کودک بی قرار

کودک بی قرار

 

 

کودک بی قرار

 

بی قراری در کودکان یکی از مشکلات رایج کودکان می باشد که در سنین مختلف و در پی مشکلات و اختلالات متفاوت ممکن است در کودکان به وجود آید. دلایل متفاوتی برای بروز بی قراری در کودکان وجود دارد که می توان از داشتن خواب نامناسب تا تغییر در رژیم غذایی آن ها را نام برد. گاهی بی قراری در کودکان می تواند به علت داشتن اختلال و یا عارضه ای مانند انگل و خارش در کودک به وجود اید که ممکن است کودک به علت ترس از پزشک آن را بیان نکرده و بی قرار شود.

کودک بی قرار هم چنین ممکن است ریشه و بنیانی مادزادی داشته باشد که کودک به علت داشتن یک عارضه روحی و یا جسمی خاص از کودکی دچار بی قراری گردد. برخی از بی قراری ها نیز ممکن است صرفا برای جلب توجه والدین و یا سایر اطرافیان صورت گیرد.

برخی از روانشناسان اعتقاد دارند که کودک بی قرار می تواند نشان از هوش بالای او داشته باشد مثلا معلم در کلاس درس یک موضوعی را مطرح می کند و این کودک دارای هوش بالا سریعا موضوع را گرفته و می فهمد اما بقیه هم کلاسی هایش آن را نمی فهمند و در این حالات معلم مجبور است بارها آن را برای دیگران توضیح دهد که کودک باهوش بی حوصله شده و خسته می شود و ممکن است دچار بی قراری گردد. برخی از بی قراری ها در کودکان می تواند به علت معاشرت کودک و یا خانواده کودک با افراد شلوغ و جنجالی بوده که کودک مانند یک ضبط رفتارهای آن ها را تکرار می کند. هم چنین دیدن فیلم های خشن و مواردی که استرس و اضطراب را در کودکان افزایش می دهد نیز می تواند یکی از دلایل اصلی افزایش بی قراری در کودکان باشد.

وجود اختلافات در خانواده ها و مشاجره میان اعضای خانواده و پدر و مادر نیز یکی دیگر از دلایل افزایش استرس در کودک و بی قراری در او می شود که نیاز است تا خانواده ها این موارد را در حضور کودک به هیچ وجه انجام ندهند. در هنگام بی قراری در کودکان روش های متفاوتی می توان اتخاذ نمود که هر کدام از آن ها می تواند موثر و مفید واقع شود مثلا راه رفتن یکی از راه های آرام نمودن کودک است که اگر کودک نمی تواند راه برود همراه شدن با او و کمک نمودن برای راه رفتن او می تواند کمک خوبی برای آرام نمودن او داشته باشد. دویدن و بالارفتن از پله نیز راهی مناسب برای آرام نمودن کودکان بی قرار است ولی در هر صورت تنبیه کودک برای اینکه او را آرام کنیم نه تنها روشی کاملا غلط است که بسیار نابه جا بوده و می تواند مشکلات روحی و روانی متعددی برای کودک به بار بیاورد. تماشای اشیا و یا اسباب بازی های معلق و یا چیزهای که مانند کره چرخان هستند نیز راه مناسبی برای حواس پرتی در کودک بی قرار و آرام نمودن او است که مثلا می توان کره ای را چرخاند و به او گفت تا زمانی که کاملا بی حرکت نمانده به آن نگاه کنیم.

بازی با برخی اسباب بازی ها و مثلا بغل نمودن اسباب بازی های عروسکی و حیوانات می تواند کمک مناسبی به آرام نمودن کودکان بی قرار نموده و هم چنین بازی با خمیرهای بازی و مجسمه سازی نیز روشی مناسب است که والدین باید آن را مد نظر قرار دهند. یکی دیگر از راه هایی که می تواند باعث ایجاد آرامش در کودک بی قرار شود استفاده از توپ است در واقع کودکان با فشار دادن توپ می توانند ارامش بگیرند که البته نیاز است تا توپ باد نسبتا کمی داشته باشد و نرم باشد.

نقاشی کردن یکی دیگر از راه های خوب برای ایجاد آرامش در کودکان بیقرار است و در واقع در سنین مختلف متفاوت است مثلا فرزندی که هنوز توانایی رنگ امیزی درست ندارد می تواند با خط خطی کردن یک کاغذ با استفاده از مداد شمعی به آرامش برسد و کودکی که می تواند بهتر نقاشی کند با رنگ امیزی یک حیوان و یا درخت می تواند آرام شود. یکی دیگر از راه های موثر برای کاهش بی قراری در کودکان استفاده از گل و گیاهان است چرا که گیاهان بسیاری وجود دارند که استشمام آن ها می تواند موجب کاهش بی قراری در کودکان شود مثلا گیاه اسطوخودوس بسیار در این زمینه مفید است. گوش دادن به داستان از طریق فایل های صوتی نیز یکی دیگر از راه کارهای کاهش بی قراری در کودک است که می شود فایل صوتی را حتی برای چندین بار تکرار نمود.

منبع: کودک و نوجوان

70 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. tabesh
    tabesh گفته:

    سلام پسر من حدود ۵ ماهشه خیلی نق میزنه و گریه میکنه همچی هم چک میکنم از نظر گرسنگی و پوشک.وقتی خودمو میزنم به بی خیالی اینقدر گریه میکنه که کبود میشه.مجبور میشم برش دارم.نمیخوام که با گریه کارش رو پیش ببره..سوالم اینه از چند ماهگی باید نسبت به گریه بچه آدم خودش رو بیخیال بگیره و چطور باید اینکار رو بکنه؟ممنون

    پاسخ
  2. مشاور
    مشاور گفته:

    معمولا نوزادان به دلایل زیر گریه می کنند.
    گرسنه اند، پوشک آنان باید عوض شود، دوست دارند در آغوش شما باشند، خسته اند و برای خوابیدن نیاز به کمک شما دارند، دوست دارند صحنه یا حالتی که در آن هستند تغییر کند، بسیار تحریک پذیر شده اند ، درد دارند یا به نظر می رسد دچار ناراحتی اند.
    کارهایی که میتوانید انجام دهید
    کودکان با در آغوش کشیدن یا تکان خوردن آرام میشوند.صحبت کردن یا شعر خواندن برای نوزادتان را در حالی که او را در آغوش دارید آزمایش کنید.ممکن است فکر کنید اینکه کودک در دستان شما به خواب رود یا دائما بغل شما باشد برای او به صورت عادتی بد در آید ولی نگران این مسئله نباشید.تکان دادن میتواند اارامش بخش باشد کودکتان را در حالی که در دستان شماست یا روی آغوش شما است در خانه بغل کنید و قدم بزنید.
    سعی کنید حواس کودتان را به چیزی متحرک جلب کنید.آب می تواند آرامش بخش باشد پس کودکتان را حمام کنید.او را برای مدت کوتاهی به فرد دیگری بسپارید ممکن است آرام تر شود خودتان نیز فرصتی برای استراحت پیدا می کنید.
    اگر کودک شما مدت زیادی گریه کند و شما ندانید چه چیزی علت آن است ممکن است اعتماد به نفستان تحلیل رود و احساس ناراحتی، نا امیدی و خستگی کنید.اگر از گریه هایش عصبانی شدید او را در جایی امن قرار دهید جایی مثل تختخواب یا ننویش و چند دقیقه ای از او دور شوید تا آرام شوید.
    آنگاه با پزشک یا مشاور خانوادگی که درباره سلامتی خود و خانواده با او مشورت می کنید تماس بگیرید.شما هیچ وقت نمیتونی به گریه کودک در این سن بی توجه باشی.فقط در یک صورت می گوییم که به گریه کودک بی خیال باشید.آن هم زمانیست که دلیل کاری را توضیح دادید.مثلا چرا نمیشه امروز به پارک رفت و یا عروسک خرید.ولی کودک اصرار به آن دراد و با گریه میخواهد جلب توجه کند در غیر این صورت برای یک کودک ۵ ماه باید سعی کنید علت روپیدا کنید.

    پاسخ
  3. donya
    donya گفته:

    سلام.خسته نباشید.
    چند شبه کودک من که ۵ ماهه است تو خواب همش گریه میکنه علتش چی میتونه باشه؟چکار کنم .شیر نمییخواد فقط باید بغلش کنم تکونش بدم

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام، گریه کردن شبانه در نوزادان متداول است و دلائل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از دلائل عمده این گریه کردن های مداوم تنظیم نبودن ساعات خواب کودک و بدخوابی در نوزاد است. دیگر دلائل می توانند به شرح زیر باشند:
      دلایل مشترک گریه کودکان: خواب آلودگی یا خستگی، خیس یا کثیف بودن قنداق، گرسنگی، بیش تحریکی ناشی از یک صدا یا فعالیت، قولنج، ریفلاکس های اسیدی یا حساسیت های غذایی
      ، اضطراب یا ترس از غریبه و ….
      ا زانجایی که کودک شا در شب ها گریه می کند دلیل عمده به احتمال قوی تنظیم نبودن خواب وی و متناسب نبودن چرت های روزانه کودک هستند. دو مقاله جامع در این زمینه در این سایت قرار داده شده اند با کلیک روی تیتر مقالات زیر حتما انها را مظالعه نمایید:
      راهنمای جامع برای خواب نوزاد
      مدیریت گریه نوزاد

      پاسخ
  4. زهرا صالحی
    زهرا صالحی گفته:

    با سلام اگر شیر خودتون رو میدید دقت کنید که از مواد غذایی نفاخ شب هنگام استفاده نکنید و قبل از خواب قطره دایمتیکون به کودک بدهید و در صورت برطرف نشدن حتما کودک ویزیت شود.

    پاسخ
  5. فریبا
    فریبا گفته:

    با سلام. دختر من ۱۴ ماهشه. الان حدودا ۱۵ روز میشه که شدیدا گریه میکنه. از کنارش پا میشم شروع میکنه به گریه. به گریه هاش بی توجهی میکنم بعد از ۲۰ دیقه گریه کردن یا بیشتر شروع میکنه به خود زنی. سرش رو میکوبه به دیوار. یا با دستش میزنه تو سرش. یه حالتی بهش دست میده که دیگه با بغل کردن هم آروم نمیشه. اصلا فرصت کار کردن تو خونه هم بهم نمیده. لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      با سلام.. کودکان برای گرفتن پاسخ و توجه از سوی شما ابزارهای مختلفی را استفاده می کند که از گریه کردن شروع می شوند. حواستان باشد به گریه های کودک اهمیت ندهید و بعد از ان مراقب سلاح های بعدی کودک از جمله خودزنی پ، پرت کردن اشیا و زدن شما باشید. این ها سلاح های دیگر کودک هستند که اگر تسلیم شوید در نهایت به کودک خود نشان داده اید که می تواند روی شما تاثیر بگذارد و خواسته اش را براورده کنید و در واقع الگوی مناسبی برای قاطعیت هم نخواهید بود. بنابراین در برابر این رفتار مایشی وی هم صبر داشته باشید. اگر به مدت دو هفته تحمل کنید و واکنشی نشان ندهید رفع می شوند. نگران سلامت کودک نباشید زیرا این رفتارها نمایشی هستند و اتفاقی برای وی نمی افتد.

      پاسخ
  6. کودک بیقرارم
    کودک بیقرارم گفته:

    سلام پسرم مدام شب های از خواب بیدار میشه چندین بار گریه میکنه و واقعا این وضع کلافه ام کرده ۳ سالشه.در طول روز هم خیلی اذیت میکنه خیلی نگران وسایل اش هست به هیچ کس نمیده و نمیزاره من باهاش بازی کنم.همه چیز رو قایم میکنه .نمیزاره جارو بزنم لباس پهن کنم لباس بشورم گریه میکنه واقعا موندم.

    پاسخ
    • روانشناس کودک
      روانشناس کودک گفته:

      مشکل خواب در کودکان ممکن است به نامنظم بودن خواب برگردد و یا نگرانی و استرس در طول روز. گاها هم عوامل دیگر مانند گرسنه بودن ، داشتن دستشویی در اواسط شب و ..ممکن است اذیت کننده باشد. لطفا در صورت بیدار شدن کودک او را بیدار کرده و علت گریه را بپرسید. سعی کنید به او یاد بدهید که هر آنچه دارد متعلق به اوست و کسی از او نخواهد گرفت با این حال به اشتراک گذاشتن وسیله با هم سن و سالان هم بسیار لذت بخش است.

      پاسخ
  7. nazanin
    nazanin گفته:

    سلام‌دخترم‌۶ ماهشه دوتا دندونش از لثه زده بیرون دو هفتس خیلی بهانه گیرشده اسهالم هست ممکنه بخاطره دندونش باشه دکتر بردم ازمایش هم گرفتن مشکلی نبوده..

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      هردوی این نشانه هایی که بیان کردید به دلیل دندان در آوردن فرزندتان می باشد و شما می توانید با توجه بیشتر به او و مراجعه به متخصص کودکان برای اسهال او شرایط بهتری را ایجاد کنید .
      سعی کنید در این چند روز شرایط او را بیشتر درک کنید و آیامش بیشتری در برخورد با او داشته باشید

      پاسخ
  8. سمیرا
    سمیرا گفته:

    سلام من ی پسر ۶ ساله دارم ، خیلی بی قراره ، همش تو حرکت هست حتی وقتی داره تلویزیون نگاه میکنه همش بالا پایین می پره ، معلمش میگه عصبی هست ، معلمش میگه پیش فعال هست ، خیلی باهوشه ، چیزایی رو یادش می یاره که من باید فکر کنم تا یادم بیاد ، ولی مثلا وقتی ناهار میخوریم بعد ۲ ساعت می پرسم می پرسم چی خوردیم میگه یادم رفت ، تو ورزش عالی هست ، خیلی سریع هست ، پسر تمیزی هست .
    من سوییس زندگی میکنم، پسرم ۸ ماهه به دنیا اومد با خیلی مشکلات جسمی ولی الان خدارو شکر همه چی خوبه ، فقط این که میگن پیش فعال هست منو اذیت میکنه ، میشه ی راهنمایی کنین
    خیلی متشکرم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      با توجه به علایمی که بیان می کنید امکان بیش فعالی وجود دارد اما این موضوع پر اهمیتی نمی باشد که شما را نگران کند و شما می توانید با مراجعه حضوری به روانشناس بالینی کودک این موضوع را بررسی دقیق با مصاحبه حضوری فرزندتان کنید تا او بتواند با اموزش های لازم و نهایت مصرف یک دارو تا میزان زمان مشخص و نسبت به شرایط بیش فعالی اگر تشخیص گذاری شود عملکرد بهتری هم در درس و هم در سطح اجتماعی داشته باشد .
      تا زمانی که مصاحبه حضوری صورت نگیرد نمی توانیم در این مورد نظر دقیقی بیان کنیم .
      برای تعریف بیش فعالی می توانیم این سه گزینه را مد نظر داشته باشید
      ۱.بیش از حد معمول فعالیت و تحرک دارد برای آنها نشستن به مدت مشخص می تواند سخت باشد
      ۲. دائم حواسش پرت می شود. نمیتواند حتی برای مدت کوتاهی مشغول یک کار ثابت باشد گاهی حتی وسایل خود گم می کنند
      ۳. تکانشی است یعنی بدون فکر و ناگهانی دست به کاری می زند و ممکن است رفتارهای با خشم و عصبانیت بیشتری از خود نشان بدهند

      پاسخ
  9. آنیسا
    آنیسا گفته:

    دختره من دو سال ونیم هس شبا خیلی غر غر میکنه یه مدت مال دندوناش بود واسش درست کردیم بعدم پیش متخصص رفتیم و یه چکاپ کامل کردیم ولی هنوز بی قراره تو خواب دیگه نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در این مورد اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید تا باهم بیشتر صحبت کنیم.
      ۱. منظور شما از غرغر کردن چیست؟
      ۲. مشکلات کودکتان در به خواب رفتن می باشد یا در تداوم خواب و یا بیدار شدن؟
      ۳. روزانه چند ساعت می خوابید ؟
      ۴. در طول روز روابط شما چگونه می باشد؟

      پاسخ
  10. محمد
    محمد گفته:

    سلام بچه ی من ۲ سالشه یه دوهفته ای هست که خیلی بیقراره هرجا میریم اصلا واینمیسته باید حتما سرپا باشی و بغل باشه اصلا پایین نمیاد از بغل مادرش قبل این خیلی بازیگوش بود ولی الان اصلا اونجوری نیست

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *