کاردرمانی و توانبخشی شناختی

کاردرمانی و توانبخشی شناختی

کاردرمانی از جمله روش های تایید شده جهانی جهت بهبود مهارت های شناختی کودکان و ارتقای توانایی های مغز می باشد.

از کارکردهای مهم این روش اینست که در ارتقای توان مندی های روزمره و تحصیلی کودک بسیار موثر می باشد.

در این راستا، مفتخریم که تاسیس بخش کاردرمانی برای کودک و بزرگسال موسسه مشاوره ستاره ایرانیان را به اطلاع تمامی همراهان برسانیم. جهت کسب اطلاعات و گرفتن وقت می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

  • ۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸
  • ۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲
  • ۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

 

کاردرمانی چیست و چه کسانی ممکن است به آن احتیاج داشته باشند؟
کاردرمانی  استفاده از فعالیت هدفمند یا مداخلات طراحی شده در جهت  دستیابی به نتایج عملکردی است که:

موجب ارتقاء سلامتی می شود ,از آسیب یا ناتوانی جلوگیری می کند و اینکه بالاترین سطح استقلال را برای فردی که یک آسیب، بیماری، مشکل شناختی ، اختلال عملکرد روانی- اجتماعی ، بیماری های روانی، ناتوانی رشدی یا یادگیری ویا دیگر وضعیت های مشابه  را دارد  رشد می دهد یا بهبود می بخشد و حفظ یا بازیابی می کند .یک کاردرمانگر با توجه به روح کل نگر این رشته نه تنها باید به تمام حیطه های زندگی مراجعش توجه کند بلکه بایستی اولویت های درمانی را با توجه به اولویت های بیمارش دسته بندی کند.

انجمن کاردرمانی آمریکا ، کودکان و بزرگسالان

طبق نظر انجمن کاردرمانی آمریکا، کودکان و بزرگسالان دچار مشکلات پزشکی زیر می توانند از کاردرمانی بهره مند شوند:

  • کودکان با نیازهای ویژه (کم توان ذهنی)
  • کودکان با اختلالات یادگیری (خواندن،دیکته،ریاضیات )
  • کودکان بااختلالات توجه و تمرکز
  • کودکان بااختلالات رفتاری (پرخاشگری،انزواطلبی،جویدن ناخن،شب ادراری )
  • کودکان بااختلالات بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD )
  • کودکان با اختلالات نافذ رشد ( اوتیسم ، آسپرگر و)
  • بیماریهای متابولیکی،سندرم داون،سندرمهای ژنتیکی
  • اختلالات حسی از قبیل بیش حسی،کم حسی،عدم کاربرد یکی از اعضای بدن وانکار عضو
  • و
    آسیب ها یا نارسایی های مادرزادی، آسیبهای ضربه ای به مغز یا نخاع ،آرتوروز روماتیسمی کودکان، شکستگی استخوان یا دیگر آسیب های استخوانی ، تاخیر رشد ، مشکلات مهارتهای حرکتی ظریف , مهارت های بازی, شرایط پس از جراحی های ارتوپدی ، سوختگی ها ، مهره های شکاف دار (اسپینابیفیدا)، قطع عضو ، سرطان ، آسیبهای شدید دست ، S ، فلج مغزی(CP) ,سکته مغزی و بیماریهای مزمن دیگر.

بسته های تابستانه مرکز در ارتباط با کاردرمانی و توانبخشی:

بسته توانبخشی توجه و مهارت های شناختی

بسته توانبخشی کودک با نیازهای ویژه

بسته ارتقای توانمندی های کودک

 

دیگر خدمات مرکز:

گفتار درمانی و توانبخشی کلامی

موسیقی درمانی

درمان های عصبی: نوروفیدبک و بیوفیدبک

 

منبع:سامانه پرسش و پاسخ مشاور

45 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. مشاور
    مشاور گفته:

    با سلام این بیماری دارای انواع مختلف مانند ” دوشن و بکر” است که در کل اصول تمرین در این نوع بیماری این است که تمریناتی که داده می شود تا حدی باشد که عضلات بیمار خسته نشود.

    پاسخ
  2. l.da
    l.da گفته:

    دخترم تازه ده ماهه است اما هنوز بدون کمک نمیشینه و سینه خیز نمیره، پاهاش حس داره و اونارو مدام تو دستش میگیره یا انگشتای پاشو با ریتم میگردونه اما هیچ تلاشی نمیکنه ، وقتی سر پا نگهش می دارم با سنشو عقب نگه می داره و پاهاشو شل میکنه تو روروئک هم عقب عقب میره.

    پاسخ
  3. مشاور
    مشاور گفته:

    با سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم که این نظر شماست که پای کودک حس ندارد و این نمی تواند معتبر باشد.شما حتما باید به متخصص این امر مراجعه کرده تا پس از ارزیابی دقیق به شما بگوید که کودک شما حس دارد یا خیرو یا بیماری خاصی دارد یا نه؟/.اما در قسمتی که اشاره کردین باسن خود را عقب می دهد این به دلیل ضعف عضلات ناحیه شکم است که باید تقویت شود و شما می توانید کودک را بر روی زمین خوابانده و دست او را بگیرید تااز زمین بلند شود و بنشیند و اصطلاحا با او دراز و نشست ککار کنید تا عضلات کودک شما قویتر شود.

    پاسخ
  4. زهرا صالحی
    زهرا صالحی گفته:

    در آسیب های اسپرین مچ پا کاردرمانی با استفاده از حرکات کاربردی ندارد و در این اسیب باید مچ پا بی حرکت بماند تا از آسیب بیشتر جلوگیری کرد و همچنین برای این آسیب شما می بایست به پزشک ارتوپد مراجعه شود.

    پاسخ
  5. مشاور
    مشاور گفته:

    در خصوص سوال شما باید عرض کنم با یک سری حرکات و لرزش در مفاصل ایجاد می شود از خشکی بیشتر مفاصل جلوگیری کرد و کمی نیز این خشکی برطرف شود که این کار بسیار تخصصی بوده و حتما می بایست توسط متخصص امر صورت پذیرد و اگر کسی غیر از متخصص انجام دهد ممکن است باعث در رفتگی مفاصل شود.

    پاسخ
  6. سلامت
    سلامت گفته:

    لطفا اطلاعاتی در رابطه با خدمات کاردرمانی در بیماران آنکولوژی در فازهای مختلف عنوان کنید؟

    پاسخ
  7. مشاور
    مشاور گفته:

    در صورتی که بیماران آنکولوژی دچار اختلالات حرکتی باشند کاردرمانی برای بهبود مشکلشان مفید خواهد بود در غیر این صورت کاردرمانی برای این بیماران کاربردی نخواهد داشت.

    پاسخ
  8. الهام بنایی
    الهام بنایی گفته:

    دختر هفت ساله بنده از زمانی که شروع به راه رفتن نمود بعد از مدتی متوجه شدم که دخترم یکی از پاهایش را به سمت داخل می گذارد البته خیلی نامحسوس و کم بود اما هر چه بزرگتر شد بیشتر شد و الان که هفت ساله است نیز همین حالت را دارد لطفا مرا راهنمایی کنید که چه کارهای ورزشی را باید انجام دهم تا دخترم بهبود شود زیرا شنید ه ام که در آینده به ارتروز زانو دچار شود و یا خدایی ناکرده به جراحی نیاز داشته باید .

    پاسخ
  9. زاهد
    زاهد گفته:

    اولین توصیه ای که به این بیماران می شود این است که کودک به صورت قورباقه ای بر روی زمین ننشیند چون این بیماری را تشدید می کند.باید خدمت شما عرض کنم که برای این بیماری حرکاتی زیاد و متنوع وجود دارد که خود در سوالتان به چند نمونه اشاره نمودید و برای تمرینات حتما می بایست زیر یک نظر کاردرمان مجرب در مرکز مشاوره تمرینات تخصصی برای این بیماری آغاز کند. در پایان اشاره کنم که این بیماری نیاز به زمان دارد و آینده نشان خواهد داد که آیا این بیماری کودک شما تشدید خواهد شد یا به همان حالت باقی خواهد ماند، اگر در آینده تشدید شود خطر ارتروز زانو باعث شود کودک شما نیاز به جراحی داشته باشد.

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *