ویژگی های کودک پنج ساله

ویژگی های کودک پنج ساله

 

کودکان در سن ۵ سالگی، با دیگر بچه ها همکاری خیلی خوبی دارند. آن ها در این سن از با هم بودن لذت می برند و نسبت به یکدیگر، می توانند مهربان و همدل باشند. آن ها متوجه می شوند که زورگویی و قدرت را نسبت به دیگران قبول نکنند و نپذیرند.

  • فکر کردن و خیال پردازی در این سن افزایش می یابد ، و کودکان چیزهای وحشتناک و ترسناکی را می توانند در ذهن خود تصور کنند و تمایزی بین واقعیت و خیال پردازی قائل شوند.
  • کودکان مهارت های اجتماعی و روش هایی را در جهت نشان دادن هیجانات از طریق مشاهده کردن کودکان و بزرگسالان دیگر یاد می گیرند.
  • کودکان می توانند در میان قرار دادهای اجتماعی، قوانین اخلاقی و قوانین فردی تمایز قائل شوند.آن ها کم کم قانون های محیط های متفاوت را درک می کنند.
  • در حالی که کودکان بسیار مستعد برنامه ریزی و استدلال کردن می شوند؛ همچنین آن ها بسیار آماده فهمیدن و درونی کردن قوانین اجتماعی می باشند و مطابق با آن ها رفتار و عمل می کنند.
  • کودکان می توانند در سن ۴ سالگی، احساس هویت قومی شان را داشته باشند و همچنین رفتار های گروه اجتماعی خود را مورد بازبینی و بررسی قرار می دهند.
  • کودکان می توانند این موضوع را درک کنند که اگر مورد تشویق و سرزنش واقع می شوند؛ نتیجه ی اعمال و رفتار آن ها می باشد. آن ها از کمک رسانی و همکاری با دیگران لذت می برند و می خواهند نسبت به دیگران رفتار خوبی داشته باشند تا مورد تشویق یک بزرگسال و دیگران قرار بگیرند.
  • کودکان تفاوت های بین اعمال عمدی و تصادفی را متوجه می شوند. آن ها روی نتیجه ی یک کار و یا رفتار ( صدمه و آسیب ) تمرکز می کنند و کمتر به هدف از رفتار می پردازند.

برای مطالعه بیشتر:

لجبازی در کودکان پنج ساله

همه چیز در مورد کودک ۵ ساله

پیشرفت در مهارت های احساسی / اجتماعی

  • برای فرزند ۵ ساله ی شما، خانواده به عنوان مرکز دنیا درنظر گرفته می شود. اگرچه کودک شما باید با بچه های دیگر بازی کند و با آن ها رابطه ی دوستی و اجتماعی خوبی برقرار کند، اما هنوز زندگی عاطفی و احساسی او در خانه و خانواده جریان دارد . کودکان تا ۶ سالگی، هنوزم به خانواده و والدین وابسته هستند و امکان دارد هنگام رفتن به مدرسه دچار اضطراب و نگرانی شوند و در روزهای اول مدرسه برای خانواده و والدین خود بی قرار باشند.
  • کودک در مدرسه با رفتار ها و عقیده های مختلف، و با یک سیستم جدید مواجه است که دارای قوانینی کاملا متفاوت از قوانین خانه می باشد. این شرایط امکان دارد کودک را گیج و مبهوت و خسته کند. در نتیجه اگر بعد از مدرسه کودک به شما چسبید ، با تحکم صحبت کرد و یا گریه کرد، متعجب نشوید. هر کودکی در برابر فشارها و مشکلات، به روش خود واکنش نشان می دهد.
  • کودکان در سنین بین ۵ تا ۶ سالگی نسبت به دیگران احساس همدردی و دلسوزی را متوجه می شوند و نسبت به این احساس واکنش هایی از خود نشان می دهند و همچنین در این سنین به این موضوع که جنسیت فرد (دخر یا پسر بودن ) چیست بسیار اهمیت می دهند و اکثر مواقع ترجیح می دهند که با هم جنس خود بازی کنند و همچنین بازی گروهی را به تنهایی بازی کردن ترجیح می دهند.
  • فرزند شما در این سن ( ۵ سالگی ) خیلی مستقل می شود و حتی کنترل بر رفتارش دارد و می تواند رفتار های خود را کنترل کند. به عنوان مثال: اگر قبلا خیلی لج باز و بهانه گیر بوده است، در این سن این رفتارها بسیار کمتر در او دیده می شود. او الان می تواند معنی ” عادلانه ” را درک کند و قانون های بازی ها را می داند و رعایت می کند. بااین که در هنگام بازی با دیگران ، امکان دارد با خیلی از مسائل کنار آید ولی هنوز هم این امکان هست که گاه جر می زند، ناراحت می شود، عصبی می شود و می گوید: اصلا نمی خواهم با تو بازی کنم.
  • در این سن کودک شما می تواند هرکاری را متوجه شود و نسبت به آن درک و فهم داشته باشد. او سوال های کاملا جدی می پرسد و انتظار شنیدن جواب قانع کننده و منطقی دارد. اگر کودک شما برای انجام هر عملی ، قبل از آن از شما اجازه می گیرد ، به این دلیل است که او جدیدا شروع به یادگرفتن قوانین کرده و می خواهد بداند کدام کار صحیح است و کدام کار اشتباه است.

پیشرفت در فهم مفاهیم

  • کودک در سنینی بین ۵ تا ۶ سالگی ، دید کافی نسبت به دنیا پیدا کرده است و متوجه می شود که چیزهای متفاوت بسیاری در کنار هم، در دنیا وجود دارند. او نسبت به ارزش ها درک دارد و متوجه می شود که ممکن است خانواده های مختلف، ارزش های مختلفی داشته باشند.
  • کودکان در این سن، قوانین را دوست دارند. دیدگاه آن ها نسبت به دنیا بسیار گسترده تر می شود. و متوجه می شوند که دلیل وجود قوانین برای آن است که بی نظمی در دنیا بوود نیاید.
  • کودک ساله به خوبی مفهوم زمان و مکان را متوجه می شود و درک می کند.
  • او به خوبی می تواند اشیاء را براساس رنگ، شکل، و اندازه مرتب کند و می تواند چهار رنگ را نام ببرد و ده الی دوازده رنگ را تشخیص بدهد.
  • زمانی که کودک ۶ ساله می شود ، می تواند اشیاء را به ترتیب از کوتاه به بلند، کوچک به بزرگ و سبک به سنگین مرتب کند.
  • او توانایی این را دارد که کمیت یک چیز را بعد از تغییر شکل آن، درک کند. به عنوان مثال متوجه می شود که مقدار یک گلوله ی گل رس وقتی آن را پهن می کنیم تغییر نمی کند.
  • کودک در این سن می تواند تصویر یک انسان را نقاشی کند و برای آن سر، دست و پا ، بدن ، چشم و بینی و دهن و مو و لباس و کفش و … بکشد . همچنین می تواند خانه ای که دارای در ، پنجره و سقف است بکشد. می تواند حروف و اعداد را کپی کند و یا حتی برخی از آن ها را به خاطر سپرده و بعدا بنویسد. هرچند که نمی تواند این حروف و اعداد را بخواند اما می تواند آن ها را از هم تشخیص بدهد.

رشد جسمی

  • در این سن؛ کودکان اکثرا در مورد مهارت های فیزیکی و اعمال خود با غرور و مطمئن صحبت می کنند. در پایان ۵ سالگی رشد فیزیکی کودک به حدی می رسد که می تواند تقریبا تمام کارهای خود را انجام بدهد و حتی کارهایی که قبلا به صورت ناقص یا نامناسب انجام می داده ، الان به نسبت بهتر و به صورت کامل انجام می دهد.
  • کودک در سن ۵ تا ۶ سالگی فعالیت های بدنی برایش بسیار لذت بخش هستند و به آن ها علاقه دارد . او می تواند به خوبی لی لی کند، شنا یاد بگیرد، برقصد، بدود و … .

پیشرفت در مهارت های گفتاری

  • کودکان تا این سن؛ دستور زبان مادری خود را به خوبی یاد می گیرند. هرچند که امکان دارد در بیان افکارشان یا اتفاقات پیچیده دچار مشکل بشوند و نتوانند جمله های خیلی خوبی بسازند، اما به صورت واضح صحبت می کنند. آن ها می توانند اسم، آدرس ، سن و تاریخ تولد خود را بگویند. معنی کلمات را متوجه می شوند و مفهوم جمله ها را می توانند درک کنند.
  • کودک شما در این سن می تواند قصه بگوید و با دوستان خود صحبت کند. او گوش دادن به قصه گفتن را دوست دارد، از آواز خواندن و ترانه و شنیدن معما و جوک لذت می برد .
  •  

 

منبع:مقالات کانون مشاوران ایران

2 پاسخ
  1. گلی
    گلی گفته:

    سلام کودکی ۵ ساله دارم ک ی بار جلو تی وی دیدم ک دستش توی شلوارش بود و ی بار هم موقع قصه خوندن متوجه شدم که زیر متو شلوارشو کشیده پایین و لباسشو داده بالا و داره دست میکشه به بدنش خیلی ناراحت شدم و تعجب کردم و بهش گفتم لباستو بکش پایین و بعد گفتم این کارو نکن آخه سردت میشه
    نمدونستم واقعا چه عکس العملی نشون بدم ولی سعی کردم مخالفت نشون ندن تا لج کنه یا بگم کار اشتباهی هس دیگ انجام نده
    فقط دلیل بی ربط اوردم برای اینکه دیگه اون کارو انجام نده اونم پشت سر هم فقط میگفت ببخشید
    وقتی هم اعضای خونواده میخوان لباس عوض کنن میره توی اتاق
    بنظرتون باید چه برخوردی کنم چیکار کنم ک دیگه اینکارو انجام نده
    یه جا نوشته بود اعضای بدن جنس مخالف و خودش رو بگم براش و تفاوتا رو بگم ینی با جزئیات و دقیق بگم؟…
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      اینکه او به اندام جنسیش دست می زند و یا آن را لمس می کند با عملکرد جنسی و یا خودارضایی که مد نظر یک بزرگسال می باشد متفاوت هست پس بهتر است نگران نباشید و برچسب نزنید و از واکنش های تند و یا تنبیه خوداری کنید .
      در این موراد سعی کنید که او را سرگرم کنید تا تمزکز او بر اندام جنسیش کاهش یابد .
      در کنار اینکه دقت کنید کودک شما در این سن نسبت به اندام جنسی خود و جنس مخالف کنجکاوی بیشتری دارد و این لمس کردن ها نیز بیشتر جنبه شناخت دارد .
      سعی کنید که شما حریم خصوصی خود را با او حفظ کنید مثلا در موقع لباس عوش کردن به اتاق خودتان بروید ، در موقع حمام اگر می خواهید او را حمام کنید با لباس باشید و لباس زیر او را نیز اجازه بدهید بر تنش باشد و اگر او می تواند خودش را بشوید در آخر از او بخواهید که شما بیرون می روید و او لباسش زیرش را در بیاورد و زیر آب برود و با حوله بیرون بیاید .
      شما نیزا است که به حریم خصوصی و اندام های خصوصی او احترام بگذارید در این حالت می توانید از او بخواهید که او نی زهمین کار را بکند .
      بهتر است که اگر از شما سوالی در مورد اندام جنسی می پرسد نترسید و اول از خود او سوال کنید که او چه فکر می کند و بسته به اطلاعات او شما به او اطلاعات متناسب با سنش را بدهید در این مسیر نیازی به بیان جزئیات نیس همین که او بداند دختراتان با پسران در اندام جنسی متفاوت هستند کافی می باشد که بهتر هست که اجازه بدهید او بدون ترس سوالش را بپرسد و قبل از ایجاد سوال نیازی به بیان آن نیست اما می توانید به او بیان کنید که می داند اندام خصوصی هر فردی کجاها هست و بعد در این مورد توضیح بدهید که بهتر است اندام های جنسی خصوصی بمانند و در مقابل یکدیگر لباس عوض نکنیم و … در این حالت اجازه بدهید او سوال بپرسد و در این حالت اگر کنجکاوی وجود داشت به ان پاسخ بدهید .

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *