روانشناسی کودک 7 سالگی

روانشناسی کودک ۷ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک ۷ ساله خود بدانید:

فرزند شما اکنون ۷ ساله است و تکامل اجتماعی و شناختی و جسمی در او بهبود یافته است. ممکن است این فکر شمارا فریب بدهد  که او دیگر بیشترین حمایت را در مدرسه کسب می‌کند و در آنجا مهارت های اساسی را تمرین می‌کند و توسعه می‌دهد (به کمک  شما نیاز ندارد)، ولی همچنان شما نقش مهمی در کمک به  پیشرفت او در کارهایش دارید.

شما چطور از عهده این کار بر می آیید؟ او مشتاق انجام دادن فعالیت های فیزیکی است؛ این فعالیت می تواند  تمایل به انجام یک  رشته ورزشی خاص و یا فقط در حد دویدن باشد. به وسیله تمرین کردن در دوچرخه سواری، شنا و یا ژیمناستیک ماهر می شود و می تواند حرکات پیچیده تر  مثل دویدن و شوت کردن را با استادی انجام دهد. تعادل و هماهنگی بین اعضاء بدن او بهتر شده است. برای ریسک پذیری آماده تر است،  مخصوصا وقتی از دیدرس شما خارج است، بنابراین  اکنون زمان خوبی است تا بعضی هشدارهای ایمنی را به او آموزش دهید.

روز به روز اشتیاق و تمایلاتش  همزمان با جهش رشدی که دارد تنوع بیشتری می یابد. مهارت های فرعی حرکتی او ترقی کرده و هنگام نقاشی و نوشتن دقیق تر است، این موضوع به صورت خاص زمانی قابل توجه است که بچه تمرین زیادی کرده باشد. ممکن است او در باره آینده فکرکند و ایده هایی در باره آنچه که در آینده خواهد بود داشته باشد. اکنون در مورد جهان و جایگاهش در آن بیشتر می داند و ممکن است مفهوم اجتماع و همسایگی را درک کند. حدودا در این دوره سنی، کودک می فهمد مثلا عمو نوروز واقعی نیست اگرچه تا قبل از این فکر می‌کرد واقعی باشد.

مهارت های شناختی او زمانی‌که در راهبردهای حل مساله خلاق تر می شود با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و از شریک شدن آموخته ها و دانشش با دیگران لذت می برد. متوجه می شوید که مهارت های ارتباطی او بهتر و دایره لغاتش گسترده تر شده است  و بهتر خودش را ابراز می کند و اطمینان  او در مهارت خواندن منجر به این می شود که کتاب هاب مورد علاقه اش را انتخاب کند. داستان هایی که می گوید  پیچیده تر و جذاب تر است. مهارت شمارش او تا جایی پیشرفت کرده که می‌تواند جمع وتفریق کند، اشیاء را اندازه بگیرد، تخمین بزند و حتی زمان را بگوید.

اگر یک وسواس فکری در او ایجاد شد تعجب نکنید مخصوصا اگر به جمع آوری اشیاء مختلف بپردازد، زیرا ممکن است از این جمع کردن چوب و سنگ به موضوعات مهم تری برسد، مثلا از نظر اجتماعی هنگام صحبت درباره احساساتش بهتر عمل کرده و می تواند تمایلاتش را کنترل می کند و نسبت به دیگران حس همدلی و احترام دارد. نیاز شدیدی دارد تا درمیان دوستانش محبوب باشد و مورد پذیرش قراربگیرد و در تعارضات بین فردی توانمند تر از قبل عمل می کند تا روابط خوب و موفقی داشته باشد. ممکن است خارج از محیط خانواده روابط  گسترده تری داشته باشد مثل ارتباط با معلم ها، شما می توانید با حمایت از فرزندتان و تجهیز کردن او با دانش و راهبردهایی برای شناخت و عکس العمل نشان دادن به رفتارهای  ناشایست،  این امر مهم را تبدیل به یک تجربه امن و مثبت تر کنید.

لازم است روی فرزندتان کنترل داشته باشید نا گرفتار کلیشه ها و ناهنجاری ها به ویژه در مورد مسائل جنسیتی نشود. در ۷ سالگی فرزند شما مستقل تر است  و اکنون بهترین زمان برای  دادن مسئولیت هایی بیشتر  به او است تا این استقلال را در راهی مثبت سوق دهد. فرزندتان به محدودیت و نظارت و توجه مستمر نیاز دارد تا منضبط شود که این امر به او کمک می کند رفتار مناسب خود و دیگران را قضاوت کند، بنابراین فهمیدن اینکه چه چیزهایی اشتباه است و  چرا ، مهم هستند چون با انجام این کار  انصاف و عدالت تضمین می شود.

فشار همسالان   تاثیر قدرتمندی  دارد و فرزند شما نیازمند خودباوری است که او را برای تصمیم گیری صحیح توانمند می کند. پس مهم است به او کمک کنید اعتماد به نفس و خودباوری را درخود پرورش دهد. راه هایی وجود دارد تا به فرزندتان کمک کنید، می توانید او را تشویق کنید تا بیشتر به تلاش برای رسیدن به  اهداف، کارهای قابل ستایش، پشتکار و صبر بپردازد تا اینکه فقط به دست آورد ها فکرکند.

اجازه دهید به افرادی که چندان خوشبخت نیستند کمک کند، این کار به او امکان می‌دهد حس شهروندی را بیاموزد، احساس کنجکاوی در باره جهان و جایگاهش در آن را پرورش دهد. شما نقش ارزشمندی در یاری  به فرزندتان برای تبدیل شدن به بزرگسالی توانمند و با تجربه دارید که با مهارت هایی تجهیز شده است که در زندگی آینده به آن نیاز دارد و این بیشتر از کمک به انجام تکالیف او می باشد. خوشبختانه وقتی بدانید لازم است چه کاری انجام دهید انجام ان بسیار ساده خواهد بود.

 بیشتر بخوانید:

پیش به سوی دو سالگی:  انچه باید در مورد کودک دو ساله بدانید

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۵ ساله بدانید

پیش بسوی شش سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۶ ساله بدانید

منبع:مشاوره-خانواده.com

81 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر
  1. رویای آبی
    رویای آبی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه پسر ۷ساله و یه دختر ۵ساله دارم، پسرم دو سالی هست خیلی به من میچسبه مخصوصا قسمت سینه من، خیلی منو بوس میکنه و با اینکه میدونم از رو مسائل جنسی نیست اما من خیلی احساس بدی بهم دست میده و باهاش برخورد میکنم روزی صدبار میگه دوست دارم و شبا با اینکه قبلا جدا می‌خوابیدن اما الان دوتایی به من میچسبن و میخوابن، کلافه شدم از دستشون و این وابستگیشون، خیلی سعی کردم جدا بخوابن و قصه در این مورد گفتم اما فایده نکرده

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      در این مورد بهتر است که در زمان خوابیدن محل خواب آنها را جدا کنید و در این مورد می توانید در کنار آنها بنشینید و برایشان قصه بخوانید یا اهنگ و هر چیزی که برایشان جذاب است و خب بعد از آن به رختخواب خود بروید.
      به آنها بیان کنید که از این به بعد باید در رختخواب خودشان بخوابند و خب هر وقت نیاز به شما داشتند شما را صدا کنند پیش آنها می روید .
      در هرصورت با جدا کردن محل خواب آنها ، هردوی آنها متوجه می شوند که نیاز است به سمت استقلال بیشتری پیش بروند در کنار اینکه میزان وابستگی به شما نیز در آنها کاهش می یابد و رفتارهای مثل لمس کردن سینه که برایشان آرامش بخش است کاهش می یابد.

      پاسخ
  2. سارا
    سارا گفته:

    سلام پسر هفت ساله من خیلی مهربون ولی تا من با کارش مخالفت میکنم سرم داد میزنه به من حرف بد میزنه مثلا به من میگه اسبابازیمو میخوام مدرسه ببرم من میگم نه میگه میبرم بازم میگم نه نمیشه میشکنه مدرسه جای اسبابازی نیست معلمتون گفته بچه ها نیارن میگه میبرم به توام ربطی نداره انقدر میگه تا منو عصبی کنه داد بزنم بعد دیگه کوتاه میاد یا هر وقت میرم خونه مادرم اولش سر و صدا میکنه با دعوا میره بعد نیم ساعت اوکی میشه با همه خیلی به من بی احترامی میکنه و صداشو بلند میکنه کلا زیاد دعواش نمیکنم سعی میکنم قربون صدقه ش برم ولی خیلی که عصبانی بشم یا داد میزنم یا اینکه میگم دیگه با من صحبت نکن و بشین به کارای بدت فک کن بعد شروع میکنه مامان مامان گفتن منم اون لحظه جواب نمیدم میگم ۵ دقیقه نشده میگه خب ببخشید
    میگم من خیلی دوستدارم این کارو میکنی دلم میشکنه خجالت میکشم الان میگن کیان مامانشو دوست نداره میگه غلط کردن دائم در حال بازی کردنه خستگی ناپذیره

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما سارا جان
      ببین عزیزم یک مورد اینکه او حرف بد زدن و یا داد زدن را به عنوان یک راحل ارتباطی استفاده می کند و خب این مسیرهای ارتباطی را از تعامل با دیران یادگرفته است پس بهتر است که شما و همسرتان به عنوان الگوهای اصلی او نه با او و نه خودتان از این کلمات و سبک رفتاری استفاده نکنید و سعی کنید که در احترام و آرامش باهم برخورد کنید.
      در زمانی که این سبک رفتاری را دارد از دادن باج خوداری کنید اما در آرامش برخورد کنید و به هیچ عنوان تنبیه بدنی نکنید .
      اما بهتر است که این سبک رفتاری کودک شما در همین شرایط سنی بررسی و مشکلات موجود رفع شود چون او برای ارتباط با شما و اطرافیان نیاز به مسیر ارتباطی بهتری دارد و این مسیر ارتباطی در رشد او اهمیت زیادی دارد بهتر است رایط مراجعه فرزندتان به روانشناس را ایجاد کنید تا بتوانیم در همین شرایط سنی و رشدی به او کمک کنیم.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/حضوری تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۷۸۳

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تر

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *