روانشناسی کودک 8 سالگی

روانشناسی کودک ۸ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک هشت ساله خود بدانید:

زمانیکه مشاهده می کنید فرزندتان از بچه ای کوچک و ناتوان به دختر یا پسری تبدیل شده که می تواند به هر سو بدود ممکن است احساس کنید پدر و مادر باتجربه و ماهری هستید، او ویژگی هایی دارد که می تواند اورا آماده کند زودتر از موعد با دنیای بزرگسالی روبه رو شود و همچنان به حمایت شما نیاز دارد.

مهارت های حرکتی ظریف اوهر روز بهتر از قبل می شود و ممکن است ورزش های خاصی را ترجیج دهد. بطور حتم قدرت ریسک پذیری بیشتری دارد، به ویژه زمانیکه از دیدرس خارج می‌شود بنابراین صحبت با او درموردمصون ماندن از خطرات بسیار ضروری است. مهارت های حرکتی ظریف او به کمک نقاشی کشیدن بهبود یافته و مدل سازی هایش واقعی تر وهمراه باجزئیات بیشتری است. تمرین هردو مهارت حرکت ظریف و درشت به فرزندتان کمک می کند بیشترو بیشتر پیشرفت کند.

کودک پیشرفت هایی عالی درمهارت های شناختی کسب کرده است و تمایل دارد قبل ازاینکه دیگران به او کمک کنند خودش با مسائل درگیر شود. او درخواندن مهارت واعتماد به نفس بیشتری دارد و هدفش از کتاب خواندن کسب اطلاعات است  و نه فقط لذت  بردن از یک داستان خوب. او می تواند به کمک اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست  آورده است داستان هایی جذاب و با جزئیات زیاد خلق کند. اگر در خواندن تقلا می کند برایش شرایطی فراهم کنید تا موضوعات مورد علاقه اش را مطالعه کند و با حمایت و قوت قلب دادن به رشد او کمک کنید. نوشته های او خوانا تر است و بهتر هم خواهد شد. مهارت شمارش او در حال حاضر در سطحی  است  که می تواند به آسانی تناظر را مشخص کند، مسائل گفتاری ساده را به عبارات عددی ترجمه کند و از با استفاده از راهبردهای متنوعی مسائل سه رقمی وکمتر را حل کند. همچنین می تواند تا ۱۰۰۰ بشمارد.

اعتماد به نفس او رشد زیادی داشته تا این حد که ممکن است فکر کند توانایی خیلی زیادی دارد بنابراین اگر شکست بخورد دچار غم واندوه زیادی می‌شود. راه حل این مشکل این است که چالش هایی واقعی برای او ایجاد کنید، روی دست آورد هایش تمرکز کنید و به او قوت قلب دهید تا بداند هیچ کس کامل نیست و نمی تواند همه کارها را درست انجام بدهد. او در مورد آینده فکر می کند و جایگاهش در جهان را بیشتر درک می کند، حتی ممکن است بداند وقتی بزرگتر شد می خواهد چه کاری انجام بدهد. گفتگو در مورد چگونگی رسیدن به اهداف، کسب  شایستگی و پیشرفت در مهارت های خاص، به او کمک می کند تمرکز بیشتری روی فعالیت هایش داشته باشد. ممکن است شروع ایجاد وجدان اجتماعی را در او بیبنید که ممکن است در حد نگرانی در باره محیط زیست، مشکلات پناهندگان و یا فقردر جهان  باشد . شما می توانید او را تشویق کنید و به او فرصت دهید به دیگران کمک کند.

مهارت های اجتماعی او به حدی رشد یافته است  که می تواند از شخصیتی مطمئن و مستقل و احساس خود ارزشی بالا به فردی حساس، بیش از حد هیجانی و منتقد از خود تغییر جهت دهد. مزاج او بسیار متغیر است  و ممکن است در یک روز بی ادب، پر رو و پر ادعا، فضول، پرتوقع، مضحک و احمق  جلوه کند. باید اجازه دهید رفتارهای منفی بروز داده شود ولی  وضع محدودیت روی رفتارهای بد  به بچه یاد می دهد در درازمدت رفتارش را مدیریت کند. او اکنون فرا تر از یک بازیکن تیم است حتی درحالیکه با خودش کلنجار میرود بازنده خوبی باشد. مورد قبول دوستان واقع شدن بسیار مهم است و به راحتی دوستان بیشتری پیدا می کند، با این حال این موضوع می تواند به سختی با سیاست‌های روابط او تطبیق داده شود. ممکن است نسبت به فعالیت های خانوادگی که شاید لازمه زندگی شما باشد علاقه‌مندی کمتری داشته باشد.

او شروع به درک بعضی از احساسات برجسته مثل پشیمانی، گناه و شرم می کند واز سوی دیگر درباره تفکرات واحساساتش صحبت می کند. اکنون فرصت مناسبی است که به کودک آموزش دهید خودش را ارزیابی کند. به او راه کارهایی ارائه دهید تا اشتباهاتش را تصحیح کند و خودش را ببخشد. اودر ۸ سالگی دیگر نقطه نظرات دیگران و مفهوم مخفی کردن احساسات را درک می کند. او همچنان زمانی که احساساتی می شود  به دنبال حمایت شما است ولی محتاط تر است و احتمالا کمتر دلش می خواهد برای نوازش  در آغوش شما قرار بگیرد.

والدین کودکی به این سن  بودن  چالش های جدیدی را پیش روی شما می گذارد که حفظ  عادت هایی که طی این چندسال در او پیشرفت داده اید مثل ابراز احساسات، شناسایی تلاش ها و موفقیت ها، ایجاد و تعهد به خط قرمزهای مشخص، تشویق به صبر و احترام به دیگران، به فرزند شما اجازه می دهد زیرساختی  که برای ادامه رشد و پیشرفت به سمت بزرگسالی شاد و سلامت نیار دارد، ایجاد کند.

 بیشتر بخوانید:

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۵ ساله بدانید

پیش بسوی شش سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۶ ساله بدانید

پیش به سوی هفت سالگی:  انچه باید در مورد کودک ۷ ساله بدانید

منبع:مرکزمشاوره.com

102 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    با سلام. پسری ۸ ساله دارم. مدت تقریبا دو سال یا بیشتر هست که لحن صحبت کردنش لوس است. البته رفتار لوسی ندارد چون خودم از ابتدا با لوس کردن بچه به شدت مخالف بودم. هرچقدر من و پدرش و اطرافیان به او می‌گویند لوس حرف نزن گوش نمی‌کند. واقعا دیگه از این رفتارش عاجز شدم. مخصوصا زمانیکه در جمع هستیم از این رفتارش خجالت میکشم…وقتی ازش میپرسم چرا لوس حرف میزنی میگه چون بامزه میشم و دوست دارم…!!
    از طرف دیگه در ساختمان دوست های زیادی داره که در حیاط باهاشون بازی میکنه. یکی از اونها دختر ۵ ساله ای است که از دوسال پیش با او دوست است اما چند ماهی است عاشقش شده و وابسته شده بهش☺ این قضیه دیگه نگرانم کرده. هرجا باشه میگه دارم فکر میکنم رامیلا هم پیشمه… نمیخوام این قضیه تاثیر منفی روش بزاره. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما زهرا جان
      نگرانی شما برای کودکتان قابل احترام می باشد اما دقت کنید که این سبک صحبت کردن بیشتر برای جلب توجه می باشد و یا بازگشت به نقطه امن کودکی بهتر است که در اینگونه مواقع از توجه نشان دادن خوداری کنید هرگونه توجه چه مثبت چه منفی و در کنار ان زمان های که رفتار مناسب با سنش را دارد و سبک صحبت کردنش عادی هست به او توجه بیشتری نشان بدهید اما دقت کنید که تمرکز زیاد بر این موضوع می تواند شدت آن را بیشتر کند.
      در مورد احساس به این دختر خانم خب در اول بهتر است که نگاهی به فضای اطراف کودکتان بیندازیم اینکه او چقدر فضای برای بازی با دوستان دیگر و همراهی با همجنس های خودش دارد و یا اینکه چه میزان به علایق دیگر او چون ورزش ، تفریح، موزیک، نقاشی وهرچیزی که جز علایق او می باشد توجه می شود و فضای آن برای او محیا هست چون در این مسیر نیاز است که تمرکز او بر علایق دیگرش نیز قرار داده شود تا از تمرکز بیش از اندازه بر موضوعات دیگر کاهش یابد.
      در این مسیر اگر روابط او بیش از اندازه باشد به صورتی که بر روند زندگی و عملکرد او تاثیر گذارد نیاز است که حتما به صورت حضوری خود روانشناس با او صحبت کند.
      در کنار اینکه بهتر است علایم بلوغ را نیز در او بررسی کنید چون ممکن است که بلوغ زودرس نیز رخ بدهد علایمی چون رشد موهای زیر بغل و یا اندام های جنسی، تغییرات صدا، رشد قد و… چون اگر رشد بلوغ شروع شده باشد نیاز است که حتما بررسی دقیق صورت گیرد.

      پاسخ
  2. امیرعلی
    امیرعلی گفته:

    پسر ۸سال ونیمه دارم و یک دختر ۳/۵ساله که پسرم خیلی باهوشه خیلی مهربون ودر مدرسه خیلی مودب کلا معلمش ازش راضیه جدیداخیلی عصبانی میشه و حرفش را از طریق داد زدن و گریه کردن و گاهی خودشو زدن میخواد به کرسی بشونه
    زمان عصبانیت منم میزنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا امیر علی
      با توجه به توضیحات شما کودک شما در مدرسه می تواند تعامل درستی با دوستان و معلم خودش داشته باشد اما در محیط منزل و با شما این ارتباط و بیان احساسات دچار مشکل می شود.
      خب این موضوع ممکن است نشان دهنده مشکلی در مسیر ارتباطی بین شماها باشد در این مورد در صورت تمایل اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید بر این مبنا که این احساس خشم و عصبانیت چند مدت هست ایجاد شده است؟ با رخداد خاصی همراه شده است؟ شما در واکنش به کودکتان چه نوع رفتاری دارید؟ روابط بین شما و همسرتان رضایت بخش هست؟ به اندازه کافی برای بودن با پسرتان با توجه به داشتن دختری کوچک تر وقت می گذارید؟

      پاسخ
  3. بهراد
    بهراد گفته:

    سلام پسر من ۸ سال شش ماه دارد و تک فرزند کارهای او از سن خودش بیشتر است مثلا از موسیقی رپ خوشش میاد یا انتخاب لباس هاش مثل ی جوان ۱۶ ساله می مونه روی دستش با ماژیک تتو میکشه و تیپ وسیان خوانندهای رپ داره عاشق ماشین البته قبلا اسباب بازی ولی الان ماشین واقعی و اصرار به من که ماشین تو بزک کن مثلا کف خواب یا باند سیستم صوتی با صدای بلند بزار دقیقا کارها و حرکات یک جوان ۲۰ ساله انجام میده من روی گوشیم اینستا گرام داشتم از دستش پاک کردم ولی همسر داره و مدام گوشی اون بر می داره و دنبال کننده خواننده رپ و ماشین بازها میگرده خیلی نگرانش هستم چون اصلا بچه گی نمکنه و ذهنش بجای درس بیشتر هول این چیزا می چرخه و با دوران کودکی ما که ده شصت بوده ۳۶۰ درجه فرق داره خواهش میکنم کمک کنید

    پاسخ
  4. ماه گل
    ماه گل گفته:

    سلام دختر ۸ ساله ای دارم که از ۳ سالگی بهش آموزش جنسی و بنا به حرف مشاورش دادم. فوق العاده باهوش اما حواس پرته. اما مشکل اصلی من اینجاست که متاسفانه تو مدرسه راجع به مسائل جنسی صحبت کردم و دخترم شدیدا کنجکاو شده من در این مورد اصلا دعواش نمیکنم و بهش میگم همیشه از خودم‌بپرس تا درست بهت توضیح بدم. فوق‌العاده دختر مودبی هست و هر فحشی هم بشنوه تکرارش نمیکنه. الان نگرانی من بابت اینه که دوست داره راجع به مسائل جنسی بدونه آخرین بار صحنه بوسیدن رو تو گوشیه یکی از دوستاش دید و از عذاب وجدان دوروز نخوابید وقتی بهم گفت نمیدونم چه واکنشی نشون بدم فقط بهش گفتم هیچی نمیگم تنبیه‌ت نمیکنم اما اعتماد و داری با این رفتار از بین میبری. لطفا راهنماییم کنین چه رفتاری در پیش بگیرم.

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما ماه گل جان
      بین عزیزم آموزش مسائل جنسی نیاز است که متناسب با شرایط سنی باشد یعنی خب به یک کودک سه ساله اگر کنجکاوی در این مورد داشت نیاز است که متناسب با یک کودک سه ساله به او اطلاعات بدهید و خب این آموزش با یک کودک ۸ ساله و یا یک نوجوان کاملا متفاوت می باشد پس این موضوع از اهمیت زیادی برخودار می باشد.
      در زمان فعلی نیز در اول بهتر است از سرزنش کردن او خوداری کنید و اجازه بدهید که او سوالت خودش را بپرسد و دیدگاهای خودش را بیان کند حتی اگر پاسخی ندارید خب میتوانید کمک کنید او اطلاعاتی که خودش دارد را بیان کند و خب در این حالت می توانید متناسب با اطلاعاتش به او اطلاعات اصلاح شده بدهید.
      در کنار اینکه خب بهتر است که او فضای مناسب با شرایط سنیش داشته باشد یعنی با شناخت علایقش برایش محیط پاسخ به این علایق را ایجاد کنید در این حالت تمرکز او بر این مسائل نیز کاهش پیدا می کند.

      پاسخ
  5. فریبا
    فریبا گفته:

    سلام وقت بخیر.
    دختر ۸ ساله ای دارم که فرزند دوم خانواده است.با برادر بزرگش ۱۱ سال اختلاف سنی دارند.
    متآسفم دخترم تقریبا دو هفته است که توی ذهن خودش به من ،برادرش،خانوادم و ….. فحش میده البته خودش ازینکارش ناراحته ولی میگه دست خودم نیست ،معذرت خواهی میکنه ولی بازم به کارش ادامه میده،،بسیار ترسو ست،،ناخن‌ها شو میخوره،،بسیار بسیار پرحرف،،
    خیلی به برادرش حسادت میکنه،،اصلا در مقابل هم سنهای خودش نمیتونه از خودش دفاع کنه یا به دوستاش نه بگه.
    الان این فحش دادنش ،ناسزا گفتن توی ذهنش خیلی حالمو بد کرده و نگرانشم،تورو خدا کمکم کنید.
    میترسم ببرمش پیش روانشناس بهش دارو بده

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فریبا جان
      ببین عزیزم این علایمی که بیان می کنید می تواند نشان از وسواس فکری داشته باشد چون در این حالت فرد با افکار و احساسات و ایده و تصاویری ممکن است روبرو باشد که کنترل بر آن ندارد و برایش با فشار روحی و درگیری فکری زیادی همراه می شود و خب در کنار این موارد اضطراب نیز یکی دیگر از نشانه های آن است در این مسیر اهمیت زیادی دارد که شما به واقعیت شرایط روحی دخترتان توجه کنید چون موارد دیگری چون پرحرفی، ناخن خوردن این موراد نیز نشان از اضطراب بالا می تواند داشته باشد و خب این اضطراب و وسوای به مرور می تواند عملکرد او از نظر درسی و اجتماعی را کاهش بدهد در کنار اینکه هم برای خودش و هم اطرافیان مشکل آفرین باشد پس در این مورد نمی توان بیان کرد که تنها زمان می تواند به او کمک کند برعکس در طول زمان این موراد با آسیب های اجتماعی و درسی و خانوادگی بیشتری هم همراه می شود.
      در این مسیر در اول اینکه دوره های روان درمانی کودک با دارو درمانی همراه نیست اما اگر کودک شما بعد از تشخیص روانشناس نیاز به دارو درمانی هم در کنار روان درمانی خودش داشت این اصلا مشکلی ندارد چون آسیب این داروها به مراتب از بیماری های روحی کمتر می باشد هرچند که این داروها برای فردی که به آن نیاز دارد اصلا مشکلی ایجاد نمی کند.
      بهتر است فعلا برای جلسات روان درمانی او را به روانشناس بالینی کودک و یا روان درمانگر کودک ارجاع بدهید.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۳۵۴۷۸۳

      پاسخ
  6. فرانک
    فرانک گفته:

    سلام
    پسر ۸ ساله کلاس دومی من وقتی میخواد بره مدرسه بغض داره و گریه میکنه و گاهی از فتر مدرسه به من زنگ میزنه و بعد کم کم حالش خوب میشه … از همه شرایط مدرسه راضی هستش و معلم و دوستاشو دوست داره اگر برنامه خاصی در مدرسه باشه مثلا تولد دوستاش با شادی میره و اون روز بغض و گریه نداره
    واقعا نمیدونم چکار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنونم .

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فرانک جان
      نگرانی شما برای ودکتان قابل احترام است اما در این مسیر در اول نیاز است بررسی کنیم در روان او چه چیزی تجربه می شود تا بعد بتوانیم به او کمک کنیم تا بتواند با شرایط روحی بهتر مسیر رشدی خودش را دنبال کند.
      بهتر است که با او صحبت کند و بیان کنید که بعد از مدرسه ر خانه منتظرش هستید و سعی کنید که در طول روز برای انجام کارهایش به او استقلال بیشتری بدهید و در کنار اینکه فضای را ایجاد کنید که بتواند با همسالان خودش بیشتر ارتباط برقرار کند.

      پاسخ
  7. نازنین
    نازنین گفته:

    داداشم ۸ سالشه مدرسه نمیره مهمونی میگه نریم عروسی نریم جایی ک بزن و برقصه اصلا نریم یک کله وابسته هست ب مامانم نمیدونم باید چیکار کنیم فقط هم نق میزنه تورخدا راهنمایی کنین خسته شدیم دیگ مشاورا بردیم هیج تاثیری نداشت

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما نازنین جان
      ببین عزیزم نگرانی شما برای برادرتان قابل احترام است اما با توجه به اینکه میزان وابستگی برادر شما به مادر و خانه بیش از اندازه می باشد و بر عملکرد او تاثیر داشته است بهتر است که روند درمان او ادامه پیدا کند .
      دقت کنید که با یک یا دو جلسه ممکن است شرایط او بهبود پیدا نکند و نیاز است که تا هر زمانی که روانشناس و روان پزشک او تشخیص بدهند این روند درمانی ادامه پیدا کند.
      در این مسیر بهتر است که با کمک روانشناس مسیرها ارتباطی و رشدی برادرتان نیز بررسی شود تا در صورت نیاز تغییراتی در روابط اعضای خانواده نیز داده شود تا بتواند به بهبود شرایط برادرتان کمک کند.

      پاسخ
  8. نگار
    نگار گفته:

    سلام وقت بخیر پسرم ۸ سالشه ولی نمیتونه جمله هارو درست بیان کنه یعنی از کلمات درست تو جمله ها استفاده نمیکنه منظورش رو نمژتونه برسونع حتی تو جمله های ساده مثلا امروز داشت یه بازی گروهی میکرد کلا از کبمه های غیر مرتبط تو جمله استفاده میکنه اصلا نمیخوام تو جمع حرف بزنه چون بقیه همش جمله هاشو درست میکنن بهش میخندن مثلا امروز میخواست بگه واقعا به چه دلیل میگین من مافیا هستم گفت به جای دلیل یه کلمه ی بی ربط گذاشت اینقدر بی ربط بود که اصلا الان یادم نمیاد چی بود گفت( برای چه مدت واقعا میگین من مافیا هستم ؟)

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما نگار جان
      ببین عزیزم در این مسیر خب اگر این شرایط تکرار می شود نیاز است که رشد زبانی، مفهومی و … کودک شما در همین زمان به کمک روانشناس بالینی کودک و در صورت نیاز یک سری متخصص دیگر مثل گفتار درمانگر و… بررسی شود تا بجای اینکه به او نگوید صحبت نکند به او کمک کنید تا اگر مشکلی دارد رفع شود و بتواند با اعتماد به نفس بهتری و شرایط رشدی بهتر مسیر خودش را طی کند.
      در زمان های اضطرابی مثل زمان بازی مافیا خوب این خطاها بیشتر می شود اما در هرصورت اگر در زمان های عادی و مکالملت روزانه و نوشتن و… نیز این مشکل را دارد خب این موضوع با داشتن اضطراب متفاوت است .
      بهتر است به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید و از صحبت کردن او جلوگیری نکنید، به او دائم تذکر ندهید اجازه بدهید او مسیر رشدی خودش را دنبال کند در کنار اینکه با کمک متخصص کمک می کنید تا این مشکل رفع شود .
      اینکه دیگران می خندند و یا او را مسخره می کنند را بهتر است نادیده بگیرید چون در هرصورت چون یک سری از افراد این رفتار را دارند نمی توان به فرزند شما گفت که بازی نکند یا صحبت نکند.
      در کنار اینکه خب این رفتارها در افراد عموما وجود دارد و مخصوصا در زمان بازی سعی می کنند از این لغزش های کلامی برای دست گرفتن بازی استفاده کنند.
      سعی کنید که تمرکز خود را بر روند درمان کودکتان در همین شرایط سنی قرار بدهید .
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۳۰۴

      پاسخ
  9. امین
    امین گفته:

    باسلام.پسرم هفت ساله و نه ماهش است،کلاس دوم،تک فرزند،مدتی است خیلی زیاد دست میشوید و زود از کوچیکترین چیز بدش میاد مثلا یه نقطه سیاهی ببینه در غذایش دیگر نمیخورد،زیاد تُف میکند بی دلیل،خیلی زیاد از پاک کن استفاده میکنه.حساس و وسواسی شده ،واینکه در نوشتن دیکته خیلی حرف جامیندازه،چه باید بکنم؟رابطه اجتماعی خوبی با دوستان و محیط داره فقط هرچندماه یه بار روی چیزی حساس میشه وونسبت به آن چیز وسواس گونه افراطی عمل میکنه،مثلا چندوقت پیش روی آلت تناسلیش حساس شده بود که شلوارم میخوره بهش دوس ندارم،یهو اتفاقی شما اومدی لباس تنم کنی دستت خورد بهش یعنی چی میشه و از این دست سوالات..‌‌‌‌‌‌

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما آقا امین
      ببینید در این مورد بهتر است در همین شریط سنی این مشکلات به کمک روانشناس بررسی و درمان شود چون میزن اضطراب بالایی را کودک شما تجربه میکند و به مرور بر عملکرد درسی و اجتماعی او تاثیرات منفی می گذاردو خب درمان نیز سخت تر می شود بهتر است هرچه زودتر شرایط درمان او را ایجاد کنید در مورد ارتباط با او نیز روانشناس متناسب با شرایطش به شما اطلاعات میدهد.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      پاسخ
  10. دیبا
    دیبا گفته:

    سلام وقت بخیر. پسرم کلاس اول هستش. تو مدرسه از یکی از دوستانش واژه فحش مادر رو شنیده. از من پرسیده یعنی چی؟ فقط تونستم بگم این فحش خیلی بدیه که اصلا مناسب بچه های به سن تو نیست. از خواسته مثال بزنم براش. چه طور می تونم من یا پدرش به بچه ای به این سن در مورد این موضوع توضیح بدیم؟

    پاسخ
    • مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان
      مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان ستاره ایرانیان گفته:

      در این سن بچه ها کاملا منطقی هستند برای او توضیح دهید که ادب و بی ادب کیست و این واژه ها نشانه بی ادبی هستند. به جای این کلمات مثلا کلمه گلابی را استفاده کند یک فحش مودبانه را جایگزین کنید.

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *