روانشناسی کودک 2 سالگی

روانشناسی کودک ۲ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک دو ساله خود بدانید:

 کودک شما اکنون ۲ ساله است و شخصیتش هر روز درخشان تر می شود. ممکن است درهر لحظه از تجربه کردن جهانی که به او ارائه می شود اندیشمند، محتاط و کم حرف و یا بی تفاوت به نظر برسد. با تمام پیشرفت هایی  تا به امروز کسب کرده است همچنان در حال یادگیری  است . شما می توانید در انجام این امر مهم به او کمک کنید.

مهارت های حرکتی درشت

مهرت های حرکتی درشت کودک طی چند ماه گذشته تا حد زیادی پیشرفت کرده است. او با اطمینان از راه پله بالا و پایین می‌رود. در حقیقت او از هر چیزی مخصوصا مبلمان بالا می رود و به هر سمتی می دود.همچنان مستعد توقف های ناگهانی چه برنامه ریزی شده و چه اتفاقی است. بنابراین باید زمان زیادی را صرف بلند کردن او کنید وقتی که به زمین می افتد.

کودک در بازی کردن با اسباب بازی های متحرک بهتر عمل می کند و ممکن است در حدی پیشرفت کرده باشد که بتواند برای اواین بار در ۲ سالگی با سه چرخه بازی کند. قدرت هماهنگ سازی بین اعضا بدن در او به قدری پرورش یافته که می تواند به توپ بزرگی که روی زمین ثابت است ضربه بزند، و یا حتی توپ را بگیرد.

مهارت های حرکتی ظریف

همگام با پیشرفت مهارت های حرکتی درشت، مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز در حال رشد و پیشرفت است.

هماهنگی بین دست و چشم در او چنان بهبود پیدا کرده است که بتواند با لگو برج بسازد و قادر است از نیروی بدنش استفاده کند. حالا که مهارت چنگ زدن به حد کافی رشد یافته می‌تواند چیز های کوچک را بردارد و یک مداد را به اندازه کافی محکم نگه دارد تا شکل معنا داری رسم کند و صفحات کتاب را یک به یک ورق بزند.

استفاده از اسباب بازی هایی مثل خمیربازی، کتاب مصور و مداد شمعی در این مرحله از رشد کودک بسیار مناسب است، چون این وسایل کودک را نیازمند به استفاده از چنگال ها می کند که این مهارت زمانی که نوشتن را می آموزد بسیار اهمیت پیدا می کند.

مهارت های شناختی

در سن دو سالگی ، مهارت های شناختی کودک تا حدی رشد پیدا کرده است که او قادر به تشخیص افراد آشنا در عکس ها می باشد و از توجه به جزئیات ریز در تصاویر لذت می برد. در این مرحله زمانی که صرف قصه گویی برای کودک می شود بسیار اهمیت دارد. کار با کتاب مصور بسیار سودمنداست چون به کودک کمک می کند بین داستان و تصاویر ارتباط برقرار کند، دایره لغاتش گسترده شود، الگو و ریتم سخن را بفهمد و با ساختار قصه آشنا شود. انجام تمام این موارد برای زمانی که او شروع به صحبت کردن و یادگیری خواندن و نوشتن می کند بسیار ضروری است.

در این سن کودک شما  شمردن را می آموزد و کلید اصلی برای دسترسی به این  مهارت، تکرار است. شما می توانید هر چیزی را برای اوبشمارید، از انگشتان دست و پا گرفته تا تعداد مداد شمعی هایی که دارد.

ایده بسیار خوبی است که روی مهارت های اجتماعی کودک کار کنید. فرصت دادن به کودک برای بازی با دیگران به او کمک می کند مهارت های گفتاری و ارتباطی اش را رشد دهد و همزمان مفاهیم اشتراک و در نوبت بودن را بیاموزد. بازی کردن با دیگران به ویژه برای کودکی که خواهر یا برادر ندارد ضروری است.

کودکان در این سن ظرفیت تمرکز محدودی دارند. بنا براین با وجود اینکه او نیار به اسباب بازی های متنوعی برای بازی و کسب مهارت  دارد باید توجه داشت  که  دادن انتخاب های زیاد در یک زمان موجب سر در گم شدن کودک می‌شود .

تعلق و وابستگی به یک اسباب بازی خاص در کودکان این دوره سنی اصلا نا متعارف نیست. پس داشتن یک اسباب بازی اضافه و مشابه آنچه که خیلی دوست دارد برای زمانی که کودک اسباب بازی محبوبش را گم می کند خالی از لطف نیست.

به این نکته توجه کنید که کودک تمایل دارد یک فعالیت خاص را بیشتراز سایرین انجام بدهد. جست وخیز روی رخت خواب کاری بسیار رایج و دوست داشتنی است . ولی ممکن است او رقص و موزیک و نقاشی و حتی کندن گودال در باغچه را به همان اندازه دوست داشته باشد.

کودک شما اکنون به سرعت رشد می کند و بسیار سریع می آموزد. بهتر است بداند کارهایی وجود دارد که با انجام آن  به عنوان پدر و مادر در ایجاد زیرساختی مستحکم برای زندگی آینده کودک کمک زیادی می کنید.

 

هم چنین بیشتر بخوانید:

پیش به سوی یک سالگی: انچه باید در مورد کودک یک ساله خود بدانید 

 

منبع:فارس پاتوق

26 پاسخ
دیدگاه های جدیدتر »
  1. شمیم
    شمیم گفته:

    سلام پسر دو ساله من غذا نمی خورد حتی در حالی که گرسنه هست اما غذا نمی خورد و میوه می خورد .لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
  2. مریم
    مریم گفته:

    با سلام حتما باید کودک را نزد کارشناس تغذیه و یا روانشناس ببرید.در اینگونه موارد از او بخواهید در کار آشپزی به شما کمک کند و به همه بگویید با کمک وی درست کرده اید تا همه تعریف کنند و وی رغبت نشان داده و مقدار بیشتری بخورد.شرایط او را بپذیرید چون بعضی وقتها شرط نا معقول کودک در آن شرایط پذیرفتنی است.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      دو سالگی و حتی زودتر از آن بهترین زمان برای کار کردن روی اعتماد به نفس کودک است پس زمان خوبی را شروع کرده اید… اول از همه کودک برای معتمد به نفس شدن نیازمند اطمینان خاطر است. اطمینان خاطر دادن شامل استفاده از جملات درست و مشوقانه، احترام گذاشتن به کودک و پذیرش بدون قید و شرط وی است. سعی کنید تا آنجا که می توانید رفتارهای درست کودک را ببینید و آنها را تقویت کنید با کلامتان! مثلا چقدر کارت خوب بود، من به تو افتخار می کنم و …
      به کودک احترام بگذارید و از کارهایش تشکر کنید و به او حق انتخاب دهید. او را بدون قید و شرط دوست بدارید و بپذیرید نه مثلا اگر فلان کارو انجام بدی من دوستت دارم، یا حالا که این کارو کردی دختر خوبی شدی.. اینها اشتباه هستند. در مرحله بعد هم آموزش مهارت های جرات ورزی و مهارت های اجتماعی هستند. و بعد هم بازی های خلاق و زاینده را تشویق کنید… مقالات متعدد سایت ما را در پورد اعتماد به نفس بخوانید.

      پاسخ
  3. مرضیه منظم
    مرضیه منظم گفته:

    سلام و وقت بخیر ممنونم از سایت و اطلاع رسانی خوبتون؛من پسر ۲ ساله ایی دارم که خیلی باهوشه و در حد سن خودش خوب حرف میزنه و شیطونه؛چیزی که منو نگران میکنه اینه که خیلی دیگران و دوست داره؛خاله و عمه و مادربزرگ به من ترجیح میده و موقعی که میخوام بیارمش خونه خیلی گریه میکنه که با اونها باشه و اصلا سراغی از من نمیگیره با اینکه من شاغل نیستم بیشتر اوقات با همیم و سعی میکنم باهاش بازی های متفاوتی بکنم ولی پسرم دوست داره با بقیه باشه انگار؛خیلی از این نوع رفتارش نگرانم

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. اینکه کودکان شما نسبت به دیگران احساسات مثبت نشان می دهد و با خواهان برقراری ارتباط با انهاست نه تنها نشانه بدی است بلکه می تواند نشان دهنده پختگی عاطفی کودک شما باشد. زیرا در واقع زمانی که کودک اصلا با افرادی غیر از مادر سازگاری ندارد نگرانی بیشتری وجود دارد. اما در مورد ارتباط با خود شما اگر رفتارهایش کاملا به صورت اجتنابی است می توان نگران بود، مثلا اگر هنگام بازی کردن از شما دوری می کند و یا زمانی که تنها در خانه هستید نمی گذارد او را در آغوش بگیرید. اگر این طور نیست نگران نباشید. بچه ها دوست دارن در خانه کسی که برای مهمانی می روند بیشتر بمانند چون در انجا احساس ازادی بیشتر می کنند و محیط اجتماعی گسترده تری در اختیار انهاست.

      پاسخ
  4. مینا
    مینا گفته:

    با سلام من پسری دوسال ودو ماه دارم که از ۱۸ماهگی کامل حرف میزن وکلمات ر دریت ادا میکنه،به تازگی توی کلاسای مادر وکودک شرکت کردیم.خانوم روانشناس اون مرکز معتقد بود فرزند از هوش کلامی بالایی برخوردار و همین طور هوش تحلیلی ریاضی بالایی داره اما هوش برو فردیش میگه ضعف داره ودلیلش اینو بیان کردن که فرزند در مواجهه با همسن وسالهای خودش پا پس میکشه،ویا اگ بچه ها دور ورش شروع به گریه وجیغ زد کنن فرزند من حنی دیگه بازی نمیکنه میگه صب کنیم تا بچه ها آرام بشن بعد ببینیم خاله دکتر چی میگه،ایشون ابراز کردت راه حل آمدن به کلایهای مادر کودکه واینکه چون این بچه هوش بالایی داره اگه این مشکلش حل نشه تو آینده تنها میمونه ،من مطلب منو خیلی نگران میکنه، والبته میخوام بدونم آیا این برخورد پسر من دلالت بر این مطلب نداره بچه ها تا زیر سه سال تعامل گروهی وبازی گروهی ندارن؟؟وآیا واقعا جایی برای نگرانی هست؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  5. یاسر
    یاسر گفته:

    با سلام.مدتی است که با همسرم دچار اختلاف شدید شده ام و قصد طلاق توافقی را داریم با توجه به اینکه پسر دو ساله ای دارم نگران اینده و تاثیرات طلاق بر وی می باشم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام
      طلاق والدین صرفا تعیین کننده این نخواهد بود که یک کودک در آینده دچار مشکل شود. بهر حال پیش بینی این مسئله کار آسانی نیست و نمی توان بر این اساس گفت. برای رسیدن به نتایج مناسب بهتر است ابتدا در شرایط بعد از طلاق در نگهداری از فرزند به توافق برسید تا کودک دچار ناراحتی نشود. هم چنین هیچ کدام از والدین چهره دیگری را در ذهن کودک خراب نکند و هم چنین سعی کنید اگر اختلافی مانده در جلوی کودک نباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ما در همین سایت سر بزنید:
      فرزندپروری بعد از طلاق

      پاسخ
  6. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام.لطفا مستند از تولد تا۵ سالگی رو بزارید. اگه میشه حتما اون قسمت هایی که مربوط به ۲ سالگی هست رو بزارید لازم دارم واسه کار تحقیقاتی. هرجا هم گشتم نبوده‌ . مرسی

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      سلام، اگر به طبقه بندی های سنی در سایت مراجعه کنید برای گروه سنی های مختلف مطلب گذاشتیم. در قسمت سمت چپ سایت یک دسته بندی از مطالب گذاشتیم. توی اون دسته بندی یک قسمت روانشناسی رشد کودک و نوجوان هست. اونجا طبقه بندی تمام سنین رو قرار دادیم.

      پاسخ
  7. مریم
    مریم گفته:

    با سلام
    پسر من یکسال و ۹ ماهه هست و در مورد تعویض پوشک به شدت مقاومت و گریه و جیغ و داد میکنه با اینکه همیشه اینکار با ملایمت و بازی انجام شده و عاشق آب بازی هستش. دلیلش چی میتونه باشه ؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. نگران نباشید. چون پوشک عوض کردن کودک وسیله ای شده که با گریه توجه رو به خودش جلب کنه این کار رو مدام انجام میده. اگر متوجه بشه که با این رفتار توجه خاصی نمی شه و حتی بازی نکنید و بدون هیچ هیجانی پوشک رو عوض کنید بعد از یک مدت گریه ها قطع می شوند.

      پاسخ
  8. لاله
    لاله گفته:

    سلام.کودک دو ساله ای دارم .ولی مشکلی که هست اینه که تو خواب یهویی داد میزنه و بعد آروم میشه و میخوابه و این چند بار در خواب تکار میشه چیکار باید کرد؟

    پاسخ
  9. hsamini
    hsamini گفته:

    سلام من دو کودک دو قلوی پسر و دختر دو ساله دارم لطفا در مورد برخورد با دوقلو ها توضیح دهید؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      دوقلوها مانند دیگر بچه های تکی، دوره های رشد خود را سپری می کنند و تمام اصول رشدی برای انها نیز صدق می کنند. همیشه حواستون باشه که ناخواسته مقایسه ای انجام ندید. این مهم ترین چیز هست که ممکنه باعث مشکلات بین دوقلوها شود. مخصوصا اینکه یکی نسبت به دیگری احساس ضعف داشته باشد.

      پاسخ
دیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *