کودک شش ساله

روانشناسی کودک ۶ سالگی

 

 

آنچه باید در مورد کودک شش ساله خود بدانید:

چند سال اخیر مشغول تماشای رشد و پیشرفت فرزندتان بوده اید. وقتی کودک  اولین دوره های آموزشی را می گذراند درکنارش بودید و به او کمک کردید، به طور حتم کودک هنوز در حال پیشرفت است و به همان اندازه که قبلا نیارمند کمک شما بود حالا نیز به کمک شما نیاز دارد، بنابراین شما چطور متوجه می شوید که از نظر پیشرفت رشدی در چه موقعیتی قرار گرفته و چگونه می توانید به او کمک کنید؟

شما می توانید درمقایسه مهارت های حرکتی کودکتان نسبت یه یک سال قبل تفاوت های واضحی  ببینید. هماهنگی بین اعضاء بدنش بهبود زیادی یافته است. اکنون می تواند دوچرخه سواری کند، و توپ را بگیرد. حتی ممکن است استعدادهای جسمی خاصی داشته باشد. اعتماد در او رشد پیدا کرده واگر موفقیتی کسب کند احساس غرور می کند ولی  همچنان مستعد خطر کردن است، پس ارزش دارد که با او در مورد مسائل ایمنی  مثل برآورد خطر صحبت کنید.

ورزش کردن برای کودک اهمیت زیادی دارد چون او وقت زیادی را صرف یادگیری درحالت نشسته روی میز تحریر می کند. زمانیکه بخواهد حرکت های ظریفتری انجام بدهدچالاکی اش بیشتر خواهد بود؛ نقاشی هایش قابل تشخیص تر است، در کار کردن با قیچی و بند کفش بهتر از قبل عمل می کند و دیگر مثل گذشته برای انجام فعالیت ها، درگیر چالش نیست .

مهارت شناختی

اکنون کودک درک بیشتری از دنیای اطرافش دارد هرچند مسائل را به صورت سیاه و سفید ببیند؛ عدالت برای او مهم است. داشتن مهارت های ارتباطی بهتر، اورا قادر می کند تجربیاتش را بیان کند. او شوخی و معما را می فهمد. در خواندن روان تر از قبل است و از کتاب به عنوان یک  تفریح  لذت می برد. داستان نویسی و اشتراک انها با دیگران برایش جالب است. مهارت شمارش او بهتر شده و می تواند تا ۲۰۰ بشمارد و همچنین به  صورت معکوس از ۲۰ تا ۱  بشمارد. مفاهیم وزن و  ارتفاع برایش آشناست  و توانایی شروع  برای یادگرفتن مفهوم پول و زمان را دارد. وقتی علم و دانش کسب می کند، پذیرفتن مفاهیمی مثل سفر زمان را تعقیب می کند، پس خوب است به او اجازه دهید روی دستاوردهای اولیه اش که حاصل کنجکاوی ها بوده تمرکز کند، و به کمک مشاهدات و مهارت های ارتباطی خودش دنیای اطرافش را توصیف کند. اکنون بازی با اسباب بازی ها نسبت به کار با چیزهای واقعی برای او جذابیت کمتری دارد.

مهارت های احساسی

کودک دوست دارد به حساب آورده شود (دیده شود) و به دنبال تحسین شدن است. در این سن فشار از جانب  همسالان اطراف کودک  زیاد است و به صورت بالقوه جمع همسالانش از شما با نفوذ تر است. در برخورد و کشمکش با دیگران عملکرد بهتری دارد و با آنها همکاری می کند از این رو اکنون زمانی است که باید مراقب گروه هایی که در آن قرار می گیرد و دوستانی که انتخاب می کند باشید. اگر اکنون در را بطه با نحوه رفتار مناسب با او صحبت کنید  از اندوه هایی که ممکن است بعد ها برایش پیش آید جلوگیری می کنید.

نسبت به قبل عاطفی تر است و می تواند درباره احساساتش صحبت کند. ممکن است در کنترل احساساتش دچار مشکل شود و شما گاهی  با ناله و کج خلقی های کودک مواجه شوید. ممکن است بازی با هم جنسان برای کودک اولویت داشته باشد، در این صورت فرصت مناسبی است تا درباره تفاوت ها و کلیشه های جنسیتی با کودک صحبت کنید.

راه هایی وجود دارد که به شما امکان می دهید کودکتان را برای گذر از این سن یاری  کنید. در رابطه با احترام به خود و دیگران، پاداش رفتار خوب، تشویق به تلاش کردن و بیان احساس  با او گفتگو کنید که این کارها به کودک کمک می کند عزت نفس و خودباوری را در خود پرورش دهد. حدو مرز های واضح و دائمی برای او وضع کنید .  صحبت  در مورد چرایی و چگونگی رفتار اشتباه به کودک اجازه می‌دهد در برابر فشارهای منفی گروه همسالانش مقاومت کند. تشویق کودک به شرکت در فعالیت های گروهی موجب تقویت مهارت های اجتماعی می شود. ازنظر تحصیلی می توانید درانجام تکالیفش به او کمک کنید این کار به شما این شانس را میدهد که رابطه مادر فرزندی را قوی کنید.

دشوار است پدرو مادر بچه ای باشید که هنور اینقدر کم سن است که نیازمند حمایت شماست و از طرفی اینفدر بزرگ شده است که بخواهد مستقل باشد، به ویژه اینکه شش ساله ها  ذاتا خود محور هستند. صبوری و وفق دادن خواسته هایتان با کودک به عنوان یک  فرد شما را قادر می کند به فرزندتان کمک کنید مانند یک شخص شاد و متعادل رشد کند و مهارت هایی را یاد بگیرد که اورا برای بزرگسالی آماده می کند.

یشتر بخوانید:

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۵ ساله بدانید

منبع: کودک و نوجوان

112 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. ...
    ... گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید من یک مشکل دارم دخترم ۵سال و نیمشه و هر وقت من میخوام برای یک ساعت و نیم خونه رو ترک کنم و کار مهمی دارم گریه میکنه و میگه من تو خونه تنها میشم و گریه میکنم حتی از چیزی هم نمیترسه ولی انتظار داره من هر جا ک میرم با خودم ببرمش
    میشه لطفا ی راهنمایی کنید.
    این رو هم بگم چند ماه پیش بخاطر مشکل سقط ک داشتم هر روز بیمارستان میرفتم و مجبور بودم تنهاش بزارم برای چند ساعت و اون موقع مشکلی هم نداشت و خیلی راحت برخورد کرد با قضیه ولی الان ک بهش میگم من ۱ساعت باید برم بیرون میشینه گریه میکنه و اصلا قبول نمیکنه

    پاسخ
  2. نویان
    نویان گفته:

    سلام کودکی ۶ونیم ساله دارم که به هر دلیلی شروع به گریه کردن می‌کنه و با اینکه خیلی تو جمعه ولی با هیچکس اصلا حرف نمیزنه و سرشو پایین میندازه ولی تو خونه حرف میزنه
    لطفاً کمکم کنید که باید چیکار کنم چون اینکارش واقعا دیگ قابل تحمل نیست

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام می باشد اما در این مورد در اول نیاز است که شرایط روحی و افکار و احساسات فرزند شما بررسی شود و بعد درک مشکلات او کمک کنیم تا او بتواند ارتباطات بهتری را تجربه کند در کنار اینکه بتواند در مورد نیازها و خواسته های خودش صحبت کند در این مورد بهتر است که شرایط مراجعه فرزندتان به روانشناس را ایجاد کنید تا بتوانیم در همین شرایط سنی به او کمک کنیم در این مسیر روان درمانگر او اطلاعات لازم برای مسیر تعاملی شما و دیگر اعضای خانواده با او را به شما بیان می کند.

      پاسخ
  3. پروانه
    پروانه گفته:

    سلام خسته نباشید پسرم تازه وارد ۶ سالگی شده خیلی باهوشه و خیلی پر انرژی هست خیلی دوس داره بغلش کنم. مداوم میگه بغلم کن. نمیدونم چیکار کنم. تو این سن آیا در خواست بغل کردن طبیعی هست. اگر طبیعی نیست چطوری باید باهاش رفتار کنم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما پروانه جان
      تا جای که بغل برای ارتباط باشد شکلی ندارد اما اگر به میزانی باشد که دائم تکرار شود و با وابستگی افراطی باشد خب دیگر طبیعی نیست چون این رفتار می تواند مسیر های ارتباطی کودکتان را با دیگران و با همسالانش کاهش بدهد و خب در مسیر مهد و بعد مدرسه رفتن او مشکل ایجاد کند پس بهتراست در همین زمان این مسئله با کمک روانشناس کودک بررسی و حل شود.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۷۹۰

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *