم حتی وقتی میره بغل باباش مدام دنبال من میگرده. اجازه نمیده لباس هاش رو عوض کنیم اینقدر بابت این موضوع گریه میکنه که کبود میشه . خیلی زیاد لجبازی میکنه . همه اش میخواد کنارش نشسته باشم . هیچ کاری نمیتونم انجام بدم حتی مجبور شدم سرکار نرم . لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سارا جان
      نگرانی شما قابل احترام هست اما در این مسیر بهتر است که فرایند رشدی او و ترس هایی که بیان می کنید توسط روانشناس کودکان نیز با توجه به اینکه می گوید مشکل جسمی وجود ندارد مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گیرد.
      کودکان در این سن معمولاً می‌توانند از روی یک مانع کوچک (با ارتفاع ۵ سانتیمتر) قدم بردارند و زمین نخورند. آن‌ها در زمان راه رفتن اجسام را با خود حمل می‌کنند، می‌توانند به طرف عقب راه بروند و شروع به مسابقه دادن می‌کنند (بیشتر به قدم زدن سریع شبیه خواهد بود). آن‌ها می‌توانند به تنهایی از راه پله بالا بروند و نرده‌های کنار پله‌ها را با یک یا هر دو دست خود بگیرند. ممکن است برای بالا رفتن از راه پله از روش چهار دست و پا استفاده کرده و یا بنشینند. همچنین می‌توانند بر روی پله‌ها ایستاده و به نرده‌ها تکیه دهند. آن‌ها می‌توانند به تنهایی بر روی یک صندلی معمولی یا یک صندلی مخصوص کودکان بنشینند. کودک در این سن از تایر کامیون بالا رفته و می افتد.
      مهارت های رشدی می تواند شامل چند مورد شود که بهتر است در کودکان انها را متناسب با شرایط خودشان مورد بررسی قرار بدهیم.
      رشد فیزیکی شامل مهارت‌هایی مثل غلت زدن، ایستادن، راه رفتن، دویدن و نشستن خواهد بود. حفظ تعادل، تغییر حالت بدن و غیره نیز در این دسته قرار می‌گیرند. رشد فیزیکی همچنین شامل استفاده از انگشتان برای چنگ زدن، غذا خوردن، نقاشی کیشدن، لباس پوشیدن، بازی کردن، نوشتن و غیره می‌باشد.
      مهارت‌های عاطفی شامل واکنش‌های کودک نسبت به وقایع مختلف خواهند بود. آیا کودک با ساده‌ترین اتفاق شروع به خندیدن کرده یا اینکه احساسی از خود بروز نمی‌دهد؟ آیا می‌تواند با وقایع مختلف کنار بیاید یا اینکه ناامید و عصبانی می‌شود؟
      مهارت‌های ذهنی یا شناختی شامل فکر کردن، یاد گرفتن، درک کردن، حل مسئله، استدلال و یادآوری خواهند بود. بسیاری از این مهارت‌ها در محیط آموزشی مثل مهدکودک و مقاطع بعد از آن دیده خواهند شد.
      مهارت‌های اجتماعی شامل تعاملات فردی، ایجاد رابطه و حفظ آن با خانواده، دوستان و مربی، همکاری کردن و احساس داشتن در برخورد با افراد دیگر خواهند بود. آیا کودک در مهمانی‌ها خود را کنار می‌کشد؟ آیا از مهمانی‌های بزرگ لذت می‌برد یا اینکه دورهمی های کوچک‌تر را دوست دارد؟ و اینکه فضای اجتماعی اطراف خود را چگونه می‌بیند؟ آیا می تواند ارتباط لازم را با بزرگسالان و همسالان بگیرید؟
      این مهارت ها در کنار هم معنا پیدا می کنند یعنی مهارت شناخت هم در مهارت حرکتی و هم زبانی می تواند نقش زیادی داشته باشد.
      با توجه به بعد رفتاری و مشکلات حرکتی توصیه من به شما بررسی دقیق تر این مسیر به کمک روانشناس می باشد با حضور خود کودکتان

      پاسخ
  4. مهسا
    مهسا گفته:

    پسره من یک سال و پنج ماهشه خیلی داد میزنه بعضی کلمه هارو بلده ولی بیان‌نمیکنه و فقط داد میزنه انقدر کلافه میشم که دعواش میکنم خواستم کمکم کنید که چیکار کنم در این مورد؟

    پاسخ
  5. طاهره
    طاهره گفته:

    سلام، من یه پسر ۱۸ ماهه دارم که متاسفانه یاد گرفته که اشیا رو پرت کنه به طرف من یا باباش، این شی ممکنه اسباب بازی باشه یا لیوان یا هرچی گیرش بیاد، هر چقدر هم با محبت و یا جدی تلاش کردیم که بهش بفهمونیم این کار بدیه ولی انگار نه انگار، چندین بار هم آسیب های جدی به ما زده، شیوه برخورد درست در این مواقع چیه؟ باید چطوری برخورد کنیم؟
    وقتی قراره مهمون بیاد خونمون تا بره من از استرس که نکنه این چیزی پرت کنه بلایی سرکسی بیاد میمیرم و زنده میشم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما طاهره جان
      ببین عزیزم در این مسیر بهتر است که از تنبیه کردن او خوداری کنید و سعی کنید که در اینگونه مواقع آرام دست او را بگیرید اما جدی به او بیان کنید که اجازه پرتاب کردن چیزی را ندارد. سعی کنید که احساسات او را بیان کنید مثلا بگوید به نظر می رسد که ناراحت هستی اما میخوای باهم حرف بزنیم هرچند که بخاطر شرایط سنیش ممکن است نتواند به درستی احساسات خود را توضیح بدهد اما همان میزان که میتواند از کلمات استفاده کند را گوش بدهید.
      خودتان و همسرتان حتی به شوخی هم بهتر است این کار را انجام ندهید و سعی کنید که چه در برخورد باهم و چه با کودکتان از صحبت و تعامل استفاده کنید.
      پرت کردن وسایل برای بسیاری از کودکانی که سنی بین ۱۸ ماه تا ۳ سال دارند یک مهارت جدید و لذت بخش است. در واقع می‌توان پرت کردن را یک مهارت حرکتی ضروری در انسان دانست که برای انجام آن به باز کردن انگشتان، و رها کردن شی و همزمان هماهنگی بین چشم و ذهن نیاز است. کسب این مهارت بسیار مهیج بوده و این عجیب نیست که ببینیم کودکان به دلیل تازگی آن مدام تکرارش کنند و در حال تمرین کردن باشند.یه همین علت است که شاید بارها دیده باشید که کودک شما با اینکه اسباب بازی دخترانه جدیدش را خیلی دوست دارد، اما به نگهان آن را به سمت دیگری پرت می کند پس همانطور که مشاهده می کنید در سنین پسر شما این رفتار کاملا طبیعی هست اما بهتر است که به او توجه لازم را در زمان های دیگر بدهید تا از این رفتار برای جلب توجه شماها استفاده نکند.
      اما اینکه توجه کنید در چه زمان هایی از این رفتار بیشتر استفاده می کند از اهمیت زیادی برخودار میباشد چون گاهی نیز پرتاب کردن‌هایی که از روی خشم و عصبانیت رخ می‌دهد را نادیده بگیرید، چرا که اگر کودک بفهمد به وسیله این رفتار می‌تواند نظر شما را جلب کند آن را بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد کرد. در عوض به او بگویید «اگر عصبانی هستی میخواهی باهم حرف بزنیم، اینجوری من بهتر می‌فهمم مشکلت چیه.» به روش‌های مختلف او را به استفاده از کلمات و بیان احساساتش تشویق کنید.
      سعی کنید که اضطراب و ترس خودتان را به او انتقال ندهید چون ممکن است اگر او این اضطراب را متوجه شود در اول این رفتار را بیشتر تکرار کند و دوم اینکه اضطرابی که مال او نیست را تجربه کند.

      پاسخ
  6. مامان الي
    مامان الي گفته:

    سلام
    دختر من ١٨ ماهشه و بعضی وقت ها یه کار چند با ر تکرار میکنه
    مثلا در اتاقش باز میکنه میره پشت در کنار دیوار دوباره میاد تو اتاقش و این کار ٣،۴ بار تکرار میکنه ، یا پیش من نشسته پا میشه میره دست میزاره رو میز کنارمون ،دوباره سریع برمیگرده و چند بار این کار تکرار میکنه
    بقیه رشدش کامل طبیعیه
    این حرکات تکراری تو این سن نشونه چیه و اینکه آیا میتونه نگران کننده باشید تو را خدا راهنمابی کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در این مورد بهتر است که این رفتارهای تکراری و مسیر رشدی دخترتان به صورت دقیق در همین سن توسط روانشناس مورد بررسی قرار گیرد تا زمانی که بررسی دقیقی صورت نگیرد نمیوانیم در این مورد نظری بیان کنیم.

      پاسخ
  7. الهام
    الهام گفته:

    سلام پسری ۱۹ماهه دارم تقریبا یک ماه هست شدیدا به من وابسته شده به حدی که دسشویی یا حمام هم میرم باید با خودم ببرم اگه برم اتاق و درو ببندم به شدت وحشت میکنه و گریه میکنه دائما میاد همه جای خونه سرک میزنه تا منو پیدا کنه اگه پیدا نکنه گریه میکنه و منو صدا میزنه واقعا موندم چیکار کنم راهنماییم کنید ممنون میش

    پاسخ
  8. لادن
    لادن گفته:

    با سلام و درود
    خواهش میکنم بهم کمک کنید. جدیدا وقتی پسر بچه نوزده ماهمو میخوام بخوابونم با دست اشاره به ناحیه تناسلی میکنه و دهنشو تکون میده انگار بخواد چیزی رو مزه کنه و با دست سر من رو به پایین تنش خم میکنه و انگار ازم میخواد ناحیه تناسلیشو …. عاجزانه ازتون خواهش میکنم راهنمایی کنید چند روز از شدت ناراحتی آب دهنم خشک شده همش با خودم فکر میکنم شاید کسی با پسرم این کار رو کرده باشه و اونم خوشش اومده که همچین درخواستی ازم داره.. پسرم فوق العاده باهوشه.. ممکنه بهش تعرض کرده باشن؟

    پاسخ
  9. مریم
    مریم گفته:

    سلام خسته نباشید
    من دخترم ۱۸ماهشه و خیلی از نظر هوشی و احساسی باهوشه ولی به تازگی وقتی کاری رو می خواد انجام بده و مانع انجامش میشیم چنگ میندازه و میزنه و به تازگی هر کسی میاد موقع رفتنش گریه میکنه که بره یا اگه بهش بگن بیا بریم بدون اینکه توجه کنه مادر یا پدرش کنارش نیستن میره و بهونه ای نمیگیره و‌من دوست ندارم یادبگیره با همه بره بیرون برای حلش چیکار باید بکنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما مریم جان
      ببین عزیزم این رفتارها در سن کودک شما کاملا طبیعی می باشد و خب در این مسیر بهتر است که در زمان هایی که می خواهید شی را از او بگیرید و یا مانع کاری شوید اگر فکر می کنید برای او خطر دارد با او شروع به صحبت کنید یعنی بیان کنید که می دانید دوست دارد مه بازی کند اما این شی مثلا تیز هست و یا اینکه می دانید دوست دارد با پدر بزرگ برود اما این اجازه وجود ندارد و او باید در کنار شماها بماند اما بازهم به دیدن آنها خواهید رفت .
      او به مرور با استفاده شما از کلمات به عنوان یک الگو و رشد زبانی خودش می تواند از مسیر تعاملی استفاده کند یعنی در مورد احساسات، نیازها و …. صحبت کند و خب عموما زمانی که دامنه لغات آنها کم هست و یا هنوز صحبت نمی کنند خب از گریه، جیغ زدنف چنگ زدن برای دفاع از خودشان و یا بیان خواسته هایشان استفاده می کنند.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *