کودک شش ساله

روانشناسی کودک ۶ سالگی

 

 

آنچه باید در مورد کودک شش ساله خود بدانید:

چند سال اخیر مشغول تماشای رشد و پیشرفت فرزندتان بوده اید. وقتی کودک  اولین دوره های آموزشی را می گذراند درکنارش بودید و به او کمک کردید، به طور حتم کودک هنوز در حال پیشرفت است و به همان اندازه که قبلا نیارمند کمک شما بود حالا نیز به کمک شما نیاز دارد، بنابراین شما چطور متوجه می شوید که از نظر پیشرفت رشدی در چه موقعیتی قرار گرفته و چگونه می توانید به او کمک کنید؟

شما می توانید درمقایسه مهارت های حرکتی کودکتان نسبت یه یک سال قبل تفاوت های واضحی  ببینید. هماهنگی بین اعضاء بدنش بهبود زیادی یافته است. اکنون می تواند دوچرخه سواری کند، و توپ را بگیرد. حتی ممکن است استعدادهای جسمی خاصی داشته باشد. اعتماد در او رشد پیدا کرده واگر موفقیتی کسب کند احساس غرور می کند ولی  همچنان مستعد خطر کردن است، پس ارزش دارد که با او در مورد مسائل ایمنی  مثل برآورد خطر صحبت کنید.

ورزش کردن برای کودک اهمیت زیادی دارد چون او وقت زیادی را صرف یادگیری درحالت نشسته روی میز تحریر می کند. زمانیکه بخواهد حرکت های ظریفتری انجام بدهدچالاکی اش بیشتر خواهد بود؛ نقاشی هایش قابل تشخیص تر است، در کار کردن با قیچی و بند کفش بهتر از قبل عمل می کند و دیگر مثل گذشته برای انجام فعالیت ها، درگیر چالش نیست .

مهارت شناختی

اکنون کودک درک بیشتری از دنیای اطرافش دارد هرچند مسائل را به صورت سیاه و سفید ببیند؛ عدالت برای او مهم است. داشتن مهارت های ارتباطی بهتر، اورا قادر می کند تجربیاتش را بیان کند. او شوخی و معما را می فهمد. در خواندن روان تر از قبل است و از کتاب به عنوان یک  تفریح  لذت می برد. داستان نویسی و اشتراک انها با دیگران برایش جالب است. مهارت شمارش او بهتر شده و می تواند تا ۲۰۰ بشمارد و همچنین به  صورت معکوس از ۲۰ تا ۱  بشمارد. مفاهیم وزن و  ارتفاع برایش آشناست  و توانایی شروع  برای یادگرفتن مفهوم پول و زمان را دارد. وقتی علم و دانش کسب می کند، پذیرفتن مفاهیمی مثل سفر زمان را تعقیب می کند، پس خوب است به او اجازه دهید روی دستاوردهای اولیه اش که حاصل کنجکاوی ها بوده تمرکز کند، و به کمک مشاهدات و مهارت های ارتباطی خودش دنیای اطرافش را توصیف کند. اکنون بازی با اسباب بازی ها نسبت به کار با چیزهای واقعی برای او جذابیت کمتری دارد.

مهارت های احساسی

کودک دوست دارد به حساب آورده شود (دیده شود) و به دنبال تحسین شدن است. در این سن فشار از جانب  همسالان اطراف کودک  زیاد است و به صورت بالقوه جمع همسالانش از شما با نفوذ تر است. در برخورد و کشمکش با دیگران عملکرد بهتری دارد و با آنها همکاری می کند از این رو اکنون زمانی است که باید مراقب گروه هایی که در آن قرار می گیرد و دوستانی که انتخاب می کند باشید. اگر اکنون در را بطه با نحوه رفتار مناسب با او صحبت کنید  از اندوه هایی که ممکن است بعد ها برایش پیش آید جلوگیری می کنید.

نسبت به قبل عاطفی تر است و می تواند درباره احساساتش صحبت کند. ممکن است در کنترل احساساتش دچار مشکل شود و شما گاهی  با ناله و کج خلقی های کودک مواجه شوید. ممکن است بازی با هم جنسان برای کودک اولویت داشته باشد، در این صورت فرصت مناسبی است تا درباره تفاوت ها و کلیشه های جنسیتی با کودک صحبت کنید.

راه هایی وجود دارد که به شما امکان می دهید کودکتان را برای گذر از این سن یاری  کنید. در رابطه با احترام به خود و دیگران، پاداش رفتار خوب، تشویق به تلاش کردن و بیان احساس  با او گفتگو کنید که این کارها به کودک کمک می کند عزت نفس و خودباوری را در خود پرورش دهد. حدو مرز های واضح و دائمی برای او وضع کنید .  صحبت  در مورد چرایی و چگونگی رفتار اشتباه به کودک اجازه می‌دهد در برابر فشارهای منفی گروه همسالانش مقاومت کند. تشویق کودک به شرکت در فعالیت های گروهی موجب تقویت مهارت های اجتماعی می شود. ازنظر تحصیلی می توانید درانجام تکالیفش به او کمک کنید این کار به شما این شانس را میدهد که رابطه مادر فرزندی را قوی کنید.

دشوار است پدرو مادر بچه ای باشید که هنور اینقدر کم سن است که نیازمند حمایت شماست و از طرفی اینفدر بزرگ شده است که بخواهد مستقل باشد، به ویژه اینکه شش ساله ها  ذاتا خود محور هستند. صبوری و وفق دادن خواسته هایتان با کودک به عنوان یک  فرد شما را قادر می کند به فرزندتان کمک کنید مانند یک شخص شاد و متعادل رشد کند و مهارت هایی را یاد بگیرد که اورا برای بزرگسالی آماده می کند.

یشتر بخوانید:

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۵ ساله بدانید

منبع: کودک و نوجوان

112 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. معصومه
    معصومه گفته:

    سلام
    شبتون بخیر
    یه پسر شش ساله دارم که اسامی رو یاد نمیگیره و توی ذهنش نمیشینه.
    الان پیش دبستانی هست. سنجش کلاس اول رو هم قبول شده منتها این مسأله برای من خیلی آزاردهنده است.
    مثلا با گذشت پنج ماه از شروع سال تحصیلی اسم همکلاسی هاشو نمیدونه.
    یکی از هم کلاسی هاش توی گروه واتساپی شعر خونده بود می‌گفت میتونم با دستم نشون بدم کیه ولی اسمشو بلد نیستم.
    یا مثلاً دیروز نمیدونست اجاق گاز چیه؟
    نوار مغز گرفتم مشکلی نداشت.
    تست وکسلر گرفتند نمیدونم شرایطش درست بود یا نبود . ولی ضریب هوش رو‌۱۲۳ گفتند.
    ولی این ضریب با چیزی که من میبینم نمی‌خونه.
    حتی بعضی چیزا رو که بلده بازم فراموش می‌کنه بگه.
    البته کاربرگهای پیش دبستانی رو خیلی عالی انجام میده.
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.
    توی شهرمون که به نتیجه ای نرسیدم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما معصومه جان
      در این مورد در اول که بهتر است از حساسیت بیش از اندازه در مقابل خودش خوداری کنید و سعی کنید که اجازه بدهید او مسیر رشدی خودش را طی کند اما در کنار این مورد بهتر است که این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بتوانیم در این مورد نظری بیان کنیم.
      در هرصورت حتما دلیلی برای این فراموشی وجود دارد اما بهتر است که در اول اجازه بدهید که چند متخصص شرایط او را بررسی کنند.
      شما تلاش و کمک خودتان را در این مورد بکنید اما دقت کنید که او را نسبت به این موضوع حساس نکنید و سعی کنید که به مسیر رشدیش احترام بگذارید.

      پاسخ
  2. اسماعیل
    اسماعیل گفته:

    باسلام
    پسربچه شش ساله دارم که تقریبا استعداد خوبی در زمینه تکالیف مهد دارد . با پسر عموی کوچکترش که جهارسالشه هم بسیار خوب بازی می کند و حتی گاها به او اموزش می دهد و مثل یک بزرگتر با اون رفتار می کند . ولی وقتی به او میگوییم که فلان کاربد هست و یا حرف بد ی م زند بهش تذکر می دیم .اقدام به کتک کاری و پرتاب کردن وسایل می کند و تا طرف مقابل را به درد نیاورد کوتاه نمی اید وتا مدتی خشم را با جیغ و داد حفظ می کند و سپس ارام می شود.و اخیرا هنگام تماشای کارتون و یا غذا خوردن خیلی با انگشتهای پای خود کلنجار می رود.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا اسماعیل
      اینکه او خشم دارد و یا وسیله پرتاب می کند به معنای پسر بد بودن و یا بی استعدادیش نیست اما می تواند نشان از این باشد که او به درستی نمی تواند به احساساتش پاسخ بدهد و سعی می کند خشم و ناراحتی خود را از این طریق نشان بدهد اما برای اینکه بتوانیم به او کمک کنیم نیاز است که هم با خودش در طی جلسات صحبت کنیم و هم شما و مادر ایشان پس بهتر است به صورت حضوری به روانشناس کودک مراجعه کنید.

      پاسخ
  3. عاطفه
    عاطفه گفته:

    سلام پسر من دو ماه دیگه ۶ سالش تمام میشه و الان پیش دو هست پسرم وقتی هیجان زده میشه مخصوصا زمان هایی دوستاش میان منزلمون خودش را به در و دیوار میزنه یا رو زمین میندازه گاهی هم داریم بازی میکنیم یباره میپره بالا با پا میزنه به من بعد هم من و بغل میکنه میگه ببخشید نمی خواستم بزنم تو مهد هم مربیش میگه گاهی خودش را میندازه زمین و برا جلب توجه همچین رفتارهایی میکنه ، و در عین حال خیلی مهربون و عاشق بچه ها اما کاهی یباره میزنه رو دست بچه ها برا بازی اونا فکر میکنند میخواسته بزنه، و اینکه هنوز عددها را بلد نیست بنویسه یعنی مینویسه اما برعکس مینویسه یادگیریش خیلی خوبه و مفاهیم را بلد و حتی علاقه زیادی به کتاب های ماز و تصاویر مخفی دارته و خوب هم انجام میده اما نقاشیش خیلی ضعیف
    نمیدونم مشکل کجاست اگر مشکل دقت و تمرکز هست پس چرا ماز و تصاویر مخفی و سایه ها و ازین دست کاربرگ ها را خوب انجام میده؟ اگر هم نیست پس چرا تو نوشتن مشکل داره و کنترل هیجان ندارد؟

    پاسخ
  4. عاطفه
    عاطفه گفته:

    سلام پسر من دو ماه دیگه ۶ سالش تمام میشه و الان پیش دو هست پسرم وقتی هیجان زده میشه مخصوصا زمان هایی دوستاش میان منزلمون خودش را به در و دیوار میزنه یا رو زمین میندازه گاهی هم داریم بازی میکنیم یباره میپره بالا با پا میزنه به من بعد هم من و بغل میکنه میگه ببخشید نمی خواستم بزنم یا داره تمرین حل میکنه یباره خط میکشه تو کتابش، تو مهد هم مربیش میگه گاهی خودش را میندازه زمین و برا جلب توجه همچین رفتارهایی میکنه ، و در عین حال خیلی مهربون و عاشق بچه ها اما کاهی یباره میزنه رو دست بچه ها برا بازی اونا فکر میکنند میخواسته بزنه، و اینکه هنوز عددها را بلد نیست بنویسه یعنی مینویسه اما برعکس مینویسه ، یادگیریش خیلی خوبه و مفاهیم را بلد و حتی علاقه زیادی به کتاب های ماز و تصاویر مخفی داره و خوب هم انجام میده اما نقاشیش خیلی ضعیف
    اگر مشکل دقت و تمرکز داره پس چرا کتاب های ماز و سایه ها و این دست را خوب انجام میده؟ پ اگر نه علت مشکل نوشتاری و کنترل هیجانش چی میتونه باشه و چه باید بکنم؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما عاطفه جان
      ببین عزیزم در این مسیر اگر این رفتار برای جلب توجه باشد خب یک رفتار می باشد که نیاز به اصلاح دارد اما ممکن است که علایمی از بیش فعالی هم باشد البته نمی توان در اینجا تشخیص گذاری کرد اما در هرصورت با توجه به اینکه بیان می کنی اعداد را نیز برعکس می نوسد و گاهی حتی وسط نوشتن داخل کتاب خط می کشد خب بهتر است که یک سری از احتمالات که یکی از آنها بیش فعالی هست مورد بررسی قرار گیرد در هرصورت بهتر است در همین سن این شرایط رشدی و رفتاری بررسی شود و اگر درمانی نیاز است انجام شود چون هرچقدر که او بزرگ تر شود درمان این رفتارها و مشکلات سخت تر در کنار اینکه می تواند ب راعتماد به نفس او هم تاثیر گذارد .
      اما اینکه بیان می کنید چرا مازها را خوب حل می کند خب قرار نیست کودک شما در همه رفتارها با مشکل مواجهه باشد و حتی کودکان بیش فعال هم یک سری از کارها را به خوبی انجام میدهند در کنار اینکه هنوز تشخیص گذاری برای کودک شما رخ نداده است یعنی ممکن است اصلا مشکلی در عدم تمرکز وجود نداشته باشد و مسائل دیگری وجود داشته باشد اما بیان هر نظری بدون بررسی شرایط کودک شما تنها حدس و گمان می باشد و احتمال خطا در آن زیاد است .
      بهتر است به صورت حضوری کودکتان راب به روانشناس بالینی کودکان ارجاع بدهید تا بتوانیم در این مسیر به او کمک کنیم تا بتواند مسیر رشدی بهتری را تجربه کند.

      پاسخ
  5. خاطره
    خاطره گفته:

    سلام خسته نباشید دختری دارم ۶سالش تموم شده و وقتی میریم تو جمع به کل مادر و پدر رو فراموش میکنه و تمام عشف و محبت و حواسش به خواهر و شوهر خواهرم هست و این مسئله همسرم رو به شدت آ زار میده این بیذتوجهی و البته تو سن ۳ سالگی این کارو میکرد با مشاور مهد صحبت کردم گفت طبیعی هست واکنش نشون ندید ولی با بزرگتر شدن بیشتر شده این مسئله و دوست داره هر کاری کنه بقیه از دستش ناراحت نشن لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  6. مرجان
    مرجان گفته:

    سلام وقت بخیر
    پسر بچه ۶ سال دارم که برای ثبت نام تو یه مدرسه غیرانتفاعی بردم که از اول مهر باید بره که روانشناس مدرسه گفت بچه تون باهوشه ولی بیش فعاله وتمرکز نداره و نمی‌تونیم ثبت نام کنیم در حالیکه چند ترمه آنلاین کلاس زبان می‌ره و کلاس موسیقی می‌ره ، خیلی نگران شدیم لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما مرجان جان
      خب در این مورد بهتر است که این تشخیص گذاری ها با بررسی دقیق صورت گیرد اما خب تشخیص گذاری بیش فعالی موضوع مهمی می باشد و خب چیزی نیست که تنها براساس یک تست بتوان در مورد آن نظری بیان کرد .
      در این مورد اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید تا در صورت تمایل باهم بیشتر صحبت کنیم.
      ۱. او می تواند کلاس های موسیقی و زبان خودش را با تمرکز لازم طی کند؟ و حواس پرتی دائمی نداشته باشد؟
      ۲. می تواند در سر کلاس های خودش بنشیند و این مسیر را دنبال کند؟
      ۳. دلیل روانشناس برای این تشخیص گذاری را جویا شدید؟
      ۴. او رفتارهای پر خطر و یا رفتارهای حرکتی بیش از اندازه ای دارد که برای شما غیر طبیعی باشد؟
      ۵. او میتواند با گروه همسالان خودش ارتباط برقرار کند و با آنها بازی کند؟
      ۶. در مسیر یادگیری با مشکل خاصی مواجهه شده است؟

      پاسخ
  7. راضیه
    راضیه گفته:

    سلام کودک شش ساله من بسیاربازیگوش وعاشق بازی کردن وبیرون رفتن است امادر یادگیری مشکل دارد یااحتمالا دوست نداره یاد بگیره مثلا شمارش اعدا یا رنگ ها ویا چیزهایدیگهویه دکتر به من روانپزشک معرفی کردن که عموما رانپزشک ها با دارو کار میکنن میشه راهنماییم کنید که موقع مدرسه رفتنش دچارمشکل نشه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما راضیه جان
      ببین عزیزم نیاز است که حتما شرایط کودک شما بررسی دقیق شود چون ممکن است این شرایط یادگیری و مخصوصا اگر تمرکز نیز پایین باشد در کنار رفتارهایی که شما آن را بازیگوشی می دانید نشان از بیش فعالی هم باشد و خب اهمیت دارد که در همین شرایط سنی درمان شود.
      بهتر است به صورت حضوری کودکتان را به روانشناس بالینی کودکان ارجاع بدهید که خب اگر این تشخیص گذاری وجود داشت متناسب با شرایط او به روند درمان او کمک شود. روانشناس از دارو استفاده نمی کند اما خب اگر جای هم نیاز به استفاده از دارو بود بهتر است مقاومت نکنید تا با ترکیب هردوی این درمان ها باهم کودکتان بتواند مسیر رشدی بهتری را تجربه کند.

      پاسخ
  8. هدیه
    هدیه گفته:

    سلام دختر من ۵سال و نه ماهشه مهر میره پیش دبستان الان هم مهد میره تقریبا دو زبانه اس انگلیسی و فارسی خیلی مفاهیم رو من باهاش کار کردم و یاد گرفته ولی حس میکنم یکم از همسن و سالاش بچگانه تره فکرش الان دو ماهه که مهد میره مربیش میگفت بعضی از حرفای منو نمیگیره یکم جمله بندیش از لحاظ دستوری مشکل داره البته نه همه جملات بعضی جملات پایان سی و شش هفته بدنیا اومد و یکم کم وزن بود ۲۱۰۰ عاشق انگلیسی هست و خیلی خوب یاد میگیره بازی کردن رو خیلی دوست داره جنب و جوش داره ولی نه در حد خیلی زیاد دوست داره سرگرم باشه دائم حالا یا بازی های جنب و جوشی یا با هم کاردستی و نقاشی و کتاب خوندن رو انجام بدیم من نگران درکش هستم چون مربیش اینو گفت البته توی خونه همه دستورات رو اجرا میکنه و مشکلی نداره فقط ممکنه جمله هایی که توش کلمات قلنبه سلنبه داره یا مفاهیمی که تا حالا نشنیده رو متوجه نشه که اونم با زبان ساده تر توضیح میدم متوجه میشه ممنون میشم بهم بگید چه اقدامی باید انجام بدم هم برای گفتارش و هم درکش اگه مشکلی هست یبار هم چهار سالگی پیش روان پزشک بردم گفت مشکلی نداره و زمان حل میکنه تک غرزنده و روابط اجتماعیش عالیه یعنی زود ارتباط میگیره و خیلی سر و زبون داره همه فامیل دوستش دارن بعضی کلمات و جملات رو تکرار میکنه خودم حس میکنم میخواد تو ذهنش معنی کنه یا تمرین گفتار کنه ولی میگم تکرار نکن متوجه میشه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما هدیه جان
      ببین عزیزم نگرانی شما برای فرزدتان قابل احترام است اما بهتر است دقت کنید دارید در مورد یک کودک ۵ساله صحبت می کنید و خب اصلا قرار نیست کودکی در این سن معنی همه لغات را متوجه شود و یا دستور زبان فارسی را به صورت دقیق به کار ببرد .
      اینکه توقع مربی او چیست را ما می دایم اما کودک شما در ای سن نیاز دارد معی جملات را درک کند، توضیحات شما را بفهمد و بتواند ارتباط لازم را با اطرافیان برقرار کند اگر قرار بود کودک همه اصول رفتاری و حتی همه کلمات را بلد باشد خب باید درس فارسی و نگراش را کلا از دروس مدرسه حذف می کردیم.
      یک کودک ۵ساله می تواد موارد زیر را تجربه کند بهتر است با این موارد کودک خود را سنجش کنید.
      با وضوح کامل صحبت می‌کند.
      داستان‌های ساده با استفاده از جملات کامل می‌گوید.
      از زمان آینده در جملاتش استفاده می‌کند برای مثال (پدربزرگ می خواد بیاد اینجا)
      نام و آدرسش را می‌داند.
      آنها همچنین درک می کنند که اصوات برای ساخت کلمات ترکیب می شوند.
      کودک در پنج سالگی می تواند در بحث ها شرکت کرده و نظر بدهد.
      جملات کودک معمولاً صحیح است، اما ممکن است برخی از جملات از نظر دستوری نادرست باشند.
      در کار موارد بالا دقت کنید که زمانی که کودکا در معرض کلاس های دوزبانه و یادگیری دو زبان در کار هم از سنین پایین قرار می گیرند ممکن است که در زبان اصلی مشکلاتی را تجربه کنند اما در هرصورت بهتر است که دقت کنید بازیگوشی، تمایل به بود با دوستان، بی حوصلگی ، خسته شدن و… اگر مداوم باشد برای هر انسانی چه بزرگ سال باشد و چه کودک طبیعی است.
      بهتر است برای اینکه خیالتان راحت تر شود برای بررسی شرایط رشد زبانی و مفهومی در کودکتان با یک گفتار درمانگر با حضور فرزدتان مشورت کنید.
      اما در مورد تکرار کلمات خب اگر ای تکرار برای یادگیری باشد مشکلی دارد اما اگر کودک شما مداوم کلمات را تکرار می کند و یا رفتارهای تکراری مداومی دارد خب بهتر است یک روانشناس نیز شرایط او را بررسی کند.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      پاسخ
  9. بهاران
    بهاران گفته:

    با سلام و خسته نباشید .دخترم شش ساله است .
    دیروز برای اولین بار به پیش دبستانی رفته و ظاهراً هم نه بهونه ای برای جدا شدن از من گرفت و نه ناراحت بود .
    وقتی برگشت گفت اصلا خوش نگذشت . و دلیلش هم این بود که وسط کلاس میخواسته خوراکی بخوره و مربی بهش گفته الان وقتش نیست .
    حالا من نمی دونم باید اجازه بدم بچم با این روش پیش‌بره و قانون مداری رو تا حدی یاد بگیره ؟
    یا باید از مربی و مهد ناراحت باشم که نگذاشتن بچه تو اون لحظه چیزی بخوره ؟

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام است اما در هرصورت این یک روند طبیعی است که کودک شما آرام آرام متوجه می شود که برای پاسخ به نیازهایش مقداری صبر کند و خب این اصلا چیز بدی نیست پس بهتر است که شما شونده احساسات کودکتان باشید اما اجازه بدهید که او خودش راحل بسازد.

      پاسخ
  10. دوست
    دوست گفته:

    سلام من یه پسر ۶ساله دارم که پیش دبستانی می‌ره نقاشی و کاردستی رو بدون هیچ مقاومتی کار می‌کنه ولی تو یاد گرفتن اعداد پروازهای هفته وچیزایی از این قبیل مشکل داره نمی‌دونم چطوری بهش اینارو یاد بدم که برای کلاس اول با مشکل رو به رو نشه مربیش گفت من نمیتونم بهش یاد بدم ….فعلا پیش دبستانی رو عوض کردم که مربی های جوون تر داشته باشه

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *