گفتار درمانی و توانبخشی کلامی

گفتار درمانی و توانبخشی کلامی

حافظه کلامی یکی از مهم ترین کارکردهای شناختیی و یکی از شاخص های مهم هوش نیز می باشد. آیا علاقه مند هستید که کودک شما نیز مهارت های کلامی بهتری داشته باشد؟ و یا اینکه برخی علائم مشکلات گفتار را نشان می دهند، مانند تاخیر کلام یا لکنت و …؟ در این صورت، گفتار درمانی بهترین راه حل می باشد. در این راستا متخصصین ما برای کار با کودک و بهبود توانایی کلامی در خدمت خانواده های محترم می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا وقت گرفتن با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

 

  • ۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲
  • ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵
  • ۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸

توصیف گفتار درمانی:

گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان رشته ایست که در آن درمان و توانبخشی برای افرادی صورت میگیرد که به گونه ای اختلال گفتاری دارند یا در ارتباط برقرار کردن با مردم و اطرافیان دچار مشکل هستند.

‎شاید شما افرادی را دیده باشید که در حین سخن گفتن گیر میکنند یا یک حرف را بیش از حد میکشند یا بخشی از کلمات را زیاد تکرار میکنند اینها کسانی هستند که در اصطلاح دچار لکنت هستند البته تشخیص و درمان این اختلال بر عهده گفتار درمانگران یا آسیب شناسان گفتار و زبان است .

‎شاید کودکانی را دیده باشید که نسبت به سن و سالشان خیلی کمتر از کودکان دیگر حرف میزنند اینها کودکانی هستند که تاخیر در رشد گفتار و زبان (DSL) دارند .

‎گاهی نیز افرادی به علت سکته تصادف یا ضربه مغزی دچار اختلال در تکلم یا حتی از دست دادن کامل تکلم میشوند (آفازی) .

‎شاید افرادی را دیده اید که در هنگام حرف زدن برخی حروف و صداها را اشتباه تلفظ میکنند . مثلا بجای کلمه سیب کلمه تیب را به کار میبرند ، یا بجای کلمه درخت کلمه دلخت را به کار میبرند . اینها افرادی هستند که در اصطلاح اختلال تولید دارند .

‎گاهی نیز صدای افراد متناسب با سن و جنسشان نیست مثلا مردانی که صدای زنانه دارند یا زنانی که صدای بم و مردانه دارند.

‎افرادیکه که حنجره خود را از دست داده اند یا دچار فلج تارهای صوتی هستند و یا بدلیل استرس و فشارهای روحی یا پرحرفی و بد استفاده کردن از صدایشان ،صدایشان آسیب دیده است ، مثلا صدای آنها نفس آلود یا خسته یا گرفته است، صدای آنها لرزش دارد یا قطع و وصل میشود.هنگام صحبت کردن درد می کشند. باید با تلاش و تقلا صحبت کنند و یا بیصدا شده اند نیز به صوت درمانی نیاز دارند.

‎توانبخشی در درمان اینگونه افراد بعهده متخصصین گفتاردرمانی است.گفتار درمانگران هیچوقت برای کسی دارو تجویز نمیکنند و با ارزیابی تواناییهای گفتاری و زبانی افراد و بدنبال آن با آموزش‌ها و درمان‌های تخصصی به آنها کمک می‌کنند تا این توانایی‌ها در عمل پدیدار شوند.

 

بسته های تابستانی ویژه مرکز ما:

بسته گفتار درمانی

بسته نوروفیدبک و ارتقای بالینی

بسته توانبخشی توجه و مهارت های شناختی

تمامی محصولات 

دیگر خدمات مرکز کودک و نوجوان:

موسیقی درمانی

کاردرمانی و توانبخشی شناختی

نوروفیدبک و بیوفیدبک

مشاوره و روان درمانی

منبع:مشاورکو

39 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. مشاور
    مشاور گفته:

    عوامل زیادی می تواند موجب تاخیر کلامی و زبانی کودک شود.مثلا یکی از آن عوامل ، معیوب بودن سیستم تلکم کودک مثل مشکل در زبان یا سقف دهانش است.تا خوردن زیر زبان می تواند حرکت زبان را در تولید کلام، محدود کند.
    بیشتر کودکانی که تاخیر کلامی دارند ممکن است مشکلاتی در مغز داشته باشند.به طوری که ارتباط کافی در مغز برای ایجاد و تولید کلام وجود نداشته باشد.این نوع کودکان مشکل در استفاده از لب ها ، زبان و فک برای تولید اوا مواجه هستند.
    مشکلات گفتاری می تواند تنها مشکل حاصله باشد یا شاید با مشکلات دیگری مثل مشکل در بلع هم همراه باشدوتاخیر در گفتار همچنین می تواند نشان دهنده یک تاخیر کلی در همه ی زمینه های رشد کودک باشد.
    مشکلات شنیداری نیز معمولا به تاخیر در سخن گفتن ارتباط دارد.پس اگر کودکی دچار مشکل گفتاری است حتما باید از نظر شنیداری آزمایش شود.چنین کودکانی احتمالا در فهم ، تقلید و گفتار مشکل دارند.
    عفونت گوش خصوصا عفونت های مزمن می تواند روی قدرت شنیداری تاثیر بگذارد.باید به عفونت های ساده گوش ( که می تواند یک تهدید باشد) اهمیت داد اگر چه شاید تاثیری روی گفتار نداشته باشد.

    پاسخ
  2. زهرا صالحی
    زهرا صالحی گفته:

    متخصص گفتار درمانی ابتدا به مهارتهای کلامی و زبانی کودک توجه کرده و آن را با توجه به حنبه های دیگر رشد کودک بررسی می کند.او تست های استانداردی انجام می دهد و به دنبال نکته برجسته ای در خصوص پیشرفت گفتاری و زبانی کودک می گردد.او بررسی می کند که کودک چقدر می فهمد ، جه می تواند بگوید، آیا کودک سعی در برقراری ارتباط به روش های دیگر مثل اشاره کردن و تکان دادن سر و غیره به جای گفتار دارد.او وضوح کلام را بررسی می کند ، وضعیت دهان و عملکردهای بخش های مختلف دهان برای صحبت کردن و حتی غذا خوردن و بلع را مورد بررسی قرار می دهد.اگر او تشخیص داد که کودکتان نیاز به درمان دارد، نقش شما در این زمینه بسیار حیاتی است.او به شما می آموزد که چگونه در خانه با کودک خود تمرین کنید تا مهارتهای گفتاری او را بهبود ببخشید.

    پاسخ
  3. اندیشه پویان
    اندیشه پویان گفته:

    برادر زاده من دو سال ۵ ماهشه (پسر)
    فقط به ندرت برخی کلمات رو میگه
    چیکار باید بکنیم
    البته من فکر میکنم به خاطر شاغل بودن مادرش هم هست چون زیاد کسی باهاش صحبت نمیکنه
    به نظرتون حضور والدین مخصوصا مادر در کنار فرزند تاثیر داره؟!

    پاسخ
    • مژگان ن
      مژگان ن گفته:

      یکی از مهم ترین فاکتور های رشد زبان کودک مناطق مجاور رشدی یعنی محیط اطراف کودک است. با این وجود حضور فعال و مداوم مادر با تشویق های مکرر وی می تواند بیش از بقیه روی کودک تاثیر بگذارد. اما اگر مادر حضور ندارد در هر صورت باید نقش مراقب اولیه غیر از مادر را نیز در نظر گرفت. مراقب کودک (در خانه یا در مهد) می تواند با توجه به پیشرفت کلامی کودک و نقاط عطف رشد کلامی، گفتار کودک را پرورش دهد.
      گفتاردرمانی برای کودک نامبرده می تواند مفید باشد، به یاد داشته باشید گفتاردرمانی تنها برای افراد با شرایط خاص نیست بلکه یک تاخیر کلامی ساده را بهبود بخشیده و سرعت رشد کلامی کودک را بالا می برد که می تواند در نهایت به رسد کلی عملکرد کودک بیانجامد.

      پاسخ
  4. آرمین
    آرمین گفته:

    سلام پسر من پنج سال و هفت ماهشه هنوزنمیتونه ل.ر. رو تلفظ کنه به جاش ی میگه لازمه گفتار درمانی ببرم.ش رو هم واضح نمیگه

    پاسخ
    • روان شناس کودک و نوجوان
      روان شناس کودک و نوجوان گفته:

      سلام، بله در این شرایط و با توجه به سن بهتر است این کار را انجام دهید. فراموش نکنید که وقتی صحبت از گفتار درمانی می شود صرفا کودکی با مشکلات حاد کلامی نیست، همین مشکلات مفصل بندی ساده نیز بهتر است زودتر حل شوند تا اعتماد به نفس کودک صدمه نبیند. مخصوصا زمانی که در میان همسالان قرار می گیرد و برای رساندن پیام خود با مشکل مواجه می شود که حتی در مواردی ممکن است منجر به اضطراب اجتماعی در کودک شود.

      پاسخ
  5. زهرا صالحی
    زهرا صالحی گفته:

    صدای ر و ل حتی تا ۸ سالگی هم جای تشکیل داره ولی توی صدای ش قبل از سن مورد نظر باید تشکیل میشد در کل برای پیش گیری از عواقب بعدی از جمله اختلالات یادگیری و خواندن و نوشتن قبل از مدرسه گفتار درمانی توصیه می شود.

    پاسخ
  6. milad
    milad گفته:

    سلام
    ببخشید پسر من از وختی یه حادثه تلخ زلزله رو تجربه کرده یکم لکنت زبان گرفته
    چطور میشه این مشکلو حل کرد
    لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مژگان ن
      مژگان ن گفته:

      سلام، آسیب روانی بعد از یک تروما و حادثه ناگوار واکنشی قابل انتظار در کودک است. حتما به یک روان شناس متخصص کودک و گفتاردرمانگر مراجعه کنید. جای نگرانی ندارد یک روان شناس متخصص در کنار گفتار درمانگر به راحتی به کودک شما کمک خواهند کرد.

      پاسخ
    • روان شناس کودک و نوجوان
      روان شناس کودک و نوجوان گفته:

      بله بهترین و موثرترین روش برای درمان لکنت گفتاردرمانی هست و اگر درکنار روان درمانی و رفتاردرمانی صورت گیرد نتیجه سریع تر و بهتری خواهید گرفت.

      پاسخ
  7. عزیز
    عزیز گفته:

    با سلام پسر من ۲۵ ماهه است وحرف نمی زند فقط در حد کلمات خیلی نا مفهوم مثل جه جه ها ها به به همه مرا حل رشد او طبیعی بوده وهست نزد متخصص مغز واعصاب هم بردم وهمه ازمایشات لازمه را گرفتیم تست شنوایی هم همینطور هیچ مشکلی نداشت از لحاظ ارثی بودن هم چیزی سراغ ندارم خواسته هایش را با اشاره دست وبا جیغ وداد اظهار میکنداحساس میکنم مخی خواهد حرف بزند ولی نمی تواند وعصبانی میشود چه کار کنم ممنون

    پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *