روانشناسی کودک 8 سالگی

روانشناسی کودک ۸ سالگی

 

آنچه باید در مورد کودک هشت ساله خود بدانید:

زمانیکه مشاهده می کنید فرزندتان از بچه ای کوچک و ناتوان به دختر یا پسری تبدیل شده که می تواند به هر سو بدود ممکن است احساس کنید پدر و مادر باتجربه و ماهری هستید، او ویژگی هایی دارد که می تواند اورا آماده کند زودتر از موعد با دنیای بزرگسالی روبه رو شود و همچنان به حمایت شما نیاز دارد.

مهارت های حرکتی ظریف اوهر روز بهتر از قبل می شود و ممکن است ورزش های خاصی را ترجیج دهد. بطور حتم قدرت ریسک پذیری بیشتری دارد، به ویژه زمانیکه از دیدرس خارج می‌شود بنابراین صحبت با او درموردمصون ماندن از خطرات بسیار ضروری است. مهارت های حرکتی ظریف او به کمک نقاشی کشیدن بهبود یافته و مدل سازی هایش واقعی تر وهمراه باجزئیات بیشتری است. تمرین هردو مهارت حرکت ظریف و درشت به فرزندتان کمک می کند بیشترو بیشتر پیشرفت کند.

کودک پیشرفت هایی عالی درمهارت های شناختی کسب کرده است و تمایل دارد قبل ازاینکه دیگران به او کمک کنند خودش با مسائل درگیر شود. او درخواندن مهارت واعتماد به نفس بیشتری دارد و هدفش از کتاب خواندن کسب اطلاعات است  و نه فقط لذت  بردن از یک داستان خوب. او می تواند به کمک اطلاعاتی که از منابع مختلف به دست  آورده است داستان هایی جذاب و با جزئیات زیاد خلق کند. اگر در خواندن تقلا می کند برایش شرایطی فراهم کنید تا موضوعات مورد علاقه اش را مطالعه کند و با حمایت و قوت قلب دادن به رشد او کمک کنید. نوشته های او خوانا تر است و بهتر هم خواهد شد. مهارت شمارش او در حال حاضر در سطحی  است  که می تواند به آسانی تناظر را مشخص کند، مسائل گفتاری ساده را به عبارات عددی ترجمه کند و از با استفاده از راهبردهای متنوعی مسائل سه رقمی وکمتر را حل کند. همچنین می تواند تا ۱۰۰۰ بشمارد.

اعتماد به نفس او رشد زیادی داشته تا این حد که ممکن است فکر کند توانایی خیلی زیادی دارد بنابراین اگر شکست بخورد دچار غم واندوه زیادی می‌شود. راه حل این مشکل این است که چالش هایی واقعی برای او ایجاد کنید، روی دست آورد هایش تمرکز کنید و به او قوت قلب دهید تا بداند هیچ کس کامل نیست و نمی تواند همه کارها را درست انجام بدهد. او در مورد آینده فکر می کند و جایگاهش در جهان را بیشتر درک می کند، حتی ممکن است بداند وقتی بزرگتر شد می خواهد چه کاری انجام بدهد. گفتگو در مورد چگونگی رسیدن به اهداف، کسب  شایستگی و پیشرفت در مهارت های خاص، به او کمک می کند تمرکز بیشتری روی فعالیت هایش داشته باشد. ممکن است شروع ایجاد وجدان اجتماعی را در او بیبنید که ممکن است در حد نگرانی در باره محیط زیست، مشکلات پناهندگان و یا فقردر جهان  باشد . شما می توانید او را تشویق کنید و به او فرصت دهید به دیگران کمک کند.

مهارت های اجتماعی او به حدی رشد یافته است  که می تواند از شخصیتی مطمئن و مستقل و احساس خود ارزشی بالا به فردی حساس، بیش از حد هیجانی و منتقد از خود تغییر جهت دهد. مزاج او بسیار متغیر است  و ممکن است در یک روز بی ادب، پر رو و پر ادعا، فضول، پرتوقع، مضحک و احمق  جلوه کند. باید اجازه دهید رفتارهای منفی بروز داده شود ولی  وضع محدودیت روی رفتارهای بد  به بچه یاد می دهد در درازمدت رفتارش را مدیریت کند. او اکنون فرا تر از یک بازیکن تیم است حتی درحالیکه با خودش کلنجار میرود بازنده خوبی باشد. مورد قبول دوستان واقع شدن بسیار مهم است و به راحتی دوستان بیشتری پیدا می کند، با این حال این موضوع می تواند به سختی با سیاست‌های روابط او تطبیق داده شود. ممکن است نسبت به فعالیت های خانوادگی که شاید لازمه زندگی شما باشد علاقه‌مندی کمتری داشته باشد.

او شروع به درک بعضی از احساسات برجسته مثل پشیمانی، گناه و شرم می کند واز سوی دیگر درباره تفکرات واحساساتش صحبت می کند. اکنون فرصت مناسبی است که به کودک آموزش دهید خودش را ارزیابی کند. به او راه کارهایی ارائه دهید تا اشتباهاتش را تصحیح کند و خودش را ببخشد. اودر ۸ سالگی دیگر نقطه نظرات دیگران و مفهوم مخفی کردن احساسات را درک می کند. او همچنان زمانی که احساساتی می شود  به دنبال حمایت شما است ولی محتاط تر است و احتمالا کمتر دلش می خواهد برای نوازش  در آغوش شما قرار بگیرد.

والدین کودکی به این سن  بودن  چالش های جدیدی را پیش روی شما می گذارد که حفظ  عادت هایی که طی این چندسال در او پیشرفت داده اید مثل ابراز احساسات، شناسایی تلاش ها و موفقیت ها، ایجاد و تعهد به خط قرمزهای مشخص، تشویق به صبر و احترام به دیگران، به فرزند شما اجازه می دهد زیرساختی  که برای ادامه رشد و پیشرفت به سمت بزرگسالی شاد و سلامت نیار دارد، ایجاد کند.

 بیشتر بخوانید:

پیش به سوی سه سالگی: انچه باید در مورد کودک سه ساله بدانید

پیش به سوی چهار سالگی: آنچه باید در مورد کودک چهار ساله بدانید

پیش بسوی پنج سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۵ ساله بدانید

پیش بسوی شش سالگی: آنچه باید در مورد کودک ۶ ساله بدانید

پیش به سوی هفت سالگی:  انچه باید در مورد کودک ۷ ساله بدانید

منبع:مرکزمشاوره.com

102 پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »
  1. مهناز
    مهناز گفته:

    سلام دختر ۸ساله دارم باهوش زیبا وخیلی اجتماعی. خیلی حرف میزنه همش بالا پایین میپره کلافه میکنه ادمو از بس سوال میکنه ویه سوالو سه بار میپرسه چندماهیه هرشب دلدرد میگیره بخصوص زمان خواب همش میترسه چیزیش بشه هرچیزی میخاد بخوره میکه چیزیم نمیشه روز بروزم لاغر تر میشه هرچی میگم چیزیت نیست اینقدر نترس من پیشتم بازم اضطراب داره نمیدونم چکار کنم عصبی میشم خیلی شما بگید چکارکنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در این مورد با توجه به روند کاهش وزن و اضطرابی که فرزند شما تجربه می کنند نیاز است که او را به صورت حضوری به روان درمانگر کودکان ارجاع بدهید تا بتوانیم با بررسی دقیق در این زمینه به او در بهبود شرایط و شناسایی اضطراب کمک کنیم.
      شاید یکی از راحل هایی که او برای کاهش اضطراب خود نیز در نظر گرفته است صحبت کردن و تحرک افراطی می باشد که البته این تنها یک حدس می باشد و بهتر است این رفتارها با سرزنش شما همراه نشود و برای بهبود شرایط او به صورت حضوری مراجعه داشته باشید .
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۶۸۵۷۴۱

      پاسخ
  2. بهار
    بهار گفته:

    با سلام دختر ۸ ساله ای دارم که در خانه لجبازی میکنه به حرفهای من و پدرش گوش ننمیدهد مسئولیت قبول نمکینه ودر خارج از خانه بسیار ارام وکم حرف میباشد در مدرسه خجالتی و اعتماد به نفس کمی داره لطفأ راهنمایی کنید با تشکر

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      در این مرود اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید تا باهم بیشتر صحبت کنیم.
      ۱. شما چه توقعاتی از او دارید ؟ و در صورتی که آنها را انجام ندهد چگونه با او برخورد می کنید؟
      ۲. منظور شما زا خجالتی بودن و نداشتن اعتماد به نفس در مدرسه چیست؟
      ۳. چه میزان به استقلال او در خانه اهمیت می دهید و او مجازه به تصمیم گیری می باشد ؟

      پاسخ
  3. مشاور
    مشاور گفته:

    سلام به شما دوست عزیز
    این رفتار به تنهایی نشان دهنده مشکل خاصی نمی باشد و بله دامنه تجربه هیجان در او زیاد می باشد و بهتر است در این مورد به او احترام بگذارید اما در این مورد اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید تا باهم بیشتر صحبت کنیم.
    ۱. فرزندتان از نظر رشد حرکتی و زبانی رشد طبیعی را طی کرده است؟
    ۲. او می تواند احساسات خود را با شما به اشتراک بگذارد ؟
    ۳. میزان فعالیت های حریکتی و تمرکز و توجه او در منزل و مدرسه چگونه می باشد ؟

    پاسخ
  4. معصومه
    معصومه گفته:

    دخترم هشت ساله هست و او به یه کلاس میرفت و اونجا عاشق پسری شده بود ولی از وقتی بیماری اومده و نرفته کلاس و دیگه اونو ندیده افسرده شده دیگه با هیچکی حرف نمیزنه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما معصومه جان
      در این مورد بهتر است دخترتان را بخاطر احساساتی که تجربه می کند مورد سرزنش قرار ندهید و اگر علایم افسردگی و افت کارکرد را در او مشاهده می کنید به صورت حضوری او را به روانشناس ارجاع بدهید تا بتوانیم با صحبت با خود او و تجربه احساسات و افکاری که دارد به او کمک کنیم تا مسیر بهتری را در کنار احترام به احساساتش تجربه کند.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۶۸۵۸۹۵

      پاسخ
  5. بهاره
    بهاره گفته:

    با سلام پسرم ۸ سال و نیمشه ، تقریبا از یکسال پیش کمی ترس داشت البته دور از چشم ما خونه ی اقوام فیلم ترسناک دیده بود الان چند روزیست که تو اخبار تلویزیون جریان مومو رو شنیده و تصویرشو دیده به طرز وحشتناکی ترسیده اصلا نمیتونه تو اتاقش بره حتی روزا وقتی میره اتاق چیزی برداره باید من همراش باشم دسشویی تنها نمیره باید منم پیشش باشم ، غروب که میشه شروع به گریه کردن میکنه که تو اتاقش نخوابه کلا از صبح تا شب همش اضطراب و استرس داره حتی یک لحظه نمیتونه تنها بمونه خیلی خیلیییییی نگرانشم تورو خدا راهنماییم کنید که چیکار کنم حالش بهتر بشه

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما بهاره جان
      با توجه به میزان اضطراب و ترسی که کودک شما آن را تجربه می کند و اینکه این ترس مدت زمان زیادی وجود داشته است و با شرایط فعلی شدت بیشتری پیدا کرده است بهتر است که به صورت حضوری به روانشناس او را ارجاع بدهید تا بتوانیم با صحبت با خود او در این مسیر با بررسی آنچه از نظر روحی تجربه می کند کمک کنیم تا به ترس هایش در یک محیط امن پاسخ بدهد و بتواند مسیر رشدی بهتری را طی کند .
      بهتر است که فیلم های متناسب با سنش را مشاهده کند در کنار اینکه بهتر است در مورد موضوعاتی که او با آن روبرو می شود بجای سرزنش و یا متسخر که از چه چیزی می ترسی و.. از او سوال کنید که مثلا می داند مومو چیست و در نظر او چه اتفاقی قرار است رخ بدهد و بعد خود شما اطلاعات متناسب با سنش را هم جهت اموزش و هم پاسخ درست به سوالهایش در اختیار او قرار بدهید اما با توجه به اینکه میزانی از اضطراب و ترس از قبل وجود داشته است اتفاقات بعدی می تواند تشدید کننده آنها محسوب شود و نیاز است که همه آنها بررسی شوند.
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۶۸۵۸۹۵

      پاسخ
  6. زهره
    زهره گفته:

    سلام
    فرزند پسر ۸ ساله دارم خودمم ۴۰ سالمه و پدرش ۵۱ سال پسرم مدام میگه چرا من تنهام و خواهر برادر ندارم لطفا راهنماییم کنید
    من لیسانس شیمی هستم و پدرش مهندس برق

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما زهره جان
      اینگونه درخواست ها در سنین کودک شما طبیعی می باشد و عموما چون کودک دوست دارد که با فرد دیگری بازی کند که هم سن و یا کودک در کل محسوب شود و یا دیگران را مشاهده می کند در این موراد ممکن است گاهی بپرسید و یا درخواست داشتن خواهر و یا برادر دیگری را داشته باشد اما در این مسیر در کنار درک این موضوعات و نیازها در فرزندتان برای داشتن فرزند دوم نیاز است که شماها شرایط جسمی و سنی ، اجتماعی و اقتصادی و شرایط روحی مناسب برای داشتن یک فرزند دیگر و دشواری های آن را داشته باشید تا بتوانید در این مسیر تصمیم گیری کنید با توجه به اینکه همسرتان سن نسبتا بالاتری دارند باید بررسی کنید که آیا شرایط روحی و تربیتی یک کودک دیگر را دارند .
      سعی کنید که فضاهایی را ایجاد کنید که او بتواند با همسالان خود ارتباط بیشتری داشته باشد و یا رفت و آمدهای فامیلی را برای او با افرادی که هم سن او هستند بیشتر کنید تا بتواند در این مسیر به نیازهای خود پاسخ بدهد .

      پاسخ
  7. فريبا
    فريبا گفته:

    سلام وقت بخیر
    پسر ٨ ساله اى دارم که تک فرزنده ، چند وقت پیش خونه ى یکى از فامیلها با بچه هاى دیگه از ارزوهاشون صحبت کردن و پسرم گفته که بزرگترین ارزوش اینه که تو این دنیا نباشه و بمیره
    به طور اتفاقى صاحبخانه این رو شنیده و من رو در جریان گذاشت به طور کاملا غیر مستقیم بازپسرم راجعبه ارزوها صحبت کردم و همین حرف و به خودم هم گفت من یک مقدار باهاش از اینده و هدف و اینکه دوست داره جهانگرد بشه و بازیکن پرسپولیس باشه صحبت کردم ولى بازهم گفت که اونها هم ارزوش هست ولى ارزوى اولش همون مردن هست بشدت ناراحت شدم و با پدرش مطرح کردم قرار گذاشتیم که شرایطى فراهم کنیم که این موضوع رو به مرور فراموش کنه ولى ١٠ روز بعد خونه همسایه رفته بود تا با پسرش بازى کنه به مادر دوستش گفته که درست دارم برم قله هارو فتح کنم ایشون گفتن چقدر عالى بعد گفته اگر برم بالاى کوه میخوام خودم و بندازم پایین چون دوست ندارم تو این دنیا باشم
    خیلى نگرانم نمیدونم چطور باهاش برخوردکنم از هرچیزى مثل خوردن خرید کردن تفریح لذت میبره پسر شادى هست توى درسهاش مشکل نداره روابطش با دیگران خوبه ، پسر من هم خیلى اصرار به این داره که تنهاست ومیخواد یک خواهر یا برادر داشته باشه لطفا راهنمایى کنید علتش چى میتونه باشه و چکار باید بکنم

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما فریبا جان
      نگرانی شما قابل احترام هست اما عزیزم دقت کنید که فراموشی کارساز نیست نیاز است که دلایل داشتن این افکار و احساسات در کودک شما مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم در این مسیر به کودک شما کمک کنیم تا در شرایط روحی بهتری قرار گیرد و بتواند مسیر رشدی خود را طی کند.
      در این مسیر بهتر است در همین زمان او را به روان درمانگر کودکان ارجاع بدهید تا بتوانیم در مسیر مشاوره به او کمک کنیم تا بتواند احساسات و نیازهای خود را بهتر بشناسد و در مسیر بهتری به آن پاسخ بدهد .
      درمسیر می توانید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      پاسخ
  8. لیلا
    لیلا گفته:

    سلام پسر ۸ سال و نیمه ای دارم که هوش خوبی داره. اما برای درس خواندن من رو خیلی اذیت میکرد و تا جایی که میتونست سراغ درس هاش نمیرفت .خلاصه منو خیلی حرص داد.
    و من تا جایی که میتونستم با نرمی باهاش حرف میزدم. اما خیلی وقتها به خاطر درسهاش یا سایر کارهاش سرش داد زدم …
    یک دختر سه ساله هم دارم که بسیار ماجراجو و فعاله. اما پسرم دوست داره همش با موبایل، لب تاب یا تلویزیون خودشو سرگرم کنه.و یا بازی های مثل لگو بازی و کلا بازی های بسیار کم تحرک رو فقط دوست داره. از فوتبال و بازی های گروهی خوشش نمیاد.
    خودم اعصاب قوی ای ندارم چون حدود یک سال پیش رابطه ی من و شوهرم با مشکل جدی ای روبرو شد که به مرور زمان حل شد.الان رابطه من و پدرش خوبه. اما پدرش زیاد براش وقت نمیذاره.
    حدود یک ماهه که همش انگشتش توی دهنش هست و کلا شبها دیر وقت میخوابه .چون در طول روز خسته نمیشه آنچنان . بخاطر خیلی از کارهاش امر ونهی ش میکنیم من و پدرش.
    از این بابت ناراحت هستم تا سرش داد نزنم گوش نمیده به حرف.
    بازی های توی گوشی را چند بار حذف کردم اما دوباره به اصرار پسرم نصبشون کردم.
    مدرسه هم که میرفت ارتباط خوبی با بچه ها نمیتونست برقرار کنه توی خونه خیلی پرحرفه. اما در گروه همسالان خجالتی و عصبی
    چکار کنم که تربیت درستی داشته باشه و بتونه در اجتماع بخوبی فعالیت کنه ؟
    ممنون از زحمات شما

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما لیلا جان
      نگرانی شما برای فرزندتان قابل احترام می باشد اما عزیزم در این مسیر در اول نیاز است که شما برای بهبود شرایط روحی خودتان اقدام کنید یعنی اگر با رفع مشکلات بازهم شما با مشکلات روحی روبرو هستید نیاز است که به صورت حضوری به روانشناس مراجعه داشته باشید .
      در مورد دوم اینکه به محیط او نگاه کنید چه میزان محیط برای بازی های دیگر برای فرزندتان در این سن وجود دارد که او از آن استفاده نمی کند در این مسیر بهتر است که باهم برنامه ریزی کنید و به او بیان کنید می تواند مثلا چهار ساعت با گوشی بازی کند و این چهار ساعت را می تواند یک جا انجام بدهد و یا چهار زمان یک ساعتی در صبح ، ظهر ، عصر و شب و در این مسیر اجازه بدهید که خودش زمان ها را انتخاب کند اما نیاز است که جایگزین های جذابی که او دوست دارد نیز وجود داشته باشد تا بتواند با آنها نیز سرگرم شود در زمان مدرسه براساس شرایط نیاز است برنامه ریزی کنید باهم و در زمان فعلی نیز براساس شرایط همین زمان تا بتوانید نتیجه گیری بهتری داشته باشید .
      در این مسیر بهتر است از بکن و نکن های مداوم خوداری کنید اجازه استقلال و تصمیم گیری تا جای که برای او آسیب زا نیست بدهید و اجازه بدهید نظراتش را بیان کند اگر در محیط خانه اعتماد به نفس او تقویت شود ، استقلال او را بپذیرید او می تواند با حضور در اجتماع روابط بهتری را ایجاد کند و سعی کنید تا جای ممکن شرایط او را برای حضور در کنار همسالانش بدون چک کردن و زیر نظر داشتن ایجاد کنید.

      پاسخ
  9. شری
    شری گفته:

    با سلام پسر ۸ساله ای دارم که جدیدا پشت سر هم دروغ میگه مثلا میگم بیدار شدی دستشویی برو هی خودشو تکون میده میگه ندارم.بعد وسط صبحانه میگه برم اتاق کار دارم برگردم .صداش از دستشویی میاد من اصلا به روش نمیزنم.مورد دیگه رفته مصلا خوراکی بخره یه وسیله دیگه هم خریده ولی به دروغ میگه پسرعموش بهش داده و من متوجه میشم رفتاری نشون ندادم خودش بعد دو روز گفت اگه من اینو خودم خریده باشم تو دعوام میکنی منم گفتم نه اگه راست بهم بگی .چکشی برخورد نکردم باهاش صحبت کردم میگه اگه بهت راست بگم منو دعوا میکنی .من بسیار بهش محبت میکنم شاغل هستم و پیش مادرم میمونه روزها شب ها بغلش میکنم و محبت میکنم بهش . فقط سر مسائلی که در مورد رفتار و غذا خوردن باشه گاهی دعوا میکنم خوب نمیشه که بچه آداب معاشرت یاد نگیره نمیدونم خیلی عذاب وجدان دارم دعواش میکنم ولی تا با قاطعیت حرف نزنم باهاش کارشو مدام تکرار میکنه مثلا آروغ زدن- بسیار با محبت و مهربون هست و خیلی شیطون نیست خیلی خیلی نگران دروغ گویی هستم چه کنم؟؟؟ تو اون لحظه چه برخوردی باهاش داشته باشم اخه خیلی تابلو هم دروغ میگه.ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما دوست عزیز
      قابل درک هست که شما نگران فرزندتان هستید و می خواهید او بهترین مسیر رشدی ممکن را طی کند .اما دقت داشته باشید که فرزند شما زرگ شده است و نیاز به کنترل مداوم ندارد در این مسیر نیاز است که شما به این موضوع توجه کنید که او می تواند در بسیاری از وارد استقلال داشته باشد و برای خودش تصمیم گیری کند که از جمله تصمیم گیری برای نیازهای اولیه چون غذا خوردی، گرما و سرما، دستشویی رفتن و.. خب اگر شما بخواهید تمام رفتارهای او را تحت کنترل داشته باشید خب این باعث می شود که او فشار روحی بیشتری را تجربه کند و آن استقلالی که نیاز دارد را بدست نمی اورد .
      در این مسیر بهتر است که به این موضوع نیز توجه کنیم که ممکن است حتی همین رفتارها که شما آن را بی ادبانه تلقی می کنید برای جلب توجه شما صورت گیرد پس بهتر است که در این موراد از توجه مثبت و منفی خوداری کنید او یاد می گیرد که از مسیر دیگری با شما ارتباط برقرار کند . نیاز است که مسیر تعاملی یعنی صحبت کردن بین شما شکل بگیرد بدون سرزنش، تحقیر، از موضوع قدرت وارد شدن، و شرط گذاشتن برای مورد پذیرش بودن .

      پاسخ
  10. Mostafa
    Mostafa گفته:

    سلام برادری دارم ۸ ساله
    داداشم از همین الان جلو روی منو مامان بابام و آبجی هام می ایسته و اصلا حرف شنوی نداره با اینکه از همه تو خونواده کوچیک تر هست ولی انگار کل خونه رو دستای این بچه میچرخه وقتی دید من گوشی خریدم گوشی بابام رو از خودش کرد با اینکه من از اون نه سال بزرگ تر هستم ولی به قدری به من حسادت داره که حد و حساب نداره
    درساش هم که هیچی اصلا نمیخونه و والدینم رو خیلی زیاد ازیت میکنه به مامان و بابام فحش میده و….
    در کل این پسر کاملا غیر قابل کنترل شده
    از اونجایی که مامان و بابام اصلا توجهی به کار هاش ندارن و میگن وقتی بزرگ بشه درست میشه وضیفه خودم دونستم که این مشکل رو به شما بگم چون با وضعی که ما داریم با این خیلی واسه آیندش نگران هستم
    لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    • مشاور
      مشاور گفته:

      سلام به شما اقا مصطفی
      نگرانی شما را برای برادرت درک میکنم اما بهتر است که شما مسیر خودتان را پیش بروید و ارتباط در احترامی با او داشته باشید و در زمانی که رفتار مناسبی ندارد به هیچ عنوان به او توجه نکنید حتی تنبیه هم نکنید اما زمان هایی که رفتار بهتری دارد می توانید با توجه نشان دادن این رفتار را تقویت کنید .
      در هرصورت در مورد برادرتان بهتر است که مسیر رشدی او را به پدر و مادر و خودش واگذار کنید و شما مسیر رشدی خودت را بروی و در این مسیر برای اینکه بتوانیم به او کمک کنیم تا مسیر بهتری را تجربه کند در اول اینکه همه شماها باهم نیاز است که به عنوان الگو رفتارهای در احترام باهم داشته باشید، فحش ندهید، احساسات را بیان کنید، و به رفتارهای مناسب او تنها واکنش نشان بدهید اما در هرصورت شما در این مورد تنها می توانی رفتارهای خودت را اصلاح کنید و در روابط او با پدر و مادر و… وارد نشوید .

      پاسخ
« دیدگاه های قدیمی تردیدگاه های جدیدتر »

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *