روانشناسی نوجوان 16 ساله

روانشناسی نوجوان ۱۶ ساله

روانشناسی نوجوان ۱۶ ساله نکات رفتاری و تربیتی خاصی را به همراه دارد. در این دوره نوجوان با کشش های عشقی و عاطفی و از طرفی تلاش برای استقلال شخصیتی دست و پنجه نرم می کند. در این دوره نحوه برخورد با نوجوان ۱۶ ساله باید همچون یک دوست باشد و از جنبه های نصحیتی و دیکته وار دوری کرد.

نوجوان ۱۶ ساله

 


ازنظر جسمی، فرزند شما تقریبا بالغ شده است. پسرها بعد از دخترها به سن بلوغ می رسند و بدنشان عضلانی و پرمو می شود، ولی مشکلات  مربوط به بلوغ برای هردو جنسیت بسیار زیاد است.

روانشناسی نوجوان 16 ساله

از نظر احساسی، فرزند شما مستقل تر است ولی این بدان معنا نیست که دیگر به کمک شما نیازی ندارد. این استقلال ممکن است منجر به تعارض، مخصوصا درون خانواده  شود و سختی این کار در این  است که  مرز باریکی بین کاری که شما به عنوان حمایت از او انجام می دهید و برداشت او از این حمایت که فکر می کند درحال کنترل او هستید، وجود دارد. آنها روابط جدی تر، و گاهی رمانتیک و حس شدید هویت جنسی دارند. این موضوع می تواند باعث تعارضارت اضافی شود اگر نحوه نگرش آنها به خودشان با تعبیری که شما از هویت  وشخصیت او دارید مطابقت نداشته باشد.

تکامل احساسات در ۱۶ سالگی

تکامل احساسات آنها منجر به نگرانی های بیشتری درباره مزایای بزرگسالی  می شود مثل اینکه آنها چطور می توانند از خودشان محافظت کنند، قرار است کجا زندگی کنند یا می خواهند با زندگیشان چه کنند. اگر می خواهند به دانشکده بروند، ممکن است نگرانی هایی در باره اولین تجربه  زندگی دور از خانه و یا مقابله با محیط آموزشی متفاوت  داشته باشند. آنها فهم  قوی تری از هویت دارند که ممکن است روی تجربیاتش بیشتر منعکس شود  شاید توسط  درد دل کردن در دفتر خاطرات.

ممکن است علاقه بیش تری  به خانواده و آداب و رسوم  فرهنگی نشان دهند که موجب تایید نقش مهمی است که در خانواده  به عهده دارند. احتمالا به گروه همسالان نسبت به  خانواده توجه بیشتری دارند و روی رابطه ها  تمرکز بیشتری دارند مخصوصا زمانی که گروه های اجتماعی بسط داده می شود و بنابراین آنها زندگی اجتماعی خودشان را می خواهند. انها نگرانی های بیشتری درباره دیگران دارند و می بینید که برخی از سوالاتشان پیرامون موضوعاتی که با دوستانشان دارند حل می شود.

روانشناسی شناختی نوجوان ۱۶ ساله

از نظر شناختی، فرزند شما برای درک جهان اطرافش  گام های بزرگتری برمی دارد در صورتی که  قبلا تلاش او  برای شناختن  با ترس و نگرانی همراه بود. آنها ایده های بهتری درباره اهدافشان دارند و برای رسیدن به آنها بلند پروازند. مهارت های برنامه ریزی بهبود یافته ، آینده نگری و  درک عمیق تراز نتایج بالقوه همگی برای یک زندگی مستقل مخصوصا زمانی که  روی آینده و آینده نزدیک متمرکز می شوند، حیاتی است.

ممکن است کمی خودمحور باشد و علی رغم داشتن ویژگی عقل و اخلاق، معتقد باشند نقطه نظرات خود شان صحیح است با اینکه می دانند دیگران نظر خاص  خودشان را دارند. مهارت های تحصیلی آنها، حافظه، مهارت های سازماندهی، مدیریت زمان، و توانایی  حل مساله نظری در آنها در سطحی است که می توانند از عهده تحصیلات عالی و قرارگرفتن در محیطی که   همان چارچوب های  قبلی و مسیری که قبلا طی می کرد را ندارد (محیط قبلی) برآید.

اکنون زمانی است که رفتار خطر پذیری در او به چشم می خورد (اگر تا به حال اینطور نبوده است)، مخصوصا در مورد نوشیدنی ها، مصرف مواد مخدر، و فعالیت های جسمی و جنسی و مصرف مواد مخدر

نقاط عطف شناختی در ۱۶ سالگی

  • زبان و رفتار در مدرسه و خانه  تغییر می‌دهد
  • عادات کاری از خود بروز می دهد. عاداتی که در کودکی به صورت مقدماتی آموخته است.
  • منطق پشت افکار یا تصمیمات را توضیح می دهد و درک خود از وقایع را بیان می کند.

پیشنهاد مشاور: سکس نوجوان

روانشناسی نوجوان 16 ساله - نحوه رفتار با نوجوان 16 ساله

راه هایی وجود دارد تا به فرزندتان کمک کنید با سرعت به بزرگسالی برسد. اگر آن ها را تشویق کنید که  نه تنها در باره نگرانی ها بلکه درباره آرمان ها و آرزوهایشان  با شما صحبت کنند و بیشتر از اینکه قاضی باشید از او حمایت کنید، به او اجازه می دهید بفهمد در کنارش هستید. علاوه بر این می توانید به صورت عملی به او کمک کنید  مثلا در مورد اقتصاد خانواده و قرض دادن به او آموزش دهید و یا اینکه به او یاد دهید چطور آشپزی کند یا لباس بشوید (اگر تا به حال این کارها را انجام نداده اید).

آن ها به مرور با تغییرات عمده ای رو به رو می شوند، شاید کار جدیدی شروع کنند، به دانشکده بروند و یا تغییر مکان دهند، تشویق و واکنش مثبت به این تغییرات کمک می کند و اعتماد به نفس و خود باوری آن ها حفظ می شود.

ممکن است به این کار اقرار نکنند ولی فرزند شما همچنان به رفتار شما نگاه می کند و الگو می گیرد. یاد گرفتن اینکه مثل بزرگسالی رفتارکند که مسولیت پذیر است و با نتایج کارهایش رو به رو می شود کمی زمان می برد. وقتی در مسائل مربوط به بزرگسالی غرق شده و نگران می شود شما می توانید بیشتراز هر چیز دیگری برای او پناهگاهی امن و مطمئن از نظر احساسی فراهم کنید.

فرزندتان را در گذر از مسیر زندگی برای رسیدن به بزرگسالی تماشا کرده اید و توجه کنید که سال هایی که صرف سخت کارکردن برای رشد و تربیت او کردید، ثمرداده است. شما یک انسان بزرگسال سازگار و ماهر از نظر اجتماعی دارید که باعث افتخارشماست.

در حالی که طبیعت رابطه شما تغییر کرده است و از رابطه کودک-بزرگسال به رابطه بزرگسال-بزرگسال  تبدیل شده است آن ها هنور هم در سال های آینده به شما نیاز دارند. تفاوت در این است که آن ها اکنون انتخاب خواهند کرد که به سمت شما بیایند.

کارهایی که باید در ۱۶ سالگی انجام داد

تفاوت‌ها در سطح رشد جسمانی بین جنسیت‌ها در حدود سن ۱۶ سالگی آشکارتر می‌شود. زنان، که احتمالاً رشد و نمو آن ها تقریباً تمام شده است، در حال کاهش رشد فیزیکی هستند، در حالی که مردان گاهی اوقات تازه شروع به کار می‌کنند.

در ۱۶ سالگی، بدن یک زن ممکن است بسیار شبیه بدن یک زن بالغ باشد در حالی که یک مرد ممکن است هنوز در حال رشد باشد و ممکن است متوجه رشد بیشتر قد و رشد بیشتر موهای صورت شود. همچنین انتظار می رود که نوجوانان در این سن وزن اضافه کنند و همچنین توزیع مجدد الگوهای چربی را تجربه کنند.

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از نوجوانان با ایده افزایش وزن در این سن دست و پنجه نرم می کنند، اما تاکید می کند که انجام این کار برای آن ها کاملا طبیعی است. با این حال، علیرغم این واقعیت، تحقیقات نشان می دهد که ۵۰ درصد از زنان بین سنین ۱۵ تا ۱۸ سال رژیم غذایی دارند.

نوجوانان اغلب در برابر افزایش وزن بسیار مقاوم هستند. اما از نظر رشد برای این سن بسیار طبیعی است.

همچنین ممکن است ببینید نوجوانتان طولانی‌تر می‌خوابد و بیشتر غذا می‌خورد تا با رشدی که تجربه می‌کند، همگام شود. همچنین، تغییر در ریتم شبانه روزی آنها ممکن است باعث شود که شب دیرتر بیدار بمانند و صبح دیرتر بخوابند.

نقاط عطف فیزیکی پسر ۱۶ ساله

  • به رشد فیزیکی خود از جمله رشد عضلات و افزایش وزن ادامه دهید.
  • ممکن است رژیم گرفتن را در نظر بگیرد، حتی اگر در این سن ۲ سالگی افزایش وزن انتظار می رود.
  • سعی می کند جایگاه فراتری نسبت به اعضای خانواده و به عنوان یک عضو مجزا داشته باشد.

نقاط عطف فیزیکی دختر ۱۶ ساله

  • به قضاوت دیگران در مورد ظاهرش توجه خاصی دارد.
  • سعی می کند اندام خود در برابر دیگران بپوشاند و یا آن ها را نمایش دهد.(بسته به تیب شخصیت دارد)
  • سعی می کند جایگاه اجتماعی پیدا کرده یا جایگاه خود در خانواده را تثبیت کند.

نحوه برخورد با نوجوان ۱۶ ساله

رشد اجتماعی و عاطفی

یک نوجوان ۱۶ ساله می داند که بزرگسالی دور نیست، بنابراین شروع به نشان دادن استقلال بیشتری می کند و کمتر با والدین خود درگیر می شود. آن ها همچنین تصمیم گیری را با در نظر گرفتن این استقلال آغاز خواهند کرد. با این حال، انتخاب های آن ها ممکن است همیشه برای والدینشان درست به نظر نرسد.

نحوه برخورد با نوجوان 16 ساله - دختر 16 ساله

«فرزندان شانزده ساله گاهی نظرات همسالانشان را بر نظرات والدینشان سنگین می‌کنند. «آن ها همیشه عواقب تصمیمات خود را نمی شناسند، اما همانطور که دکتر کن گینزبورگ می گوید والدین باید فانوس دریایی باشند تا نوجوانان را به سمت بندرگاه امن راهنمایی کند. به عبارت دیگر، والدین محدودیت هایی را تعیین می کنند اما به بچه ها اجازه می دهند آب را امتحان کنند. تا زمانی که انتخاب های آن ها تهدید کننده زندگی نباشد.»

اگر فرزندتان تصمیماتی می گیرد که به شما مربوط می شود، با او صحبت کنید. در این شرایط بهتر است که به تغییرات رفتاری توجه کنید، به‌ویژه اگر نوجوان تان غمگین یا افسرده به نظر می‌رسد و در صورت لزوم از متخصصان کمک بگیرید.

نوجوانان شانزده ساله در دنیای اجتماعی که شامل دوستی ها و روابط عاشقانه است، ریشه دوانده اند. آن ها ممکن است زمان کمتری را با خانواده خود و زمان بیشتری را با دوستان خود یا علاقه مندی های دوستی خود بگذرانند، یا ممکن است ترجیح دهند زمان بیشتری را نسبت به گذشته تنها بگذرانند.

نوجوانان گاهی اوقات روابط عاشقانه کوتاه و شدیدی را ایجاد می کنند. آن ها ممکن است شخصی را پیدا کنند که احساس کنند کاملاً عاشق او هستند و ۲ هفته بعد از اوجدا شوند.

نوجوانان اغلب تمایلات جنسی قوی دارند و ممکن است از نظر جنسی فعال شوند. در همان زمان، آن ها ممکن است شروع به درک بیشتر در مورد تمایلات جنسی کنند و از ترجیحات خود آگاه شوند.

نقاط عطف اجتماعی و عاطفی

  • از تمایلات جنسی آگاه می شود.
  • در جستجوی صمیمیت وارد روابط عمیق‌تر یا عاشقانه می شود.
  • نشان دادن علائم اعتماد به نفس و افزایش مقاومت در برابر فشار همسالان

روانشناسی نوجوان 16 ساله - پسر 16 ساله

چگونه کودک ۱۶ ساله خود را ایمن نگه داریم

روانشناس نوجوان می گوید سوء مصرف مواد در این سن یک خطر قابل توجه است.

در مورد خطرات سیگار کشیدن، استعمال سیگار، نوشیدن و مصرف مواد مخدر با نوجوان خود صحبت کنید. به عنوان مثال، بسیاری از بچه‌ها نمی‌دانند که توتون و تنباکو در خودکار وجود دارد یا متوجه نمی‌شوند که یک ماده شیمیایی درون آن وجود دارد.

مطمئن شوید که بدون استفاده از تاکتیک های ترساندن به آن ها اطلاعات واقعی می دهید. در عوض، خطرات را به آن ها آموزش دهید و همچنین انتظارات خود را در میان بگذارید. طبق گفته اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد، مکالمه مداوم می تواند لایه ای از محافظت برای فرزندان شما بیافزاید. و حتماً مراقب نشانه‌های آزمایش باشید.

«این سن و مرحله‌ای است که در آن سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و سایر اشکال آسیب‌رسانی به خود می‌توانند در صورت عدم توجه به آن، به شکل جدی درآیند. ارزش این است که با فرزندان خود گفتگوهای صریح داشته باشید.»

چه زمانی باید نگران بود

در این سن، دو دلیل رایج وجود دارد که والدین ممکن است برای نوجوان خود نگران باشند. اول، ممکن است نگران این باشید که فرزندتان از نظر تحصیلی موفق نیست. لغزش نمرات ممکن است به دلیل عدم سازماندهی یا جدا شدن از فرآیند یادگیری نمایش داده شود.

اعتماد به نفس در مورد یادگیری نیز می تواند یک عامل کمک کننده باشد. اولین قدم این است که نگرانی های خود را با معلمان نوجوان خود در میان بگذارید. آن ها ممکن است بتوانند دیدگاه های متفاوتی را ارائه دهند و منابعی را فراهم کنند.

به خاطر داشته باشید که ناتوانی‌های یادگیری – مانند نارساخوانی، ممکن است تشخیص داده نشده باشند که می‌تواند موفقیت تحصیلی را برای کودک غیرممکن کند. نوجوانانی که دارای چالش‌های یادگیری هستند معمولاً برای کمک به یادگیری به امکانات متفاوتی نیاز دارند، بنابراین ممکن است بخواهید فرزندتان را در صورت مشکل ارزیابی کنید.

ثانیاً، در حدود ۱۶ سالگی، والدین اغلب علائم هشداردهنده‌ای برای مشکلات سلامت روان یا مشکلات سوء مصرف مواد مشاهده می‌کنند. اگر چنین است، فوراً با یک متخصص سلامت روان یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

به غرایز خود اعتماد کنید. “اگر چیزی درست نیست، ارزش بررسی کردن را دارد.”

منبع:ساینس دیلی

280 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام…من فاطمم
    همون که بالا پیام داده بودم و گفتم از یه پسر مجازیه ۱۹ ساله خوشم اومده
    اینقد الان مغزم خستس..اینقد داغونه..
    پسری که راجبش حرف زدم امشب درباره خیلی چیزا باهام حرف زد…
    خیلی دوران و روزگار سختیو گذرونده میدونین؟
    با رلش کات کرده…با افکار منفی مثل خودکشی میجنگیده…و از همه بدتر…اون دورانی که افکار خودکشی داشته…به پسر عمش پیشنهاد خودکشی میده…و میگه که پسر عمش بخاطر ضربه ی که توی تصادف به مغزش خورده نمیتونسته درست فکر کنه…و پسر عمش خودشو میکشه( :
    اون الان خودشو مقصر میدونه…فکر میکنه که خودش مقصره…در حالی که این همش نبوده…خودش درگیر این افکار بوده…و چون درگیر بوده این پیشنهادو داده….و اون پسرم که میشه پسرعمش قبول کرده و خودشو کشته..
    امشب که باهام حرف میزد من نمیدونستم اصلا باید چی بهش بگم…حالم خیلی بد بود..سکوت کرده بودم اما از این ور پشت گوشی روحم آزرده شده بود و احساساتم فووران کرده بود و قلبم به شدت ناراحت بود و زبونم قاصر بود…در حالی که اون شاید فکرمیکرد اصلا برام مهم نیست که دیر جواب میدم…خیلی بد بود
    حالا سوال من اینه…من تمام سعیمو کردم بهش چیزایی بگم از قلبم میاد و ناراحتیمو نشون بده…من چجوری میتونم کمکش کنم؟خواهش میکنم بگید چجوری.چجوری میتونم بهش کمک کنم؟..ممنونم از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فاطمه جان
      ببین عزیزم احساساتی که دارید قابل احترام هست اما عزیزم در هرصورت شما برای یک ارتباط نیاز است که به شرایط روحی فرد مقابلتان نیز توجه کنید چون در هرصورت قرار نیست در یک ارتباط این آقا درمان شوند و خب ایشان با توجه به داشتن افکار خودکشی و احساس گناهی که در زمان فعلی دارند نیاز است که به روانشناس مراجعه کنند تا بتوانیم به ایشان کمک کنیم که شرایط روحی بهتری را تجربه کنند و بتوانید مسیر رشدی و ارتباطی بهتری داشته باشند.
      در این مسیر بهتر است ایشان را تشویق به مراجعه به روانشناس کنید و در نهایت اینکه بدون قضاوت شنونده باشید.

      پاسخ
  2. فاطمه
    فاطمه گفته:

    سلام‌.
    من یه دوسته پسر دارم
    که ۱۹ سالشه…الان شکست عشقیه سختی خورده
    دختره وارد رابطه با یه نفر دیگه شده ولی هنوز دوستم دوسش داره…
    من به عنوان یه دوست چه کمکی میتونم بهش بکنم؟) :
    اینم بگم رابطمون مجازیه…یعنی محدوده و خیلی نمیتونم کنارش باشم.‌..یا فیزیکی کنار هم باشیم که ببرمش گردش و اینا یا کلا حالش عوض شه…
    سوالم اینه..چجوری بهش کمک کنم؟تا حالش بهتر بشه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فاطمه جان
      ببین عزیمز نگرانی شما قابل احترام می باشد اما در این مسیر نیاز است که شما نهایتا شنونده خوبی باشید و بدون نصیحت و یا سرزنش اگر این آقا دوست داشت صحبت کند به صحبت های او گوش بدهید اما بهتر است از تمرکز بیش از اندازه بر این مسیر خوداری کنید.
      در هرصورت اگر این آقا شرایط روحی خوبی ندارند بهتر است که ایشان را تشویق به مراجعه به روانشناس کنید تا بتوانیم با بررسی شرایط روحی او آنچه در روان او تجربه می شود کمک کنیم تا این مسیر سوگواری را طی کند.

      پاسخ
  3. amir
    amir گفته:

    سلام عرض ادب خسته نباشید اسمم امیره ۱۶سالمه سیگار میکشم رفیق باز خرابیم دختر بازی نمیکنم و نخواهم کرد دوس دارم پاک باشم به شدت مغرور هستم درسمو تا حدودی میخونم حقیقتش با اینکه این همه رفیق دارم بازم احساس میکنم تنهام راهی نیست مارو از این تنهایی در بیاره

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا امیر
      ببینید اینکه شما در این شرایط سنی بخواهید ارتباط بیشتری با دوستان خودتان داشته باشید یک امر طبیعی است اما اینکه شما در این شرایط سنی سیگار می کشید خب این موضوع مهمی می باشد و احتمالا با موضوع احساس تنهایی شما ارتباط دارد بهتر است در این مسیر برای خودتان شرایط مراجعه به روانشناس را ایجاد کنید تا بتوانیم با بررسی افکار و احساسات شما کمک کنیم تا بتوانید در شرایط روحی بهتری مسیر رشدی خود را طی کنید.

      پاسخ
  4. سعید
    سعید گفته:

    سلام سعید ام ۱۶ سالمه اطرافیان ام نمیدونم چرا من رو به چشم یک بچه میبینن و این منو خیلی آزار میده نمیدونم چه کاری کردم که اینجوری فکر میکنن میشه راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا سعید
      ببینید در این مورد بهتر است که شما با اطرافیانتان صحبت کنید البته منظور افرادی می باشد که با آنها در تعامل بیشتری هستید و روابط با آنها برایتان اهمیت زیادی دارد و در احترام در مورد احساسات خودتان از این شرایط و توقعاتی که از آنها دارید تعامل کنید و به صحبت های آنها نیز گوش بدهید در مسیر تعامل می توان امیدوار بود که بتوانید نتیجه گیری بهتری داشته باشید.

      پاسخ
  5. فرانک
    فرانک گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یک پسر ١۵ ساله دارم که چند روز پیش اومد به من گفت فکر میکنه باید دختر باشه

    خصوصیات ظاهری و رفتارهای دخترانه یا زنانه نداره
    دائم بازی های خشن کامپیوتری میکنه نسبت به دوستانش تقریبا کمتر بالغ شده که این مساله ارثی است (پدرش هم دیر بالغ شده)
    آخرین اسباب بازی که خریده سه تا تفنگ بوده.روحیه اش کلا لطیف نیست مثلا توی یک فیلم اگه صحنه قتل باشه ما کانال رو عوض میکنیم هی میگه بگذار فیلم رو ببینم در حالیکه دختر اگه تو اون محیط باشه روش رو بر می‌گردونه
    مدام داره سرچ میکنه در اینترنت و اطلاعاتش رو از اون راه به دست آورده و تنهاکار غیر عادی که انجام میده، دوست داره موهای زائد بدنش و ریش و سبیل اش رو شیو کنه وگرنه هیچ مشکل دیگه نداره و صداش هم داره دورگه میشه
    نوبت مشاوره روان پزشکی گرفتم که هنوز موعد نرسیده اما خودم بسیار پریشانم ‍♀️

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فرانک جان
      ببین عزیزم در این مورد بهتر است که اجازه بدهید یک روانشناس نیز شرایط او را بررسی کند چون به نظر می رسد که یک درگیری فکری باشد و مشکل جدی وجود نداشته باشد اما در هرصورت با توجه به اینکه در سن تشکیل هویت می باشد بهتر است که این مسئله در همین زمان به کمک متخصص درمان شود.

      پاسخ
  6. فرزاد تیموری فر
    فرزاد تیموری فر گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک پسر ۱۵ ساله هستم من چطور می توانم تنبلی درسی رو از بین ببرم من عاشق درس خواندن هستم ولی وقتی میخواهم بخوانم احساس خستگی میکنم حتی موقع که با موبایلم کار میکنم آیا راهی وجود که تنبلی ام را از بین ببرم؟
    راهکاری هم هست؟

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام. با روشهای نوین نوروتراپی می توانیم مشکل را به صورت کامل حل کنیم. ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲ و۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

      پاسخ
  7. مرضیه
    مرضیه گفته:

    سلام من یه مامان مجردم با دو تا بچه دخترم ۱۶ ساله شه و از اینکه من دوس پسر دارم ناراحته و اذیتم میکنه و اینکه دوس پسرم از من کوچیکتره ولی خیلی ب اخلاق و مهربونه و تموم خصوصیات یه مرد کامل و داره ولی دخترم از این بابت ناراحته و همیشه جنگ و دعوا راه میندازه و هی ب اون بنده خدا توپ و تشر میندازه و اذیت میکنه نمیدونم چیکار کنم باهاش

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      سلام

      درک می کنم که دخترتان از اینکه شما دوست پسر دارید ناراحت است. این کاملاً طبیعی است که نوجوانان در این سنین نسبت به تغییرات در زندگی خود حساس باشند. همچنین ممکن است نگران این باشد که دوست پسر شما جایگزین پدرش شود.

      در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای کمک به دخترتان در کنار آمدن با این وضعیت انجام دهید:

      با او صحبت کنید. به او بگویید که می دانید او از این موضوع ناراحت است و سعی کنید احساسات او را درک کنید. به او اطمینان دهید که شما همیشه مادرش هستید و او را دوست دارید.
      به او کمک کنید تا دوست پسر شما را بهتر بشناسد. او را به ملاقات با دوست پسرتان دعوت کنید و به او فرصت دهید تا او را از نزدیک ببیند.
      به او یادآوری کنید که دوست پسر شما فقط یک دوست است. به او بگویید که شما با او ازدواج نکرده اید و هنوز هم پدرش را دوست دارید.
      صبر و شکیبایی داشته باشید. ممکن است به زمان نیاز داشته باشد تا دخترتان با این وضعیت کنار بیاید.
      در اینجا چند نکته خاص برای مقابله با رفتار دخترتان وجود دارد:

      وقتی دوست پسرتان را اذیت می کند، فوراً با او صحبت کنید. به او بگویید که رفتارش قابل قبول نیست و شما از آن ناراحت هستید.
      در برابر رفتار او مقاومت کنید. اگر سعی کنید با او بحث کنید یا او را قانع کنید، ممکن است فقط اوضاع را بدتر کند.
      از دوست پسرتان حمایت کنید. به او بگویید که می دانید او چه احساسی دارد و از او قدردانی می کنید که صبور است.
      اگر دخترتان همچنان رفتارش را ادامه می دهد، ممکن است بخواهید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. یک مشاور می تواند به شما و دخترتان کمک کند تا با این وضعیت کنار بیایید و ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنید.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *