روانشناسی کودک 8 سالگی

روانشناسی کودک ۸ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک هشت ساله خود بدانید:

زمانیکه مشاهده می کنید فرزندتان از بچه ای کوچک و ناتوان به دختر یا پسری تبدیل شده که می تواند به هر سو بدود ممکن است احساس کنید پدر و مادر باتجربه و ماهری هستید، او ویژگی هایی دارد که می تواند اورا آماده کند زودتر از موعد با دنیای بزرگسالی روبه رو شود و همچنان به حمایت شما نیاز دارد.

مهارت های حرکتی ظریف اوهر روز بهتر از قبل می شود و ممکن است ورزش های خاصی را ترجیج دهد. بطور حتم قدرت ریسک پذیری بیشتری دارد، به ویژه زمانیکه از دیدرس خارج می‌شود بنابراین صحبت با او درموردمصون ماندن از خطرات بسیار ضروری است. مهارت های حرکتی ظریف او به کمک نقاشی کشیدن بهبود یافته و مدل سازی هایش واقعی تر وهمراه باجزئیات بیشتری است. تمرین هردو مهارت حرکت ظریف و درشت به فرزندتان کمک می کند بیشترو بیشتر پیشرفت کند.

کودک پیشرفت هایی عالی درمهارت های شناختی کسب کرده است و تمایل دارد قبل ازاینکه دیگران به او کمک کنند خودش با مسائل درگیر شود. او درخواندن مهارت واعتماد به نفس بیشتری دارد و هدفش از کتاب خواندن کسب اطلاعات است  و نه فقط لذت  بردن از یک داستان خوب. او می تواند به کمک اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست  آورده است داستان هایی جذاب و با جزئیات زیاد خلق کند. اگر در خواندن تقلا می کند برایش شرایطی فراهم کنید تا موضوعات مورد علاقه اش را مطالعه کند و با حمایت و قوت قلب دادن به رشد او کمک کنید. نوشته های او خوانا تر است و بهتر هم خواهد شد. مهارت شمارش او در حال حاضر در سطحی  است  که می تواند به آسانی تناظر را مشخص کند، مسائل گفتاری ساده را به عبارات عددی ترجمه کند و از با استفاده از راهبردهای متنوعی مسائل سه رقمی وکمتر را حل کند. همچنین می تواند تا ۱۰۰۰ بشمارد.

اعتماد به نفس او رشد زیادی داشته تا این حد که ممکن است فکر کند توانایی خیلی زیادی دارد بنابراین اگر شکست بخورد دچار غم واندوه زیادی می‌شود. راه حل این مشکل این است که چالش هایی واقعی برای او ایجاد کنید، روی دست آورد هایش تمرکز کنید و به او قوت قلب دهید تا بداند هیچ کس کامل نیست و نمی تواند همه کارها را درست انجام بدهد. او در مورد آینده فکر می کند و جایگاهش در جهان را بیشتر درک می کند، حتی ممکن است بداند وقتی بزرگتر شد می خواهد چه کاری انجام بدهد. گفتگو در مورد چگونگی رسیدن به اهداف، کسب  شایستگی و پیشرفت در مهارت های خاص، به او کمک می کند تمرکز بیشتری روی فعالیت هایش داشته باشد. ممکن است شروع ایجاد وجدان اجتماعی را در او بیبنید که ممکن است در حد نگرانی در باره محیط زیست، مشکلات پناهندگان و یا فقردر جهان  باشد . شما می توانید او را تشویق کنید و به او فرصت دهید به دیگران کمک کند.

مهارت های اجتماعی او به حدی رشد یافته است  که می تواند از شخصیتی مطمئن و مستقل و احساس خود ارزشی بالا به فردی حساس، بیش از حد هیجانی و منتقد از خود تغییر جهت دهد. مزاج او بسیار متغیر است  و ممکن است در یک روز بی ادب، پر رو و پر ادعا، فضول، پرتوقع، مضحک و احمق  جلوه کند. باید اجازه دهید رفتارهای منفی بروز داده شود ولی  وضع محدودیت روی رفتارهای بد  به بچه یاد می دهد در درازمدت رفتارش را مدیریت کند. او اکنون فرا تر از یک بازیکن تیم است حتی درحالیکه با خودش کلنجار میرود بازنده خوبی باشد. مورد قبول دوستان واقع شدن بسیار مهم است و به راحتی دوستان بیشتری پیدا می کند، با این حال این موضوع می تواند به سختی با سیاست‌های روابط او تطبیق داده شود. ممکن است نسبت به فعالیت های خانوادگی که شاید لازمه زندگی شما باشد علاقه‌مندی کمتری داشته باشد.

او شروع به درک بعضی از احساسات برجسته مثل پشیمانی، گناه و شرم می کند واز سوی دیگر درباره تفکرات واحساساتش صحبت می کند. اکنون فرصت مناسبی است که به کودک آموزش دهید خودش را ارزیابی کند. به او راه کارهایی ارائه دهید تا اشتباهاتش را تصحیح کند و خودش را ببخشد. اودر ۸ سالگی دیگر نقطه نظرات دیگران و مفهوم مخفی کردن احساسات را درک می کند. او همچنان زمانی که احساساتی می شود  به دنبال حمایت شما است ولی محتاط تر است و احتمالا کمتر دلش می خواهد برای نوازش  در آغوش شما قرار بگیرد.

والدین کودکی به این سن  بودن  چالش های جدیدی را پیش روی شما می گذارد که حفظ  عادت هایی که طی این چندسال در او پیشرفت داده اید مثل ابراز احساسات، شناسایی تلاش ها و موفقیت ها، ایجاد و تعهد به خط قرمزهای مشخص، تشویق به صبر و احترام به دیگران، به فرزند شما اجازه می دهد زیرساختی  که برای ادامه رشد و پیشرفت به سمت بزرگسالی شاد و سلامت نیار دارد، ایجاد کند.

 بیشتر بخوانید:

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۵ ساله بدانید

پیش بسوی شش سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۶ ساله بدانید

پیش به سوی هفت سالگی:  انچه باید در مورد کودک ۷ ساله بدانید

منبع:مرکزمشاوره.com

102 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. معصومه
    معصومه گفته:

    سلام وقت بخیر.پسر ۷ساله نیمه دارم.کلاس دومی میشه.پسرم بسیارفهمیده وباهوش است.ورتبه اول کلاس شده.اما یه زمانهایی یه رفتارهایی انجام میده یابه قول خودمون خنگ بازی درمیاره.ک پدرش بسیارحساس شده سراین موضوع و.وبارها بابتش تنبیه حرفی،وبدنی شده یک خواهر ۱سال ونیم از خودش خودش کوچکتر داره ک بسیاراذیتش میکنه وحتی کتکش میزنه ۱ دقیقه آروم نیستن.شدید لجبازی وکل کل دارن.بیشتر ک باخودشون ِلذت ببرند.دنبال یه آدم جدید.یایه بچه هم بازی خودش باشه میگرده توی مدرسه ک بود بچه ها سربه سرش میزاشتن.بابزگتر از خودش دعوا می‌کرد.باپدرش خودشومقایسه میکنه.سر هرچیزی.به خصوص خوردنی.ک مال اون بیشتر باید باشه.همه چیز زودتکراری میشه واسش.مثلا انمیشن دیدن.بازی کردن با گوشی.بازی های تکراری بین هم بازی‌اش.کم صبر شدید عصبی میشه.واز کوره درمیره.بسیار مهربون وفهمیده ست.راستش نمیتونم رفتارهای دیگران باهاشو،کنترل کنم.ک چه جوری با هاش رفتار کنن .به خصوص پدرش.همش .میگه تولوسش میکنی سخت نمیگیری.میخواد سخت بگیره مثلا بهش.مدام.بدرفتاری وحرفهای تخریب کننده بهش میزنه بسیار زود رنج شده.خیلی نگرانشم.لطفا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام بهتر است برای بررسی دقیق به مرکز مشاوره مراجعه کنید و ما میتوانیم با جدیدترین روش های بدون دارو و بدون عوارض فرزند شما کمک کنیم تا این مشکلات را حل کند. برخی از این رفتار ها به منظور نشان دادن استقلال شخصیتی است و برخی از آنها نیاز به درمان دارد

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *