بیش فعالی کودکان

بیش فعالی کودکان

 

 

بیش فعالی کودکان

بیش فعالی کودکان یکی از  شایع ترین اختلالات مرتبط با دوران کودکی فرد است که احتمال آغاز  آن از سن سه الی چهار سال نسبت به بقیه سن ها  بیشتر است. چهار نشانه عمده در کودکان مبتلا به این اختلال قابل شناسایی است:

اولین نکته مهم در مورد بیش فعالی کودکان این است که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نمی توانند تا برای مدتی هر چند نه چندان طولانی آرام گرفته و بدون جنب و جوش و تحرک در یک جا بمانند. این کودکان در صورتی که مشغول بازی و یا فعالتی خاص هم نباشند تلاش می کنند  تا با تکان دادن دست و پا و یا ور رفتن با یک شی یا وسیله خاص خود را تخلیه نمایند.

دومین نکته این است که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی توجه مناسبی به اطراف خود ندارند در واقع این به این معناست که اگر آن ها مشغول یک فعالیت و یا یک بازی خاص نیز باشند تنها با یک صدای کوچک حواس پرت شده و در واقع باید گفت که نمی توانند به خوبی تمرکز نمایند. از آن جایی که تمرکز در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بسیار ضعیف است، به همین دلیل این کودکان در آینده و در مدرسه دچار مشکلاتی متعدد خواهند شد و نیاز است تا در مکان هایی مانند کلاس های درس در ردیف های جلویی بشینند تا دانش اموزان دیگر در مقابل دید او نباشند چرا که با کوچکترین تکان خوردنی از سوی دیگران حواس پرت می شوند. برخی از پدر و مادر ها بدون اطلاع از مشکلات  اختلالات بیش فعالی کودک خود، انجام برخی از کارها توسط او را شجاعت می دانند اما باید به این نکته توجه نمود که برخی از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی دست به کارهایی خطرناک و بدون هیچ گونه ترسی می زنند مثلا یک فرد نرمال از قرار گرفتن در لبه یک پرتگاه می ترسد اما ممکن است در مورد کودک بیش فعال هرگز این اتفاق نیفتد. علاوه بر موارد ذکر شده علائمی دیگر مانند تکلم بیش از حد معمول، تکان دادن اعضای بدن مانند دست و پا در هنگام آرام نشستن، انجام کار های غیر معمول مثل بالا رفتن از درخت، بی قراری و تمایل به حرکت به جای سکون از دیگر علائم مهم این  اختلال هستند

منبع:مشاورکو

12 پاسخ
  1. مدوینا
    مدوینا گفته:

    من دو تا بچه دارم که پسر ۴ ساله من از ابتدا علاقه فراوان به کارهای خشن و بویژه زدن اطرافیان را داره.فوق العاده اترژیک است. با زحمت می خوابد .فقط طالب بازی و بالا رفتن از سر کله دیگران و صحبت کردن و جنگیدن است.البته فوق العاده با محبت است و در صورت ناراحتی من معمولا بلا فاصله عذر خواهی می کند اما آنچه باقی مانده جنگیدن است.اما آنچه باقی مانده یک مادر ناراحت و کلافه است…موندم باهاش چیکار کنم؟

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام. این گونه رفتارهای کودکان ممکنه چند دلیل داشته باشه. یکیش می تونه این باشه که کودک به دلیل توجه دیگران این کارو انجام میده و اطرافاین با توجه ناخواسته باعث تقویت این رفتارها میشن. دلیل بعدی می تونه اضطراب کودک باشه. اگر کودک استرس و اضطراب داشته باشه ممکنه رفتارهای خشونت امیز و واکنش جنگیدن نشون بده. مورد بعدی می تونه بیش فعالی کودک باشه. کودک بیش فعال معمولا نسبت به کودکان دیگه فعالیت زیادی داره و گاها واکنش های پرخاشگرانه. بهتره یک روان شناس متخصص کودک رو ویزیت کنه.

      پاسخ
  2. محمد
    محمد گفته:

    دختری ۱۰ ساله دارم که مشکلات اختلالات رفتاری و بیش فعالی است و به مرکز مشاوره ای مراجعه کردک….به بیمارستان ارجاع داده اما اطرافیان عقیده دارند که این بیمارستان آدم سالم را هم دیوانه میکنه چه برسه به دختر من.نمیدام آیا واقعا اینگونه مراکز اینچنین تاثیراتی دارد یا واقعا میتونن به ما کمک کنن؟

    پاسخ
  3. m.moud
    m.moud گفته:

    سلام
    برادرزاده ام ۵ سالشه و خیلی پرجنب و جوش و پر حرفه.اگه بخوایم باهاش مثل خودش حرف بزنیم تمام وقت باید در اختیارش باشیم و مثل خودش یه ریز حرف بزنیم.البته وقتی مهمون میاد بیشتر اینجوری میشه.فکر میکنم بیش فعال هم هست. بیشتر از بیش.و فعلا خواهر و برادری هم نداره و میره پیش دبستانی. ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام…. پر حرف بودن و تنها جنب و جوش زیاد نشان دهنده بیش فعالی نیست بخصوص اینکه در بعضی موقعیت ها بیشتر می شوند و همانطور که خودتون گفتید قصد وی جلب توجه است در این حالت مشکل کودک بیش فعالی نیست چون برای بیش فعالی نشانه های دیگر نیز مهم هستند. بیشتر کودک به دنبال جلب توجه و تاثیر گذاری روی دیگران است و این ویژگی شخصیتی اکثرا کودکان است.

      پاسخ
  4. محسن
    محسن گفته:

    سلام دختری ۳۲ ماهه دارم فعالیت بیش از حد داره کارهای خطرناک میکنه و بزرگ و کوچیک رو چنگ میگیره و من و مامانش دیگه زله شدیم واقعیتش با وجود اینکه کاملا واقفیم نباید تنبیه بدنی کنیم ولی چندین بار تنبیه شده بچه ای است بسیار مهاجم پهلوی مشاور هم بردیم ولی نتیجه ای نداشت

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام…. اصلا رفتارهای پرخطر و تنها فعالیت زیاد نشانه ی کافی برای تشخیص بیش فعالی نیست. بعلاوه در نظر داشته باشید که لجبازی های کودک نیز در این سنین بسیار بیشتر از سنین دیگر است و هم چنین والدین معمولا با رفتارهای خود منجر به تشدید اینگونه رفتارها می شوند. حتما باید کودک تحت نظر روان شناس یا روانپزشک تشخیص بگیرد. مسئله بعدی هم اینه که گاها بیش فعالی علامت دوم و نتیجه اضطراب هست.

      پاسخ
  5. همیار
    همیار گفته:

    به نظر من شما ابتدا باید بررسی کنید که کودکتان چه تعداد ار علائم بیش فعالی را داراست.اگر تعداد زیادی از این علائم را دارد حتما باید از نظر وجود این اختلال توسط روانپزشک کودک و یا متخصص اطفال بررسی گردد.پس پیشنهادم اینه که در اولین قدم به یک متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه نمایید تا با تشخیص درست و به موقع شما را در حل مشکل موجود و پیشگیری از مسائل بعدی یاری کند.

    پاسخ
  6. المیرا
    المیرا گفته:

    با سلام نشانه بیش فعالی در نوزادان چیست؟ پسر ۷ ماه و نیمه من به شدت فعالیت دارد یک ثانیه بی تحرک نیست.البته الان فقط سینه خیز میره.این همه تحرک و تکان دادن بیش از حد دست و پا نشانه چیست؟

    پاسخ
    • همیار
      همیار گفته:

      سلام دوست عزیز بیش فعالی زیر دو سال قابل تشخیص نیست.و نمیتوان در حال حاضر در مورد فرزند شما نظر داد عامل وراثت در بروز بیش فعالی نقش داره اگر شما و پدرش خودتان در کودکی بیش فعال بودید میتونه دلیل پرتحرک بودن فرزندتون باشه در هر حال برای تشخیص بسیار زوده.

      پاسخ
  7. سيران كيانپور
    سيران كيانپور گفته:

    سلام خسته نباشید من پسرم دو سال و سه ماهشه همش هم بازی هاشو چنگ میزنه و بهشون وسایل پرت میکنه هولشون میده مو هاشونو میکشه . نمیدونم چکار کنم چند بار هم از تنیبه بدنی استفاده کردیم ولی اصلا جواب نداده . مهمونی که میریم اصلا نمیشینه همش مدام مشغول فضولی کردن تو وسایل میزبانه. نمیدونم اگه بیش فعاله باید چه وقت ببرمش دکتر خواهش میکنم راهنمایی فرمائید.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      قابل درک هست که شما دوست دارید فرزندتان روابط اجتماعی مناسبی داشته باشد اما دقت کنید که تنبیه بدنی دقیقا همان کاری می باشد که در شکل ساده ترش او نسبت به همسالان خود انجام می دهد پس استفاده شما از تنبیه می تواند یک مهر تایید برای او باشد و باعث می شود که شما به عنوان یک الگو رفتار او را تایید کنید و او بازهم مسیر خود را ادامه می دهد چون این تنبیه برای او معنایی که در ذهن شما وجود دارد را نمی دهد.
      در این مسیر نمی توان بیان کرد که او بیش فعال هست اما نمی توان آن را نیز رد کرد و بهتر است به صورت حضوری به روانشناس بالینی کودکان مراجعه کنید تا شرایط رشدی ، نحوه تربیتی ، برخوردها ، میزان تمرکز او و… مورد بررسی قرار گیرد و بتوانیم در این زمینه به او کمک کنیم تا بتواند شرایط رشدی بهتری را نیز تجربه کند.
      در زمان فعلی که فکر می کنید شرایط مناسبی را تجربه نمی کند و نحوه ارتباط موثری ندارد زمان مناسب برای مراجعه می باشد .
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۶۸۵۷۴۱

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *