مشاوره کودک پنج ساله

روانشناسی کودک ۵ سالگی

 

 

آنچه باید در مورد کودک پنج ساله خود بدانید:

کودک در حال یادگیری درباره خودش و دنیای اطرافش است، نقش شما در کمک به پیشرفت مهارت هایی که  برای کسب موفقیت های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی نیازدارد، کلیدی است. آیا می دانید چه کاری از شما بر می آید؟ چگونه می توانید بطور موثر با مهد یا پیش دبستانی همکاری کنید؟ و مهمتر از همه اینکه چطور متوجه می شوید که کودکتان کارش را خوب انجام می دهد یا نه؟

سلامت جسمی و مهارت های حرکتی درشت

از نظر فیزیکی، کودک پنج ساله شما نسبت به یک سال قبل تسلط بیشتری برای انجام کارها ازخود نشان می دهد. مثلا گرگم به هوا بازی می کند، ازچارچوب کوهنوری (وسیله ای که برای بالارفتن در پارک ها تعبیه شده است) با دقت وتوجه به فاصله ها استفاده می کند و به توپ ضربه می زند. آنها اکنون متعادل تر هستند و با اطمینان بیشتری از وسایل بازی برای سرگرم شدن استفاده می کنند. اگر بتوانند توپ را خوب پرتاب کنند و بگیرند و به آن ضربه بزنند بازی بیسبال برای آنها جالب بنظر می رسد. بازی‌های  پر جنب و جوش در پیشرفت مهارت های حرکتی کودک ضروری است و همراه با تناسب فیزیکی و سلامت سیستم قلبی عروقی، موجب  کشیده شدن عضلات و استحکام استخوان ها می شود. وهمچین به بهتر غذا خوردن و خوابیدن کودک کمک می کند.

مهارت های حرکتی ظریف

زمانی که کودک  در مهارت هایی  مثل باز و بسته کردن دکمه و زیپ که قبلا  به صورت ابتدایی کسب کرده، مسلط تر می شود، لباس پوشیدن هنگام صبح برایش راحت تر است. وقتی  به راحتی از مداد یا قیچی  استفاده می‌کند موضوعاتی که در کارهای هنری اش ارائه می دهد  قابل تشخیص تر است و می تواند پازل های پیچیده تری را حل کند. هر فعالیتی که به کودک فرصت بهبود این مهارت ها را بدهد بسیار سودمند است. لوازم کارهای هنری، اسباب بازی های سازه ای و بازی های تخته ای به طور ویژه موثر هستند.

مهارت های اجتماعی

کودک شما می داند در هربازی هرکسی نقشی دارد، ولی آنها هنگام بازی به یک شخص بزرگسال نیاز دارند تا بازی را برایشان شرح دهد و بین انها داوری کند. برد برای آنها جذاب و باخت وحشتناک است، چون آنها مقهوم اقبال (grace)  در پیروزی و شکست را نمی دانند. فکر نکنید که مدام مجبور به نظارت بر  کارهای کودک هستید. کودک شما نیاز دارد مهارت هایش را برای برقراری ارتباط، شناخت و معامله همراه با کشمکش و تعارض با همسالانش را تمرین کند و بهبود بخشد. و شما تنها باید زمانیکه کنترل از دست خارج می شود پادرمیانی کنید. اهمیت این کار را دست کم نگیرید که بهتر است هر ازگاهی به کودک فرصت دهید به تنهایی بازی کند چون این کار به او کمک می کند فکر کردن  به صورت مستقل را بیاموزد.

مهارت های شناختی

زمانی که کودکان حین درگیری با مسائل ساده  شروع به درک مفهوم اندازه، وزن و حجم  می کنند، مهارت های شمارش و خواندن و نوشتن در انها بهبود پیدا می کنند. کودک یاد می‌گیرد بخواند و از سوی دیگر او اکنون  نه تنها شروع به تشخیص کلمات آشنا در تصویر می کند  بلکه تشخیص می دهد ساختار قصه چگونه  شکل یافته است. فرزند شما هنور می خواهد با شما بخواند، آماده باشید و بدانید نقش مهمی به عهده شماست، به کلمه هایی که او می داند اشاره کنید و از او سول بپرسید. هر فعالیتی که به کودک فرصت استفاده از خلاقیت و تصور را بدهد مفید است زیرا این فعالیت ها به بهبود مهارت های شناختی که برای حل مساله و درک مفاهیم جدید نیار دارد، کمک می کند.

 

حمایتی که   از کودک ۵ ساله  میکنید تا در مسیر زندگی هدایت شود با حمایت از کودک ۲ و یا ۳ ساله تفاوت دارد. از سوی  دیگر تلاش های شما از هر زمان دیگری در کمک به کودک برای تبدیل شدن به یک بزرگسال شاد  ومتعادل و سازگار،  اهمیت بیشتری دارد.

منبع:مشاوره-خانواده.com

بیشتر بخوانید:

پیش بسوی یک سالگی: آنچه باید در مورد کودک یک ساله بدانید

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

159 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. پگاه
    پگاه گفته:

    سلام .دختر پنج ساله ای دارم که مدتیه از همه چی ایراد میگیره مثلا هی میگه به این و اون که زشتی شما، لباستون زشته موهاتون زشته حتی به من و پدرشم میگه و هر چی باهاش صحبت میکنم انگار بدتر میشه و بعدش گریه میکنه و شروع میکنه به سرزنش کردن خودش که چرا من نمیتونم نگم اینارو؟چرا من انقد بچه ی بدی شدم….من و پدرشم اصلا همچین شخصیتی نداریم و واقعا نمیدونیم ایراد کار از کجاست .خیلی دارم عذاب میکشم .

    پاسخ
  2. مریم
    مریم گفته:

    سلام خسته نباشد
    دختر پنج ساله ای دارم که از همه لحاظ خدارو شکر خوبه،تنها چیزی ک منو ناراحت می‌کنه روابطش با پسرخالش هست ک شش سالشه،اون واقعا قابل کنترل نیست حالت پرخاشگر داره و بسیار لجباز،حتی زمانی ک با دختر من بازی می‌کنه اجازه نمیده دخترم ب وسیله هاش دست بزنه ولی دخترم با محبت وسایلشو ب اون میده،تازگیا ازش چنتا رفتار زشت دیدم و من واقعا میترسم نمی‌دونم چیکار کنم،برنامه کودکایی ک اون دوست داره میبینه بازیایی ک اون دوست داره بازی می‌کنه،البته بنظرم خودمم مقصر هستم اونا همسایه مادرم هستن و من هرروز خونه مادرم میرفتم،و همین باعث شد ک هرروز همو ببینن،من چندباری دخترمو تهدید کردم خدایی حرفامو گوش میده اما میدونم ناراحته ک باهاش بازی نمیکنه،البته دخترم تنهاست و دوست ثابتی نداره ک باهاش باشه.ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما مریم جان
      ببین عزیزم نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام است اما دقت کنید او تنها ۵ سال دارد و قرار نیست که در مور این مسائل به مانند یک بزرگسال نگاه کند او پسر خاله اش را یک دوست می داند که می تواند با او بازی کند و خب برایش اهمیت ندارد که دیگران رفتار او را می پسندند یا نه .
      در کنار اینکه خب شما نمی توانید رفتار پسرخواهرتان را مدیریت کنید بلکه می توانید در صورت اینکه دخترتان از این رفتار استفاده کرد بیان کنید که این رفتار خوبی نیست و رفتار درست را به او نشان بدهید.
      در کنار اینکه خب او می تواند همبازی های دیگری هم در مهد و یا محیط های بازی مثل پارک و… داشته باشد و خب در این مسیر او می تواند همبازی و الگوهای مختلفی داشته باشد و رفتار و شخصیت خودش را شکل بدهد.

      پاسخ
  3. ترنم
    ترنم گفته:

    سلام دختر ۵ سال و۶ماهه ای دارم که سر هر چیزی به شدت گریه میکنه رو حرف ها خیلی حساسه و همه چیز رو برداشت بد نسبت به خودش میکنه از باختن در بازی خیلی میترسه با همسناش ارتباط بلد نیست برقرار کنه وهر چی بهش آموزش میدم میگه اگه اونا بهم نه بگن چی اگر چیزی گم یا خراب بشه سریع گریه میکنه به شدت و میگه باید همون باشه وچیزه دیگه ای حتی مشابه اون چیز رو قبول نمیکنه وهر چی براش توضیح میدم هر چیزی راهی داره قبول نمیکنه وهمش ترس از دست دادن داره وبدون من هیچ جا نمیمونه وهمش میگه اگه وسایلم گم شن تنها میمون وخیلی زود رنجه لطفا کمکم کنید نمیدونم باهاش چی کار کنم

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *